Met de Cinema RAW Light-indeling van Canon, die werd geïntroduceerd met de release van de Canon EOS C200 en die ook beschikbaar is op de EOS C500 Mark II, EOS C300 Mark III, EOS R5 C en EOS C70 (dankzij een firmware-update), zijn de bestanden kleiner zonder dat dit ten koste gaat van de beeldkwaliteit.
Steeds meer filmmakers zien het licht, namelijk Cinema RAW Light, de door Canon ontwikkelde compacte RAW-bestandsindeling die creatievelingen in staat stelt resultaten te bereiken die eenvoudigweg niet mogelijk zijn met andere codecs.
Filmen in RAW geeft je meer opties in de postproductie, maar de bestandsindeling was altijd lastig om mee te werken. Dankzij Canon Cinema RAW Light, geïntroduceerd tijdens de release van de Canon EOS C200-videocamera, is het gebruik van RAW sneller en eenvoudiger dan ooit.
RAW-opnamen zorgen voor optimale controle over de beeldkwaliteit en maken het mogelijk om later in de nabewerking creatieve en technische beslissingen te nemen. Vroeger ging die flexibiliteit met grote bestanden gepaard, waardoor de opslag en overdracht van 4K RAW-bestanden op locatie en in de montagesuite een uitdaging was.
Canon's Cinema RAW Light-indeling ruimt dit probleem grotendeels uit de weg: beduidend kleinere bestanden met behoud van de beeldkwaliteit en mogelijkheden voor grading en compositie. De Canon EOS C500 Mark II, Canon EOS C300 Mark III, Canon EOS R5 C en Canon EOS C70 beschikken over de Cinema RAW Light-indeling, waarmee filmmakers het grootste dynamische bereik van de camerasensor kunnen verwezenlijken in een bestand dat circa een derde tot een vijfde van de grootte van een normaal Cinema RAW-bestand heeft.
"RAW schrikt veel mensen af, omdat ze denken dat daar moeilijk mee te werken is, maar dat is niet zo", zegt reclamefilmmaker Brett Danton, een bekeerling van de Cinema RAW Light-bestandsindeling. Zijn gedachten worden gedeeld door Ollie Kenchington, die een bekroonde productiefirma voor bedrijfsfilms exploiteert en een van 's werelds bekendste experts is op het gebied van colorgrading. "Vanuit het gezichtspunt van een colorist is Cinema RAW Light een fantastische codec om mee te werken: het bevat zoveel informatie. Maar het is ook een codec met een zeer lage CPU-belasting, wat betekent dat het heel gemakkelijk kan worden afgespeeld. Deze twee dingen zijn een soort heilige graal: heel veel informatie, maar licht genoeg om te editen op een laptop."
De Canon EOS C500 Mark II bevat een DIGIC DV 7-beeldprocessor waarmee Cinema RAW Light intern met 5.9K kan worden opgenomen en tot 2.1 Gbps kan worden opgenomen met CFexpress 2.0 Type B-kaarten. Met dezelfde kaarten komt de interne opname van de Canon EOS C300 Mark III neer op ongeveer 64 minuten 12-bits of 10-bits DCI 4K met 1 Gbps op een kaart van 512 GB.
De Canon EOS R5 C bevat drie nieuwe Cinema RAW Light-opnameopties, en dankzij een firmware-upgrade uit maart 2022 voor de Canon EOS C70 kunnen filmmakers Cinema RAW Light gebruiken om optimaal te profiteren van de baanbrekende DGO-sensor (Dual Gain Output) van de camera. De EOS C300 Mark III beschikt ook over een DGO-sensor en ondersteunt drie Cinema RAW Light-modi. Benut alle mogelijkheden van de EOS C500 Mark II dankzij een firmware-update in 2024, met gloednieuwe schaalbare interne 12-bits Cinema RAW Light LT-, ST- en HQ-opnameopties die beschikbaar zijn voor full-frame, 4:3-, 6:5-, Super 35mm- en Super 16mm-sensormodi.