FILMMAKING

Creatief met kleur: hoe je met Canon Log sterker beeldmateriaal maakt

Filmmaker Ivan D'Antonio deelt zijn adviezen voor opnamen maken in Canon Log en legt uit hoe deze functie meer creativiteit kan bieden bij het maken van films.
Twee schermers sparren in een ruimte met gedempt TL-licht, eentje met een zwart masker en de ander met een zilverkleurig masker.

Door de kleurgradaties van een opname aan te passen in Canon Log kun je een specifieke sfeer creëren. Hier heeft filmmaker Ivan D'Antonio de techniek gebruikt om meer gewicht te geven aan een video die hij produceerde voor de maatschappelijke campagne Mieloma ti sfido, waarmee bewustzijn wordt gecreëerd voor de strijd tegen myeloom, een bepaald type beenmergkanker. Gefilmd met een Canon EOS C200 in Canon Log 3. © Ivan D'Antonio

Opnamen maken met Canon Log is meer dan alleen een maximaal dynamisch bereik realiseren. Hoewel al Canon's Cinema EOS-camera's, de meeste XA- en XF-videocamera's en sommige systeem- en spiegelreflexcamera's een verscheidenheid bieden aan Log-gebaseerde gammacurves, ontwikkeld om de details te behouden in zowel de donkerste als de lichtste delen van het beeldmateriaal, heeft Canon Log veel meer mogelijkheden. Het biedt ook flexibiliteit bij het aanpassen van kleurgradaties, zodat een creative editor echt aan de slag kan gaan met het kleurenpalet van een video. Zo kan een stijlvolle, filmische look worden geproduceerd die de visuele handtekening van de filmmaker kan worden.

"Met het graden van mijn beeldmateriaal ga ik op zoek naar mijn eigen interpretatie van de werkelijkheid", vertelt de Italiaanse filmmaker Ivan D'Antonio. "Ik wil iets maken dat vertrouwd en natuurlijk overkomt, maar tegelijkertijd moet het niet alleen maar een perfecte weergave van de natuur zijn. Het moet de schoonheid van de natuur weerspiegelen zoals iemand die ziet, door de ogen van een schilder."

Met zijn eigen achtergrond als schilder omschrijft Ivan zichzelf als 'meer een Macchiaiolo' – een van de Italiaanse impressionistische schilders. Ik wil graag de waarheid vinden van hoe ik dingen zie en niet hoe ze eruit 'zouden moeten' zien." Sinds het begin van zijn carrière maakt hij al opnamen met Canon, eerst met een Canon XH A1-videorecorder en daarna met een Canon EOS 5D Mark II (nu opgevolgd door de EOS 5D Mark IV). "Ik geef altijd de voorkeur aan Canon, naar mijn gevoel zijn de kleuren echt die van een schilder," zegt hij.

Ivan begon Canon Log te gebruiken in de Canon EOS C100 en daarna in diverse Cinema EOS-camera's. "Het gebruik van Canon Log heeft mijn manier van werken daadwerkelijk verbeterd," vertelt hij. "Ik werd steeds vrijer en begon echt te experimenteren en mijn stijl te ontwikkelen."

Een Canon EOS R5 C-camera met Voorkeuze-instellingen op het scherm.

Canon Log werd in 2011 geïntroduceerd voor de Canon EOS C300 en is in de loop der jaren toegevoegd aan een groeiend aantal Canon-camera's, waaronder de EOS 5D Mark IV, de EOS R5 en EOS R6, die na een firmware-update Canon Log 3 ondersteunen, de EOS R3, de EOS R5 C (afgebeeld) en de EOS R7.

Filmmaker Ivan D'Antonio, in lichtbruin jack en met geruite pet, buiten aan het werk met een Canon Cinema EOS-camera.

Ivans stijl van film maken, beïnvloed door zijn achtergrond als schilder, verraadt een sterke aandacht voor details als het gaat om kleur en belichting. Hij gebruikt Canon Log nu al jaren en het biedt hem de mogelijkheid om daadwerkelijk te experimenteren met deze componenten van zijn werk.

De geschiedenis van Canon Log

Een logaritmische gammacurve met de naam Canon Log werd in november 2011 geïntroduceerd voor de oorspronkelijke Canon EOS C300 (nu opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III). Al snel werd het beschouwd als een fantastische tool voor het maximaliseren van het dynamisch bereik, zonder een grotere bestandsgrootte.

Canon Log past een logaritmische tooncurve en bewerkingsparameters toe op het moment van opname om een hanteerbare bestandsgrootte mogelijk te maken en tegelijkertijd het grootst mogelijke dynamisch bereik uit de sensor te persen - bij gebruik van Canon Log 2 kan een dynamisch bereik van meer dan 16 stops worden bereikt op de EOS C300 Mark III en de EOS C70. Het resulterende beeldmateriaal moet wel worden bewerkt, want rechtstreeks uit de camera zijn het contrast en de verzadiging laag, maar het bevat meer kleurinformatie die bij de nabewerking kan worden gebruikt voor een veel groter dynamisch bereik tussen de donkerste en de lichtste gebieden.

"Canon Log geeft je veel meer speelruimte en vrijheid, zodat je de hooglichten kunt uitrekken en dieper in de schaduwen kunt duiken," vertelt Paul Atkinson, Pro Video Product Specialist bij Canon Europe. "Door dat te doen, kun je het tonale bereik vergroten en daarmee de hoeveelheid informatie die uiteindelijk op een scherm kan worden geprojecteerd.

"Naarmate sensoren gevoeliger werden, kon Canon een nog groter dynamisch bereik produceren, waardoor de eerste Canon Log-curve evolueerde naar Log 2 en daarna naar Log 3," voegt hij eraan toe. "Met de oorspronkelijke Canon Log kon je van een dynamisch bereik van 12 stops op de originele EOS C300 naar 15 stops op de EOS C300 Mark II gaan met Canon Log 2.

"En met de EOS C70 en de EOS C300 Mark III breidt Canon Log 2 het dynamisch bereik uit naar meer dan 16 stops, dankzij de DGO-sensortechnologie (Dual Gain Output). En hoe meer informatie om mee te spelen, hoe beter," zegt Paul.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Filmmaker Ivan D'Antonio maakt opnamen met een Canon Cinema EOS-camera in een kleine kamer met een ouderwets interieur.

Canon Log biedt filmmakers meer controle over hoe de film er uiteindelijk uit gaat zien. Ze kunnen beeldmateriaal gemakkelijker aanpassen en hun eigen interpretatie van de werkelijkheid creëren. "Ik maak liever geen perfect gestandaardiseerde opnamen, maar ga op zoek naar de schoonheid in natuurlijke imperfecties," zegt Ivan.

Twee versies van een close-up van het gezicht van een vrouw, de eerste is een opname met lage verzadiging, vastgelegd in Canon Log 3, en bij de tweede zijn de kleurgradaties aangepast.

Bij opnamen maken in Canon Log is het beeldmateriaal laag in contrast en verzadiging, maar blijft er een enorme hoeveelheid kleurinformatie behouden. Wanneer je de kleurgradaties van je beeldmateriaal aanpast, kun je het je eigen stijl geven, zoals je hier ziet in deze foto's voor en na. Gefilmd met een Canon EOS C200 in Canon Log 3. © Ivan D'Antonio

Opnamen maken in Canon Log

Als je beeldmateriaal direct vanaf je camera wilt uitzenden of bewerken, zijn normale kleurprofielen of Canon Wide DR ideaal. Maar met een klein beetje meer tijd in de nabewerking kunnen opnamen in Canon Log betere beeldkwaliteit opleveren en je de ultieme controle bieden over de look van je beeldmateriaal. Het biedt je ook de flexibiliteit om de content aan te passen aan diverse verschillende uitvoerformaten, zoals BT.709, BT.2020, HLG of PQ HDR.

Opnamen in Log zijn laag in verzadiging en contrast, daarom moet je ervoor zorgen dat de belichting in orde is. Bij alle recente camera's met Canon Log kun je een LUT toepassen, op de monitor van de camera of op een externe monitor, waardoor je een veel beter idee krijgt van hoe het uiteindelijke beeldmateriaal eruit gaat zien.

"Je moet de juiste belichting kiezen," zegt Ivan, "hoewel ik een slechte opname heb kunnen redden dankzij Canon Log! Ik heb de neiging om 'naar rechts te belichten' om de hooglichten te behouden en dan in de nabewerking de belichting terug te brengen. De opnamen zijn ongelofelijk schoon en ik gebruik een externe monitor met LUT's, zodat ik kan bekijken hoe ze eruitzien. Ik gebruik altijd de waveform, in plaats van alleen naar de monitor te kijken."

Het gaat er niet alleen om dat de belichting technisch in orde is, maar je moet ook begrijpen hoe de camera werkt in Log om de juiste sfeer in de scène te krijgen. "Ga experimenteren met Canon Log voordat je aan je eerste project begint," adviseert Ivan. "Probeer te begrijpen welke belichting je moet kiezen en hoe de nabewerking in zijn werk gaat. Het klinkt misschien moeilijk, maar als je er eenmaal aan gewend bent, kun je alles snel doen om de beelden te creëren die je in je hoofd hebt."

Een ballerina in een zwierige gele jurk en sluier poseert op een berg met uitzicht op een vallei. De ene helft van het beeld is de Canon Log-versie, de andere helft is de versie na kleurcorrectie.

Hoe Cinema RAW Light het maken van films revolutionair verandert

Ontdek hoe Canon's Cinema RAW Light-indeling filmmakers eenvoudiger dan ooit toegang geeft tot RAW-opnamen – en zie hoe het werkt op de EOS R5 C en de EOS C200.
Een close-up van een schermer met masker die uiterst geconcentreerd kijkt.

Opnamen uit de maatschappelijke campagne Mieloma ti sfido voor en na de nabewerking, die Ivan filmde in Canon Log 3 met een Canon EOS C200-camera en een Canon CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S-objectief. © Ivan D'Antonio

Een close-up van een schermer met masker die uiterst geconcentreerd kijkt. De kleurgradaties van de opname zijn aangepast tijdens de nabewerking.

Dankzij het geweldige dynamische bereik behoudt Canon Log de details in zelfs de diepste schaduwen en hooglichten. © Ivan D'Antonio

Canon Log, Log 2 of Log 3: welke moet je kiezen?

Bij sommige Canon-camera's kun je kiezen uit Canon Log-, Log 2- of Log 3-curves. "De originele Canon Log is een goede all-round instelling, terwijl Canon Log 2 veel meer details geeft in de schaduwen," legt Paul uit. "Als je te veel naar de hooglichten gaat en ze worden afgesneden, krijg je ze niet terug. Als je te veel in de schaduwen duikt of te veel onderbelicht en je wilt dat corrigeren, krijg je ruis. Canon Log 3 is ontwikkeld om je een iets minder groot dynamisch bereik te geven dan met Canon Log 2, maar nog steeds veel meer dan bij filmen zonder een Canon Log-curve. Het betekent gewoon dat je iets minder detaillering in de schaduwpartijen hebt, en daardoor naderhand ook niet zoveel ruis hoeft weg te werken."

Welke variant de juiste keuze is, is vaak afhankelijk van de scène die je opneemt en hoeveel tijd er beschikbaar is voor grading. Als er heel heldere hooglichten en diepe schaduwen zijn, is Canon Log 2 waarschijnlijk de beste keuze, met wat extra tijd in de nabewerking om ruis in de schaduwgebieden op te ruimen. Als je niet zo'n groot dynamisch bereik nodig hebt in de schaduwen, maar toch een uitgebreid bereik wilt, is Canon Log 3 beter. Canon Log 2 en Canon Log 3 presteren gelijk bij hooglichten - het verschil zit in de hoeveelheid details in de schaduw die worden behouden.

Aron Randhawa, Pro Video Product Specialist bij Canon Europe, legt uit: "Een van de nadelen van Canon Log 2 is dat er door die vele details in de schaduwen meer ruis aanwezig is, wat betekent dat je clip bij de nabewerking meer zorgvuldig werk nodig heeft om tot het gewenste eindresultaat te komen. Veel mensen hechten niet zoveel waarde aan zoveel details in de schaduwen en zijn meer geïnteresseerd in het behouden van de hooglichten en weinig werk met nabewerken. Met Canon Log 3 vermijd je dat je de ruis in elke clip tijdens het graden moet verminderen, waardoor je veel tijd bespaart."

Als gevolg hiervan is Canon Log 3 de meestgebruikte Canon Log-curve, omdat daarmee minder tijd voor nabewerking nodig is en het toch heel veel controle biedt over contrast en kleur van de uiteindelijke film.

Hierbij dient echter te worden opgemerkt dat de revolutionaire DGO-sensor in de EOS C300 Mark III en de EOS C70 ruis in de schaduwpartijen aanzienlijk vermindert, waardoor voor die camera's Canon Log 2 even praktisch is als Canon Log 3.

Een Canon EOS R5 C-camera met op het scherm aan de achterzijde een man met een groen T-shirt en diverse geselecteerde camera-instellingen.

Canon Log 3 is zeer geschikt voor 10-bits YCbCr 4:2:2 Cinema Gamut-nabewerking, omdat het een groot dynamisch bereik combineert met subtiele kleurovergangen en het bereik voor uitgebreide kleuraanpassingen.

Het is ook goed om in gedachten te houden dat veel mensen bij het filmen in Log iets overbelichten om een wat helderder beeld te krijgen dan wat ze uiteindelijk willen. Vervolgens brengen ze de helderheid van het beeld tijdens de nabewerking weer iets terug, waardoor de schaduwen donkerder worden in plaats van meer detail te geven.

Aron vervolgt: "Canon Log 2 is echt het meest geschikt voor professionals die alles uit hun camera willen halen en die bovendien de tijd en het geld hebben om tot een zo rijk mogelijk beeld te komen. Canon Log 3 is ideaal voor gewone gebruikers die met regelmaat producties maken. Ook hiermee krijg je nog steeds een ongelooflijk gedetailleerd beeld voor zowel SDR- als HDR-beeldmateriaal, maar de workflow is veel eenvoudiger."

Canon Log-curves passen ook goed bij een 10-bits nabewerkingsproces omdat, legt Aron uit, "je met de extra subtiele kleurovergangen en het grotere dynamisch bereik van de Log-curve veel meer creatieve vrijheid hebt in het manipuleren van helderheid en kleur."

Een man speelt gitaar in een eetkamer met sierlijk, maar verouderd houten meubilair.

Opnamen voor en na de nabewerking uit de muziekvideo Marije, vastgelegd in Canon Log 3 met een Canon EOS C200 en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief. © Ivan D'Antonio

Een man speelt gitaar in een eetkamer met sierlijk, maar verouderd houten meubilair. De kleurgradaties van de opname zijn aangepast tijdens de nabewerking.

Als onderdeel van zijn kenmerkende stijl geeft Ivan er de voorkeur aan om de omgeving van zijn acteurs te verlichten, in plaats van hun gezicht. Canon Log 3 was de ideale keuze voor deze kleinere shoot, omdat het rijke kleuren produceert met minimale ruis. © Ivan D'Antonio

De verschillende Log-instellingen bieden een filmmaker meer opties tijdens de shoot. In de nabewerking kun je dan een specifieke LUT toepassen op je beelden, of je eigen kleurcorrectie kiezen om ze een bepaalde esthetiek te geven.

"Op dit moment is Canon Log 2 mijn favoriet," zegt Ivan. "Ik gebruik het voor grotere projecten. Het is gewoonweg perfect, met een groot dynamisch bereik en superfletse kleuren - vooral voor scènes met veel licht. Je kunt zowel in de hooglichten als in de schaduwen kijken. Natuurlijk heb je meer tijd nodig voor de kleurcorrectie, maar je kunt ongelimiteerde schoonheid bereiken.

"Voor kleinere projecten of in situaties met weinig licht, geef ik de voorkeur aan Canon Log 3, want dan krijg ik schonere beelden bij hoge ISO-waarden. Het dynamisch bereik is in de schaduwen iets kleiner, maar de kleuren zijn levendiger, waardoor je minder tijd nodig hebt voor de nabewerking. En de resultaten zijn geweldig."

Of je nu op zoek bent naar 'ongelimiteerde schoonheid' of eenvoudigweg je eigen visie wilt realiseren, Canon Log biedt je meer creatieve ruimte.

Het scherm van een Canon EOS R5 C-camera met het Base ISO-instellingenscherm.

De Canon EOS R5 C is de eerste Cinema EOS-camera met Dual Base ISO voor een grotere gevoeligheid en minder ruis tijdens het filmen bij weinig licht. Hiermee zijn opnamen mogelijk bij ISO 800/3200 ISO in Canon Log 3 en ISO 400/1600 in BT.709 Wide DR, PQ en HLG.

Een vrouw filmt zichzelf waarbij ze een Canon EOS R7 met een microfoon erop op armlengte houdt.

De Canon EOS R7 is de eerste APS-C-systeemcamera met ondersteuning voor Canon Log 3-video's met 10-bits H.265/HEVC-opnamen, YCbCr 4:2:3-kleursampling en het Rec.2020-kleurenspectrum.

Welke camera's hebben Canon Log?

Canon Log werd in 2011 geïntroduceerd op de Canon EOS C300 en is nu beschikbaar op alle huidige professionele cinecamera's uit de Cinema EOS-serie en tevens op bepaalde spiegelreflexcamera's en EOS R System-systeemcamera's.

Adam Duckworth and Angela Nicholson

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro