ARTIKEL

Hoe verandert sociale media de filmwereld?

Vier filmmakers bespreken de impact van sociale media op de filmwereld, van de kwaliteit van de content tot de technische vaardigheden die je op TikTok kunt leren.

Door de opkomst van sociale media verandert het videolandschap ontegenzeggelijk, van het genereren van de vraag naar kortere lijntjes en snellere bewerkingsmogelijkheden tot een verschuiving in de snelheid waarmee content beschikbaar wordt gemaakt. Maken TikTok, Instagram en andere platformen de weg voor jongeren vrij om professionele filmmakers te worden? Wordt de volgende generatie videomakers gevormd door de influencers uit de huidige generatie Z?

Vier panelleden die in verschillende genres actief zijn en op traditionele wijze films en content maken, kwamen bij elkaar om trends te bespreken die invloed hebben op de hele industrie.

De in Berlijn gevestigde filmmaker en creative director Danny Feng, eigenaar van Feng Production, filmt voor merken zoals Nike en Samsung en maakt zijn eigen documentaires. Emma Edwards, een Britse DoP met twintig jaar ervaring op het gebied van dramaseries en speelfilms, staat aan het hoofd van Inkydink Pictures en heeft gefilmd in samenwerking met influencers. Steeds vaker werkt ze aan kortstondige merkcontent en immersieve media. Op zijn zestiende was Harry Seaton een van de snelst groeiende creators van het VK op Facebook. Hij is nu 24, laat zich regelmatig op TikTok zien en leidt Fluential, het reclamebureau voor influencers.

Als laatste schoof Jita Mitra aan, producent van digitale content en momenteel hoofd van de interne digitale productie-eenheid van BBC Three. Hier wist ze het YouTube-kanaal van het bedrijf uit te breiden van 250.000 naar meer dan 1,6 miljoen volgers.

Contentmaker en marketing director Harry Seaton in een grijze trui, poserend voor de camera op een trap in de buitenlucht.

"Met een film moet je je publiek een paar uur vermaken," zegt Harry Seaton, managing director van Fluential, een reclamebureau voor influencers. "Een tv-spotje hoeft maar 30 of 60 seconden te duren, vergelijkbaar met sociale media. De effectiefste filmmakers krijgen de meeste context achter hun verhaal, de meeste verrassingen. Of dat nu een tijdlijn van twee uur of slechts vijftien seconden." © Harry Seaton

Producent/regisseur Jita Mitra zit in een kantoorstoel en lacht naar de camera.

"Je hebt altijd apparatuur nodig die past bij het verhaal dat je wilt vertellen," zegt Jita Mitra, leidinggevende van de digitale productie-eenheid van BBC Three. Jita begon haar carrière in de reclamewereld en maakte daarna de overstap naar creatieve digitale content. "Als de content die ik maak, laat zien wat ik thuis doe en wat mijn werk is, dan heb je belichting en operators nodig als je dat met een grote televisiecamera wilt filmen, maar dan kun je eigenlijk niet meer je verhaal vertellen. Wil je je content intiem en persoonlijk houden, film het dan met een spiegelreflexcamera." © Jita Mitra

Wat is het verschil tussen films voor sociale media en traditionele films?

Danny Feng: Voor mij is dat heel duidelijk één ding. Vroeger was het maken van films echt een kunstvorm. Je moest ervoor naar een speciale filmopleiding en daarna had je een team nodig omdat de camera's zo groot waren. Tegenwoordig kun je alles filmen, zelfs met een kleine spiegelreflexcamera. Toen de Canon EOS 5D Mark IV op de markt kwam, kon je met één objectief films in 4K opnemen. In video's voor sociale media vertel je simpelweg verhalen op een kortere, effectieve manier.

Harry Seaton: Danny slaat de spijker op de kop, omdat veel mensen door de opkomst van TikTok en Instagram Stories zich niet realiseren dat ze in feite filmmakers zijn. Ze beseffen niet dat ze een verhaal vastleggen omdat ze maar zo'n klein deel van dat verhaal vastleggen, maar daar draait het natuurlijk wel om. Het is de vraag: 'Hoeveel verhalende elementen krijg ik in wat voor medium dan ook?'

Jita Mitra: Als je naar de vele YouTube-indelingen kijkt, zie je dat voor tv dezelfde indelingen worden gebruikt: ze worden alleen anders uitgevoerd. Omdat ik zowel voor tv als voor digitale media werk, kan ik goed zien dat alle content dezelfde stijlfiguren en ingangspunten heeft. Volgens mij zijn er meer overeenkomsten dan verschillen.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Denk je dat de aard van sociale video's het bredere videolandschap verandert?

Emma Edwards: Zeker weten, vooral wat onze aandachtsboog betreft. Wanneer ik aan de producties van anderen werk, gaat het altijd om snelle, hapklare stukken. Vaak nemen we ook een langere variant op en filmen we ook voor andere platformen binnen dat kader, omdat we met beperkte budgetten zitten.

Harry Seaton: Veel mensen van mijn generatie doen net of ze van langere documentaires houden. Maar als je goed naar hun schermen kijkt, hoeveel tijd zitten ze dan op TikTok of Instagram om alleen de hoogtepunten te bekijken?

Danny Feng: De aandacht van mensen verschuift tegenwoordig. Content is heel toegankelijk: met één klik op de knop zit je midden in deze waanzinnige digitale wereld. Als ik een documentaire kijk, blijf ik echt hangen. Maar niet iedereen kijkt op die manier, zoals Harry al zei.

Jita Mitra: Bij tv verwachten we dat publiek eerder geneigd is om te blijven kijken. Het is een kwestie van lekker gaan zitten en kijken, terwijl je op digitale platformen een ander soort publiek hebt. Je moet veel harder werken omdat het voor kijkers heel makkelijk is om iets anders te kiezen.

DoP Emma Edwards staat buiten naast een gebouw met grote ramen en kijkt naar links: ze heeft een Canon-camera vast.

DoP Emma Edwards merkt dat er een cross-over plaatsvindt tussen het maken van content en het maken van traditionele films wanneer ze met influencers werkt. Ze legt uit: "We stellen de apparatuur in eerste instantie in voor 16:9, maar dan komt een producent of influencer me vertellen 'dat het voor al deze platformen is'." "Ze willen altijd zien hoe het er in het vierkant uitziet voor Instagram en dan vragen ze me om het beeldscherm af te dekken, maar dan kan ik het totaalplaatje niet zien en dat is nou net het belangrijkste voor me." © Emma Edwards / Inkydink Pictures

Filmmaker Danny Feng, in casual kleding en witte sneakers, filmt met een Canon-camera tegen een lichtpaarse achtergrond.

"De drempel om mee te doen is zo laag," zegt filmmaker Danny Feng, "dat iedereen die een beetje creatief is de camera kan oppakken en aan de slag kan gaan." "Ik volg een YouTuber en zijn studio is als het ware een volledige installatie voor live-uitzendingen. Hij is geen professionele videomaker, maar hij heeft wel een shotgun-microfoon en een bureau waar hij tussen verschillende camera's kan schakelen en gave overgangen kan maken. En dat heeft hij allemaal zelf geleerd." © Danny Feng/Feng Production

Hoe belangrijk is de beeldkwaliteit wat sociale media betreft en hoe beïnvloedt dat waarmee je filmt?

Danny Feng: De apparatuur die we gebruiken, hangt af van de platformen waarop de content wordt gedistribueerd: ook in de toekomst zal er nog behoefte zijn aan camera's uit het hoge segment of het middensegment. Het ligt aan de context. Als we een advertentie voor Instagram maken van 15 seconden, is het - vanuit een marketing- en verkoopstandpunt - effectiever om de beelden nog een beetje onbewerkt te laten, want dat komt veel beter over.

Harry Seaton: Daar ben ik het volledig mee eens. Op tv, en soms op sociale platformen, zie ik dolgraag goed geproduceerde, kwalitatieve reclamespotjes van bepaalde merken. Dat hoef ik van merken op TikTok niet te zien. Maar als ik dan een creator zie die iets uploadt dat echt supergoed is gefilmd, dan heb ik daar ook weer geen moeite mee. Er is tegenwoordig een enorme trend op TikTok waarbij creators spiegelreflexcamera's gebruiken om fantastische advertenties te maken die van tv-niveau zijn, en die trend wordt steeds groter. Het trekt de aandacht omdat mensen het niet gewend zijn om dat op TikTok te zien.

Emma Edwards: Heel vaak ben je wat nabewerking betreft best beperkt wanneer je met een telefoon filmt. Het is moeilijk om de telefoonbeelden goed te corrigeren. Als kijker denk ik niet dat het je veel uitmaakt, maar als DoP is het echt belangrijk voor me.

Jita Mitra: Het publiek heeft verschillende verwachtingen wat de verschillende platformen betreft. Het is inderdaad zo dat mensen denken dat content op digitale platformen er niet zo goed uit hoeft te zien, maar dat betekent niet dat het niet mag.

DoP Emma Edwards filmt twee mannen die in gesprek zijn, naast een kamerhoog glazen raam. Een van de mannen houdt een balustrade vast en kijkt naar buiten, naar de nevelige stad.

"Ik maak niet heel veel gebruik van sociale media," zegt Emma, op deze foto op de set van haar film Altruistic uit 2018. "Ik kijk liever naar traditionele avondvullende films of een dramaserie. Tijdens de pandemie ben ik kortere content meer gaan waarderen, maar hoewel er allerlei leuke onzin beschikbaar is om even je gedachten te verzetten, is het moeilijk om een echt goed, betrokken verhaal te vinden." © Inkydink Pictures/Soilse Lundberg

Wat voor vaardigheden leren mensen van het maken van sociale video's? Hoe vertaalt zich dat naar de bredere filmindustrie?

Jita Mitra: Dat is het vertellen van verhalen. Hoe creëer ik content die doeltreffend is en waar mensen naar willen kijken, hoe vertel ik dat verhaal en hoe zorg ik ervoor dat mensen tot het einde blijven kijken? Of het nu om een documentaire van een uur of een video van vijf minuten gaat: je moet heel goed voor ogen hebben wat je met je content wilt bereiken en je publiek een reden geven om je content te bekijken.

Danny Feng: In een wereld waar alles steeds digitaler wordt en je zo veel mogelijk content van hoge kwaliteit wilt publiceren, is het onvermijdelijk dat mensen bepaalde vragen gaan stellen, zoals: 'Gaan we in 24 frames per seconde filmen of in 30? Filmen we in 4K of 1080? Hoe krijgen we goed geluid?' Iemand die content wil gaan maken, zal onderweg ongetwijfeld de basisbeginselen van het filmmaken oppikken.

Wordt de volgende generatie filmmakers door sociale platformen gevormd? Gaan content creators de overstap maken naar tv-programma's of films?

Danny Feng: Het vergt enorm veel tijd en ervaring in de filmindustrie om een positie als DoP te bemachtigen. Wat ik vooral interessant vind, is dat de drempel voor jonge mensen om online aan de slag te gaan, zo laag is. Ze hoeven zich niet helemaal naar de top te werken om de verhalen te vertellen die ze met de wereld willen delen.

Jita Mitra: In de traditionele filmindustrie kan er enorm minachtend naar makers van digitale content worden gekeken. In de digitale filmwereld doe je alles zelf, van begin tot eind. Bij tv geldt meer een hiërarchie. Als je wilt overstappen, moet je weer opnieuw je eigen plek vinden en ergens onderaan of in het midden beginnen.

Harry Seaton: Ik ken veel mensen die nog niets van TikTok willen weten. Het is een reputatieprobleem: steeds als ik het met mensen over TikTok heb, dan hoor ik: 'Maar dat zijn toch alleen tieners met danspasjes?' Maar het inspireert mijn team wel degelijk in de manier waarop wij content filmen. We sturen TikTok-filmpjes mee met onze instructies en normaal laat je je inspireren door tv-spotjes of films.

Danny Feng: Ik denk dat TikTok een enorm ondergewaardeerde app is. Mensen denken dat het platform al verzadigd is, maar we staan nog maar aan het begin. Voor creative creators zoals wij is het een geweldige kans om ons werk aan meer mensen te laten zien.

Iemand kijkt in een camera en houdt deze rechts van de opname omhoog.

Wat is belangrijk voor toekomstige filmmakers?

Door uitdagingen aan te gaan, samen te werken en voorbij poortwachters te stappen, verleggen de jonge creatieve professionals Ashleigh Jadee, Jack Harries en Irene Cruz de grenzen van film.
De handen van een gebruiker op de besturingselementen en het LCD-scherm van een Canon EOS R5 die op een statief is bevestigd.

"Nieuwe cameraversies zijn steeds meer aangepast aan mijn persoonlijke manier van opnemen," zegt Danny, waarmee hij verwijst naar de release van kleinere modellen met hoge resolutie, zoals de Canon EOS R5 (afgebeeld) en Canon EOS C70. "Ik kan de belichting instellen en meteen gaan filmen, verhalen vertellen of spontane momenten vastleggen. Het is een geweldige tijd om creatief bezig te zijn."

Denk je dat professionele camera's goed kunnen worden aangepast aan de behoeften van sociale media?

Danny Feng: Toen de Canon EOS C70 op de markt kwam, dacht ik oprecht dat deze was geoptimaliseerd voor sociale media. Door de manier waarop hij is ontworpen, kan je verticaal filmen. Dus ik denk dat traditionele camera's voor het maken van films steeds vaker zullen worden gebruikt om content voor sociale media te filmen.

Emma Edwards: Ik probeer, binnen het budget, altijd de beste apparatuur voor de opdracht te kiezen. Ik merk dat er vaak op het geluid wordt gecompromitteerd. Het speelt geen belangrijke rol, vooral als je zelf een documentaire filmt. Ik ben altijd op zoek naar een betrouwbare camera en ik probeer altijd de beste apparatuur te krijgen, zoals een Canon EOS C300 [nu opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III] of een EOS C500 Mark II met XLR-ingangen.

Harry Seaton: De Canon G7 X [nu opgevolgd door de Canon G7 X Mark III] is al jaren een godsgeschenk voor YouTubers.

Jita Mitra: We proberen altijd de best mogelijke kit te bemachtigen. Als je een briljant idee hebt en als je daar dan ook nog eens technologie aan kunt toevoegen, kun je het grootser aanpakken en meer maatwerk leveren. Ik denk dat je, als je een creator of vlogger bent, de apparatuur moet gebruiken waarmee je je verhaal het beste kunt vertellen.

Content creator en marketing director Harry Seaton zit op een kleine, bruine bank op een filmset die is gestyled als een huiskamer.

"De mensen met wie ik op sociale media communiceer," zo zegt Harry, "willen dat alles continu in beweging is en dat moet je ze gunnen." "Ik vind het nu echt grappig wanneer je tv-series kijkt die als 'traag' worden omschreven. Hoe kan een tv-serie traag zijn? Het zijn maar drie delen! Maar goed, zover zijn we dus gekomen." © Harry Seaton

Waarom trekt sociale content zo de aandacht? En wat zijn voor jou de hoogtepunten in de huidige filmindustrie?

Harry Seaton: De beste sociale content komt neer op het kiezen van het juiste ritme. Bij sociale media heb je maar heel even de tijd om de aandacht van de kijker te trekken. Ik zal bijvoorbeeld nooit een filmpje op TikTok plaatsen met een intro langer dan drie seconden. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn voor wie een lange film het ergste is wat ze zich kunnen voorstellen, want dat betekent dat ze een paar uur van hun leven kwijt zijn. Ze hadden in die tijd ook honderden TikTok-filmpjes kunnen kijken.

Danny Feng: Dat klopt inderdaad. Nabewerken is ongekend belangrijk. Ik ben een cameranerd, dus toen Canon de EOS R5 en de EOS C70 op de markt bracht, was ik daar heel blij mee. Het betekent dat ik met een kleine camera producties van een hogere kwaliteit kan maken.

Emma Edwards: Persoonlijk kijk ik graag naar content waar ik iets van kan leren. Ik houd me ook steeds meer bezig met immersieve ervaringen om verhalen te vertellen, en ik ontwikkel en produceer een bibliotheek met VR-films.

Harry Seaton: Je kunt me echt wakker maken voor een goed geproduceerde advertentie of goed gefilmde originele content voor Netflix of ITV, en ik zie graag dat influencers daar steeds meer hun eigen draai in weten te vinden. Er liggen kansen voor het grijpen voor filmmakende TikTokkers, maar dan zou je ook de vraag kunnen stellen: Zijn dat filmmakers die toevallig TikTok gebruiken of zijn het TikTokkers die toevallig films maken? Hoe je het ook bekijkt, ik zou in de toekomst graag veel meer samenwerkingen tussen deze twee werelden willen zien. En ik denk dat we die kant wel op gaan.

Tessa Watkins

Gerelateerde artikelen

Get the newsletter

Click here to get inspiring stories and exciting news from Canon Europe Pro