Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM
"Een verbluffend teleobjectief waarmee je foto's maakt die echt indruk maken, met een geïsoleerde scherptediepte en haarscherpe resultaten, zelfs bij f/2.8", aldus John.
ARTIKEL
Associeer je landschapsfotografie al snel met groothoekobjectieven? Een goed teleobjectief kan een landschapsfotograaf aanzienlijk meer creativiteit bieden, of het nu gaat om het naar voren brengen van natuurlijke patronen die je minder duidelijk in beeld krijgt met een groothoekobjectief, of om de dichtheid van een tafereel mooier in beeld te brengen om een meer natuurlijk gevoel van schaal vast te leggen.
Landschapsfotograaf Vladimir Medvedev is van mening dat het gebruik van teleobjectieven voor landschapsfotografie niet zomaar even iets anders is, maar dat het essentieel is voor het maken van fantastische foto's. "Het gebruik van verschillende brandpuntsafstanden is een van de krachtigste artistieke technieken in het arsenaal van de fotograaf”, aldus Vladimir. "Met teleobjectieven kun je details benadrukken die je niet kunt vastleggen met groothoekobjectieven. Er bestaat geen nabewerking waarmee je de afwezigheid van een teleobjectief kan compenseren. Ik kan me niet voorstellen op expeditie te gaan zonder teleobjectief."
We onderzoeken de creatieve voordelen van het gebruik van teleobjectieven voor landschapsfotografie en bekijken de beste Canon-teleobjectieven die je kunt gebruiken, met inzichten van Vladimir en collega-landschapsfotografen David Noton en Radomir Jakubowski, plus expertise van Canon-productspecialist John Maurice.
David zegt dat het vermogen van objectieven met een lange brandpuntsafstand om details te isoleren, bijzonder nuttig is om het gevoel van schaal te versterken. Hij gebruikt deze techniek vaak om één onderwerp uit een grotere achtergrond te halen. "Het fotograferen van landschappen in close-up is vooral aantrekkelijk voor mij wanneer ik de grootsheid van een landschap wil laten zien", aldus David. "Alles in één foto vastleggen lukt nooit, maar het focussen op een enkele boom tegen de indrukwekkende achtergrond van een berg, werkt wel."
Radomir gebruikt deze techniek ook - en maakt ook gebruik van de kleinere scherptediepte die inherent is aan teleobjectieven. "Met een groothoekobjectief is de voorgrond scherp en lijkt alles op de achtergrond klein en onbelangrijk", aldus Radomir. "Met het teleobjectief worden de elementen in het beeld zichtbaar naar elkaar toe geduwd. Voor mijn werk kan ik met een teleobjectief landschapsfoto's maken die intiemer zijn."
Voor landschapsfotografen die naar een groot bereik in een kleine formaat op zoek zijn, raadt John Maurice, European Product Marketing Manager bij Canon Europe, het Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief aan. "De 100-400 mm is perfect voor iedereen die op zoek is naar een draagbaar, professioneel teleobjectief met groot bereik", aldus John.
John wijst er ook op dat voor gebruikers van het Canon EOS R System, het Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief – het derde van het Canon-trio teleobjectieven met RF-vatting en een constant diafragma van f/2.8 – uitzonderlijke beeldkwaliteit biedt in een compacte behuizing die echt opvalt in vergelijking met andere f/2.8-objectieven. "Dankzij de compacte aard van deze f/2.8 zoom is hij opmerkelijk draagbaar in vergelijking met vergelijkbare objectieven", vervolgt hij, "en dankzij het grote diafragma kun je onderwerpen isoleren en tegelijkertijd compressie toevoegen bij het vastleggen van landschapstaferelen.”
Hoewel teleobjectieven meestal vooral uitblinken als het om het zoombereik gaat, kan een vast teleobjectief zoals de Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM meer scherpte en een groter diafragma bieden, wat beter kan werken bij weinig licht. John: "Dit is een verbluffend teleobjectief dat foto's maakt die echt indruk maken met een geïsoleerde scherptediepte en haarscherpe resultaten, zelfs bij f/2.8, of met teleconverters voor extra bereik."
De flexibiliteit van de brandpuntsafstand bij een teleobjectief biedt fotografen de mogelijkheid om hun landschapsfoto's op een andere manier op te bouwen zonder van positie te hoeven veranderen. Bij het fotograferen van landschappen heeft David een voorkeur voor teleobjectieven vanwege hun duurzaamheid en flexibiliteit bij de compositie.
"Zowel het Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief als het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief zijn optisch superieure objectieven met een handig focusbereik. Bovendien zijn ze draagbaar, robuust en weerbestendig", aldus David. "Door te werken met een zoom kan ik nauwkeurig composities samen stellen zonder dat ik moet bijsnijden. Elke pixel is tenslotte kostbaar."
David voegt daaraan toe dat wanneer je landschappen wilt vastleggen met lange lenzen, de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM- en Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectieven uit de L-serie krachtige functies hebben die het fotograferen eenvoudiger maken. "Wind is een veelvoorkomend probleem bij landschapsfotografie en zelfs het meest robuuste statief ter wereld houdt geen teleobjectief stabiel bij harde wind", aldus David. "In dergelijke situaties kan ik eigenlijk alleen opnamen uit de hand maken, met zo nodig een hogere ISO-waarde, en om zo veel als ik kan te vertrouwen op de beeldstabilisatie (IS) van het objectief — dat is van essentieel belang voor landschapsfotografie."
Radomir bevestigt dat hij ook een teleobjectief met beeldstabilisatie nodig heeft, omdat hij veel landschapsfoto's uit de hand maakt. "Ik maak graag opnamen zonder statief en met beeldstabilisatie, omdat ik dat gemakkelijker vind om scherpe resultaten te krijgen en langere belichtingstijden kan gebruiken zonder dat er bewegingsonscherpte optreed", aldus Radomir. "Als ik echter een statief gebruik met de ontspanknop op afstand, schakel ik de beeldstabilisatie uit [omdat de sluiter op afstand het risico op bewegingsonscherpte vermindert]."
John raadt ook het Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM-objectief aan, dat gunstig geprijsd is en tevens voorzien van een 3-stops beeldstabilisator. "De 70-300 mm is zowel praktisch als hoogwaardig en heeft een uitstekend bereik", aldus John. "Het lichte gewicht van dit objectief maakt het een goede keuze voor mensen die er graag op uit trekken, wandelaars in het bijzonder."
Vladimir zegt dat teleobjectieven vooral handig zijn wanneer je opnamen maakt van donkere locaties of wanneer er weinig uitkijkpunten zijn. Hij vindt ook dat teleobjectieven voor landschapsfoto's vaak een beter contrast en een betere kleurcorrectheid leveren dan groothoekobjectieven, omdat de objectiefkappen van teleobjectieven meestal langer zijn, wat de overstraling van zonlicht beter blokkeert.
"Bij foto's met een teleobjectief gebruik ik altijd een objectiefkap", aldus Vladimir. "Dat verhoogt het microcontrast, voorkomt onnodige overstraling en biedt zelfs bescherming voor het optische glas. Objectiefkappen op teleobjectieven zijn voor mij het meest effectief en bieden de mogelijkheid om zelfs tegen de zon in opnamen te maken, met realistische, rijke kleuren."
De twee favoriete tijden om landschappen vast te leggen zijn rond de gouden uren van zonsopgang en zonsondergang, waarbij de schemering zorgt voor serene, diepe blauwtinten die de hemel overspoelen. Maar lagere lichtniveaus brengen een probleem met zich mee: langere belichtingstijd. Om eventuele resulterende cameraonscherpte tegen te gaan, opent Radomir het diafragma wijd om zo veel mogelijk licht binnen te laten. “Ik gebruik 's avonds liever een snel objectief zoals het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief", aldus Radomir. "Je hebt een extra groot diafragma van f/2.8 nodig om meer licht binnen te laten en om iets in het donker door de zoeker te kunnen zien."
John is het daarmee eens. "Het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief staat bekend om zijn betrouwbaarheid en constante f/2.8-diafragma", zegt hij. "Het is veelzijdig en biedt krachtige beeldstabilisatie en scherpte."
Radomir wijst er echter op andere teleobjectieven met een grootste diafragma van f/4 en meer ook goed bruikbaar zijn. Het hangt allemaal af van het licht dat beschikbaar is tijdens de opnamen. "Als je het Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief wijd open zet met f/4.5 bij opnamen met weinig licht en 's avonds, moet je er wel voor zorgen dat er voldoende maanlicht is om door de zoeker te kijken”, aldus Radomir.
David heeft gemerkt dat fotograferen in de schemering, tijdens lange perioden met weinig licht, zijn favoriete landschapsfoto's oplevert. "Tijdens de sfeervolle blauwe en gouden uren sta ik daar, naast mijn statief, wachtend op het licht", zegt hij. “Er is ‘s avonds van alles mogelijk. Fotograferen bij weinig licht is niet eenvoudig, maar een snel diafragma en een gevoelige automatische scherpstelling helpen."
Geschreven door
De essentiële teleobjectieven waarmee professionals landschappen fotograferen
"Een verbluffend teleobjectief waarmee je foto's maakt die echt indruk maken, met een geïsoleerde scherptediepte en haarscherpe resultaten, zelfs bij f/2.8", aldus John.
"Een optisch superieur objectief met een handig focusbereik, draagbaar, robuust en weerbestendig", aldus David.
Een draagbare telezoom die professionele kwaliteit levert, met 5-stops IS en snelle USM-focus.
"Zowel praktisch als hoogwaardig, en met een uitstekend bereik", aldus John. "Het lichte gewicht van dit objectief maakt het een goede keuze voor mensen die er graag op uit trekken, wandelaars in het bijzonder."
"Perfect voor iedereen die op zoek is naar een draagbaar, professioneel teleobjectief met een groot bereik", aldus John.
Een veelzijdig teleobjectief voor gebruikers van Canon EOS R System-camera's. "De compacte aard van deze f/2.8 zoom maakt hem opmerkelijk draagbaar in vergelijking met vergelijkbare objectieven", aldus John.
ARTIKEL
Wat gebeurt er als professionals van genre wisselen? David Noton leert een huwelijksfotograaf, een familiefotograaf en twee sportfotografen hoe je landschapsfoto's moet maken.
ARTIKEL
Ontdek waarom Martin Parr van Magnum slechts één objectief koos - de Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM - om zijn Beach Therapy-serie vast te leggen.
ARTIKEL
De ontwikkelaars onthullen vijf technische innovaties en baanbrekende technologieën van Canon's nieuwste telezoomobjectief met RF-vatting.
ARTIKEL
Landschapsfotograaf Kevin Faingnaert deelt zijn technieken en advies over hoe jouw landschapsfotografie zich kan onderscheiden van de massa.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro