ARTIKEL

Hoe de
Canon EOS-1D X Mark III
wildlifefotografie verandert

A jaguar wades through the shallows of a river in Brazil's Pantanal wetlands. Taken by Thorsten Milse on a Canon EOS-1D X Mark III.
"Normaal gesproken jagen jaguars in het donker, maar ze weten dat sommige dieren even rust nemen wanneer het heet is en dus komen ze rond het middaguur een kijkje nemen bij de rivieroevers, op zoek naar capibara's en kaaimannen," zegt Thorsten Milse, die deze jaguar bij daglicht vastlegde in de Pantanal in Brazilië. Genomen met een Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x-objectief, ingesteld op 560mm, 1/400 sec, f/5.6 en ISO1600. © Thorsten Milse

De Pantanal in Zuid-Amerika beslaat meer dan 180.000 vierkante kilometer en is 's werelds grootste tropische draslandgebied. Bovendien leeft hier de meeste wildlife van het continent. Hierdoor is het nationale park een UNESCO-werelderfgoedlocatie, bij uitstek geschikt voor wildlifefotografie. Natuurfotografen die veel waarde hechten aan natuurbehoud, zoals Canon Ambassador Thorsten Milse, kunnen hier bijzondere dieren als jaguars, kaaimannen, capibara's, zwarte brulapen en kleurrijke ara's en toekans opsporen.

Tijdens zijn vijfde bezoek aan de biodiverse Pantanal in Brazilië bracht Thorsten 15 dagen door in de jungle en op de rivieren, op zoek naar de grootste roofdieren in het draslandgebied en de bedreigde diersoorten die op de Rode Lijst staan, zoals de jaguar, de ocelot en de reuzenotter.

Deze keer nam hij Canon's nieuwe paradepaardje, de Canon EOS-1D X Mark III, mee om tijdens het fotograferen van nachtdieren de mogelijkheden bij weinig licht te benutten en het autofocussysteem te testen op snel bewegende dieren.

Wildlife photographer Thorsten Milse stands neck deep among the foliage in a Brazilian river.
Ondanks de risico's, waaronder kaaimannen en piranha's, ging Thorsten regelmatig uit de boot om te fotograferen, vooral wanneer hij op waterniveau opnamen wilde maken. Een robuuste, weerbestendige camera was essentieel. © Thorsten Milse
A Jaguar standing growling in the foliage on the banks of a river in Brazil's Pantanal wetlands. Taken by Thorsten Milse.
"De eerste drie dagen waren er geen goede mogelijkheden om een jaguar te fotograferen," herinnert Thorsten zich. "Je kunt de dieren niet altijd zien, dus je hebt veel geduld nodig." Soms wordt het geduld van de wildlifefotograaf beloond! Genomen met een Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x-objectief, ingesteld op 460mm, 1/320 sec, f/5.6 en ISO1600. © Thorsten Milse

Veeleisende opnameomstandigheden

"In de Pantanal leven een aantal bijzondere dieren," zegt Thorsten. "Het belangrijkste dier is de jaguar, het grootste roofdier in Zuid-Amerika. Het is een bedreigde diersoort, maar hier leven er nog redelijk veel, waardoor het gemakkelijker is om ze te vinden en ze vast te leggen."

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Iedere ochtend voer Thorsten over het uitgestrekte rivierenstelsel, op zoek naar de grote katten die rond het middaguur langs de ondiepe rivieroevers sluipen, terwijl hun potentiële prooien, zoals capibara's en kaaimannen, even bijkomen van de hitte. "Voor een fotograaf is het licht dan niet perfect, aangezien de zon zich direct boven je hoofd bevindt," zegt hij. "Het is ook erg heet. Als je je camera niet beschermt, wordt hij gloeiend heet."

Op dit soort bloedhete momenten kan het lastig zijn om alles op het camerascherm duidelijk te zien. Thorsten heeft daarom een uitstekende en nauwkeurige zoeker nodig die externe lichtbronnen kan uitfilteren. "De camera's uit de EOS-1D X-serie hebben enkele van de beste zoekers op de markt," zegt hij. "Je ziet precies wat je gaat fotograferen."

Naast een verschroeiende temperatuur van wel 40 °C, een hoge luchtvochtigheid en tropische regenbuien krijg je tijdens het werken in de Pantanal ook met een aantal andere ongebruikelijke uitdagingen te maken, en dan vooral bij het fotograferen van reuzenotters, snelle onderwaterzwemmers die een ster zijn in het ontwijken van de camera.

"Het is veel gemakkelijker als je uit de boot en in het water stapt om op ooghoogte te staan met de otters," zegt Thorsten, die regelmatig door de troebele bruine rivieren waadt. "Je hebt een zeer stevige, weerbestendige camera nodig. En als je ook maar ergens een klein sneetje hebt, komen de piranha's. Soms controleren ze je lichaam. Gelukkig ben ik niet erg lekker!"

A pair of striking blue tropical birds photographed in the jungle in Brazil's Pantanal wetlands by Thorsten Milse.
Thorsten fotografeerde diverse zeldzame en ongrijpbare dieren tijdens zijn reis naar de Pantanal, die deel uitmaakte van zijn grootschalige project over bedreigde diersoorten over de hele wereld. Genomen met een Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x-objectief, ingesteld op 560mm, 1/100 sec, f/10 en ISO3200. © Thorsten Milse
Partially submerged, a giant otter holds its prey in its paws and takes a bite. Taken by Thorsten Milse.
"De reuzenotters zijn erg lawaaiig, grappig en moeilijk te fotograferen," zegt Thorsten. "Het zijn uitstekende duikers en onderwaterzwemmers, dus als ze onder water verdwijnen, weet je nooit of ze links of rechts van je weer naar boven komen." Genomen met een Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief en een Canon Extender EF 1.4x III, ingesteld op 840mm, 1/1000 sec, f/6.3 en ISO1250. © Thorsten Milse
An ocelot looks intently into the darkness in the jungle in Brazil's Pantanal wetlands. Taken by Thorsten Milse.
"De ocelot jaagt 's nachts, dus ik heb foto's proberen te maken met ledverlichting en een hoge ISO-waarde." Genomen met een Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1,4x-objectief, ingesteld op 560mm, 1/320 sec, f/5.6 en ISO12800. © Thorsten Milse
An ocelot stands on a curving tree branch in the Pantanal region of Brazil, photographed in low light by Thorsten Milse.
"Bij schemering gebruikte ik ISO25600. De AF-tracking van de ocelot in de boom werkte toen perfect." Genomen met een Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1,4x-objectief, ingesteld op 335mm, 1/125 sec, f/5.6 en ISO25600. © Thorsten Milse

Zelfs met ISO25600 en een sluitertijd van 1/125 sec kon Thorsten heldere opnamen maken van de ocelotten die door de bomen klommen. Deze opnamen waren bijna niet te onderscheiden van foto's die bij daglicht zijn gemaakt. De kwaliteit was goed genoeg voor afdrukken met een breedte van bijna 2 meter voor de uiteindelijke tentoonstelling van zijn grootschalige project over bedreigde diersoorten over de hele wereld. Thorsten maakte ook gebruik van de opmerkelijke prestaties van de Canon EOS-1D X Mark III bij continu fotograferen waardoor hij burstopnamen van 400-500 RAW-bestanden kon maken met behulp van CFexpress-kaarten in de twee kaartsleuven van de camera.

"Het merendeel van de beste wildlifefoto's wordt in de schemering gemaakt," zegt hij. "Je moet fotograferen met ISO3200, ISO6400, ISO12800. Met ISO25600 heb je gegarandeerd meer opnamen. Lange tijd waren er van de 500 foto's die ik nam met ISO6400, drie of vier die echt scherp waren. Nu heb ik er honderden."

Om net wat meer licht te krijgen, stapt Thorsten af van de vuistregel dat je voor scherpe resultaten de sluitertijd zo moet instellen dat deze minstens omgekeerd evenredig is aan de brandpuntsafstand. Dus voor een opname van 560 mm, moet de sluitertijd 1/560 sec of sneller zijn. Het feit dat hij scherpe foto's krijgt, zoals hierboven bij deze brandpuntsafstand en 1/320 sec, of bij 335 mm en 1/125 sec, weerspiegelt de effectiviteit van de beeldstabilisatie in zijn Canon IS-objectieven.

A wading bird stands in the shallows of a river in Brazil's Pantanal wetlands. Taken by Thorsten Milse.
Het draslandgebied de Pantanal in Zuid-Amerika wordt gekenmerkt door een hoge luchtvochtigheid, verschroeiende temperaturen en tropische stortbuien, en biedt de wildlifefotograaf dan ook talloze uitdagingen, waaronder het vinden van de ongrijpbare dieren. Genomen met een Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 65mm, 1/40 sec, f/13 en ISO500. © Thorsten Milse
A profile shot of a toucan shows off its brightly-coloured orange and yellow curved beak. Taken by Thorsten Milse.
De schitterende kleuren van een toekan, vastgelegd in het draslandgebied de Pantanal in Brazilië. Genomen met een Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x-objectief, ingesteld op 560mm, 1/200 sec, f/6.3 en ISO320. © Thorsten Milse

Snelle AF en verbeterde toegang

"De belangrijkste dingen voor het maken van echt goede wildlifefoto's zijn ISO en AF-tracking," zegt Thorsten. Met de nieuwe AF-sensor met een resolutie die 28 keer hoger is dan zijn voorganger, is de trackingfunctie van de Canon EOS-1D X Mark III aanzienlijk verbeterd en perfect voor wildlifefotografen die haarscherpe foto's van bewegende onderwerpen willen maken.

Thorsten was erg blij met de nieuwe AF-knop van de camera, waarmee hij het focuspunt kon veranderen en objecten sneller kon volgen dan ooit. "Het is perfect", zegt hij. "Het is veel sneller dan een keuzewiel of de oude joystick. Je kunt de gevoeligheid wijzigen en hij is supersnel. Als een ocelot binnen één seconde van links naar rechts springt, kun je het AF-veld net zo snel als met één druk op een touchscreen verplaatsen. De knop is gevoelig en nauwkeurig, en maakt het eenvoudiger om onderwerpen bij weinig licht te volgen."

Thorsten maakte voornamelijk opnamen met zijn geliefde objectieven voor wildlife, de Canon EF 600mm f/4L IS III USM en de Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x. Bij het fotograferen van jaguars en otters met deze telelenzen op een afstand van ongeveer 20 meter was het vooral belangrijk de dieren nauwkeurig te kunnen blijven volgen en burstopnamen te kunnen maken.

"Als een jaguar aan het zwemmen is, in het water springt of zijn territorium aan het afbakenen is, heb je een korte sluitertijd en een zeer goed AF-systeem nodig. Met de Canon EOS-1D X Mark III is het eenvoudiger om het onderwerp te volgen bij weinig licht, vooral met een teleobjectief, en om scherpere foto's te maken.

"Als je een Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief op 20 meter afstand gebruikt, maak je full-frame opnamen. Als je een burstopname maakt, heb je je onderwerp maar heel even in beeld. Ik weet dat als ik 20 opnamen maak, er altijd wel één perfect is. Met burstsnelheden van 16 fps met de zoeker en 20 fps in Live View is elke opname raak."

Geschreven door Lucy Fulford


De uitrusting van Thorsten Milse

De essentiële kit waarmee professionals wildlife-foto's maken

A Canon EOS-1D X Mark III with telephoto lens rests on a camera case in Brazil's Pantanal wetlands.

Camera

Objectieven

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een professioneel alledaags zoomobjectief uit de L-serie dat een hoge beeldkwaliteit levert met een constant f/2.8-diafragma.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan