Canon EOS-1D X Mark III
De beste professionele DSLR van Canon met een uitstekende werking bij weinig licht, deep learning-AF en 5.5K RAW-video maakt opnamen met maximaal 20 fps.
ARTIKEL
De Pantanal in Zuid-Amerika beslaat meer dan 180.000 vierkante kilometer en is 's werelds grootste tropische draslandgebied. Bovendien leeft hier de meeste wildlife van het continent. Hierdoor is het nationale park een UNESCO-werelderfgoedlocatie, bij uitstek geschikt voor wildlifefotografie. Natuurfotografen die veel waarde hechten aan natuurbehoud, zoals Canon Ambassador Thorsten Milse, kunnen hier bijzondere dieren als jaguars, kaaimannen, capibara's, zwarte brulapen en kleurrijke ara's en toekans opsporen.
Tijdens zijn vijfde bezoek aan de biodiverse Pantanal in Brazilië bracht Thorsten 15 dagen door in de jungle en op de rivieren, op zoek naar de grootste roofdieren in het draslandgebied en de bedreigde diersoorten die op de Rode Lijst staan, zoals de jaguar, de ocelot en de reuzenotter.
Deze keer nam hij Canon's nieuwe paradepaardje, de Canon EOS-1D X Mark III, mee om tijdens het fotograferen van nachtdieren de mogelijkheden bij weinig licht te benutten en het autofocussysteem te testen op snel bewegende dieren.
"In de Pantanal leven een aantal bijzondere dieren," zegt Thorsten. "Het belangrijkste dier is de jaguar, het grootste roofdier in Zuid-Amerika. Het is een bedreigde diersoort, maar hier leven er nog redelijk veel, waardoor het gemakkelijker is om ze te vinden en ze vast te leggen."
Iedere ochtend voer Thorsten over het uitgestrekte rivierenstelsel, op zoek naar de grote katten die rond het middaguur langs de ondiepe rivieroevers sluipen, terwijl hun potentiële prooien, zoals capibara's en kaaimannen, even bijkomen van de hitte. "Voor een fotograaf is het licht dan niet perfect, aangezien de zon zich direct boven je hoofd bevindt," zegt hij. "Het is ook erg heet. Als je je camera niet beschermt, wordt hij gloeiend heet."
Op dit soort bloedhete momenten kan het lastig zijn om alles op het camerascherm duidelijk te zien. Thorsten heeft daarom een uitstekende en nauwkeurige zoeker nodig die externe lichtbronnen kan uitfilteren. "De camera's uit de EOS-1D X-serie hebben enkele van de beste zoekers op de markt," zegt hij. "Je ziet precies wat je gaat fotograferen."
Naast een verschroeiende temperatuur van wel 40 °C, een hoge luchtvochtigheid en tropische regenbuien krijg je tijdens het werken in de Pantanal ook met een aantal andere ongebruikelijke uitdagingen te maken, en dan vooral bij het fotograferen van reuzenotters, snelle onderwaterzwemmers die een ster zijn in het ontwijken van de camera.
"Het is veel gemakkelijker als je uit de boot en in het water stapt om op ooghoogte te staan met de otters," zegt Thorsten, die regelmatig door de troebele bruine rivieren waadt. "Je hebt een zeer stevige, weerbestendige camera nodig. En als je ook maar ergens een klein sneetje hebt, komen de piranha's. Soms controleren ze je lichaam. Gelukkig ben ik niet erg lekker!"
Thorsten trok diep de jungle in om ocelotten te vinden, een van de meest ongrijpbare roofdieren van het gebied. Hij zette zijn kamp op in een gecamoufleerde schuilplaats in de buurt van een waterbron in het gebied waar de katten leven. Om de verlegen nachtdieren in het donker vast te kunnen leggen, plaatste hij ledverlichting in de nabijgelegen bomen om de plek te verlichten zonder de flitser te hoeven gebruiken.
"De flitser is bij alle grote katten een probleem," legt hij uit. Hun ogen reflecteren vaak als groen, oranje of rood, de dierlijke variant van rode ogen. "Het is veel gemakkelijker als je met ledverlichting werkt. Je kunt ook de temperatuur aanpassen en op je camera de beste witbalans zoeken."
Zelfs met de ledverlichting moest Thorsten een hoge ISO-waarde gebruiken om de katten in actie te kunnen vastleggen. De nieuwe camera heeft hem hier echt bij geholpen. "Met mijn Canon EOS-1D X Mark II zou de maximale ISO die ik zou gebruiken om de kwaliteit voor een koffietafelboek te krijgen, volgens mij ISO6400 zijn. Met de Canon EOS-1D X Mark III heb ik foto's van dezelfde kwaliteit gemaakt met ISO25600. Dat zijn twee extra waardes waarmee ik echt perfecte foto's kan maken."
Zelfs met ISO25600 en een sluitertijd van 1/125 sec kon Thorsten heldere opnamen maken van de ocelotten die door de bomen klommen. Deze opnamen waren bijna niet te onderscheiden van foto's die bij daglicht zijn gemaakt. De kwaliteit was goed genoeg voor afdrukken met een breedte van bijna 2 meter voor de uiteindelijke tentoonstelling van zijn grootschalige project over bedreigde diersoorten over de hele wereld. Thorsten maakte ook gebruik van de opmerkelijke prestaties van de Canon EOS-1D X Mark III bij continu fotograferen waardoor hij burstopnamen van 400-500 RAW-bestanden kon maken met behulp van CFexpress-kaarten in de twee kaartsleuven van de camera.
"Het merendeel van de beste wildlifefoto's wordt in de schemering gemaakt," zegt hij. "Je moet fotograferen met ISO3200, ISO6400, ISO12800. Met ISO25600 heb je gegarandeerd meer opnamen. Lange tijd waren er van de 500 foto's die ik nam met ISO6400, drie of vier die echt scherp waren. Nu heb ik er honderden."
Om net wat meer licht te krijgen, stapt Thorsten af van de vuistregel dat je voor scherpe resultaten de sluitertijd zo moet instellen dat deze minstens omgekeerd evenredig is aan de brandpuntsafstand. Dus voor een opname van 560 mm, moet de sluitertijd 1/560 sec of sneller zijn. Het feit dat hij scherpe foto's krijgt, zoals hierboven bij deze brandpuntsafstand en 1/320 sec, of bij 335 mm en 1/125 sec, weerspiegelt de effectiviteit van de beeldstabilisatie in zijn Canon IS-objectieven.
"De belangrijkste dingen voor het maken van echt goede wildlifefoto's zijn ISO en AF-tracking," zegt Thorsten. Met de nieuwe AF-sensor met een resolutie die 28 keer hoger is dan zijn voorganger, is de trackingfunctie van de Canon EOS-1D X Mark III aanzienlijk verbeterd en perfect voor wildlifefotografen die haarscherpe foto's van bewegende onderwerpen willen maken.
Thorsten was erg blij met de nieuwe AF-knop van de camera, waarmee hij het focuspunt kon veranderen en objecten sneller kon volgen dan ooit. "Het is perfect", zegt hij. "Het is veel sneller dan een keuzewiel of de oude joystick. Je kunt de gevoeligheid wijzigen en hij is supersnel. Als een ocelot binnen één seconde van links naar rechts springt, kun je het AF-veld net zo snel als met één druk op een touchscreen verplaatsen. De knop is gevoelig en nauwkeurig, en maakt het eenvoudiger om onderwerpen bij weinig licht te volgen."
Thorsten maakte voornamelijk opnamen met zijn geliefde objectieven voor wildlife, de Canon EF 600mm f/4L IS III USM en de Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x. Bij het fotograferen van jaguars en otters met deze telelenzen op een afstand van ongeveer 20 meter was het vooral belangrijk de dieren nauwkeurig te kunnen blijven volgen en burstopnamen te kunnen maken.
"Als een jaguar aan het zwemmen is, in het water springt of zijn territorium aan het afbakenen is, heb je een korte sluitertijd en een zeer goed AF-systeem nodig. Met de Canon EOS-1D X Mark III is het eenvoudiger om het onderwerp te volgen bij weinig licht, vooral met een teleobjectief, en om scherpere foto's te maken.
"Als je een Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief op 20 meter afstand gebruikt, maak je full-frame opnamen. Als je een burstopname maakt, heb je je onderwerp maar heel even in beeld. Ik weet dat als ik 20 opnamen maak, er altijd wel één perfect is. Met burstsnelheden van 16 fps met de zoeker en 20 fps in Live View is elke opname raak."
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals wildlife-foto's maken
De beste professionele DSLR van Canon met een uitstekende werking bij weinig licht, deep learning-AF en 5.5K RAW-video maakt opnamen met maximaal 20 fps.
Een licht 600mm f/4-objectief, perfect voor professionele wildlife-, sport- en nieuwsfotografen.
Een professioneel f/4-objectief met ingebouwde 1,4x extender voor veel flexibiliteit en een groot brandpuntsbereik voor sport- en wildlifefotografie.
Een professioneel alledaags zoomobjectief uit de L-serie dat een hoge beeldkwaliteit levert met een constant f/2.8-diafragma.
ARTIKEL
"Dit verandert alles", zegt surffotograaf Ben Thouard. Hij maakte als eerste foto's met het professionele DSLR-paradepaardje van Canon. Ontdek waarom dit zo is.
ARTIKEL
Hoe filmmaker Nick Kennedy de unieke filmmogelijkheden van Canons nieuwe DSLR gebruikte om snelle surfacties vast te leggen.
ARTIKEL
Heb je ooit flitsers gebruikt in het regenwoud? Christian Ziegler haalt fijne details op in zijn prachtige foto's met de Speedlite 430EX III-RT's.
ARTIKEL
De vijf tips van wildlife-fotograaf Marina Cano bij de keuze van een professioneel tele-objectief.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro