Voor deze prachtige foto werkte fashion- en beautyfotografe Tina Eisen samen met een visagiste die bekend staat om haar vermogen om producten te laten druppelen. Toch waren er nog wel een paar pogingen nodig, waarbij voor elke foto de make-up moest worden verwijderd en weer worden aangebracht, om precies de goede foto te krijgen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-lens ingesteld op 1/125 sec, f/7.1 en ISO160. © Tina Eisen
Macro- en beautyfotografie worden door velen misschien beschouwd als twee verschillende soorten fotografie, maar voor de in Londen gevestigde beauty- en fashionfotografe Tina Eisen gaan ze hand in hand. Voor haar is macrofotografie, waarmee ze ongeveer vier jaar geleden is begonnen, een spannend en creatief onderdeel van haar werk. .
"Ik moest eens een keer tijdens een fotoshoot een paar glanzende kevers op het oog van het model zetten", vertelt Tina. "Ik maakte de foto en realiseerde me dat de rest van haar gezicht – haar lippen, neus en haar – niks te maken hadden met wat ik wilde laten zien. Ik wilde het frame tot een klein gebied terugbrengen, omdat de rest van haar gezicht afleidde van wat ik wilde vertellen. Er hoefde niets anders op de foto te komen, ik wilde alleen haar oog als canvas gebruiken. Ik ben erg gefocust op details en vanaf het moment dat ik begon met macrobeautyfotografie wist ik meteen dat ik dat vaker wilde doen. Ik vind macrodetails gewoon geweldig."
In eerste instantie waren Tina's modellen en klanten niet geïnteresseerd in macrobeautyfotografie en ze moest het daarom tusse haar andere shoots door doen. "Voordat social media populair werden, wisten merken nog niet echt hoe ze hun producten konden laten opvallen in creatieve macrofoto's", legt ze uit. "En bureaus en modellen waren niet dol op macrowerk omdat ze daarmee onherkenbaar zijn, waardoor dergelijke foto's weinig nut hadden in hun portfolio's, tenzij ze een 'onderdelenmodel' waren, speciaal voor ogen of lippen. Het was dus altijd een beetje een nevenproject: ik maakte een heleboel foto's van hele gezichten en maakte dan tegelijkertijd ook snel een macrofoto."