Het VR-balletproject concentreerde zich op Birmingham Royal Ballet-ster Regan Hutsell, die zegt dat ze enthousiast was om mensen een meer persoonlijk kijkje achter de schermen te kunnen geven van wat er nodig is om balletdanseres te zijn, met name hoe virtual reality aan kijkers kan laten zien hoe het is om van de studio naar het podium te gaan.
Ballet boeit het grote publiek al heel lang vanwege de betoverende combinatie van beweging, muziek en het verhaal dat wordt verteld. Traditionele theateromgevingen kunnen echter overweldigend of ontoegankelijk zijn voor veel mensen met neurodiversiteit. Maar stel dat je de manier waarop ballet wordt ervaren kunt herdefiniëren door gebruik te maken van de kracht van virtual reality?
Clive Booth, wiens werk zich toespitst op sfeervolle fashion-, beauty- en portretfotografie, werkt graag in de kunst en heeft een passie voor de nieuwste technologische ontwikkelingen. Hij was dan ook de ideale filmmaker voor een ambitieus virtual reality-project met de Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE-lens. Zijn doel was om een meeslepende voorstelling van Het zwanenmeer op te nemen voor de Freefall Dance Company, het zustergezelschap van het Birmingham Royal Ballet voor dansers met neurodiversiteit, die ook zou worden getoond aan duizend leerlingen op zes verschillende scholen. "Het idee was om een neurodivergent publiek dichter bij de dansers te brengen," legt Clive uit. "Dat zijn jongeren en volwassenen die normaal gesproken niet naar live theater zouden kunnen gaan kijken."