BRUILOFTEN

Trouwdag-etiquette voor bruidsfotografen

Wat zijn de belangrijkste do’s en don’ts voor bruidsfotografie – en welke fouten kun je als fotograaf al snel maken? Canon sprak met Alison Bounce, die al bijna 300 bruiloften heeft gefotografeerd, voor een paar nuttige tips.
Fotograaf Alison Bounce staat op de trap van een groot gebouw met een Canon EOS R5-camera in haar hand en een andere camera die aan haar fotografenharnas hangt.

Alison Bounce weet na zoveel verschillende bruiloften te hebben gefotografeerd, precies wat de etiquette is. Ze maakt opnamen met twee Canon EOS R5-systeemcamera’s. Hiermee kan ze geruisloos full-frame opnamen maken met volledige autofocus-tracking. Zo kan ze zichzelf onzichtbaar maken voor het bruidspaar en de spontane, persoonlijke opnamen maken die ze in gedachten had.

Wat had Franse bruidsfotograaf Alison Bounce graag geweten toen zij 13 jaar geleden haar carrière startte en begon met het fotograferen van bruiloften? "Wat er nou precies gebeurt op zo’n trouwdag!" zegt ze. "De enige herinnering die ik van bruiloften had was uit mijn kindertijd, en dat ik ze maar saai vond."

Honderden bruiloften verder is Alison nu een erkende bruidsfotograaf. Ze heeft zowel intieme als grote, formele als informele, en zowel religieuze als burgerlijke bruiloften op haar conto, plus alles daartussenin. En wat blijkt: er is geen zinnig antwoord te geven op die vraag wat je van een typische trouwdag kunt verwachten. "Je weet nooit wat er gaat gebeuren op de trouwdag", zegt ze – en als documentairefotograaf gespecialiseerd in bruiloften is dat precies wat ze er zo geweldig aan vindt. "Ik houd van adrenaline en laat me graag verrassen."

Maar waar Alison wel zelf de controle over heeft is haar aanpak van elk verschillend onderdeel van het programma, de apparatuur die ze meeneemt, en hoe ze de verschillende emoties vastlegt tijdens de vaak lange, maar altijd gevarieerde trouwdag.

De belangrijkste taak van een bruidsfotograaf is natuurlijk het vastleggen van de bijzondere momenten van de trouwdag, zodat het bruidspaar nog lang daarna deze herinneringen kan blijven koesteren. Maar hoe ziet een succesvolle workflow van een bruidsfotograaf er precies uit? – iets waar je niet vaak over leest, maar wat wel essentieel is voor succes. Wat gebeurt er vóór de bruiloft, op de dag zelf en daarna? Welke regels gelden er voor bruidsfotografie en welke etiquette moet je volgen?

Een man met een Canon-camera in zijn hand lacht en praat met een andere man.

Canon Learning-serie op YouTube

Van portretten tot wildlife, flitsers tot bewerken, breid je vaardigheden in fotografie en video uit met Canon's recentste serie.
Fotograaf Alison Bounce zit op haar hurken om een bruid en bruidegom te fotograferen die badminton spelen op een binnenplaats.

Alison vindt het belangrijk het koppel eerst goed te leren kennen, om te ontdekken wat hun passies zijn en wat ze gemeen hebben, zoals een bepaalde sport of hobby. Zo kunnen ze leuke, speelse momenten in de dag inbouwen die betekenis hebben voor het stel.

Een bruid en bruidegom houden ieder een badmintonracket vast terwijl ze speels naar elkaar glimlachen op een foto gemaakt door Alison Bounce.

Alison zorgt ervoor dat de persoonlijkheden van het stel centraal komen te staan en dat haar foto’s een verhaal vertellen. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/400 sec, f/2.8 en ISO 400. © Alison Bounce

Leer in ieder geval het bruidspaar al kennen vóór de grote dag

"Ik ga heel eenvoudig te werk", legt Alison uit. "We gaan eerst meerdere keren iets drinken samen en bespreken dan het een en ander. Ik wil het koppel eerst goed leren kennen, dus ontmoeten we elkaar regelmatig voor de bruiloft. We bespreken alles: hoe ze elkaar hebben ontmoet, waarom het klikte, waar ze van houden, waar ze niet van houden, en de personen die het belangrijkste zijn in hun leven."

Die informatie is cruciaal voor Alisons werk. Niet alleen bouwt ze zo een band op met haar klanten, maar het helpt haar ook te bepalen welk verhaal ze wil gaan vertellen met haar foto’s. "Dat is het belangrijkste doel van mijn opnamen", legt ze uit. "Als ze zeggen, 'We gaan trouwen omdat dit zo belangrijk is voor onszelf en onze ouders', dan gaat mijn trouwreportage over de familie, hun onderlinge band en hun gevoelens."

Door de gesprekken vooraf zorgt Alison er ook voor dat de koppels zich op hun gemak voelen bij haar. Als iemand die aanwezig mag zijn op een intieme dag in hun leven waarvoor ze alleen de belangrijkste personen in hun leven uitnodigen, dan is een goede band ontzettend belangrijk. "Ik eindig altijd met een omhelzing!" zegt Alison.

Een bruid en bruidegom kijken elkaar in de ogen met bomen op de achtergrond.

De beste Canon-camera's voor trouwvideografie en -fotografie

Ontdek de beste camera's voor hoogwaardige trouwvideo's, en die het meest geschikt zijn om zowel video's als foto's van de gebeurtenis vast te leggen.
Alison Bounce staat onder aan een grote trap en fotografeert een koppel dat elkaar omhelst boven aan de trap.

Alison biedt de koppels vaak advies over verschillende aspecten van de dag en waar de opnamen het beste tot hun recht komen. Met haar ervaring van honderden bruiloften, deelt ze graag haar kennis om er een geweldige dag van te maken met geweldige foto’s.

Alison Bounce zit op haar hurken om een koppel te fotografen dat elkaar in de ogen kijkt.

Met het programma van de dag en de locaties van de verschillende programmaonderdelen, kan Alison het paar helpen om tijd te vinden voor elkaar – om vervolgens ook die intieme momenten vast te leggen.

Maak duidelijk hoe je werkt en wat ze kunnen verwachten

"Ik vertel ze specifieke dingen over mijn werk, zodat ze gerust kunnen zijn dat ik mijn werk doe", legt Alison uit. "Ik laat ze weten hoe ik van plan ben de bruiloft te gaan fotograferen, en dat het om de spontane momenten gaat: dat ik er ben, maar toch ook niet ben."

Maar Alison helpt ze ook bij de voorbereiding. "Ik deel altijd mijn ervaringen met het bruidspaar. Het is vaak hun eerste bruiloft. Ze hebben geen benul van hoe alles gaat, wat er mogelijk is of wat ze moeten doen. Ik geef ze daarom mijn beste advies voor de dag, zoals het bewust inplannen van een paar korte intieme momenten samen."

Richt je op het bruidspaar

"Het is het belangrijkste dat ik het bruidspaar vastleg en daarbij zo dicht mogelijk bij hun verhaal en persoonlijkheid blijf", zegt Alison. "Dit vraagt om heel wat voorbereiding. Zo moet ik het programma van de dag kennen, en al de adressen en tijden van de locaties hebben waar moet worden gefotografeerd."

Een man in pak pinkt een traan weg terwijl een vrouw glimlacht en een hand tegen zijn hoofd plaatst, in een zwart-witte bruidsfoto van Alison Bounce.

Doordat ze de Canon EOS R5 in stille modus gebruikt kan Alison dicht bij komen zonder haar onderwerpen te storen. Ze probeert op te gaan in de omgeving en anticipeert op belangrijke momenten, waarbij ze snel en geruisloos beweegt om de perfecte opname te krijgen. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon EF 50mm f/1.4 USM-objectief, ingesteld op 1/500 sec, f/4 en ISO 400. © Alison Bounce

Kleed jezelf passend voor de gelegenheid

"Een bruiloft is een feestelijke gebeurtenis", zegt Alison. "Het is belangrijk dat je passend bent gekleed. Maar als ik daar ben moet ik ook comfortabel kunnen werken in mijn kleding, zodat ik voldoende bewegingsvrijheid heb. Ik wissel voortdurend tussen zitten en staan, daarom kies ik graag voor een zachte broek of een lange soepelvallende jurk. Als er een dresscode is dan probeer ik die te respecteren. Het bruidspaar stelt dat ook op prijs."

Wees behulpzaam en positief

Bruiloften zijn speciale gelegenheden maar kunnen ook behoorlijk wat stress opleveren. "Ik vertel het bruidspaar altijd dat ze me alles kunnen vragen als ze hulp nodig hebben: of ik een gast kan helpen die geen vervoer heeft, dan kan die gast met me meerijden in de auto." Een fotograaf die beleefd en aardig is kan eraan bijdragen dat de trouwdag gladjes verloopt. Hierdoor krijg ik dan weer meer aanbevelingen voor nieuwe opdrachten.

Wees onzichtbaar

Voor Alisons manier van werken als 'vlieg op de muur' moet zij onopvallend te werk kunnen gaan. Dat lukt haar met de Canon EOS R5 in stille modus. Dit is ook belangrijk vanuit etiquetteperspectief, omdat de focus niet op de fotograaf moet liggen. "Ik probeer zo discreet mogelijk te werken, maar dat is niet makkelijk met twee camera’s en wanneer je voortdurend heen en weer rent omdat je niets wilt missen", geeft Alison toe. "Je moet dus anticiperen, en je inbeelden wat zou kunnen gebeuren tijdens een scène. Probeer geen oogcontact te maken als je je verplaatst, want dan reageren je onderwerpen toch anders. Dus als je beweegt, kijk dan naar beneden en wees snel."

Een stel al kussend vastgelegd in silhouet tegen een zwarte achtergrond op een foto gemaakt door Alison Bounce.

Alisons werk is gevarieerd en haar portfolio zit boordevol verschillende stijlen en vaardigheden. "Op social media probeer ik een mix van mijn werk te laten zien omdat iedereen anders is", zegt Alison. "Ik kan portretten maken, details laten zien, reportages maken, maar ook studiofoto’s maken met mijn Canon Speedlite EL-1." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief ingesteld op 1/200 sec, f/4 en ISO 100. © Alison Bounce

Houd niet krampachtig vast aan de opnames die je in gedachten had: observeer en wees flexibel

"Mocht er wat vertraging zijn, dat is normaal, het is tenslotte een bruiloft", zegt Alison. Het is ook heel normaal dat gasten om foto’s vragen, of dat iets anders loopt dan gepland. Blijf altijd beleefd en flexibel. De klant is altijd koning. "Laat ze doen wat ze willen op hun eigen foto’s", raadt ze aan.

Houd je onderwerp in beeld

"De meest gemaakte fout die ik zie, en die ik ook zelf heb gemaakt toen ik net begon, is dat je te vriendelijk bent tegen het bruidspaar en de gasten. Je verliest dan al snel het doel van je opdracht uit het oog, namelijk het fotograferen van de bruiloft. Op mijn tweede of derde bruiloft had ik het met een gast over de jurk van de bruid. De vader stond op dat moment vlakbij en werd emotioneel, en ze omhelsden elkaar. Doordat ik aan het praten was met een gast miste ik dat moment dus. Ik was zo gefrustreerd dat ik besloot om niet langer te socializen. Mijn doel is om de beste foto’s voor mijn klanten te maken en hun verhaal te vertellen."

Photographer Alison Bounce holds a Canon EOS R5 camera up to her face, looking through the viewfinder.

Houd ook na de bruiloft contact

"Na de bruiloft houd ik altijd contact met het koppel", zegt Alison. "Ik stuur ze regelmatig berichten om te vragen hoe het met ze gaat, hoe hun huwelijksreis was, en soms een jaar later om hen te feliciteren met hun eerste trouwdag. Ik houd contact met al mijn bruidsparen – en ik heb nu al bijna 300 bruiloften gedaan." Dat is niet alleen netjes vanuit etiquette-oogpunt, maar ook goed voor mijn business. "Ik krijg daardoor weer nieuwe opdrachten: wanneer ze kinderen hebben bijvoorbeeld, of bij huwelijksjubilea."

Hoewel er niet valt te voorspellen wat je kunt verwachten van een bruiloft, is er wel één beste manier om ze te benaderen: met respect voor de rol die je hebt, en met een glimlach! "Ik houd van fotografie en van wat ik doe. Het is een voorrecht om van zo dichtbij getuige te mogen zijn van een van de belangrijkste momenten in het leven van deze bruidsparen", zegt Alison. "Het is geweldig te beseffen hoeveel vertrouwen mensen op zo’n dag in je hebben. Je volgt het stel de hele dag van dichtbij en ziet alles. Je ziet de liefde en dat maakt me erg blij."

Zie voor meer inspiratie en advies van fotografen de Canon Europe Learning-serie op YouTube en lees alles over de essentiële bruidsfotografie-apparatuur van Alison Bounce.

Emma-Lily Pendleton

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro