BRUILOFTEN

De beste Canon-objectieven voor bruidsfotografie

Félicia Sisco en Fabio Mirulla, Canon Ambassadors en bekroonde fotografen met talloze klanten over de hele wereld, vertellen wat de beste objectieven zijn voor het fotograferen van bruiloften.
Een bruid in een lange, golvende witte jurk staat op een rotsachtige kustlijn, met haar rug naar de camera, terwijl de zon ondergaat boven de oceaan.

Fotograaf van bruiloften en bruidsmode Félicia Sisco vertelt dat als ze slechts één objectief kon meenemen naar een bruiloft, ze de Canon RF 50mm F1.2L USM zou kiezen. “Ik vind alles perfect in deze opname,” zegt ze. “Met het diafragma van f/1.2 kun je onvoorstelbaar goed details laten zien en de achtergrond is mooi zacht.” Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief ingesteld op 1/8000 sec, f/1.2 en ISO400. © Félicia Sisco

Of je nu een intieme bruiloft fotografeert, een besloten feest, een alternatieve bruiloft of een traditionele, uitbundige trouwreceptie: het resultaat valt of staat met de juiste apparatuur. Maar wat zijn de beste Canon-objectieven voor bruidsfotografie? Op welke essentiële functies moet je letten bij het kiezen van een Canon-objectief voor bruiloften? En welke objectieven zijn zowel betrouwbaar als snel bij het scherpstellen, waardoor je keer op keer de mooiste momenten kunt vastleggen?

We spraken met internationaal vermaard fotograaf van bruiloften en bruidsmode Félicia Sisco, gevestigd in Parijs en Corsica, en Fabio Mirulla, uit de buurt van Florence in Italië, die de grote winnaar was van de International Wedding Photographer of the Year-prijzen in 2021. Deze bruiloftspecialisten openen hun draagtassen en laten vol trots hun favoriete Canon-objectieven zien waarmee ze de mooiste dag van stelletjes vastleggen. Daarna laten we het woord aan Mike Burnhill, Senior Product Specialist bij Canon Europe, die uitlegt hoe de technologie achter deze objectieven ze zo geschikt maakt voor dit genre.

Een bruid en bruidegom komen uit een deur de straat op, omringd door mensen die juichen en confetti gooien.

Félicia wil graag dichtbij komen en deel uitmaken van de actie. “Met de RF 15-35mm F2.8L IS USM kan ik midden in de actie staan en met groothoek fotograferen, zonder enige vertekening,” vertelt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 15mm, 1/320 sec, f/4.5 en ISO500. © Félicia Sisco

1. Het beste groothoekobjectief voor prachtige portretten: Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM

“Er is geen beter objectief te vinden voor groepsfoto’s in kleine ruimten, en ook voor wanneer het bruiloftgezelschap de kerk uitkomt,” zegt Félicia, die fotografeert met een Canon EOS R5 en EOS R6. “Het is ook ideaal wanneer je dichtbij moet komen maar toch een grote hoek wilt, bijvoorbeeld wanneer het paar de taart aansnijdt. En als de bruiloft plaatsvindt op een mooie locatie heb ik met dit objectief de vrijheid om de omgeving te gebruiken als achtergrond.”

Vanuit een technisch oogpunt zegt Mike: “Dit is een geweldig multi-purpose objectief en dankzij het snelle diafragma kun je binnen fotograferen op de receptie en op de dansvloer. Het groothoekzoombereik is ideaal voor interieurs van kerken en andere trouwlocaties. De optische beeldstabilisatie werkt samen met de IBIS in nieuwere EOS R System-camera’s zodat je superstabiel vanuit de hand zowel foto's als video's kunt maken.”

Het Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief.

Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM

Het groothoekzoombereik en snelle diafragma maken dit een ideaal objectief voor trouwportretten en groepsfoto’s, zowel binnen als buiten, en ook voor het vastleggen van een mooie omgeving.
Een zwart-witportret van een bruid in zijprofiel, gereflecteerd in een spiegel, die make-up aanbrengt op haar wenkbrauwen.

“De RF 85mm F1.2 is als mijn 'onbewoond eiland'-objectief,” aldus Félicia. “Ik kan echt niet zonder. Ik gebruik het niet alleen voor individuele portretten. Het is ook geweldig voor kleine groepen en om allerlei andere details vast te leggen.” Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief ingesteld op 1/100 sec, f/2.8 en ISO500. © Félicia Sisco

Een paar omhelst elkaar op een heuvel terwijl de zon achter hen ondergaat. Bij hun voeten staat een fles champagne met twee glazen.

Fabio, die ook de EOS R5 en EOS R6 gebruikt, is heel enthousiast over de manier waarop hij details kan vastleggen met de RF 85mm F1.2L USM, de achtergrond kan laten vervagen, en rijke kleuren en tinten kan behouden. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 met een Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief ingesteld op 1/250 sec, f/2 en ISO125. © Fabio Mirulla

2. Het beste objectief om details vast te leggen: Canon RF 85mm F1.2L USM

“Een van de belangrijkste momenten tijdens een bruiloft vind ik wanneer de bruid zich voorbereidt,” vertelt Félicia. “De bruidegom is natuurlijk ook belangrijk, maar wanneer de bruid haar trouwjurk aantrekt en haar haar en make-up net zijn gedaan, is dat een magisch moment. Portretten maken van de bruid is naar mijn idee het belangrijkste deel van mijn werk, en geen objectief doet dat beter dan de Canon RF 85mm F1.2L USM. Met de brandpuntsafstand en het diafragma kan ik alle aandacht richten op de essentiële details, zoals de ogen van de bruid, en al het andere verzachten met prachtige bokeh. Niets kan een bruid er mooier uit laten zien dan dit objectief. Daarnaast is de camera enorm veelzijdig. Ik gebruik dit objectief en de Canon RF 50mm F1.2L USM het meest tijdens de eigenlijke ceremonie.”

The Canon RF 85mm F1.2L USM lens.

Canon RF 85mm F1.2L USM

Met dit objectief krijg je geweldige scherpte waar je het nodig hebt, flatterende huidtinten en verbluffend mooie bokeh voor onscherpe gebieden.

Fabio, die ook de RF 85mm F1.2L USM gebruikt, fotografeerde onlangs een hele bruiloft met alleen prime objectieven. “Met prime objectieven kun je niet lui zijn. Je wordt gedwongen te bewegen, om de juiste positie te vinden op het juiste moment. En wanneer ik beweeg, krijg ik andere geweldige opnamemogelijkheden in het vizier. Voor het laten zien van details is de precisie van dit objectief met de autofocussystemen van mijn EOS R5- en EOS R6-camera’s onvoorstelbaar. Op mooie locaties, vooral in landelijk gebied, kun je je concentreren op de details die je wilt, deze laten opvallen door de achtergrond onscherp te maken en toch alle prachtige kleuren ervan te behouden.”

“De Canon EF 85mm f/1.2L II USM is een van Canon's legendarische objectieven, maar de nieuwste RF-editie levert fantastische portretten op,” vult Mike aan. “Je kunt ongelooflijke scherpte krijgen in de ogen maar het verloop flatteert de huid, die zacht en mooi oogt zonder dat elk haartje te zien is. Het staat bekend om de prachtige bokeh. De Defocus Smoothing-editie (Canon RF 85mm F1.2L USM DS) versterkt de bokeh nog meer. Er zijn twee lagen coatings aangebracht om de randen te verzachten van 'bokeh-schijven', die meestal ontstaan door onscherpe sfeerlichtjes en kaarsen.”

Een close-up van een lachend stel met hun gezichten naar elkaar toe gebogen zodat hun neuzen en voorhoofden elkaar raken.

Ingesteld op f/1.2 komt de Canon RF 50mm F1.2L USM tot zijn recht en gaat alle aandacht volledig naar het onderwerp, in dit geval de ogen. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief ingesteld op 1/8000 sec, f/1.2 en ISO250. © Fabio Mirulla

3. Het beste objectief om de aandacht op het onderwerp te vestigen: Canon RF 50mm F1.2L USM

“Dit is zo'n ongelooflijk objectief,” aldus Félicia. “Als ik een hele bruiloft zou moeten fotograferen met slechts één objectief, zou ik dit objectief kiezen. In plaats van te zoomen, loop ik liever rond en begeef ik me in het gezelschap, en de Canon RF 50mm F1.2L USM is daar perfect voor. Het geeft een echt natuurlijk perspectief, of ik nu portretten maak van één of van meerdere personen. Het zeer heldere diafragma is zelfs bij weinig licht heel goed en dankzij de strakke scherptediepte kan ik de aandacht op het onderwerp vestigen.”

Canon RF 50mm F1.2L USM

Een prime objectief van 50mm f/1.2 voor uitzonderlijke helderheid en scherpte tot aan de rand van de foto, en opmerkelijke prestaties bij weinig licht.

Fabio voegt toe: “De snelheid van dit objectief is uitstekend bij heel weinig licht. Ik krijg er prachtige resultaten mee wanneer ik opnamen maak in kerken en op recepties bij kaarslicht. Vooral bij portretten wil ik niet dat mensen naar een foto kijken en zeggen dat het een prachtige kerk is. Door de achtergrond te vervagen gaat de aandacht volledig naar de mensen in de portretten.”

Mike beschrijft dit objectief als ‘Canon's revolutionaire objectief’ omdat het zowel fotografen als videografen nieuwe mogelijkheden heeft gegeven. ‘Er was een tijd waarin een supersnel diafragma de beeldkwaliteit niet bepaald ten goede kwam. Dat is bij dit objectief niet langer het geval. Niet alleen levert dit een indrukwekkende beeldkwaliteit, maar het heeft ook een razendsnel diafragma voor opnames bij weinig licht of extreem weinig scherptediepte.”

Een visagist en een bruid, gefotografeerd van opzij, voor een raam met een luik. De visagist sprayt een vloeistof op het gezicht van de bruid en vanuit het raam valt er licht op de druppels in de lucht.

“Ik ben dol op moeilijk licht,” zegt Felicia. “Ik had zelfs de luiken van het raam dichtgedaan voor deze opname en het licht dat op de spray valt, maakt het boeiend. De snelheid van de RF 28-70mm F2L USM bevriest de beweging en alles ziet er perfect uit.” Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief ingesteld op 31mm, 1/200 sec, f/2.2 en ISO1250. © Félicia Sisco

Een bruid in een lange, golvende, kanten jurk, met een boeket van witte bloemen in haar hand en haar blik naar de grond gericht. Ze staat voor een rond stenen raam.

“Doorgaans fotografeer ik liever met prime objectieven maar de videograaf stond in de weg,” legt Felicia uit. “In plaats daarvan gebruikte ik het RF 28-70mm F2L USM-zoomobjectief wat me de benodigde flexibiliteit gaf, zodat ik om hem heen kon werken en de foto kon maken.” Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief ingesteld op 41mm, 1/6400 sec, f/2 en ISO400. © Félicia Sisco

4. Het beste zoomobjectief voor bruidsfotografie: Canon RF 28-70mm F2L USM

“Er zijn momenten tijdens een bruiloft waarop ik niet op de plek kan komen vanwaar ik eigenlijk wil fotograferen, en dan biedt dit zoomobjectief me de benodigde flexibiliteit,” aldus Félicia. “Ik heb een hekel aan flitsen en vaak is dit tijdens de ceremonie sowieso niet toegestaan. Met het lichtsterke f/2 diafragma kan ik opnamen maken met alleen natuurlijk licht. Het bereik van brandpuntsafstanden is perfect voor momenten als het uitwisselen van de ringen en de eerste kus, en het diafragma biedt sluitersnelheden die snel genoeg zijn om elke beweging te bevriezen. Het is ook heel handig voor groepsfoto's en voor het maken van spontane foto's op de receptie.”

Het Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief.

Canon RF 28-70mm F2L USM

Met het bereik van brandpuntsafstanden en het snelle diafragma van f/2 is dit zoomobjectief de ultieme keuze voor veelzijdigheid tijdens trouwceremonies.

Mike is vooral onder de indruk van de mogelijkheden van de Canon RF 28-70mm F2L USM als zoomobjectief. “Het biedt verbluffende beeldkwaliteit met een snel diafragma, wat je normaal alleen vindt bij prime objectieven. Het bereik van brandpuntsafstanden bij f/2 betekent dat je niet talloze prime objectieven hoeft mee te nemen die je steeds moet verwisselen. Het voorkomt ook dat je een belangrijke opname mist omdat je van objectief wisselt op de camera. Het zoombereik is geschikt voor de meeste favoriete brandpuntsafstanden voor bruidsfotografie, gecombineerd met de unieke mogelijkheid voor een zoomobjectief om opnamen te maken bij heel weinig licht of om achtergronden te vervagen.” Als je opnamen maakt met een spiegelreflexcamera komt de veelgeprezen Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM- hier het dichtst bij in de buurt. Dit kan probleemloos worden gekoppeld aan EOS R-systeemcamera’s via de Canon-vattingadapter EF-EOS R.

Een portret van een lachend bloemenmeisje in een jurk met ruches, dat op de rug van haar stoel leunt en haar kin op haar hand laat rusten.

“De RF 70-200mm F2.8L IS USM is geweldig voor spontane foto's,” zegt Félicia. “Ik kan van een behoorlijke afstand fotograferen en aantrekkelijke, natuurlijke 'close-ups’ krijgen. Het diafragma van f/2.8 zorgt voor een mooie, vervaagde achtergrond.” Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 200mm, 1/8000 sec, f/2.8 en ISO250. © Félicia Sisco

5. Het beste lange objectief voor buitenportretten: Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM

“Dit objectief is perfect voor spontane opnamen van mensen wanneer ze zich buiten ontspannen en vermaken na de ceremonie,” zegt Félicia. “Wanneer je echt op afstand moet blijven, zijn het zoombereik en diafragma van de Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM perfect.” En niet alleen voor buitenportretten. “Tijdens de ceremonie, wanneer de priester of trouwambtenaar aan het praten is, gebruik ik de tijd om portretten te maken van alle bruiloftsgasten terwijl ze zitten,” voegt Félicia toe. “Ik kan natuurlijk niet gaan rondlopen en dan is het bereik van brandpuntsafstanden van het teleobjectief ideaal.”

Het Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief.

Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM

De combinatie van zoombereik, snel diafragma en tot 8-stops gecombineerde beeldstabilisatie bij koppeling aan met IBIS uitgeruste camera’s maken dit tot een essentieel objectief voor bruidsfotografie.

“Je zult in praktisch elke tas van een professionele bruidsfotograaf een 70-200mm f/2.8-objectief vinden,” meent ook Mike. “Met het bereik en snelle diafragma van het teleobjectief kun je dichtbij komen, zelfs als je fysiek afstand moet houden. Het is ook geweldig voor spontane trouwfoto's en voor het vervagen van de achtergrond zodat deze niet afleidt.”

Canon biedt bovendien een breed scala aan prime objectieven, uiterst geschikt voor bruidsportretten. “Wanneer ik het stel buiten fotografeer en prachtige bokeh wil, komt de Canon EF 135mm f/2L USM altijd als beste uit de bus. Het is in mijn ogen een van de beste objectieven ter wereld,” aldus Fabio. “Ik kan het objectief gebruiken met het maximale diafragma van f/2 omdat het ongelooflijke beeldkwaliteit biedt, en op mijn EOS R5 en EOS R6 heb ik via een EF-EOS R-vattingadapter ook beeldstabilisatie.

“Ik vind de receptie het leukste deel van de bruiloft,” vervolgt Fabio. ‘Op dat moment kan ik het verhaal vertellen. Ik gebruik de Canon EF 24mm f/1.4L II USM voor een indrukwekkende opname. Voor mij is de 24mm perfect wanneer ik dicht bij mensen en in het moment wil blijven, en het werkt echt goed op een EOS R System-body met een EF-EOS R-adapter. Ik ben ook een fan van de Canon RF 16mm F2.8 STM. Hiermee heb je een enorm brede kijkhoek, maar het is een heel klein ding.”

Kevin Carter and Matthew Richards

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro