ARTIKEL

De beste lichte apparatuur voor het filmen van wildlife – ontdek Nina Constable's uitrusting

De documentairemaakster deelt haar ervaring met Canon-spiegelreflexcamera's en Cinema EOS-camera's en de voordelen die ze heeft opgedaan door over te schakelen op de EOS C70.
Een vrouw met donkerblond haar filmt in een bosrijke omgeving met een Canon-camera op een statief.

"De uitrusting en het verhaal zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden", zegt de Britse wildlife-filmmaakster Nina Constable. "Wanneer ik terugkom van een dag lang filmen en ik de opnamen importeer van bijvoorbeeld interviews en opnamen langs rivieren, ben ik helemaal weg van elke opname die de Canon EOS C70 heeft gemaakt."

"Een van de dingen die voor mij heel belangrijk zijn tijdens het vertellen van een verhaal is hoop", vertelt wildlife-filmmaakster en solo-regisseuse Nina Constable. "We leven in een tijdperk vol verhalen van verwoesting en vernietiging en daarom ga ik juist op zoek naar inspirerende mensen en leefgebieden of diersoorten die worden beschermd."

Hoewel wildlife-opnamen vaak worden geassocieerd met gigantische tele-objectieven en grote opstellingen, heeft Nina een succesvolle carrière opgebouwd met het vastleggen van wildlife en natuur voor onder andere de BBC, Sky en het WWF, waarbij ze eerst Canon-spiegelreflexcamera's gebruikte, daarna Cinema EOS-camera's en nu de compacte Canon EOS C70.

"Aangezien ik vrijwel helemaal alleen werk, is het erg belangrijk dat ik een lichte uitrusting gebruik waar ik zelf makkelijk mee om kan gaan, zonder dat ik beeldkwaliteit verlies", zegt Nina. "Ik moet mijn uitrusting helemaal zelf dragen en ik moet er goed en veel mee kunnen bewegen. Ik ben helemaal weg van de EOS C70."

Hier deelt Nina haar reis in de wereld van wildlife-films en vertelt ze over de uitrusting waarmee ze altijd geweldige opnamen kan maken.

See No Limits_Nina Constable

Solo te werk gaan in de wereld van wildlife

"Ik vond het altijd erg leuk om verhalen te vertellen, maar ik had nooit gedacht dat het maken van films een mogelijke optie of een realistische carrière kon zijn", zegt Nina. Toen ze bezig was met haar studie Engels, verdiepte ze zich in fotografie en overwoog ze over te stappen op het vertellen van visuele verhalen. "Het maken van films leek een natuurlijke combinatie van twee dingen waar ik echt van hou: verhalen en fotografie."

Na haar masteropleiding Documentairemaker, liep Nina stage in de media in Mozambique bij de NGO Save the Elephants, waar ze de kracht van films als een tool voor bescherming begon te zien. "Toen ging bij mij de knop om en realiseerde ik me hoe ik kon bijdragen, zelfs zonder diploma in de natuurwetenschappen", zegt ze.

Behoud is sindsdien het kernelement van haar werk waarbij ze de relatie van de mensheid met de natuurlijke wereld verkent. Haar werk draait nu vooral om wildlife in het VK, van vlinders en bijen tot bevers en dolfijnen, evenals het herstel van bosgebieden en weilanden.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Nina werkt meestal alleen en voert veel verschillende taken uit. "De manier waarop ik nu werk, waarbij ik schrijf, film en bewerk, heb ik niet zo gepland, het gebeurde eigenlijk vanzelf", vertelt ze. "Ik hou ervan om onafhankelijk te zijn en om met niemand rekening te hoeven houden. Veel dingen die ik film zijn ongepland omdat ik iemand volg die zijn of haar dagelijkse werk uitvoert, dus moet ik snel zijn. Aangezien ik alleen werk, lijken mijn opnamen meer op een gesprek tussen twee mensen en het voelt dus intiemer aan dan wanneer ik met een groot team zou werken."

Een vrouw met donkerblond haar stelt haar Canon-camera af terwijl ze in een bosrijke omgeving filmt.

Ik ben niet opgegroeid met een televisieachtergrond en heb er ook geen banden mee, en ik ben vrij laat begonnen met het filmen van wildlife", zegt Nina. "Dit heeft mij laten zien dat het nooit te laat is en dat je de filmindustrie en het natuurbehoud op verschillende manieren kunt benaderen en er op verschillende manieren in kunt stappen." © Nina Constable

Documentaires filmen met spiegelreflexcamera's

Spiegelreflexcamera's zijn compact, hebben een scherpe beeldkwaliteit, bieden hybride mogelijkheden en de flexibiliteit van verwisselbare objectieven. Daarom waren deze camera's een aantal jaren lang de vertrouwde partner van Nina, totdat ze recentelijk koos voor de Canon EOS 5D Mark IV en de EOS-1D X Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III). "Soms keken mensen verrast op als ik met een spiegelreflexcamera een opdracht kwam doen", zegt Nina lachend. "Maar ze werden ook verrast door de beeldkwaliteit. Je kunt met beide camera's in 4K opnemen en als je dat combineert met objectieven van hoge kwaliteit, kun je een prachtige cinematografische look creëren."

Nina gebruikte de EOS 5D Mark IV om bevers in de schemering te filmen (wanneer de dieren het meest actief zijn), waarbij ze vertrouwde op de camera's capaciteiten bij weinig licht om het unieke gedrag vast te leggen. Op zijn beurt kwam de EOS-1D X Mark II tot zijn recht tijdens het filmen van snel bewegende insecten, dankzij de hoge framesnelheid en snelle autofocus. "Voor mijn werk in het herstel van weilanden, richtte ik me op hommels", zegt ze. "Met 100fps kunnen opnemen betekent dat je alles kunt vertragen tot het punt waar je de beweging van hun vleugels kunt zien. Dat is echt iets fantastisch om vast te leggen. Je kunt ze ook volgen en scherp in beeld houden."

Toen Nina werd gevraagd om een cinematografische look te geven aan een langere documentaire voor Beaver Trust, koos ze voor de EOS C100 Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS C70). "De overstap van spiegelreflexcamera's op de EOS C100 Mark II gebeurde naadloos omdat deze vergelijkbare functies had en extra opties zoals ND-filters en XLR-invoer", zegt Nina. "Deze mogelijkheden hebben was geweldig en ik kon op bijna dezelfde manier blijven filmen omdat de camera ook vrij licht is. De sensor creëert zulke prachtige beelden."

Een over-the-shoulder-foto van een vrouw die een pratend koppel filmt met een Canon-camera.

"Als freelancer werk ik als een soort 'one-woman-show' en dat is een alternatieve manier om de filmindustrie in te stappen", zegt Nina. "Je hoeft niet per se deel uit te maken van een team om in de filmindustrie te kunnen werken. Als er meer vrouwen zo zouden werken, zou hun stem duidelijker klinken, denk ik. Ik wil meer vrouwen aanmoedigen om de filmindustrie in te gaan, want op dat gebied is nog steeds veel vooruitgang nodig."

Een man in een duikpak stapt in een rivier terwijl een vrouw met een Canon-camera hem filmt vanaf de oever.

"Als ik buiten met wildlife werk, moeten mijn camera's veel doorstaan", zegt Nina. "Beeldstabilisatie is zeker een erg belangrijk punt voor mij omdat ik veel vanuit de hand werk en vaak aan het rondrennen ben. Dankzij dat extra beetje stabiliteit kan ik veel meer bruikbare opnamen maken."

Een lichte uitrusting met de EOS C70

"De EOS C100 Mark II zorgt voor een echte cinematografische kwaliteit, en omdat mijn films steeds meer van mij eisen, heb ik functies nodig zoals de XLR-invoer", zegt Nina. "Toen ik de Canon EOS C70 zag, leek het wel de camera van mijn dromen." Nina is nu het vervolg van haar wildlife-documentaire Beavers Without Borders aan het filmen en gebruikt hierbij de EOS C70 om rivierherstel, het oversteken van waterwegen en interviews met milieubeschermers die vechten voor verandering vast te leggen.

Toen Nina alles in 4K ging filmen, merkte ze de effecten van de hoge ISO-waarden van de camera en het verbeterde dynamische bereik van meer dan 16 stops bij sommige opnamen bij weinig licht. "Ik was twee personen aan het filmen die aan het snorkelen waren in een rivier die volledig werd overschaduwd door bomen", zegt ze. "De zon stond erg laag en het water was donker. Maar door de ISO-waarden te verhogen, zien de opnamen er zeer helder en mooi uit."

De compacte body van de camera en de ergonomie passen perfect bij de run-&-gun-opnamestijl van Nina. "De camera weegt ongeveer hetzelfde als de Canon EOS-1D X Mark II, maar de Canon EOS C70 heeft een handgreep aan de bovenkant zodat ik er makkelijker mee rond kan bewegen", zegt ze. "De handgreep heeft ook een matte afwerking die zorgt voor een stevige grip."

De Canon Cinema EOS-serie.

Een decennium Canon Cinema EOS

Ontdek hoe Cinema EOS – van de EOS C300 tot en met de EOS C70 – in de afgelopen 10 jaar het maken van 10 uiteenlopende producties mogelijk heeft gemaakt.

Nina heeft ook een aanzienlijke versnelling van haar workflow opgemerkt dankzij de mogelijkheid om functies uit te voeren via het LCD-touchscreen, zonder dat ze in menu's moet gaan zoeken. "Met het touchscreen kan ik met letterlijk twee tikken slow motion bij 25fps krijgen", zegt ze. "De EOS C70 heeft het filmen veel leuker gemaakt. Ik kan filmen zoals ik dat echt wil."

Een bij zweeft in de lucht naast een groene stengel met kleine witte bloemen.

"Als je een enthousiaste verhalenverteller bent en echt houdt van de natuurlijke wereld of van wildlife, kun je hier meer informatie over zoeken. Ik doe voor elke opdracht heel veel onderzoek", zegt Nina, die het herstel van grasland in het Verenigd Koninkrijk vastlegt, en het positieve effect daarvan op het insectenleven. "Die achtergrond in verhalen vertellen is eigenlijk een heel belangrijke tool en iets dat wetenschappers niet altijd hebben." © Nina Constable

Een vrouw in een bos hurkt om haar Canon-camera af te stellen.

"Mijn favoriete objectief is ongetwijfeld de EF 24-70mm f/2.8L II USM", zegt Nina. "Als ik wilde dieren voor me zie, is het heel belangrijk dat ik kan inzoomen. Zo kan ik me aanpassen aan elke situatie. Het is gewoon een fantastisch objectief van hoge kwaliteit dat ik overal mee naartoe neem."

Drie objectieven die een echte must zijn

Met behulp van de Canon-vattingadapter EF-EOS R 0.71X op de RF-vatting kan Nina met de EOS C70 haar betrouwbare EF-objectieven blijven gebruiken totdat ze overstapt op RF-glas. Haar favoriete objectief is de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, die vergelijkbaar is met de RF 24-70mm F2.8L IS USM, omdat die haar de flexibiliteit geeft die ze nodig heeft bij het opnemen van natuurscènes van dichtbij. "Het is een heel veelzijdig objectief waarmee ik uitgestrekte landschappen kan vastleggen, maar waarmee ik ook kan inzoomen voor strakkere artistieke opnamen", legt ze uit. Met het grote diafragma kun je een prachtige geringe scherptediepte krijgen en kun je werken bij weinig licht."

Een Canon EF 50mm f/1.4 USM-objectief en een EF 70-200mm f/2.8L IS USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) met een Canon Extender EF 1.4X II (inmiddels opgevolgd door de Canon Extender EF 1.4X III) zijn een echte must en maken de compacte uitrusting van Nina compleet. De RF-equivalenten zijn de RF 50mm F1.2L USM en de RF 70-200mm F2.8L IS USM. Canon's objectieven uit de RF-serie bieden een snellere autofocus, dankzij de supersnelle communicatie tussen de camera en het objectief. RF-objectieven zijn ook meestal compacter en lichter dan hun EF-tegenhangers.

"Het objectief van 70-200mm is werkelijk geweldig voor wildlife en met de extender kan ik een redelijke afstand houden en toch prachtige opnamen maken", zegt Nina. "Bij f/2.8 kan ik opnamen maken bij vrij weinig licht. Dit is handig omdat je met wildlife-fotografie nooit kunt voorspellen hoe het weer zal zijn en hoe de dieren zich zullen gedragen."

Hoewel Nina rekent op de zoommogelijkheden voor veel van haar panoramische en wildlife-opnamen, gebruikt ze voor portretten en interviews het liefst het prime-objectief. "Ik zeg altijd dat ik geen echte wildlife-filmmaakster ben omdat ik ook veel werk met mensen op locatie", zegt ze. "Iemand ontmoeten die zijn of haar hele leven heeft gewijd aan de bescherming van één klein dier of een diersoort inspireert mij enorm."

Lucy Fulford

Nina Constable's uitrusting

De belangrijkste apparatuur die professionals gebruiken om foto's te maken

Een vrouw houdt een Canon-camera vast en stelt het daarop bevestigde objectief af.

Camera's

Canon EOS C70

Een nieuwe generatie Cinema EOS System-camera's met RF-vatting en Canon's 4K Super 35mm DGO-sensor. "Ik ben helemaal weg van wat de EOS C70 allemaal kan doen", zegt Nina.

Lenzen

Canon RF 50mm F1.2L USM

Het RF-objectief dat fotografische prestaties naar een ongekend hoog niveau tilt. Het objectief biedt superieure scherpte, meer creatieve vrijheid en buitengewone prestaties bij weinig licht.

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een standaardzoomlens van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik. "Als ik wilde dieren voor me zie, is het heel belangrijk dat ik kan inzoomen. Zo kan ik me aanpassen aan elke situatie. Het is gewoon een fantastisch objectief van hoge kwaliteit dat ik overal mee naartoe neem", zegt Nina.

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Dit is een compact, hoogwaardig standaardobjectief dat dankzij het snelle, grootste diafragma en snelle scherpstelsysteem uitstekende prestaties levert bij elk type fotografie.

Accessoires

Canon Extender EF 1.4X III

Deze compacte extender is ideaal voor pers-, sport- en natuurfotografie. Hij verlengt de brandpuntsafstand van de tele(zoom)lenzen uit Canon's L-serie met een factor 1.4x, met hogere AF-nauwkeurigheid en verbeterde communicatie tussen camera en objectief.

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro