"Een van de dingen die voor mij heel belangrijk zijn tijdens het vertellen van een verhaal is hoop", vertelt wildlife-filmmaakster en solo-regisseuse Nina Constable. "We leven in een tijdperk vol verhalen van verwoesting en vernietiging en daarom ga ik juist op zoek naar inspirerende mensen en leefgebieden of diersoorten die worden beschermd."
Hoewel wildlife-opnamen vaak worden geassocieerd met gigantische tele-objectieven en grote opstellingen, heeft Nina een succesvolle carrière opgebouwd met het vastleggen van wildlife en natuur voor onder andere de BBC, Sky en het WWF, waarbij ze eerst Canon-spiegelreflexcamera's gebruikte, daarna Cinema EOS-camera's en nu de compacte Canon EOS C70.
"Aangezien ik vrijwel helemaal alleen werk, is het erg belangrijk dat ik een lichte uitrusting gebruik waar ik zelf makkelijk mee om kan gaan, zonder dat ik beeldkwaliteit verlies", zegt Nina. "Ik moet mijn uitrusting helemaal zelf dragen en ik moet er goed en veel mee kunnen bewegen. Ik ben helemaal weg van de EOS C70."
Hier deelt Nina haar reis in de wereld van wildlife-films en vertelt ze over de uitrusting waarmee ze altijd geweldige opnamen kan maken.
ARTIKEL
De beste lichte apparatuur voor het filmen van wildlife – ontdek Nina Constable's uitrusting
Solo te werk gaan in de wereld van wildlife
"Ik vond het altijd erg leuk om verhalen te vertellen, maar ik had nooit gedacht dat het maken van films een mogelijke optie of een realistische carrière kon zijn", zegt Nina. Toen ze bezig was met haar studie Engels, verdiepte ze zich in fotografie en overwoog ze over te stappen op het vertellen van visuele verhalen. "Het maken van films leek een natuurlijke combinatie van twee dingen waar ik echt van hou: verhalen en fotografie."
Na haar masteropleiding Documentairemaker, liep Nina stage in de media in Mozambique bij de NGO Save the Elephants, waar ze de kracht van films als een tool voor bescherming begon te zien. "Toen ging bij mij de knop om en realiseerde ik me hoe ik kon bijdragen, zelfs zonder diploma in de natuurwetenschappen", zegt ze.
Behoud is sindsdien het kernelement van haar werk waarbij ze de relatie van de mensheid met de natuurlijke wereld verkent. Haar werk draait nu vooral om wildlife in het VK, van vlinders en bijen tot bevers en dolfijnen, evenals het herstel van bosgebieden en weilanden.
Heb je Canon-apparatuur?
Nina werkt meestal alleen en voert veel verschillende taken uit. "De manier waarop ik nu werk, waarbij ik schrijf, film en bewerk, heb ik niet zo gepland, het gebeurde eigenlijk vanzelf", vertelt ze. "Ik hou ervan om onafhankelijk te zijn en om met niemand rekening te hoeven houden. Veel dingen die ik film zijn ongepland omdat ik iemand volg die zijn of haar dagelijkse werk uitvoert, dus moet ik snel zijn. Aangezien ik alleen werk, lijken mijn opnamen meer op een gesprek tussen twee mensen en het voelt dus intiemer aan dan wanneer ik met een groot team zou werken."
Documentaires filmen met spiegelreflexcamera's
Spiegelreflexcamera's zijn compact, hebben een scherpe beeldkwaliteit, bieden hybride mogelijkheden en de flexibiliteit van verwisselbare objectieven. Daarom waren deze camera's een aantal jaren lang de vertrouwde partner van Nina, totdat ze recentelijk koos voor de Canon EOS 5D Mark IV en de EOS-1D X Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III). "Soms keken mensen verrast op als ik met een spiegelreflexcamera een opdracht kwam doen", zegt Nina lachend. "Maar ze werden ook verrast door de beeldkwaliteit. Je kunt met beide camera's in 4K opnemen en als je dat combineert met objectieven van hoge kwaliteit, kun je een prachtige cinematografische look creëren."
Nina gebruikte de EOS 5D Mark IV om bevers in de schemering te filmen (wanneer de dieren het meest actief zijn), waarbij ze vertrouwde op de camera's capaciteiten bij weinig licht om het unieke gedrag vast te leggen. Op zijn beurt kwam de EOS-1D X Mark II tot zijn recht tijdens het filmen van snel bewegende insecten, dankzij de hoge framesnelheid en snelle autofocus. "Voor mijn werk in het herstel van weilanden, richtte ik me op hommels", zegt ze. "Met 100fps kunnen opnemen betekent dat je alles kunt vertragen tot het punt waar je de beweging van hun vleugels kunt zien. Dat is echt iets fantastisch om vast te leggen. Je kunt ze ook volgen en scherp in beeld houden."
Toen Nina werd gevraagd om een cinematografische look te geven aan een langere documentaire voor Beaver Trust, koos ze voor de EOS C100 Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS C70). "De overstap van spiegelreflexcamera's op de EOS C100 Mark II gebeurde naadloos omdat deze vergelijkbare functies had en extra opties zoals ND-filters en XLR-invoer", zegt Nina. "Deze mogelijkheden hebben was geweldig en ik kon op bijna dezelfde manier blijven filmen omdat de camera ook vrij licht is. De sensor creëert zulke prachtige beelden."
Een lichte uitrusting met de EOS C70
"De EOS C100 Mark II zorgt voor een echte cinematografische kwaliteit, en omdat mijn films steeds meer van mij eisen, heb ik functies nodig zoals de XLR-invoer", zegt Nina. "Toen ik de Canon EOS C70 zag, leek het wel de camera van mijn dromen." Nina is nu het vervolg van haar wildlife-documentaire Beavers Without Borders aan het filmen en gebruikt hierbij de EOS C70 om rivierherstel, het oversteken van waterwegen en interviews met milieubeschermers die vechten voor verandering vast te leggen.
Toen Nina alles in 4K ging filmen, merkte ze de effecten van de hoge ISO-waarden van de camera en het verbeterde dynamische bereik van meer dan 16 stops bij sommige opnamen bij weinig licht. "Ik was twee personen aan het filmen die aan het snorkelen waren in een rivier die volledig werd overschaduwd door bomen", zegt ze. "De zon stond erg laag en het water was donker. Maar door de ISO-waarden te verhogen, zien de opnamen er zeer helder en mooi uit."
De compacte body van de camera en de ergonomie passen perfect bij de run-&-gun-opnamestijl van Nina. "De camera weegt ongeveer hetzelfde als de Canon EOS-1D X Mark II, maar de Canon EOS C70 heeft een handgreep aan de bovenkant zodat ik er makkelijker mee rond kan bewegen", zegt ze. "De handgreep heeft ook een matte afwerking die zorgt voor een stevige grip."
Een decennium Canon Cinema EOS
Nina heeft ook een aanzienlijke versnelling van haar workflow opgemerkt dankzij de mogelijkheid om functies uit te voeren via het LCD-touchscreen, zonder dat ze in menu's moet gaan zoeken. "Met het touchscreen kan ik met letterlijk twee tikken slow motion bij 25fps krijgen", zegt ze. "De EOS C70 heeft het filmen veel leuker gemaakt. Ik kan filmen zoals ik dat echt wil."
Drie objectieven die een echte must zijn
Met behulp van de Canon-vattingadapter EF-EOS R 0.71X op de RF-vatting kan Nina met de EOS C70 haar betrouwbare EF-objectieven blijven gebruiken totdat ze overstapt op RF-glas. Haar favoriete objectief is de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, die vergelijkbaar is met de RF 24-70mm F2.8L IS USM, omdat die haar de flexibiliteit geeft die ze nodig heeft bij het opnemen van natuurscènes van dichtbij. "Het is een heel veelzijdig objectief waarmee ik uitgestrekte landschappen kan vastleggen, maar waarmee ik ook kan inzoomen voor strakkere artistieke opnamen", legt ze uit. Met het grote diafragma kun je een prachtige geringe scherptediepte krijgen en kun je werken bij weinig licht."
Een Canon EF 50mm f/1.4 USM-objectief en een EF 70-200mm f/2.8L IS USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) met een Canon Extender EF 1.4X II (inmiddels opgevolgd door de Canon Extender EF 1.4X III) zijn een echte must en maken de compacte uitrusting van Nina compleet. De RF-equivalenten zijn de RF 50mm F1.2L USM en de RF 70-200mm F2.8L IS USM. Canon's objectieven uit de RF-serie bieden een snellere autofocus, dankzij de supersnelle communicatie tussen de camera en het objectief. RF-objectieven zijn ook meestal compacter en lichter dan hun EF-tegenhangers.
"Het objectief van 70-200mm is werkelijk geweldig voor wildlife en met de extender kan ik een redelijke afstand houden en toch prachtige opnamen maken", zegt Nina. "Bij f/2.8 kan ik opnamen maken bij vrij weinig licht. Dit is handig omdat je met wildlife-fotografie nooit kunt voorspellen hoe het weer zal zijn en hoe de dieren zich zullen gedragen."
Hoewel Nina rekent op de zoommogelijkheden voor veel van haar panoramische en wildlife-opnamen, gebruikt ze voor portretten en interviews het liefst het prime-objectief. "Ik zeg altijd dat ik geen echte wildlife-filmmaakster ben omdat ik ook veel werk met mensen op locatie", zegt ze. "Iemand ontmoeten die zijn of haar hele leven heeft gewijd aan de bescherming van één klein dier of een diersoort inspireert mij enorm."
Nina Constable's uitrusting
De belangrijkste apparatuur die professionals gebruiken om foto's te maken
Camera's
Canon EOS C70
Een nieuwe generatie Cinema EOS System-camera's met RF-vatting en Canon's 4K Super 35mm DGO-sensor. "Ik ben helemaal weg van wat de EOS C70 allemaal kan doen", zegt Nina.
Canon EOS-1D X Mark III
De opvolger van één van Nina's favoriete spiegelreflexcamera's, de EOS-1D X Mark III, laat je geweldige beelden opnemen zodat je de concurrentie een stap voorblijft.
Canon EOS 5D Mark IV
Vanaf het moment dat er licht door de lens gaat, legt de EOS 5D Mark IV elke nuance, iedere kleur en elk detail vast.
Lenzen
Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM
Profiteer van het beste van het beste door je full-frame systeemcamera te combineren met een hoogwaardige 24-70 mm zoom.
Canon RF 50mm F1.2L USM
Het RF-objectief dat fotografische prestaties naar een ongekend hoog niveau tilt. Het objectief biedt superieure scherpte, meer creatieve vrijheid en buitengewone prestaties bij weinig licht.
Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM
Een uiterst compacte f/2.8 telefoto-objectief met een 5-stops Image Stabilizer zorgt voor fantastische resultaten vanuit de hand, een kortere scherpstelafstand tot 0,7 m en de snelste AF ooit.
Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM
Een standaardzoomlens van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik. "Als ik wilde dieren voor me zie, is het heel belangrijk dat ik kan inzoomen. Zo kan ik me aanpassen aan elke situatie. Het is gewoon een fantastisch objectief van hoge kwaliteit dat ik overal mee naartoe neem", zegt Nina.
Canon EF 50mm f/1.4 USM
Dit is een compact, hoogwaardig standaardobjectief dat dankzij het snelle, grootste diafragma en snelle scherpstelsysteem uitstekende prestaties levert bij elk type fotografie.
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM
Een favoriete lens van professionele fotografen: snel, flexibel en gebouwd voor elke opdracht.
Accessoires
Canon-vattingadapter EF-EOS R 0.71X
Een EF- naar RF-adapter voor het brede scala aan Canon EF-objectieven voor de EOS C70-camera.
Canon Extender EF 1.4X III
Deze compacte extender is ideaal voor pers-, sport- en natuurfotografie. Hij verlengt de brandpuntsafstand van de tele(zoom)lenzen uit Canon's L-serie met een factor 1.4x, met hogere AF-nauwkeurigheid en verbeterde communicatie tussen camera en objectief.
Gerelateerde artikelen
-
WILDLIFE
De beste camera's en objectieven voor wildlifefotografie
Wildlifespecialisten Markus Varesvuo, Marina Cano en Dani Connor delen hun favoriete uitrusting om verbluffende foto's van de natuur te maken.
-
ARTIKEL
Met een beperkt budget opnamen maken met de Canon EOS R
Filmmaker Simeon Quarrie vertelt hoe filmmakers met de kleinste Cinema EOS-camera meer kunnen doen met minder.
-
Artikel
Candid Conversations: de magie van het dierenrijk
Wildlifefotografen Christian Ziegler en Marc Albiac zijn in gesprek over het fotograferen van zeldzame dieren, cameravallen en het belang van natuurbehoud.
-
ARTIKEL
Eén shoot. Drie camera's. Miljoenen vlinders.
Pascal Maitre, vooral bekend als documentairefotograaf, vertelt hoe hij omging met de technische uitdagingen die hij ondervond bij het fotograferen van de massamigratie van vlinders.