Joke Adedeji: een carrière van creativiteit, drive, authenticiteit en vriendelijkheid

4 min
Twee kinderen en twee volwassenen zitten aan een tafel. De volwassene rechts is Joke. Ze kijken allemaal naar het scherm van een laptop.

Van kunst tot architectonisch ontwerp, van ondernemerschap tot consultancy, van verkoop tot Salesforce... Sommigen noemen dit keerpunten, maar voor Joke Adedeji zijn ze allemaal onderdeel van het leven en zeggen ze iets over haar ware aard. Ze omarmt het nieuwe, ziet uitdagingen als kansen en staat altijd klaar om te helpen. Deze kwaliteiten komen echt tot hun recht in haar functie als Salesforce Adoption and Enablement Lead voor onze Digital Printing & Solutions (DP&S) Global Commercial Operation.

"Uiteindelijk," zegt ze, "word je steeds meer je unieke zelf, je innerlijke zelf, de persoon die je bent bij je familie en vrienden." Als je met Joke praat, voel je deze authenticiteit en tegelijkertijd heb je het gevoel dat je in goede handen bent. Dit, en de vreugde die ze voelt als ze nieuwe mensen of kansen tegenkomt, zorgt ervoor dat haar loopbaan volkomen natuurlijk en doelbewust lijkt, ook al heeft ze over de hele wereld gereisd, is ze van banen gewisseld en is ze zowel eigen baas als werkzaam in loondienst geweest.

Haar volwassen leven begon enigszins verrassend in de beruchte woestijnstad Las Vegas, nadat haar ouders daarheen verhuisden vanuit Nigeria toen ze vijftien was. Volgens haar moeder was Joke het soort kind waarmee iedereen bevriend wilde zijn en ook nu is ze de persoon waar haar vrienden en familie naartoe komen als ze rust nodig hebben. Dit is helemaal in strijd met het stereotype van het artistieke temperament, maar ze is zeer zeker creatief en wist al snel dat ze kunst wilde gaan studeren aan de universiteit. "Ik vertelde het aan mijn ouders en zij zeiden meteen: 'Geen sprake van. Dan ga je een hongerloon verdienen!'"

Het compromis werd de opleiding Architectonisch ontwerp aan de Universiteit van Nevada, en deze studie leverde haar een stage op die haar leven voorgoed heeft veranderd. "De eigenaar van het bedrijf gaf me zo veel vrijheid", herinnert ze zich. "Ik heb tekeningen gemaakt en heb meegedaan aan brainstorms. Hierdoor wist ik dat ik dit ook alleen kon. Ik kon een bedrijf oprichten." Deze ontdekking zorgde ervoor dat ze overstapte naar de Universiteit van Maryland ("helemaal van de westkust naar de oostkust, ver weg van mijn familie"), waar ze haar master in architectuur afrondde en haar Britse man ontmoette. Al snel trouwden ze en kregen ze kinderen, in het Verenigd Koninkrijk.

Joke, links, staat met drie collega's voor een kerstboom op het kantoor van Canon. Ze glimlachen allemaal breed en houden een groot cadeau vast dat is ingepakt in rood-wit gestreept papier met een groen lint eromheen.

Foto met dank aan Joke Adedeji

Het klinkt best spannend en zeker niet ideaal om in zo'n situatie je eigen bedrijf te beginnen. Je bent net voor de eerste keer moeder geworden en je woont duizenden kilometers van je eigen familie vandaan. Maar je kunt waarschijnlijk wel raden waar dit verhaal heen gaat. "Als je creatief bent, komen familie en vrienden je om gunsten vragen", lacht ze. "Dus besloot ik om mijn ontwerpwerk om te zetten in een bedrijf. En het was goed te combineren met mijn privéleven. We hadden net een dochtertje gekregen en ik moest flexibeler zijn."

Een zoontje volgde al snel en Joke bleef ontwerpen voor klanten. Tegelijkertijd gaf ze op de school van haar dochter ook een populaire workshop over knutselen met papier. Totdat het natuurlijke moment daar was om weer naar kantoor te gaan. Uiteraard neigde ze wel naar een omgeving waarin papier de overhand had. Eerst werkte ze bij de hofleverancier in kantoorartikelen, The Wren Press, en daarna bij de Britse papiermaker GF Smith, waar ze werkte als consultant voor het zuidoosten van Engeland. Op deze plek kwamen haar passie, creativiteit, leergierigheid en carrièredromen allemaal bijeen.

"In 2019 kregen we Salesforce [een tool voor het beheren van klantrelaties, verkoop en bedrijfsactiviteiten] bij GF Smith en ik zag in dat het van groot belang was om meteen met deze verandering aan de slag te gaan. Dus ik begon de tool te leren kennen en was meteen onder de indruk. Ik herinner me dat ik dacht: 'Wauw, dit is goed.' De pandemie gaf Joke zowel tijd als ruimte om de software te bestuderen en zo veel mogelijk te leren. Tegen het einde van het jaar "kwam die ondernemersdrang weer op" en nam ze ontslag om weer als freelance consultant aan de slag te gaan.

Maar naast die ondernemersdrang had Joke ook de wens om de levens van anderen te verrijken, vooral in Nigeria, haar geboorteland, dat voor haar een diepe culturele en familiale betekenis heeft. Dus toen er een functie bij Canon beschikbaar kwam, voelde het alsof het zo moest zijn, omdat ze niet alleen haar lange carrière bij creatieve bedrijven zou kunnen voortzetten, maar het Canon Young People Programme sloot ook heel goed aan bij haar wens om iets voor anderen te betekenen. "Ik dacht, deze kans moet ik grijpen."

Voor mij draait het altijd om papier, ontwerp, print en creativiteit."

In haar rol hier komen de sterke punten en waarden van Joke volledig tot hun recht. Ze biedt ondersteuning aan onze Salesforce-teams in EMEA en stemt de samenwerking met haar vele belanghebbenden af op hun specifieke behoeften en leerstijlen. Ze wordt gewaardeerd om haar duidelijke, benaderbare en geruststellende houding, en haar deskundige kennis. Bovendien heeft ze veel mogelijkheden om initiatieven te ondersteunen die zowel op lokaal als op internationaal niveau een betekenisvolle verandering stimuleren, zoals onze Stemettes Innovation Challenge en het Young People Programme, dat in Nigeria steeds groter zal worden.

"Want voor mij draait het altijd om papier, ontwerp, print en creativiteit", zegt ze. "En ik ben het gelukkigst als ik met veel mensen ben en ze kan helpen." Dit geldt ook voor haar privéleven. Ze vindt het geweldig om te zien dat haar kinderen, neefjes en nichtjes ook graag creatief bezig zijn. Dit geeft haar hoop voor de toekomst. "Ik geloof dat je als een kind moet denken om succesvol te worden", voegt ze toe. "Om zo veel mogelijk mensen te helpen, is het vooral belangrijk dat je iets achterlaat voor de volgende generatie. Canon stelt me in staat dat te doen via mijn functie."

Lees meer over carrières bij Canon.

Gerelateerd