BRUIDSFOTOGRAFIE

De scène vastleggen: tips van een professional om buitenbruiloften te fotograferen

De in IJsland gevestigde bruidsfotograaf Steph Zakas legt uit hoe je met uitdagingen moet omgaan als je voor het eerst de grote dag van een bevriend stel vastlegt.
Een pasgetrouwd stel knuffelt op een strand bij zonsondergang, waardoor alleen hun silhouet te zien is.

Een bruiloft organiseren was altijd al een hele opgave, maar het afgelopen jaar heeft nog wat extra obstakels opgeworpen bij stelletjes die elkaar het jawoord gaven. Het is dan ook niet vreemd dat zo veel bruidsparen grote, traditionele bruiloften inruilen voor een veel kleinere viering! De trend voor intieme bruiloften groeit, vooral buitenlocaties met Instagram-vriendelijke achtergronden zijn populair. En als het aantal gasten beperkt is, zullen stelletjes meer op vrienden en familie rekenen om foto's te maken in plaats van een professionele bruidsfotograaf aan de gastenlijst toe te voegen.

Daarom hebben we bruidsfotograaf en planner Steph Zakas om advies gevraagd hoe beginnende fotografen de schoonheid en intimiteit van die speciale dag kunnen vastleggen. Het is Stephs specialisatie om stelletjes te helpen stiekem te trouwen. Ze begon met het fotograferen van kleine bruiloften in New York alvorens haar bedrijf 4500 km verderop in IJsland te vestigen.

De indrukwekkende landschappen van dit eiland doen haar foto's zeker geen kwaad, maar buiten schieten in een van de meest extreme omgevingen van de wereld, kan een hele uitdaging zijn. "We hebben talloze keren moeten schuilen in een grot tot een gigantische hagelstorm was overgewaaid", lacht ze. "Het is een soort op-hoop-van-zegen-ding!"

Steph geeft hier haar beste advies over hoe je een van de belangrijkste gebeurtenissen in het leven van je vrienden kunt vastleggen. Ook als je niet het voordeel hebt van een carrière vol ervaring, zouden de tips van Steph je moeten helpen je foto's een stuk mooier te maken, of de zon nu schijnt of je midden in een sneeuwstorm staat.

Kies de juiste apparatuur

Een bruidegom draagt een bos bloemen een rotsachtige heuvel op. Zijn bruid staat boven op de heuvel en haar jurk beweegt in de wind.

Voor een goede foto is niet alleen een prachtige achtergrond nodig, maar ook apparatuur waar je op kunt bouwen. Steph gebruikt een professionele camera uit de Canon EOS 5D-serie, maar het is zeker mogelijk een vergelijkbare look te krijgen met meer betaalbare modellen zoals de Canon EOS 250D of de Canon EOS M6 Mark II. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV, ingesteld op 85mm, 1/4000 sec, f/1.2 en ISO100. © Zakas Photography

Als eerste benadrukt Steph dat je beter niet op een smartphone kunt rekenen om de bruiloft van vrienden te fotograferen. "Met een professionele camera heb je de controle over elk aspect van je beeld. Zelfs de meer kunstzinnige dingen: ik bewerk niks na. Ik doe alles op de camera zelf", legt ze uit.

Steph noemt haar voornaamste camera's, de Canon EOS 5D Mark IV en zijn voorganger, de Canon EOS 5D Mark III, als 'fantastisch', omdat de degelijke bouw ervan betekent dat ze de meest avontuurlijke bruiloftshoots kunnen weerstaan. Ben je op zoek naar een wat betaalbaarder model, dan biedt de Canon EOS 250D een 24,1 Megapixel sensor voor scherpere, kleurrijke foto's. Dit model is bovendien ongelooflijk licht, ideaal dus voor bruiloften buiten, en is voorzien van een beweegbaar scherm, zodat je creatief aan de slag kunt met verschillende hoeken.

Een alternatief is de zeer draagbare en veelzijdige Canon EOS M6 Mark II waarmee je prachtige 32,5 Megapixel beelden kunt vastleggen vol details en sfeer, ongeacht de weersomstandigheden. Je kunt ook eens proberen je foto's aan te passen met de Creative Assist-modus op de camera. Hiermee kun je foto's licht bewerken en verschillende versies van één foto maken, elk met een andere look en feel.

Experimenteer vóór de grote dag met de instellingen

Een pasgetrouwd stel staat in een wild, ongerept landschap en de lage zon werpt lange schaduwen op de grond.

Steph raadt aan met de instellingen te spelen en enkele oefenopnamen te maken om een beter gevoel voor de camera en de verschillende mogelijke effecten te krijgen. Gefotografeerd met een EOS 5D Mark III (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 17-40mm f/4L USM-lens, ingesteld op 17mm, 1/800 sec, f/4,5 en ISO100. © Zakas Photography

Steph raadt mensen die pas net beginnen aan om vóór de grote dag wat tijd te besteden om te leren hoe hun apparatuur werkt. Je camera is een stuk gereedschap, zo stelt Steph, en dus moet je leren hoe je dat gereedschap moet gebruiken. De Canon Photo Companion-app bevat oefeningen, tutorials en tips die zijn aangepast aan jouw model camera, vaardigheidsniveau en interesses. "Er zijn heel veel verschillende variabelen en manieren om de gewenste effecten te bereiken. Dus speel met de functies van de camera voordat het echt goed moet zijn. Leer de regels en breek ze dan. Kijk wat je mooi vindt", adviseert Steph.

Een goede plek om te beginnen is experimenteren met het diafragma, de zogenaamde f-stops. Kijk hoe de hoeveelheid licht die je toelaat de schaduwen verandert en daarmee ook de look en feel van het beeld. "Veel fotografen gebruiken graag de laagst mogelijke f-stop", legt Steph uit. "Maar met een hogere f-stop schieten, betekent dat je meer details krijgt. En meer details betekent dat je kunt zien hoe de schaduwen veranderen op het beeld en daardoor komen het landschap en de omgeving beter tot hun recht."

Ruil harde instructies in voor subtiele aanwijzingen

Twee pasgetrouwde vrouwen kussen tegen de achtergrond van een rotsachtige kustlijn. De sleep van de jurk van een van de vrouwen deint mee op de wind.

In plaats van vaste poses die er vaak wat gekunsteld uitzien, raadt Steph aan wat 'subtiele aanwijzingen' te geven voor natuurlijker uitziende opnamen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 17-40mm f/4L USM-lens, ingesteld op 40mm, 1/320 sec, f/4.5 en ISO100. © Zakas Photography

Veel stelletjes willen tegenwoordig graag natuurlijke en spontane foto's van hun trouwdag in plaats van de meer traditionele foto's. Dit is goed nieuws voor beginnende fotografen die wellicht nog niet genoeg zelfvertrouwen hebben om een fotoshoot te regisseren. Maar ook beginners kunnen hun opnamen met een beetje hulp verbeteren. Steph zegt: "Ik vraag het stel niet om te poseren. Ik gebruik liever iets wat ik 'subtiele aanwijzingen' noem. Ik begeleid ze rustig door bewegingen en neem de foto's."

Veel mensen voelen zich zelfbewust wanneer fotografen close-ups van een intiem moment maken en daarom probeert Steph zo vrij mogelijk te werken met woorden die niet al te strenge aanwijzingen geven. Ze zal het stel zoiets zeggen als "kruip wat dichter tegen elkaar aan" of ze vragen om "elkaar lekker warm te houden omdat het is zo koud is" in plaats van ze zelf in een specifieke positie te plaatsen.

De Canon EOS M6 Mark II is een ideaal middel om spontane momenten vast te leggen. De camera is compact en licht, beperkt je dus niet en wordt ook geen afleiding voor degenen die je fotografeert. Sterker nog, de meesten merken niet eens dat je een camera in je handen hebt en dat kan helpen bewegingen en uitdrukkingen wat authentieker te laten overkomen. Daarnaast kan de Canon EOS M6 Mark II 32,5 Megapixel foto's maken met een snelheid tot 14fps (frames per seconde) met continue autofocusing. Zo kun je een volledige beweging vastleggen en je onderwerp haarscherp houden.

Houd afstand

Drie stelletjes staan in een ruig landschap, een paar meter uit elkaar.

Afstand houden betekent dat veel stelletjes gedwongen zijn het aantal bruiloftsgasten tot een minimum te beperken en fotografen soms een flinke uitdaging is. Ook onder normale omstandigheden geeft Steph haar stelletjes graag de ruimte. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III, ingesteld op 40mm, 1/1250 sec, f/4.5 en ISO100. © Zakas Photography

Door een ontspannen en casual sfeer te creëren waarin stelletjes zich niet ongemakkelijk of gespannen voelen wanneer de camera op ze is gericht, kan Steph iets vastleggen wat ze de 'ware chemie' tussen bruid en bruidegom noemt. "Heel veel fotografen komen heel dichtbij met een 35mm lens, schieten vanaf een hoge positie en laten de bruid en bruidegom hun gezichten tegen elkaar aan drukken", zegt Steph. "Maar ik weet uit ervaring dat de meeste stellen dat helemaal niet leuk vinden."

Steph probeert haar onderwerpen op de dag van de bruiloft zo veel mogelijk ruimte te geven. Vanwege het uitstekende bereik voor close-ups en het feit dat deze lens gezichten niet vertekent, is haar meest gebruikte portretlens deCanon EF 85mm f/1.2L II USM. "Hierdoor kan ik ver genoeg van het stel af staan, zodat ik niets kan horen als het bruidspaar lieve woordjes tegen elkaar fluistert", zegt ze. "Het betekent dat ik geen inbreuk maak en dat ze niet het gevoel hebben dat ik in hun ruimte zit. En ik wil ook helemaal niet tussen ze in staan, want dit is hún moment." De meest betaalbare Canon EF 85mm f/1.8 USM-lens combineert een korte telelens met vaste brandpuntsafstand met een groot maximaal diafragma en een hoge autofocussnelheid voor flatteuze portretten die scherp en helder zijn.

Steph neemt zo min mogelijk apparatuur mee wanneer ze een bruiloft fotografeert, maar heeft wel altijd een langere telelens bij zich om het spectaculaire landschap te benadrukken. Ze gebruikt een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-lens om een duidelijk contrast te creëren tussen het stel en grote herkenningspunten in het landschap. Dit zorgt voor een effect waarbij het perspectief wordt gecomprimeerd en de enorme bergen en gletsjers van IJsland op de achtergrond dichter bij het onderwerp op de voorgrond lijken, legt Steph uit. Dit maakt het beeld indrukwekkender.

De Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM is een lichte en compacte telelens die ideaal is voor camera's met een crop-sensor, zoals de Canon EOS 250D. De krachtige telefotoprestaties zorgen ervoor dat je dicht bij onderwerpen kunt komen die ver verwijderd zijn en tegelijkertijd vermindert de beeldstabilisatie eventuele onscherpte door cameratrillingen.

Maak optimaal gebruik van het licht

Een pasgetrouwd stel knuffelt op een kleine rots. Op afstand gemaakt, zodat ze worden omlijst door een opening in een rots.

Voor indrukwekkende opnamen is het goed met verschillende belichtingen te experimenteren. Probeer te fotograferen in fel daglicht of in schemering. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III, ingesteld op 17mm, 1/160 sec, f/4.5 en ISO100. © Zakas Photography

Steph speelt in haar foto's graag met het ongebruikelijke natuurlijke licht van IJsland. De zon gaat tussen half mei en half augustus maar drie uur onder en in de winter heb je maar vijf uur daglicht. "Als de zon laag staat, vooral in de maanden na de zomer, kun je met een groothoek hele coole overstraling krijgen, dus daar speel ik graag mee", zegt Steph.

De kleine Canon EF-M 22mm f/2 STM-lens voor Canon-camera's met EF-M-vatting, waaronder ook de Canon EOS M6 Mark II, is ideaal voor portretten tijdens bruiloften. Dankzij de groothoek kun je meer van het prachtige landschap in de beeld krijgen en met het grote maximale diafragma kun je met kortere sluitertijden werken, zodat je gemakkelijker scherpe beelden uit de hand schiet.

Als je in de felle middagzon schiet, kan het zijn dat je moet compenseren voor de schaduwen in de gezichten van je onderwerpen. De ingebouwde flitser van je camera kan hierbij helpen, of je kunt overwegen een reflector mee te brengen. Houd een reflector op taillehoogte en laat hem in de richting van je onderwerpen wijzen. Op die manier kaats je wat natuurlijk licht terug in hun gezichten en vul je de schaduwen in.

Als je in helder of direct zonlicht fotografeert, krijg je enorm lichte delen in je scène en het kan lastig zijn een goede belichting te krijgen. In deze omstandigheden kun je het beste de Spot Metering-modus op je camera gebruiken. Daarmee doe je een meting op één punt in een scène. Zodra je je 'spot' hebt gemeten, stelt je camera de belichting in om van dat gebied een middentoon te maken (zeg maar alles tussen hooglichten en schaduwen in). Je kunt je spotmeting ook gebruiken in combinatie met de AE-vergrendeling (automatische belichting). Hierdoor kun je de belichting van de plek waar je wilt meten vergrendelen. Zo kun je vervolgens een nieuwe compositie van de scène maken.

Werk met het weer

Een pasgetrouwd stel staat bij de witte deuren van een kleine zwarte kerk. In de grijze lucht achter het stel staat een regenboog.

Het weer kan onvoorspelbaar zijn en daarom raadt Steph aan een manier te vinden om je werk te laten profiteren van de weersomstandigheden. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III, ingesteld op 40mm, 1/320 sec, f/7.1 en ISO100. © Zakas Photography

Misschien gaat jouw stel niet trouwen in extreem weer zoals IJsland dat kent, maar het kan best koud en nat zijn op de grote dag. "Hier blaast de wind ramen uit auto's", zegt Steph.

De truc als je in slechte weersomstandigheden moet werken, is om mét het weer te werken in plaats van ertegen. Een winderige dag kan bijvoorbeeld heel nuttig zijn om de details van een sluier of een prachtig golvende bruidsjurk te laten zien. "Als het weerbericht aangeeft dat er sneeuw of regen komt, gebruik ik graag een groothoeklens om dat weer vast te leggen", zegt Steph. "Als je druppeltjes aan de randen krijgt waar het licht op valt, dan zorgt dat voor een supercool effect." Dus laat het weer je niet van het fotograferen afhouden als het niet helemaal perfect is. De dag zou moeten worden herinnerd zoals die was.

In zware regenval of sneeuwstormen schiet Steph meestal ongeveer een minuut lang vrij snel en zorgt ze ervoor dat de bruid en bruidegom daarna weer snel naar binnen kunnen om op te warmen. "Zorg echt dat je alles uit je beschikbare tijd haalt", zegt ze. Als je als beginner in koude omstandigheden schiet, is het des te belangrijker dat je vóór de grote dag oefent en experimenteert met de instellingen, zodat je snel kunt werken. Het kan zelfs de moeite waard zijn een paar proefopnamen te maken voordat je het stel vraagt in beeld te stappen.

Steph adviseert ook een paar snel drogende handdoeken mee te nemen om je lenzen af te drogen en handwarmers zodat je vingers niet te koud worden om de camera te bedienen. Een andere tip voor als je bij lage temperaturen schiet, is om extra accu's mee te nemen. De kou kan ervoor zorgen dat de accu van je camera sneller leegloopt.

Of je nu een kleine bruiloft in een spectaculaire omgeving schiet of foto's maakt op een ingetogen feestje met slechts een paar goede vrienden en familie, als je deze aanwijzingen en tips volgt, zou je zeker wat van de vreugde en emoties van de magische dag moeten kunnen vastleggen.

Geschreven door Loren Cotter

Gerelateerde artikelen

  • BASISPRINCIPES VOOR BEWERKING

    Speciale foto's bewerken

    Verbeter je opnamen van speciale gelegenheden met deze eenvoudige tips om foto's te bewerken.

  • BRUIDSFOTOGRAFIE

    Print je bruiloft

    Er zijn talloze creatieve manieren om je grote dag een persoonlijke touch te geven, van op maat gemaakt briefpapier tot rustieke welkomstborden.

  • BRUIDSFOTOGRAFIE

    Doe alles goed op de grote dag

    Zorg ervoor dat je foto's van het gelukkige paar om de juiste redenen onvergetelijk zijn: etiquette voor bruidsfotografie.

  • BASISBEGINSELEN VAN FOTOGRAFIE IN DE BUITENLUCHT

    Tips voor het maken van opnamen onder extreme weersomstandigheden

    Je uitrusting beschermen en goed voor jezelf zorgen: lees onze beste tips & tricks voor het maken van opnamen onder extreme weersomstandigheden.