The Sound of Music wordt gecombineerd met de muziek van noord-Londen in de mateloos populaire muziekvideo van rapper AntsLive voor zijn nummer Number One Candidate. De video van deze Britse artiest is al meer dan 1,3 miljoen keer bekeken op TikTok, waarin hij zijn muziek vol overgave ten gehore brengt in de Italiaanse Alpen, onder regie van regisseur en manager Tom Emmerson.
Het resultaat is zowel onverwacht als vermakelijk: een drie minuten durende analoge video die uit een reeks creatieve opnamen bestaat. Denk hierbij aan slingshots, super-zoom reveals en achtergrondmontages waarbij de kijker zich afvraagt hoe die in vredesnaam tot stand zijn gekomen.
"Hiphop wordt altijd op een bepaalde manier uitgebeeld," vertelt Tom, "maar er waren wel een miljoen manieren waarop we deze video hadden kunnen maken. Zo hadden we naar Zuid-Amerika kunnen gaan, of zelfs naar de woestijn. Er waren talloze manieren waarop we de muziek uit de context konden halen."
FILMMAKING
Het filmen van de viral muziekvideo voor Number One Candidate van AntsLive – met vintage Canon-optica
Tom wist alleen dat hij een "episch landschap" wilde voor een "episch nummer", en daarvoor koos hij de bergketen de Dolomieten in het noordoosten van Italië. Hij zegt hierover: "Die keten bestaat uit prachtige, glooiende heuvels, maar ook uit indrukwekkende rotswanden. Dat landschap zie je niet vaak in Europa."
Tom koos voor een natuurlijke aanpak: hij begon met een paar ideeën en liet zich vervolgens inspireren door het landschap. "Ants is zo'n geweldige artiest: hij maakt goede muziek en hij is heel creatief", zegt Tom. "Je zet hem ergens neer en hij trekt meteen de aandacht, maar het is een ander verhaal als je die aandacht van de kijkers drie minuten lang moet vasthouden."
Hier praten Tom en DoP Isaac Eastgate over de manier waarop ze de muziekvideo hebben gemaakt, vertellen ze het verhaal achter de belangrijkste momenten en onthullen ze de Canon-apparatuur die de muziekvideo zo bijzonder maakt.
Heb je Canon-apparatuur?
De creatieve visie
Tom wilde de sfeer van de video "anders" laten aanvoelen, "als een ansichtkaart" en "alsof je je in de Alpen waant". Hij zegt ook: "Ik wist meteen dat ik wilde filmen op 16mm. Dat zorgt voor een magisch gevoel. Ik wilde een surrealistische video maken, als een soort koortsdroom van The Sound of Music. Dat vond ik een leuk idee en zulke beelden zie je tegenwoordig niet vaak. Zeker niet in de hiphopwereld."
Cinematograaf Isaac hielp Tom met die specifieke look door de juiste objectieven te kiezen, waaronder het vintage Canon SC15x11 (11-165mm T2.5) Super 16mm-zoomobjectief.
Isaac voegde ook een digitale workflow toe aan de analoge opnamesessie en gebruikte zijn smartphone om een feed te maken zodat hij de beelden ter plekke kon terugkijken, zonder te hoeven wachten tot de film klaar was. De video werd opgenomen in de vroege ochtenden en in de avonden, en zo kon hij veel tijd besparen tijdens de opnamen, die ruim vier dagen in beslag namen.
Hoe de beste momenten van de muziekvideo van Number One Candidate zijn gefilmd:
1. Openingsscène
In de openingsscène rijdt Ants op een paard door het bergachtige landschap. Voor deze opnamen kreeg Ants slechts 10 dagen de tijd om te leren paardrijden.
Alsof dat nog niet genoeg was, moest ook een locatie worden gevonden met uitzicht op de bergen, die de juiste lichtinval van de zon had en die vlak genoeg was zodat Tom en Isaac in een pick-uptruck naast Ants konden rijden.
Hierna moesten ze de opname choreograferen en daarbij Toms visie zo goed mogelijk benaderen. Isaac zat achterin de pick-uptruck. "Het paard heette Lucky, en dat bleek een voorbode van het succes van de muziekvideo", zegt Tom. "Isaac was de 'menselijke gimbal', zoals hij zichzelf omschreef, die moest scherpstellen en stabiliseren. We wilden wel een beetje beweging behouden, want als de beelden té soepel zijn, vertekent het beeld en verlies je de energie."
2. Reveal met hyperzoom-objectief
"Ik wist dat ik een groot zoomobjectief nodig had, zodat ik het landschap zo waanzinnig mogelijk in beeld kon brengen", legt Tom uit. "Je denkt dat Ants voor een groene muur staat, maar nee, hij staat naast een brandweerwagen. Mensen moeten het gevoel krijgen dat ze op avontuur zijn geweest, en uitzoomen is een klein avontuur binnen een groter verhaal."
"Elke cameraman zal je vertellen dat het een grote uitdaging is om zulke opnamen te maken", zegt Isaac. "Het is lastig, vooral als je wilt pannen en ook de camera wilt bedienen tijdens het zoomen. Maar het objectief doet eigenlijk het meeste werk. Het is niet heel technisch."
3. Vliegensvlug pannen
Wanneer de camera vliegensvlug van de ene zingende Ants op een klif naar de volgende pant, moet je vooral aan timing denken, aldus Isaac. "Je moet volledig gefocust zijn op de artiest. Het helpt een beetje als je het statief al op de juiste manier hebt klaargezet, maar het gaat er vooral om dat de cameraman goed is afgestemd op het onderwerp.
"Ik moet de regisseur zo goed mogelijk assisteren, en als die het beter kan vastleggen dan ik, waarom zou ik het dan ineens overnemen? Dat heeft Tom dus gefilmd."
4. Strakke beeldwissels
Een opvallend moment in de muziekvideo is de montage van achtergronden, waarbij Ants steeds op dezelfde plek lijkt te staan. Hierbij werd gebruikgemaakt van slechts twee achtergronden op loopafstand van elkaar. De techniek was vrij eenvoudig. "We hadden kleefgom op het scherm geplakt om zijn positie aan te geven", legt Isaac uit. "Daarna liepen we naar de andere locatie en nam hij dezelfde positie in.
"Ik durf te zeggen dat veel dingen die we hier hebben gedaan, minder technisch zijn dan het werk van Charlie Chaplin. Het draait allemaal om de juiste composities en belichting. Dat is de basis van cinematografie."
De Canon SC15x11 (11-165mm T2.5) achter de 'grote reveals'
Canon's vintage zoom-objectieven hebben terecht de reputatie dat ze opnamen naar een hoger niveau tillen. Isaac gebruikt het Canon SC15x11 (11-165mm T2.5) Super 16mm-zoomobjectief regelmatig voor zijn werk.
"Ik gebruik opzettelijk de tweede generatie zoom-objectieven omdat die nog veel onvolkomenheden hebben die ze uniek maken. Als ik een zuivere resolutie wil, stap ik over op de latere generaties", legt hij out. Maar niet alleen de beeldkwaliteit spreekt hem aan. "Ze zijn ook ongelofelijk licht" en wegen maar 2,5 kg.
Canon heeft meer dan 75 jaar optische expertise, maar betrad in 1971 de markt van Cinema-objectieven met het K5x25-macrozoom-objectief. "Onze introductie tot cinema-optica was destijds baanbrekend en werd meteen omarmd door de filmindustrie", aldus Aron Randhawa, Canon Europe Product Specialist. Regisseurs zoals Danny Boyle gebruiken nog steeds de met een Academy Award-bekroonde K35-prime-objectieven.
De 15x optische zoom die is gebruikt in deze muziekvideo, de Canon SC15x11, werd uitgebracht in 1997. Zijn spirituele opvolgers zijn de Canon Flex Zooms met andere Cine Servo-objectieven, zoals de Canon CN20x50 IAS H E1/P1 en de Canon CN10X25 IAS S.
De Canon-apparatuur voor de FX-serie Pistol
Waardoor Number One Candidate zo'n groot succes werd
"Tom en Isaac hebben een van de opmerkelijkste, meeslependste en creatiefste muziekvideo's van het jaar gemaakt", zegt Aron. "De combinatie van nauwkeurige framing en een krachtige optische zoom resulteren in een geweldige ervaring."
Tom zegt dat meerdere factoren hebben bijgedragen aan het succes an de video. "Het zou naïef zijn om te zeggen dat de video alleen viral is gegaan vanwege de kwaliteit", zegt hij. "Hij ging viral omdat het een goede muziekvideo is en omdat het een geweldig nummer is, maar we hadden ook mazzel."
Isaac voegt eraan toe: "We wisten allebei dat het een geweldige muziekvideo zou worden, maar de reacties zijn volgens mij ook zo positief vanwege het gevoel dat de beelden oproepen. De ontastbare elementen zoals compositie, kleur en prestaties spelen een grote rol."
De video heeft deuren geopend voor het team. "Ik denk dat mensen me nu iets meer vertrouwen", zegt Tom. "Nu ben ik de man die die ene muziekvideo heeft gemaakt die zo anders is dan de rest. Misschien beschouwen ze mijn ideeën voortaan niet meer als krankzinnig. Dat is erg fijn."
Gerelateerde artikelen
-
FILMMAKING
Trends en stijlen: hoe ziet de toekomst van de muziekvideo eruit?
Filmmakers Ashleigh Jadee, Amber Akaunu en Lauren McCollin bespreken de muziekvideo anno 2022 en wat de toekomst zal brengen.
-
FILMMAKING
Overzicht van de Canon Cinema-objectiefserie
Ontdek de professionele Cine Prime-, Zoom- en Servo-objectieven die toonaangevende optische technologieën en innovatief design samenbrengen
-
ARTIKEL
Een muziekvideo maken
Canon Ambassadors Nana en Juhana Simelius delen acht tips voor het maken van gedenkwaardige muziekvideo's met de Canon EOS Cinema-camera en fotocamera's.
-
FILMMAKING
De Wild-West-geest vangen met Flex Zoom-objectieven
Toen DoP Jonathan Jones een filmtrailer wilde maken met een Western als thema, waren twee full-frame cine-objectieven van Canon alles wat hij nodig had.