Van rugby tot motorraces en van zwemmen tot tennis – ongeacht de sport hebben alle grote toernooien over de hele wereld één ding gemeen: rijen vol sportfotografen met hun witte superteleobjectieven van Canon. Ze zijn zo ingeburgerd dat ze in veel sporten bijna deel uitmaken van de zijlijn.
"Er heerst de indruk dat de grote objectieven bij sportwedstrijden wit horen te zijn. Dat verwacht je gewoon," zegt Mike Burnhill, Professional Imaging Product Specialist bij Canon Europe. "Zelfs bij sportgames op de computer hebben de geanimeerde fotografen langs de virtuele zijlijn witte objectieven, omdat je die in werkelijkheid ook vaak ziet."
Dit is niet alleen het geval bij sportfotografie, maar ook bij fotojournalistiek en natuur- en wildlifefotografie. In elk vakgebied waarbij teleobjectieven de norm zijn, zie je de typische witte Canon-objectieven. Dit is al tientallen jaren zo en de traditie wordt voortgezet met de nieuwste Canon RF-superteleobjectieven: de Canon RF 400mm F2.8 L IS USM en de Canon RF 600mm F4 L IS USM. Maar heb je je wel eens afgevraagd waarom de Canon-objectieven wit zijn?
Er is in feite een belangrijke reden voor de witte Canon-objectieven, en deze reden vormt de rode draad in een verhaal over innovatie in de jacht op de perfecte foto's.
ARTIKEL
Waarom wit? Het verhaal achter Canon's beroemde witte objectieven
Dus waarom maakt Canon haar teleobjectieven wit? Het antwoord is simpel: warmte. Wanneer fotografen buiten onder de verzengende zon aan het werk zijn, kan zelfs de kleinste vervorming van de objectiefonderdelen door de hitte een negatief effect hebben op de foto's. Het is voor de fotografen daarnaast niet bepaald comfortabel om langere tijd een heet objectief vast te houden.
Canon wil dat fotografen zelfs in de zwaarste omstandigheden optimale foto's kunnen maken. Dat is de drijfveer achter de witte objectieven van Canon. Wit is de meest effectieve kleur wanneer je warmte wilt weerkaatsen.
Maar Canon's objectieven zijn niet zuiver wit. Witte objectieven zijn weliswaar zeer goed bestand tegen warmte, maar ze weerkaatsen het licht ook op een felle manier. En dat licht beïnvloedt foto's van fotografen in de buurt. Daarom heeft Canon gekozen voor offwhite, een zachter wit dat het zonlicht minder weerkaatst. In feite heeft Canon de witte kleur van haar objectieven in de loop der jaren geleidelijk aangepast.
Heb je Canon-apparatuur?
Ruim een halve eeuw geschiedenis
Het verhaal van Canon's witte objectieven begon ruim 60 jaar geleden, in 1960, toen Canon wit ging gebruiken voor de objectieven van televisiecamera's. In 1976 werd wit voor het eerst gebruikt voor SLR-objectieven om warmte te weerkaatsen en het uitzetten en krimpen door temperatuurswisselingen te beperken.
Dit is vooral van groot belang bij objectieven die zijn gemaakt van warmtegevoelige materialen zoals fluoriet. "Optisch ingenieurs weten al heel lang dat objectieven van fluoriet talloze voordelen hebben," legt Mike uit. "Zo zorgt de zeer lage brekingsindex van fluoriet voor aanzienlijk minder chromatische aberratie, iets wat in glazen objectiefelementen vaak optreedt. Het enige nadeel is dat natuurlijke fluorietkristallen erg klein zijn en onzuiverheden bevatten, waardoor ze niet voldoen aan alle vereisten voor een objectief. Canon maakte in de jaren 60 als eerste objectiefelementen van synthetisch fluoriet en werd ook de eerste producent die fluoriet gebruikte in autofocusobjectieven voor SLR-camera's. Synthetisch fluoriet is echter net zo gevoelig voor warmte als natuurlijk fluoriet. Dus dankzij de witte coating bieden Canon-objectieven de voordelen van fluoriet en leveren tegelijkertijd uitstekende optische prestaties, zelfs in warm zonlicht."
Probleem opgelost? Niet helemaal.
Van robots tot polijsten met de hand: 10 wetenswaardigheden over Canon's fabriek voor objectieven uit de L-serie
"Aan het begin van de 21e eeuw, toen fotografen de Australian Open vastlegden met de EOS-1D," herinnert Mike zich, "waren er klachten over de automatisch scherpstelling. Fotografen in het mediacentrum zeiden dat hun camera's het niet goed deden. De camera's werden getest en werkten naar behoren, waarop een technicus tussen de fotografen ging zitten om de temperaturen van de apparatuur te meten en te zien welke invloed de warmte had op de resultaten."
Door uren achter elkaar in dezelfde houding in de Australische zon te zitten, liepen de temperaturen bij zowel de fotografen als hun apparatuur hoog op. "Het was alsof je urenlang op een ligstoel aan het strand lag," legt Mike uit. "De fotografen verroerden zich amper en bewogen hun objectieven alleen naar links of rechts, waardoor die erg warm werden." De extreme hitte beïnvloedde vervolgens de automatische scherpstelling van de objectieven.
"Zo'n unieke ervaring kan het zaadje zijn waaruit een idee ontkiemt," aldus Mike, "waarmee je een probleemoplossende technologie kunt ontwikkelen die veel meer mensen zal helpen."
Voortdurende verbeteringen
Net als Canon's camera's en objectieven is de witte kleur die Canon gebruikt door de jaren heen steeds verder verbeterd. In 2018 maakten Canon's witte objectieven een verdere ontwikkeling door dankzij de komst van een nieuwe coating die als hitteschild diende.
Allereerst wilde Canon een witte kleur creëren die beter dan ooit tegen hitte beschermde. Dat was natuurlijk niet het enige doel: de nieuwe coating moest het objectief ook beschermen tegen krassen bij ruw gebruik en in allerlei situaties buiten. Daarnaast moest de coating bestand zijn tegen verkleuren, zelfs bij lange blootstelling aan zonlicht. De coating moest tevens voldoende grip geven maar niet te ruw zijn, en tegelijkertijd de typische 'Canon-uitstraling' hebben, aangezien witte objectieven typerend waren voor het merk.
Canon onderzocht en testte verschillende hittebestendige coatings, waaronder coatings die in de bouw werden gebruikt. Deze materialen waren echter niet duurzaam genoeg en ook niet voldoende bestand tegen trillingen en schokken, waardoor slechts een klein stootje al schade zou veroorzaken. Canon besefte dat ze haar eigen coating moest ontwikkelen.
Daarnaast stond de ontwikkeling van de camera's en objectieven zelf ook niet stil, waardoor hittebestendigheid een nog grotere prioriteit kreeg.
"Als we naar de nieuwste generatie objectieven kijken, zie je dat de cirkel rond is," zegt Mike. "Door objectieven lichter te maken, bevatten ze minder massa en zijn ze tot op zekere hoogte gevoeliger voor warmte. De resolutie van de camera's is ook hoger geworden, waardoor de kleinste verandering in objectiefprestatie meer effect heeft dan toen we met filmrolletjes werkten of in vergelijking met een lagere resolutie.
"Daarom heeft Canon een nieuwe witte verf ontwikkeld die infraroodlicht zo goed weerkaatst dat de temperatuurstijging met 20% wordt verlaagd in vergelijking met het gebruikelijk coatingmateriaal."
Nieuwe generatie
Canon's baanbrekende nieuwe, witte en hittebestendige coating werd in 2018 toegepast op de superlichte objectieven EF 400mm f/2.8L IS III USM en EF 600mm f/4L IS III USM, en in 2019 op de RF 70-200mm F2.8 L IS USM en RF 70-200mm F4 L IS USM. Hij wordt ook gebruikt voor de nieuwste Canon RF-superteleobjectieven, waaronder de RF 600mm F4 L IS USM en RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM, en op de bijpassende zonnekappen voor superteleobjectieven.
"Als je zonnekap niet tegen de zon wordt beschermd en daardoor warmte absorbeert," legt Mike uit, "ontstaat er hittenevel in het objectief. De zonnekap wordt namelijk warm, terwijl er in het objectief een andere temperatuur heerst. Hierbij ontstaat er een laagje hete lucht die een luchtspiegeling veroorzaakt. Daarom is het van groot belang dat ook de zonnekap is voorzien van dezelfde coating, maar hij wordt vaak over het hoofd gezien.
"Canon bekijkt alle details die op het eerste gezicht weinig impact hebben, maar als je erover nadenkt, toch logisch zijn," concludeert hij. "Op die manier kun je de tools ontwikkelen die het leven van de professionele fotograaf makkelijker maken."