ARTIKEL

De kracht van drie: roeiers fotograferen met Canon's trio f/2.8 RF-zoomobjectieven

Four women row a narrow boat along a wide river at dawn.
Fotograaf Matthew Joseph voelt zich het lekkerst bij een brandpuntsafstand van 35 mm, maar vond het fijn om met de verschillende brandpuntsafstanden van het trio f/2.8 RF-zoomobjectieven van Canon te werken. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 35 mm, 1/250 sec, f/2.8 en ISO 320. © Matthew Joseph

De in Londen gevestigde fotograaf Matthew Joseph staat bekend om zijn reclamefotografie waarin mensen centraal staan. Zijn foto's roepen emoties op en laten geloofwaardige momenten zien in situaties die normaal gesproken ongeloofwaardig en commercieel zijn. Met zijn rijke, filmische stijl trekt hij klanten uit alle sectoren van de bedrijfs- en uitgeverswereld en maakt hij foto's voor bekende merken, creatieve bureaus en non-profitorganisaties.

Matthew is een van de eerste fotografen die het trio f/2.8 RF-zoomobjectieven van Canon heeft gebruikt: de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM, de Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM en de Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM. Het trio levert ultragroothoek-, standaard- en telezoombereik, en biedt professionele kwaliteit, 5-stops beeldstabilisatie en soepele Nano USM-scherpsteltechnologie. Samen zorgen ze voor een bereik van brandpuntsafstanden waarmee professionele fotografen in vrijwel elke situatie uit de voeten kunnen.

In dit geval kreeg Matthew de opdracht om een fotoverslag te maken van een dag op een roeiclub aan de Theems vlak bij Londen. Hij gebruikte hiervoor de Canon EOS R en de nieuwe RF-zoomobjectieven. Lees hier alles over zijn fotoshoot.

An overhead shot shows a rowing boat cutting across the frame at an angle.
Matthew legt graag de toewijding van de roeiers vast. "Ze werken keihard en staan de hele winter door vroeg op, ook wanneer het koud is en regent. Het is een alles-of-niets-omgeving," zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 64 mm, 1/2000 sec, f/3.5 en ISO 1000. © Matthew Joseph
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Was dit de eerste keer dat je roeiers gefotografeerde?
"Nee. De afgelopen jaren heb ik vaak op de Theems gewerkt, zowel voor persoonlijke projecten als voor opdrachten, dus ik heb heel wat onder roeiers verkeerd. Ze vormen een fascinerend gezelschap. Ze werken keihard en staan de hele winter door vroeg op, ook wanneer het koud is en regent. Het is een alles-of-niets-omgeving. Maar meer dan in het eigenlijke roeien, ben ik geïnteresseerd in het clubhuis, de boten, het onderhoud, de sociale kant van alles, de wedstrijden, het prestige en de subcultuur. Het is echt een fascinerend onderwerp voor een fotograaf."

Hoeveel van je dagelijkse fotografie zou je met dit bereik van brandpuntsafstanden kunnen doen?
"Technisch gezien, alles. Ik heb niets nodig dat groter is dan 15 mm of langer dan 200 mm. Over het algemeen fotografeer ik tussen de 24 en 85 mm."

Women carry a long rowing boat from a room lined with racked boats.
"De korte brandpuntsafstand van de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM accentueert de vorm van de lange roeiboten," aldus Matthew. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 15 mm, 1/200 sec, f/2.8 en ISO 400. © Matthew Joseph

Hoe was het om met de ultragroothoek van de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM te werken?
"Ik fotografeer voornamelijk mensen, dus ik gebruik bijna nooit meer dan 15 mm. Deze zoom biedt echter een heel handig bereik van brandpuntsafstanden. Hoewel ik me het lekkerst voel bij 35 mm, waarmee ik vaak en veel fotografeer, doen zich ook regelmatig situaties voor waarin ik snel een grotere hoek nodig heb.

"Tijdens de fotoshoot in het botenhuis heb ik de RF 15-35mm F2.8L IS USM gebruikt, omdat de korte brandpuntsafstand de vorm van de lange roeiboten accentueerde. Ik wilde vastleggen hoe de roeiers deze grote boot uit de stelling tilden en als ploeg samenwerkten om hem veilig in het water te krijgen. Het was een kleine, smalle ruimte waarin veel gebeurde, dus dit objectief was een logische keuze."

Was de Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM die dag het betrouwbare werkpaard?
"Ik heb 'm heel veel gebruikt. Het is het perfecte objectief voor het type buitenportret dat ik graag maak. Iedereen vindt dat 85 mm hét portretobjectief is, maar ik gebruik vaak 24 tot 35 mm voor mijn portretten."

Wanneer heb je de Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM gebruikt?
"Die was mijn steun en toeverlaat toen we op de rivier boot naast boot voeren, en we een zekere afstand moesten bewaren. Het bereik van de brandpuntsafstanden gaf me de flexibiliteit om het ene moment de omgeving erbij te betrekken en het volgende moment in te zoomen voor intiemere beelden. Mijn assistent stond naast me om me te helpen bij het verwisselen van de objectieven, maar ik kon de RF 70-200mm F2.8L IS USM lang blijven gebruiken, omdat de grootte en het gewicht van het objectief uitstekend waren."

Matthew Joseph, lies on a motorised boat with his camera poised to photograph rowers.
Matthew naderde de actie heel dicht om deze langs stuivende dubbelvier op de Theems te fotograferen. "Ik maak graag foto's vanuit ongewone en interessante hoeken," zegt hij. © Julian Love
Oar blades are caught mid-stroke, hovering above the water.
In een dubbelvier heeft elke roeier twee riemen. Deze opname, gemaakt met een brandpuntsafstand van 200 mm, laat zien hoe de riemen aan één kant van de boot door de gladde waterspiegel snijden. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 200 mm, 1/1000 sec, f/2,8 en ISO 1250. © Matthew Joseph
A person is lifted from a beach by a large kite.

Foto's maken van vliegers aan de kust met Canon-RF-zoomobjectieven

Canon-ambassadrice Ulla Lohmann gebruikte de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM en de Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM om de actie tijdens een kleurrijk vliegerfestival vast te leggen.

Hoe functioneerde de 5-stops beeldstabilisator toen je opnames maakte vanaf het water?
"Het was echt indrukwekkend. Ik filmde een roeiboot vanaf een varende boot, vanuit de hand, met een RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief, en sommige opnames zien er uit alsof ze vanaf een gimbal zijn gemaakt. Het is nieuw om dat niveau van IS-prestaties te kunnen combineren met een diafragma van f/2.8. Het opent nieuwe mogelijkheden."

Hoe heb je de aanpasbare Control Ring op de objectieven geconfigureerd?
"Ik stel de ring zo in dat ik de ISO kan wijzigen. Ik fotografeer alles in de handmatige modus, dus verander ik voortdurend de drie variabelen sluitertijd, diafragma en ISO. Het was geweldig om de ISO zo snel en makkelijk te kunnen aanpassen. Het duurde even voordat ik eraan gewend was, maar het is echt een goede optie, beter dan een extra functieknop op de camera."

A woman stands in the equipment shed wearing her rowing kit.
Matthew wilde de emoties en behendigheid van de atleten centraal stellen: "Ik fotografeer roeiers eigenlijk liever op het droge." Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op van 35 mm, 1/125 sec, f/2.8 en ISO 320. © Matthew Joseph
A close-up shows a rower's feet positioning and arms from above.
"Ik heb manieren ontwikkeld om mensen te helpen vergeten dat ik er ben... de stille modus is heel belangrijk wanneer ik dit soort authentieke momenten wil vastleggen," aldus Matthew. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 70 mm, 1/640 sec, f/2,8 en ISO 250. © Matthew Joseph

Welke functies van de Canon EOS R zijn met name geschikt voor jouw manier van werken?
"Ik maak graag foto's vanuit ongewone en interessante hoeken, en hoewel ik liever niet zonder zoeker fotografeer, zijn er situaties waarin het variangle touchscreen erg handig is. Het is ook fijn om de functie Touch & Drag AF op het scherm te kunnen gebruiken wanneer je via de zoeker fotografeert. Ik selecteer altijd handmatig een AF-punt en het is makkelijker om het AF-punt te verplaatsen door mijn duim over het scherm te slepen, dan door een joystick op een traditionele DSLR te gebruiken. Wanneer ik een video maak, schakel ik over op handmatig scherpstellen, omdat ik dat zo gewend ben. De focus peaking is dus een geweldige functie.

"Een ander voordeel is de stille opnamemodus. Wanneer ik in een bepaalde situatie duik, zijn mensen zich aanvankelijk bewust van de aanwezigheid van de fotograaf. Ik heb manieren ontwikkeld om mensen te helpen vergeten dat ik er ben, maar die illusie wordt soms verbroken door het geluid van de sluiter. De stille modus is dus heel belangrijk wanneer ik dit soort authentieke momenten wil vastleggen."

Matthew Joseph in the water up to his neck, his head and camera level with the boat.
"De roeiers zitten heel laag in de boot, op slechts een paar centimeter afstand van het water, en worden constant nat," zegt Matthew. "Ik wilde dat moment op een intieme manier vastleggen, dus moest ik in mijn wetsuit het water in." © Julian Love
An image taken from the water level showing the rowers in action as they head underneath a bridge.
"Ik had maar een paar seconden om ervoor te zorgen dat niet alleen de camera goed stond ingesteld, maar ook dat de gezichtsuitdrukkingen van de vier roeiers klopten met de actie." Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 50 mm, 1/4000 sec, f/2.8 en ISO 400. © Matthew Joseph

Welke foto was het lastigst om te nemen?
"Ik wilde de band tussen de roeiers en de rivier vastleggen. De roeiers zitten heel laag in de boot, op slechts een paar centimeter afstand van het water, en worden constant nat. Ik wilde dat moment op een intieme manier vastleggen, dus moest ik in mijn wetsuit het water in. Het was moeilijk voor de roeiers, omdat ze bang waren mij te raken. De roeispanen scheerden over mijn hoofd en spatten me nat. Ik had maar een paar seconden om ervoor te zorgen dat niet alleen de camera goed stond ingesteld, maar ook dat de gezichtsuitdrukkingen van de vier roeiers klopten met de actie.

"In eerste instantie fotografeerde ik met de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM, maar het beeld was net te breed en daardoor ging de band die ik wilde vastleggen, verloren. Ik schakelde dus over op de RF 24-70mm F2.8L IS USM en die gaf me alles wat ik nodig had."

Welk advies zou je iemand geven die nog nooit roeiers in actie heeft gefotografeerd?
"Bereid je voor op kou en nattigheid, wees alert en reageer snel! De roeiers hebben niet veel controle over de boten, ze zijn niet superwendbaar, dus als fotograaf moet jij wendbaar zijn en een uitrusting hebben waarmee je snel kunt reageren. Ik fotografeer roeiers het liefst vanaf het water. Voor mij draait het om de momenten buiten de actie om. Dit zijn weliswaar mooie actiefoto's, maar ik ben meer geïnteresseerd in die laatste momenten van een wedstrijd, wanneer ze uitgeput zijn, wanneer ze net een wedstrijd hebben verloren, of juist hebben gewonnen en uitgelaten zijn."

Geschreven door Marcus Hawkins


De uitrusting van Matthew Joseph

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

A hand places a Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM lens on a plank alongside an RF 24-70mm F2.8L IS USM and RF 15-35mm F2.8L IS USM lens.

Camera

Canon EOS R

Een baanbrekende full-frame systeemcamera die nieuwe standaarden zet voor fotografen en filmmakers. "De stille modus is heel belangrijk wanneer ik deze authentieke momenten wil vastleggen," aldus Matthew.

Objectieven

Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM

Met een ultragroothoek en buitengewone scherpte dankzij de optische kwaliteit van de L-serie en de 5-stops beeldstabilisatie voor dynamische hoeken, zelfs in kleine ruimten. "Tijdens de fotoshoot in het botenhuis heb ik dit objectief gebruikt, omdat de korte brandpuntsafstand de vorm van de lange roeiboten accentueerde," aldus Matthew.

Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM

Geef je fotografie met full-frame systeemcamera's een professionele uitstraling dankzij een 24-70 mm zoom met een snel diafragma en 5-stops beeldstabilisatie. "Ik heb het heel veel gebruikt,” zegt Matthew. "Het is het perfecte objectief voor het type buitenportret dat ik graag maak."

Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM

Een compacte, high-speed telelens die elke professionele fotograaf moet hebben voor het vastleggen van bruiloften, sport of wildlife. "Het bereik van de brandpuntsafstanden gaf me de flexibiliteit om het ene moment de omgeving erbij te betrekken en het volgende moment in te zoomen voor intiemere beelden," zegt Matthew.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan