STUDENT

Opkomende sterren in de fotojournalistiek delen hun verhalen en successen

Het Canon Student Development Programme biedt aankomende professionele fotografen de middelen om hun vaardigheden te ontwikkelen en hun carrière naar een hoger niveau te tillen. Hier spraken we met vier voormalige studenten over het leven na het programma.
Groepjes mensen die bij elkaar zitten met uitzicht op een strand, geparkeerde auto's langs de weg en reflecterende paarse feestverlichting erboven. Gemaakt met Canon.

Het maken van een foto plaatst je achter het objectief. Tot op zekere hoogte maakt dit jou, de fotograaf, los van je omgeving.

Maar als professioneel fotograaf werk je vaak alleen, in ruimere zin. Of je nu backstage bent bij een concert om de tournee van een band te verslaan of diep in de jungle om beelden vast te leggen van een bedreigde diersoort, je camera is je beste metgezel.

En toch vertrouwen fotojournalisten op anderen om te slagen. Of het nu gaat om het uitbreiden van je professionele netwerk, het delen van tips met andere fotografen of het opbouwen van relaties met redacteuren, het leggen van contacten is van vitaal belang.

Dit is een van de uitgangspunten achter het Canon Student Development Programme (CSDP), dat tot 100 fotografiestudenten per jaar bij elkaar brengt om hun netwerk uit te breiden, en om waardevolle feedback te krijgen van en te delen met medestudenten uit alle lagen van de bevolking. Deze studenten worden geselecteerd en begeleid door branche-experts van toonaangevende mediabureaus, waaronder AFP, EPA, Getty Images en Reuters, evenals uitgevers zoals The New York Times en The Guardian.

De uitverkoren studenten krijgen drie online sessies met een professionele mentor, die op maat gemaakte inzichten en begeleiding biedt bij het verfijnen van hun portfolio en voorstel voor een nieuw project voor de duur van het programma. Na deze eerste beoordeling selecteert een extern panel 25 studenten die een prestigieuze carrièrebepalende vierdaagse workshop gaan bijwonen in zowel het Spaanse Girona als Perpignan in Frankrijk. Studenten nemen deel aan gehoste praktijksessies, portfoliobeoordelingen en lezingen van topfotografen en redacteuren.

De studenten gaan ook naar Visa pour l'Image, het internationale festival voor fotojournalistiek, waar ze kunnen deelnemen aan gehoste expositierondleidingen en langdurige connecties kunnen maken. Aan het einde van het programma krijgen de beste 3 studenten een beurs van € 2000 en Canon-apparatuur om hen te helpen bij hun volgende stappen om professioneel fotograaf te worden.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

In het inmiddels achtste jaar spraken we deelnemers uit 2022 - Simon Wohlfahrt, Mohamed Mahdy, Vasilis Tsiolis en Kasia Ślesińska - om diep in hun CSDP-ervaring te duiken en hun reis naar fotojournalistiek te bespreken.

"We hebben de hele dag en nacht alleen maar over fotografie gepraat, en foto's op tafel gelegd en bewerkt, en iedereen feedback gegeven", zegt Simon Wohlfahrt die, sinds hij het programma afrondde, regelmatig foto's maakt voor AFP en France24, van neushoorns in Rwanda tot Formule 1-racers.

"Het deed me beseffen hoe belangrijk het is om een gemeenschap met fotografen op te bouwen om samen te blijven groeien. Ik denk niet dat we altijd de beste beoordelaars van ons eigen werk zijn", zegt hij.

Een persoon, het gezicht verborgen, wordt gedragen door twee politieagenten. Gemaakt met Canon.

Simon Wohlfahrt legt politieagenten vast die een milieuactivist van de 'code rouge'-coalitie aanhouden tijdens een demonstratie tegen de luchtvaartindustrie in Antwerpen, België. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een RF 24-70 2.8L IS USM F/2.8-objectief. © Simon Wohlfahrt

Maak kennis met Simon Wohlfahrt

Simon studeerde rechten voordat hij zich realiseerde dat zijn passie bij fotografie ligt.

"Ik wilde advocaat worden om mensen te verdedigen, maar ik had een sterke band met fotografie en ik wilde storytelling gebruiken in plaats van rechten om te werken aan kwesties van sociale rechtvaardigheid."

Simon gooide het roer om, ging fotojournalistiek studeren en kwam in 2022 bij het CSDP. Sindsdien werkt hij volop aan nieuwe projecten.

Kijkend naar zijn carrière sinds hij het CSDP afrondde, zegt Simon dat een van de leukste aspecten tot nu toe de gevarieerdheid van zijn werk is.

Simon volgde zijn passie en besloot dat een verandering van locatie noodzakelijk was. "Ik verliet Rwanda, waar ik opnamen maakte voor onder andere The Guardian, en sinds vorig jaar woon ik in België.

"Ik doe de afgelopen vijf jaar steeds meer fotografiewerk voor agentschappen en versla als zodanig, vooral voor AFP, veel verschillende soorten verhalen."

Maar Simon zegt ook dat zijn favoriete opdrachten portretten zijn.

"Mijn hart zit in portretfotografie. Met politici en staatshoofden speel je altijd een spelletje. Die willen je een mooi opgepoetst beeld van zichzelf geven. Met een glimlach. Maar dat vind ik niet zo heel interessant. Ik wil die kleine momenten vastleggen die iets anders laten zien."

Een man in een pak staat in een studio met een aantal stoelen, lampen en tv-camera's achter hem. Gemaakt met Canon.

Hier legt Simon de secretaris-generaal van de NAVO, Jens Stoltenberg, vast terwijl hij poseert voor een foto voorafgaand aan een interview met AFP op het hoofdkwartier van de NAVO in Brussel. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een RF 24-70 2.8L IS USM F/4.5-objectief. © Simon Wohlfahrt

Naast de connecties die hij tijdens het CSDP opdeed en de aanwijzingen die hij kreeg over zijn fotografie, kwam een van de grootste stimulansen volgens Simon in de vorm van nieuwe apparatuur.

"De apparatuur die ik tijdens het CSDP heb gekregen, was echt cruciaal om in Europa voor agentschappen te kunnen werken. De EOS R5 was een geweldige partner om een aantal beslissende nieuwsmomenten vast te leggen die ik niet mocht missen. Ik vraag me af hoe ik het er met mijn oude apparatuur zou hebben afgebracht."

Een persoon met het gezicht bedekt door een schelp. Gemaakt met Canon.

Mohamed Mahdy legt een jongen vast met een zeeschelp op zijn gezicht; een jonge visser die zegt: "Wij maken deel uit van de zee en de zee maakt deel uit van ons". Gefotografeerd met een Canon EOS R5, EF 35mm F/1.8 (inmiddels opgevolgd door de Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM). © Mohamed Mahdy

Maak kennis met Mohamed Mahdy

Mohamed Mahdy is een visuele verhalenverteller uit Alexandrië, Egypte, die door zowel de New York Times (2018) als The Guardian (2022) is genoemd als opkomend talent. Zijn werk, waarmee hij sociale kwesties wil belichten, documenteert gemeenschappen in Egypte die anders vaak niet worden gezien.

Tijdens zijn studie aan de prestigieuze Deense School voor Media en Journalistiek (DMJX) in Denemarken schreef hij zich in voor het CSDP.

"Ik was enthousiast toen ik het programma zag, omdat ik dat soort omgevingen geweldig vind", zegt hij.

"Je hebt de kans om met medestudenten en het team te praten, iets wat ik heel belangrijk vind. Het gaat niet alleen om de mentorschappen die je krijgt, maar ook om de verschillende perspectieven waarover je hoort."

In het jaar nadat hij het CSDP had afgerond, won Mohamed de 2023 World Press Photo Open Format Award met zijn project genaamd Here, The Doors Don't Know Me. Dit werk legde het leven vast van mensen in Al Max, Egypte, om de herinnering aan hun snel verdwijnende vissersdorp te bewaren.

Een groep mensen aan het werk op een boot op zee. Gemaakt met Canon.

De boot van Mousa met zijn bemanning, vissend in de zee van Al Max, Alexandrië, uit Mohameds collectie 'Here, The Doors Do Not Know Me'. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een EF 35mm F/1.8-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM). © Mohamed Mahdy

"In het dorp Al Max worden ze verdreven en weggevaagd door de overheid," zegt Mohamed, die veel moeite heeft gedaan om betrokken en dicht bij deze gemeenschap te zijn voor zijn collectie Here, The Doors Don't Know Me. "Ik kon meedoen en tijd doorbrengen met de onderwerpen van dat project, hoewel niet iedereen wilde dat ik hun verhaal vertelde."

"Maar als je het leest, zie je iemand die zijn kindertijd beschrijft die aan het vervagen is of iemand die zijn huis beschrijft dat gesloopt is.

Mohamed is sindsdien meer multimediale werken gaan maken, waarin foto's, film en andere elementen worden gecombineerd.

"Ik heb twee Canon-camera's, de Canon EOS 6D Mark II en de EOS 5D," zegt Mohamed. "Het is voor mijn werk heel belangrijk geweest omdat ik naadloos kon schakelen tussen stilstaande en bewegende beelden."

Een man die een baby vasthoudt terwijl op de achtergrond een vrouw in een fauteuil zit te lezen. Gemaakt met Canon.

Vasilis Tsiolis legt vader Kostas vast terwijl hij een band opbouwt met zijn pasgeboren zoon in hun ouderlijk huis in het dorp Glikomilia, Griekenland. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon EF 35mm 1.4L USM-objectief, ingesteld op 1/80 sec, f/1.4 en ISO 160. © Vasilis Tsiolis

Maak kennis met Vasilis Tsiolis

Vasilis Tsiolis werd geboren in Griekenland en zijn foto's en verhalen zijn gepubliceerd in onder andere The Guardian. In 2018 werd een selectie van zijn werk, The Historic Move, tentoongesteld in het cultureel centrum van de Stavros Niarchos Foundation, georganiseerd door THE FENCE, na te zijn geselecteerd uit 2300 inzendingen.

Veel van zijn werk is gericht op de spanning tussen moderniteit en traditie in Griekenland.

"Vroeger stond ik afwijzend tegenover traditionele manieren van leven. Ik wilde niets weten van dat soort dingen vanwege de modernisering. Maar ik ben de schoonheid en waarde ervan gaan ontdekken dankzij fotografie."

Vasilis richt zich op de Griekse cultuur en heeft dit onderwerp vanuit vele invalshoeken bekeken, waaronder het leven in vluchtelingenkampen en het verlaten complex van de Olympische Spelen van 2004 in Athene. Hij onderzoekt dit soort onderwerpen al sinds 2012 en zegt dat het CSDP een doorbraak in zijn professionele leven was.

"Het programma bood me leermogelijkheden van onschatbare waarde met enkele van de besten ter wereld binnen de fotografiebranche."

"Je leert van de mentoren, die je tips geven over kleine details die je misschien over het hoofd ziet, of omdat je niet weet hoe je mensen en de media moet bereiken. Maar nu kun je die mensen bereiken en zien hoe je project kan werken. Ik denk dat dit voor mij de meest waardevolle momenten zijn", zegt Vasilis.

"Het bood me een unieke kans om mijn carrière te lanceren. Dankzij dit programma ben ik in contact gekomen met The Guardian."

Een persoon staat op de top van een rots tegen een bewolkte hemel, met een vallei die zich in de verte uitstrekt. Gemaakt met Canon.

Hier legt Vasilis Kostas staand op de top van de berg Koziakas in Griekenland vast, met om hem heen grazende schapen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II met een Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief, ingesteld op 1/8000 sec, f/2.5 en ISO 250. © Vasilis Tsiolis

Opname van dichtbij van lichtgroene bladeren op de voorgrond met bomen en glooiende heuvels op de achtergrond. Gemaakt met Canon.

Kasai Ślesińska legt groene flora vast vanaf een heuvel bij Brezno in Slowakije, waardoor met de omringende bergen en bomen een gelaagd landschap ontstaat. Gefotografeerd met een Canon R6 Mark II en een RF 28-70mm F2L USM-objectief. © Kasai Ślesińska

Maak kennis met Kasia Ślesińska

Kasia is een documentairefotograaf uit Polen. In 2020 kreeg Kasia een prijs tijdens de Grand Press Photo in de categorie Photo Young Picture Story, en haar werk wordt gepubliceerd in tijdschriften en magazines zoals Gazeta Wyborcza, Polityka, Press en Pismo.

"Ik ben in de reportagefotografie terechtgekomen omdat ik het altijd al leuk vond om de wereld en mensen te observeren. Dit soort fotografie stelt me in staat dieper in de onderwerpen te duiken", zegt Kaisa.

Kasia kijkt met plezier terug op haar tijd in het CSDP, die volgens haar enorm de moeite waard was.

"Voor mij was het een fantastische kans om mijn foto's te laten zien aan mensen uit verschillende landen en met verschillende achtergronden. Mensen ontmoeten, nieuwe plaatsen verkennen, genieten van fantastische fotografie en in contact komen met gepassioneerde mensen maakten dit avontuur echt tot een verrijking. Deze ervaring heeft me niet alleen zelfvertrouwen gegeven, maar heeft me ook meer inzicht gegeven in hoe de fotografiewereld werkt."

Sindsdien heeft Kasia haar fotografiereis voortgezet. Een van haar meest opmerkelijke collecties is gericht op opvangcentra, asielen en reservaten voor dieren, in de hoop het bewustzijn over het belang van dierenwelzijn te vergroten. Door dit werk werd ze geselecteerd voor mentorschap via het Vital Impacts 2023 Environmental Photography Grants-programma.

Een man naast een meisje met een dwergkeeshondje op zijn schoot, tussen een pofjas en een opgevouwen oranje tuinstoel. Gemaakt met Canon.

Hier legt Kasia een dwergkeeshond vast die met zijn baasje wacht op een presentatie op de Internationale Hondenshow in Gliwice, Polen. Gefotografeerd met een Canon R6 Mark II en een Canon RF 50mm f/1.2L USM-objectief. © Kasai Ślesińska

Meer informatie over het Canon Student Development Programme

Om je carrière als professionele fotograaf te verbeteren, is het Canon Student Development Programme hét programma waarvoor je je moet aanmelden.

Enkele redenen zijn:

  • Een-op-eenmentorschap van experts uit de branche.
  • Exclusieve persoonlijke workshops met professionals uit de branche om je verder te helpen in je carrière.
  • Toegang tot Canon-apparatuur en een kans om een beurs te winnen voor de ontwikkeling van een nieuw project.
Lees meer over het CSDP en meld je hier aan.

John Marshall

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro