FILMMAKING

Daniel Bateman over het filmen van documentaire-tv met Cinema EOS-camera's

De met een Emmy bekroonde cameraregisseur Daniel Bateman heeft een achtergrond in videobewerking, waardoor hij de mooiste verhalen kan vertellen met zijn Canon-camera. Hij vertelt over zijn Canon-apparatuur, zijn technieken en het filmen van documentaire-tv.
Daniel Bateman houdt een Canon Cinema EOS-camera vast, met vier andere figuren naast hem, en kijkt uit over grasland.

Wanneer je documentaire-tv maakt, is het vaak niet mogelijk om een opname opnieuw te doen. Cameraregisseur Daniel Bateman is daarom een groot voorstander van het gebruiken van alle hulpmiddelen die je camera te bieden heeft. Zo maakt hij steeds vaker gebruik van Gezichtsdetectie, "vooral bij interviews waarbij ik meeloop met de camera op de schouder. Als je opnamen wilt maken met f/2.8, is het vrij moeilijk om handmatig scherp te stellen wanneer er voortdurend mensen om je heen bewegen." © Jo Munnik

Daniel Batemans carrière vormt de blauwdruk voor aanstormende documentairemakers. Daniel had als tiener al een passie voor fotografie en fotojournalistiek. Hij volgde de opleiding filmproductie aan de universiteit, waar hij zich verdiepte in het maken van documentaires. Nadat hij ongeveer vijf jaar lang als videoredacteur had gewerkt, raakte hij bevriend met mensen die zich hadden gespecialiseerd in het maken van oorlogsdocumentaires, en hij heeft nooit meer achterom gekeken.

Daniel maakt nu al meer dan tien jaar documentaires en heeft materiaal gefilmd en content geregisseerd voor HBO, VICE, de BBC en meer. Hij en zijn camera's hebben al veel landen over de hele wereld bezocht, en in 2022 won hij twee Emmy Awards als lid van het team achter de VICE News-documentaire Inside the Battle for Jerusalem.

Daniel zegt dat hij bij zijn werk als documentairemaker veel profijt heeft van zijn achtergrond in nabewerking. "In het begin ga ik aan de slag alsof ik opnamen maak voor de nabewerking en ga ik een mentale checklist van shots af", zegt hij.

"Wanneer je een documentaire maakt, kun je om meerdere redenen maar heel kort toegang hebben tot een bepaalde locatie. Stel je hebt in totaal 20 minuten de tijd en je bent al 15 minuten bezig met het filmen van het onderwerp, dan heb je aan het eind dus maar vijf minuten over om de locatie in beeld te brengen. Je wilt de editors zoveel mogelijk materiaal geven zodat zij er een geheel van kunnen maken."

Een foto gemaakt door Daniel Bateman van een klein kind dat boven een hek met prikkeldraad wordt gehouden, met daarachter figuren die toekijken.

Dankzij zijn werk voor VICE News heeft Daniel verhalen over de hele wereld verslagen, waaronder in dit vluchtelingenkamp buiten Erbil in Irak. "We vertellen verhalen die veel andere persbureaus niet aandurven of waar ze niet genoeg tijd voor hebben", zegt hij. "[Als documentairemakers] krijgen wij wel de tijd om de mensen hun verhaal uitgebreid te laten vertellen." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) met een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) ingesteld op 16mm, 1/8000 sec, f/2.8 en ISO 800. © Daniel Bateman

Daniel Bateman staat op straat, met in één hand zijn Canon Cinema EOS-camera. Achter hem lopen mensen richting een groep op de achtergrond.

Daniel moet vaak licht reizen, snel in actie kunnen komen en zelfstandig kunnen werken, maar dankzij zijn ervaring in postproductie weet hij welke beelden van pas komen tijdens de nabewerking. Meestal filmt hij in XF-AVC (YCC 4:2:2, 10-bits) met een resolutie van 1080p. "Soms schakel ik over op 4K voor een interview, zodat ik met één camera twee invalshoeken kan gebruiken", zegt hij. "Als ik een landschap film, kan ik met 4K zoveel mogelijk details vastleggen. De beelden kunnen dan met meer informatie tijdens postproductie worden bijgesneden en bewerkt." © Jo Munnik

Documentaire-tv filmen met de EOS C500 Mark II

Daniel heeft gedurende zijn carrière vrijwel alleen maar gebruikgemaakt van Canon-camera's. Zo begon hij documentaires te maken met de Canon EOS 5D Mark II (nu opgevolgd door de EOS 5D Mark IV). "Ik werd vanaf 2010 beïnvloed door de enorme toename in online documentaires. Veel van die docu's waren gefilmd met de EOS 5D Mark II", zegt hij. "Dat werd dus mijn eerste camera. Daarna stapte ik over op de EOS C300 [nu opgevolgd door de EOS C300 Mark III] en de EOS C100 [nu opgevolgd door de EOS C70], voordat ik terechtkwam bij de EOS C300 Mark I en Mark II."

Toen hij overwoog om over te stappen van de EOS C300 Mark II, probeerde hij een aantal verschillende camera's. Hij gebruikt nu een EOS C500 Mark II, met een EOS C300 Mark III als B-cam.

Er waren twee redenen om voor de EOS C500 Mark II te gaan, legt hij uit. "Allereerst de full-frame sensor. Wanneer je documentaires maakt, maak je vaak opnamen in krappe ruimtes, zoals een auto of een kamertje. Door die full-frame sensor te combineren met een objectief van 24-105mm of 24-70mm uit de L-serie, kun je veel meer in beeld brengen dan met een crop-sensor. De binnenkant van die auto lijkt dan ineens veel groter."

Het dynamisch bereik van de camera was ook een groot pluspunt. "Het dynamisch bereik van ruim 15 stops komt enorm van pas bij de nabewerking", zegt Daniel. "Wanneer je bijvoorbeeld een protestactie filmt, heb je haast en sta je onder druk. Als het licht ineens verandert, zit de belichting er misschien twee stops naast, dus dat dynamische bereik is dan ontzettend handig. Dat betekent dat je problemen tijdens de nabewerking nog kunt corrigeren."

De EOS C500 Mark II heeft nog meer kenmerken die volgens Daniel goed van pas komen bij het maken van documentaires in drukke situaties.

"Je kunt de EOS C300 en EOS C500 op veel manieren aanpassen", zegt Daniel. "Een van de belangrijkste principes van het maken van een documentaire is dat je zo min mogelijk opvalt. Je wilt het tafereel dat zich voor je ogen afspeelt niet beïnvloeden, maar juist zo natuurlijk mogelijk vastleggen. Het is dus ontzettend fijn om een camera te hebben die ik veel compacter kan maken zodat hij minder weegt en minder opvalt, zonder in te leveren op kwaliteit."

Daniel is ook enorm enthousiast over de 5-assige Electronic Image Stabilisation (IS) in zowel de EOS C500 Mark II als de EOS C300 Mark III. "Die heeft zich ondertussen ruimschoots bewezen, vooral voor het filmen van B-beelden en overgangsshots in situaties waarbij er geen tijd is om een statief neer te zetten", zegt hij.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een foto gemaakt door Daniel Bateman van een jongen in een woestijn in Irak, met op de achtergrond zwarte rook die opstijgt.

Daniel gebruikt meestal Canon-objectieven uit de L-serie. Zijn drie favoriete zoomobjectieven zijn de EF 24-105mm f/4L IS II USM, de EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (nu opgevolgd door de EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) en de EF 24-70mm f/2.8L II USM, die hij gebruikt als zijn belangrijkste run-and-gun-objectief. "Hiermee kan ik vrij makkelijk in dynamisch omgevingen filmen", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de EOS 5D Mark IV) met een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief (nu opgevolgd door de EF 16-35mm f/2.8L III USM) ingesteld op 16mm, 1/8000 sec, f/2.8 en ISO 800. © Daniel Bateman

Blijf in evenwicht met een Extension Unit

Hoewel Daniel blij is met de mogelijkheid om de camera compacter te maken, voegt hij er wel aan toe dat zijn gebruikelijke apparatuur meestal niet zo compact is.

"Tenzij ik me in een gespannen of gevoelige omgeving bevind, gebruik ik liever een Extension Unit en een iets groter objectief. Ik heb ontdekt dat een grotere, goed uitgebalanceerde camera beter is voor mijn rug wanneer ik langere tijd achter elkaar wil filmen."

Daniel gebruikt een Extension Unit 2 EU-V2, die veel uitbreidingen mogelijk maakt met Genlock/SYNC en Ethernet-poorten, een 12-pins lensaansluiting, plus twee aanvullende XLR-aansluitpunten, een accuplaat met V-bevestiging en meer.

"Ik heb hem grotendeels gekocht om V-Lock-accu's te kunnen gebruiken tijdens lange filmdagen", legt hij uit, "maar de twee extra audiokanalen zijn ook van onschatbare waarde. In veel gevallen bieden cliënten geen geluidstechnicus aan, en dan moet ik zelf alle audio regelen. Ik voel me in sommige situaties een beetje beperkt met slechts twee audiokanalen, want als ik er nog twee heb, kan ik lavalier-microfoons op vier personen richten en ze makkelijker volgen."

Figuren met manden op hun rug plukken theeblaadjes in een nevelig veld.

"Over het algemeen film ik overdag Canon Log 2 en 's avonds Canon Log 3", zegt Daniel. "Na verschillende cameraregisseurs in dit vak te hebben gesproken, bleek dat Canon Log 3 je meer informatie bij weinig licht kan geven en ook goed met een hogere ISO overweg kan. Daar heb je heel veel aan bij het filmen van een documentaire." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief ingesteld op 105mm, 1/160 sec, f/2.8 en ISO 1000. © Daniel Bateman

Een documentairecamera van Canon instellen

Een bepaalde situatie die technisch veeleisend bleek te zijn voor zowel audio- als video-opnamen, was toen Daniel nachtelijke protesten in beeld wilde brengen voor Inside the Battle for Jerusalem. "Het was om meerdere redenen een heftige sessie, en we waren flink gestrest vanwege de omstandigheden tijdens de opnamen", onthult hij.

Daniel gebruikte voornamelijk zijn EOS C500 Mark II, met Abu Ramouz als tweede cameraman met een EOS C300 Mark III.

"Ik heb voor zulke ingrijpende sessies altijd al Canon-camera's gebruikt, deels vanwege hun ergonomische design en deels vanwege de mogelijkheid om de camera compacter te maken. Je wilt in zulke situaties het liefst zo min mogelijk opvallen," zegt hij.

Het grootste pluspunt is dat dit mogelijk is zonder in te leveren op controle. "Ik wil alles aan de camera zelf kunnen aanpassen. Zo wil ik heel snel de witbalans kunnen veranderen, de ISO kunnen aanpassen of mijn audioniveaus kunnen wijzigen", vervolgt hij. "Ik was heel blij dat ik de audio in een handomdraai in de camera zelf kon aanpassen, zowel via de keuzewielen aan de zijkant als via het menu.

"Ik maak volop gebruik van de aanpasbare menu's, met het bewaken van kanalen, het formatteren van kaarten en de tijdcodes en sensormodussen."

Filmmaker Ben Sherlock met de Canon EOS C500 Mark II.

EOS C300 Mark III versus EOS C500 Mark II

Documentairemaker Ben Sherlock onderzoekt wat de full-frame EOS C500 Mark II en zijn Super 35mm-evenknie uit de Cinema EOS-serie, de EOS C300 Mark III, in het veld te bieden hebben.
Twee kinderen dragen een mondkapje en staan voor een vuur en een rookwolk.

Back-ups kunnen een zegen zijn

Omdat Daniel al langere tijd met Cinema EOS-camera's werkt, heeft hij bepaalde handigheidjes ontwikkeld om snel te kunnen reageren. "Ik heb een knop op mijn camera ingesteld op One-Shot AF", onthult hij. "De scherpstelgids staat op de monitor, en als ik zie dat het beeld niet meer zo scherp is, dan druk ik op die vooraf ingestelde knop. En voilà, er wordt weer scherpgesteld op het gezicht van een persoon, terwijl ik nog steeds achteruit loop met een camera op mijn schouder. Dit maakt mijn werk een stuk eenvoudiger."

Hij heeft ook een workflow ontwikkeld waarmee hij zijn werk kan beschermen. "Ik gebruik twee CFexpress-kaarten van 512 GB, meestal in een dubbele sleuf", legt hij uit. "Dan gebruik ik de A-kaart als mijn verwerkingskaart. Ik haal de opnamen eraf en zet ze over op een drive, waarna ik een back-up maak van die masterdrive. Op die manier heb ik twee back-ups. Ik heb ook nog een derde back-up op die kaart van 512 GB in de B-sleuf. Als ik proxy's film met een SD-kaart, dan is dat ook nog een veilige kopie.

"Ik heb veel situaties meegemaakt waarin de politie of minder formeel georganiseerde groeperingen de geheugenkaart van de camera van me eisten. Daarom heb ik die dubbele sleuf. Dan komt die proxykaart heel goed van pas", zegt hij. "Ik vind het dus geen probleem om een kaart te formatteren bij de politie of een militaire controlepost, aangezien ik nog twee back-ups in mijn camera heb.

"Wanneer je documentaires filmt, kun je zo nu en dan in lastige situaties terechtkomen. Ik heb geleerd dat je in die gevallen vooral niet in de stress moet schieten. Door kalm te blijven, krijg je betere opnamen."

Marcus Hawkins

De uitrusting van Daniel Bateman

De essentiële kit voor het maken van professionele documentaire-tv

Een Canon EOS C500 Mark II staat op een houten tafel.

Camera's

Canon EOS C500 Mark II

Een compacte en flexibele Cinema EOS-camera met een full-frame sensor speelde een grote rol voor Daniel: "Wanneer je documentaires maakt, zijn er veel situaties waarbij je meer ruimte wilt scheppen in een kleine omgeving", legt hij uit.

Canon EOS C300 Mark III

De 4K Super 35mm DGO-sensor van deze veelzijdige Cinema EOS-camera biedt een dynamisch bereik van meer dan 16 stops, wat voor Daniel van onschatbare waarde is tijdens postproductie. "Het is me de afgelopen jaren opgevallen dat Canon-camera's in veel situaties heel flexibel zijn", zegt hij.

Objectieven

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een standaardzoomobjectief van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik. "Het is mijn favoriete run-and-gun-zoomobjectief", zegt Daniel, "vooral vanwege zijn diafragma van f/2.8. De beelden zien er zo filmischer uit."

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Dit objectief is het werkpaard onder de telefotozoomobjectieven voor professioneel gebruik, en heeft een sterk, duurzaam ontwerp en een 4-stops Image Stabilizer. "Dit is een fantastisch objectief voor omgevingsbeelden of algemene B-beelden", aldus Daniel. "Ik heb het vrij vaak gebruikt bij interviews waarbij ik vanuit de camera dichterbij wil komen, met een geringe scherptediepte."

Canon EF 35mm f/1.4L II USM

Een standaard groothoekobjectief dat onder fotojournalisten geliefd is vanwege zijn natuurlijke perspectief, het krachtige vermogen bij weinig licht en de fenomenale optische prestaties. "Dit is mijn belangrijkste prime-objectief", zegt Daniel. "Door te filmen met f/1.8 of f/1.4 ontstaat er een scherptediepte die zich uitstekend leent voor intieme, emotionele momenten."

Accessoires

Canon Extension Unit 2 EU-V2

Wanneer je deze unit aan de extension terminal van de camera bevestigt, voegt hij Genlock/SYNC, REMOTE B (RS-422), Ethernet, 2x XLR-aansluitpunten en meer toe."Dat maakt mijn apparatuur meteen een stuk zwaarder", zegt Daniel, "maar omdat dat gewicht zich op je rug bevindt en niet op je schouder, blijf je nog mooi in evenwicht met je camera."

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro