UITRUSTING

De beste Canon-apparatuur voor het maken van films

Canon heeft verschillende Cinema EOS-camera's, dus er zit er altijd wel eentje die bij je productie of budget past, of je nu een beginnende contentcreator bent die video's maakt of een ervaren director of photography.
Een close-up van filmmaker Elisa Iannacone. Ze kijkt op het variangle touchscreen van een Canon EOS C70-camera die gericht is op de grote waterpartij en de roze lucht voor haar.

De in Mexico geboren cinematograaf Elisa Iannacone begon haar carrière als journalist en deed in die hoedanigheid verslag van belangrijke internationale gebeurtenissen. Ze maakt sinds een tijdje films voor verschillende organisaties zoals National Geographic en de BBC, en werkt daarnaast ook aan haar eigen persoonlijke projecten over mensen die misbruik hebben overleefd. Ze werkt vooral met de Canon EOS C300 Mark III en de Canon EOS C70. Dit zijn wat haar betreft goede camera's voor filmmakers met een middelgroot budget. © Elisa Iannacone

Het is niet eenvoudig om de juiste apparatuur te kiezen voor het maken van een film, zeker als je bedenkt hoeveel opties er beschikbaar zijn. Iedereen droomt van het werken met een bepaalde camera, maar in de realiteit kies je je apparatuur op basis van de omvang van je productie en je budget.

Geld speelt een belangrijke rol, maar je moet met veel meer rekening houden bij het kiezen van je camera's en objectieven, zoals formaat, gewicht en veelzijdigheid. Daarnaast is het ook prettig als de apparatuur kan worden aangepast voor gebruik in grotere of kleinere producties. Welke producten voor professionele video je ook kiest, ze moeten allemaal voldoen aan hoge productiestandaarden en betrouwbaar en toekomstbestendig zijn om je investering te beschermen.

In dit artikel bespreken we samen met cinematografen en Canon Ambassadors Elisa Iannacone en Martin Christ apparatuur voor filmmakers op verschillende prijsniveaus. Aron Randhawa, productspecialist van Canon Europe, belicht daarnaast een aantal technische zaken.

Een Canon EOS R5 C-camera die is bevestigd op een statief in een kleine ruimte. Een tweede camera, ook op een statief, is vaag zichtbaar op de achtergrond.

De Canon EOS R5 C, de meest compacte camera in de Cinema EOS-serie van Canon, is een goede keuze als je met een beperkt budget video's van hoge kwaliteit wilt maken. Met deze hybride camera leg je 8K 30p-beelden vast (of 60p met externe voeding) en maak je foto's met 45 Megapixel.

Een Canon EOS C70-camera op een houten tafel, van bovenaf genomen.

De Canon EOS C70 is ook geschikt voor kleinere producties en beschikt over een indrukwekkend aantal functies in de compacte body, waaronder een hypermoderne 4K Super 35mm DGO-sensor, High Dynamic Range (HDR) en Eye Detection AF.

Kleinere budgetten

Zelfstandige filmmakers werken vaak met een klein budget. Je hebt dan dus Canon-apparatuur nodig waarmee je je project op jouw manier kunt verwezenlijken en die je ook de nodige flexibiliteit biedt.

De full-frame Canon EOS R5 C-systeemcamera is een goede keuze voor beginnende contentcreators die zowel foto's als video's maken. Aron beschrijft de camera als een krachtige hybride, die ook nog eens compact en licht is. "Of je er nu mee fotografeert of filmt, de camera levert zeer professionele resultaten. Dat is wat 'm uniek maakt", zegt hij.

"Je krijgt veelal dezelfde functies als op de Canon EOS R5, zoals de 45 Megapixel full-framesensor, de 20fps-burstopnamen en de RF-vatting", aldus Aron. "Voor video heeft de camera veel van de functies die we ook terugzien in de Cinema EOS-serie, zoals opnemen met 12-bits Cinema RAW Light, 4:2:2 10-bits XF-AVC en een aansluiting voor tijdcode."

Een andere goede optie voor kleinere budgetten is de grotere Canon EOS C70, die beschikt over een Super 35mm DGO-sensor en 4K tot 120p kan filmen. Deze is vooral geschikt voor filmmakers die al bekend zijn met de Cinema EOS-serie van Canon. Het is een populaire keuze voor kleinere professionele projecten, zoals zakelijke video's, intieme gebeurtenissen, korte films of muziekvideo's.

"De EOS C70 is speciaal gemaakt voor filmmakers die alleen werken en biedt topfuncties voor het maken van films in een ultracompact ontwerp. De camera heeft bovendien dezelfde sensor als de EOS C300 Mark III", vertelt Aron. "Je krijgt de beste beeldsensor van Canon voor het maken van films, met meer dan 16 stops dynamisch bereik. De camera is compact, maar heeft toch veel van de cruciale kwaliteiten die je verwacht van een filmcamera, zoals ingebouwde ND-filters en XLR-aansluitingen."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Journalist en cinematograaf Elisa Iannacone ligt op een hoge richel van een rotspartij terwijl ze filmt met een Canon XA55-videocamera.

Ze filmt soms in gevaarlijke omstandigheden. Zo gebruikte Elisa een Canon EOS C70 en een Canon XA55-videocamera (de camera in de foto) om te filmen vanaf een klein, draagbaar platform aan de rand van een klif in Wales. Over de camera's zegt ze: "Ik wilde kijken hoe gemakkelijk het was om ermee te werken als je aan touwen hangt te bungelen en je evenwicht probeert te bewaren." © Elisa Iannacone

Documentairemaakster Elisa Iannacone, die heeft gewerkt voor onder meer National Geographic en Newsweek, kiest voor de kwaliteit en de flexibiliteit van de Canon EOS C70 wanneer ze op afgelegen locaties filmt en geen grote apparatuur kan meenemen. "Met kleinere camera's kun je je wat makkelijker verplaatsen", zegt ze. "Ik zou een EOS C70 bijvoorbeeld gebruiken in conflictgebieden of om verslag te doen van een humanitaire ramp. Kortom, op plekken waar ik niet te veel wil opvallen en flexibel moet zijn. Een grotere camera zoals de EOS C300 Mark III kan mensen afschrikken."

Zowel de Canon EOS R5 C als de EOS C70 beschikt over de baanbrekende RF-vatting van Canon en is compatibel met alle bestaande EF-objectieven van Canon in combinatie met een adapter zoals de Canon-vattingadapter EF-EOS R en de Canon-vattingadapter EF-EOS R 0.71x.

Zoomobjectieven bieden je extra flexibiliteit en mogen dus niet ontbreken in de uitrusting van beginnende filmmakers. De Canon RF 24-105mm F4L IS USM is een ideale eerste keuze voor alles van groothoekopnamen tot close-ups tijdens interviews. De RF 70-200mm F4L IS USM biedt meer creatieve vrijheid en opties als je wat meer budget of vereisten hebt. Deze twee objectieven hebben een groot brandpuntsbereik en bieden individuele filmmakers optica van hoge kwaliteit en de veelzijdigheid die ze nodig hebben.

Filmmaker Elisa Iannacone zit gehurkt in ondiep water en gebruikt de Canon EOS C300 Mark II-camera om een jong persoon te filmen die op een stapel kleurrijke matrassen zit.

Elisa gebruikte de veelzijdige Canon EOS C300 Mark II (inmiddels opgevolgd door de EOS C300 Mark III) voor haar project A Place to Hide from Monsters, dat ze filmde in het Nirox Sculpture Park in Krugersdorp, Zuid-Afrika. "In deze foto zien we een jong meisje dat bang is voor monsters die onder haar bed zouden zitten", vertelt Elisa. "Na de dood van haar moeder kwamen de monsters, dus ze wil zo ver mogelijk van de onderkant van het bed blijven." © Elisa Iannacone

Middelgrote budgetten

Als je de stap hebt gezet van zelfstandige projecten naar producties met een wat groter budget, maar nog niet het budget van een prestigieuze filmstudio hebt, dan heb je apparatuur nodig die voldoet aan de industriestandaarden en kan worden aangepast aan verschillende opnamescenario's. De Canon EOS C300 Mark III is bij uitstek geschikt voor deze wat grotere producties. De grotere, modulaire body biedt toegang tot vele opties voor directe bediening en geavanceerde verbindingen. De camera heeft een Super 35mm 4K DGO-sensor die meer flexibiliteit biedt dan de Canon EOS C70.

De EOS C300 Mark III past ook beter binnen professionele productieprocessen en heeft verschillende bestandsindelingen, kleurdiepten en codecs waaruit je kunt kiezen. Denk bijvoorbeeld aan de 12-bits Cinema RAW Light voor opnamen tot 1 Gbps. Dit geeft je de hoogwaardige beeldkwaliteit die je nodig hebt en biedt je meer flexibiliteit bij de nabewerking, wat het een ideale camera maakt voor korte films.

Met de EOS C300 Mark III kun je bovendien makkelijker je processen aanpassen, wat vaak nodig is als je met een grotere crew werkt. Zo biedt de camera ondersteuning voor elektronische zoekers, gelijktijdige uitvoer via SDI en HDMI, aangepaste LUT's voor gebruikers en V-accuhouders die voldoen aan de industriestandaard. Dankzij de verwisselbare objectiefvatting van de camera kun je ook EF- of PL-objectieven gebruiken voor nog meer flexibiliteit.

"De EOS C300 Mark III is robuust en zeer draagbaar. Je kunt makkelijk onderdelen toevoegen en weer verwijderen", zegt Elisa. "In combinatie met de juiste objectieven is de camera perfect om films mee te maken. En je kunt er ook nog eens mee uitzenden. Voor mij is deze camera een beetje de industriestandaard geworden."

Op dit punt van je carrière heb je waarschijnlijk al geïnvesteerd in een aantal objectieven. Als je toch wat nieuws wilt aanschaffen, is het belangrijk dat je objectieven kiest die compatibel zijn met de industriestandaarden. De EOS C300 Mark III werkt perfect met de Canon CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S en de CN-E70-200mm T4.4 L IS. Deze Compact Cine Servo-objectieven zijn ontworpen voor 4K Super 35mm-camera's en beschikken over ingebouwde servobesturing. Samen bieden ze een flexibel brandpuntsbereik en door hun formaat en gewicht zijn ze ideaal voor snelle opnameomgevingen zoals bij verslaggeving en documentairewerk.

Ook monitoring is op de EOS C300 Mark III van een hoog niveau dankzij een 12G-SDI-aansluiting die het afspelen van 4K 60p-opnamen met één kabel mogelijk maakt. Dankzij de ondersteuning voor de optionele EVF-V50- of EVF-V70-zoekers van Canon kan de persoon achter de camera het beeld bovendien nauwkeurig bekijken, zelfs bij verschillende moeilijke lichtomstandigheden. Het modulaire ontwerp van de camera betekent ook dat je accessoires kunt toevoegen of verwijderen, afhankelijk van wat er nodig is voor de productie.

Een cameraman staat achter een Canon Cinema EOS-camera waarop een Canon Flex Zoom-objectief is bevestigd.

Overzicht van de Canon Cinema-objectiefserie

Canon Cine-objectieven zijn het product van 50 jaar ervaring met Cinema-objectieven. Maar welke Cine Prime, Cine Zoom of Flex Zoom past bij jou?
De Duitse cinematograaf Martin Christ zit in deze zwart-witfoto naast een Canon EOS C500 Mark II-camera in een ruimte met allerlei apparatuur.

De Duitser Martin Christ werkt al 25 jaar als cinematograaf en heeft in al die jaren werkelijk alles gefilmd, van professionele reclames tot bekroonde docudrama's. Hij werkt regelmatig met de Canon EOS C500 Mark II vanwege de prettige scherptediepte van de full-framesensor en het handige modulaire systeem, waarmee hij de camera makkelijk aan zijn wensen kan aanpassen. © Martin Christ

Het gezicht van een vrouw wordt verlicht tegen een achtergrond van een stad, in dit beeld uit de sciencefictionfilm KI – Die Letzte Erfindung van Martin Christ.

Martin gaf zijn sciencefictionfilm KI – Die Letzte Erfindung een filmische look door Canon Cine Primes te gebruiken op zijn EOS C500 Mark II. Deze hoogwaardige professionele camera kan heel eenvoudig worden gebruikt in grotere schouderrigs of worden aangepast als dat nodig is voor een bepaalde productie. © Martin Christ

Hogere budgetten

Professionele gebruikers hebben een camera nodig die veelzijdig genoeg is om adembenemende beelden vast te leggen voor allerlei soorten filmprojecten, of het nu films voor festivals of reclames voor prestigieuze merken zijn. De Canon EOS C500 Mark II heeft een 5,9K full-framesensor, kan volledig naar wens worden aangepast en biedt professionele opnamestandaarden voor naadloos gebruik bij grote producties. Het is dan ook de ideale camera om professionele films mee te maken voor een groot publiek.

"De EOS C500 Mark II is een full-frame-productiecamera en het vlaggenschip van Canon", vertelt Aron. "De 17:9 DCI-sensor is speciaal ontwikkeld voor het maken van films en de camera heeft 15 stops dynamisch bereik. Verder heeft de camera exact dezelfde handige functies als de EOS C300 Mark III, zoals de modulaire accessoires, geavanceerde connectiviteit en opname-indelingen."

Filmmaker Martin Christ heeft van alles gemaakt, van gelikte televisiereclames tot informatieve documentaires, en hij werkt regelmatig met de EOS C500 Mark II. Vooral de full-framesensor van de camera viel bij hem in de smaak. Hij zegt: "Ik film graag met een grote beeldhoek, 24 of 35 mm. Door de geringe scherptediepte van full-frames zien mijn beelden er altijd stijlvol en filmisch uit."

In deze foto uit het bekroonde docudrama The Mystery of the Trojan Horse van Martin Christ zien we het silhouet van een persoon in de ingang van een rots aan de kust.

Martin gebruikte ook een Canon EOS C500 Mark II met Canon Cine Primes om zijn nieuwste docudrama The Mystery of the Trojan Horse te filmen, waarvoor hij de juryprijs kreeg tijdens de Varese ArcheoFilm 2022. De camera heeft een full-frame 17:9 DCI-sensor met een resolutie van 5,9K die speciaal is ontworpen voor het maken van films. © Martin Christ

Martin vindt ook de flexibiliteit van het modulaire systeem erg prettig. Hij kan eenvoudig optionele accessoires op de camera bevestigen als de betreffende productie daarom vraagt. "Ik film nu een serie voor Amazon. Voor groethoekbeelden om de scène bij de kijkers te introduceren gebruik ik een dolly en camerakraan, maar soms moet ik ook vanuit de hand filmen met een kleinere camera", vertelt hij.

Als je met een hoger budget werkt, zijn primeobjectieven cruciaal om de juiste beslissingen te nemen en de gewenste look vast te leggen. Met de combinatie van de Canon EOS C500 Mark II en Sumire Prime-objectieven krijg je vintage full-framebeelden met een vleugje zachtheid, fijne huidtinten en vloeiende bokeh. Ze geven je dat echte bioscoopgevoel.

Ook de Flex Zoom-objectieven van Canon bieden uitmuntende optische prestaties en full-frameondersteuning, met een constante T2.4 iris over het gehele brandpuntsbereik. Deze zoomobjectieven zijn bij uitstek geschikt voor gebruik met de EOS C500 Mark II voor meer flexibiliteit.

Bij de allergrootste filmproducties mag ook een 4K-beeldscherm van hoge kwaliteit niet ontbreken. Canon heeft verschillende opties, waaronder de Canon DP-V3120. Dit professionele 4K-beeldscherm van 31 inch biedt een ongeëvenaarde full screen helderheid van 2000 nit en een uiterst nauwkeurige en consistente contrastverhouding van 2.000.000:1, ideaal voor de nabewerking en het kleurgradatieproces. De DP-V1830 is met 18 inch iets compacter en biedt uitmuntende HDR-prestaties voor monitoring op de set.



Alle Canon Cinema EOS-camera's bieden verschillende opname-indelingen van hoge kwaliteit, waaronder Cinema RAW Light en XF-AVC, en hebben de consistente kleurwetenschap en log-gamma waarmee je probleemloos kleuren op elkaar kunt afstemmen. Of je nu net begint als professioneel filmmaker of als gevestigde DoP aan grote producties werkt, er is altijd wel een Canon-camera waarmee je je creatieve visie kunt verwezenlijken.

Alastair Jennings

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro