In Canon's veelgeprezen Cinema EOS-cameraserie zijn de EOS C70, EOS C80 en EOS C400 drie geavanceerde cinemacamera's met RF-vatting. Elke camera heeft een uniek aanbod voor het maken van professionele content.
De EOS C70, met de meest compacte behuizing van de drie camera's, is voorzien van een innovatieve DGO-sensor (Dual Gain Output) en professionele videofuncties. De EOS C400 is een professionele krachtpatser, met een full-frame BSI-sensor van de volgende generatie, een modulair ontwerp en onbeperkte connectiviteit. De EOS C80 deelt bepaalde kenmerken met de beide andere modellen, met de full-frame 6K BSI-sensor van de EOS C400 en de uitgebreidere connectiviteit in het compacte en lichtgewicht ontwerp van de EOS C70.
Alle drie de camera's zijn voorzien van Canon's geavanceerde RF-vattingtechnologie en intelligente autofocus, maar welke past nu het beste bij je productiebehoeften? Laten we eens diverse opnamescenario's onder de loep nemen, met deskundige inzichten van Aron Randhawa, Senior Product Specialist bij Canon Europe.
FILMMAKING
Canon EOS C70, EOS C80 en EOS C400 met elkaar vergeleken: welke past bij jou?
1. Filmen voor de bioscoop
Wanneer je een filmische productie opneemt, heeft beeldkwaliteit de hoogste prioriteit. Dit geldt ook voor gerelateerde sectoren zoals televisiedrama, documentaires, commercials en bedrijfsvideo's.
Voor films is de betaalbare EOS C70 een goede optie: de DGO-sensortechnologie (Dual Gain Output) leest het beeld uit met twee verschillende versterkingsniveaus (één niveau dat voor details in schaduwen en minder ruis is geoptimaliseerd, het andere niveau voor details in heldere gebieden). De sensor combineert deze twee signalen vervolgens om een hoger dynamisch bereik te leveren van meer dan 16 stops in Canon Log 2.
"Dit is ideaal voor filmische opnamen, vooral bij scènes met hoog contrast," zegt Aron.
De EOS C400 en EOS C80 bieden je bovendien full-frame 6K BSI CMOS-sensoren. "De BSI-sensor (Back-Side-Illuminated) is ontworpen om de efficiëntie bij het opvangen van licht te verbeteren voor een hogere gevoeligheid, met 16 stops van dynamisch bereik, minder ruis en minder rolling shutter," legt Aron uit. Bovendien geeft de full-frame sensor je de kenmerkende filmische look voor je objectieven, met een uitgebreide zichthoek en geringe scherptediepte.
Op zowel de EOS C400 als de EOS C80 vindt oversampling van 4K beeldmateriaal plaats met de 6K-sensor, voor superieure kwaliteit vergeleken met de systeemeigen 4K. Alle drie de camera's bieden diverse professionele opname-indelingen, waaronder 12-bits Cinema RAW Light. "Dit betekent dat ze volledige kleur- en pixelinformatie bieden, voor maximale flexibiliteit tijdens de nabewerking," aldus Aron.
Alle drie de camera's zijn voorzien van Canon's geavanceerde RF-vatting. Hierdoor kan gebruik worden gemaakt van het alsmaar grotere assortiment hoogwaardige RF-objectieven, waaronder de Canon CN-R Prime-objectieven. De EOS C400 en EOS C80 bieden ook ondersteuning voor objectieven met een PL-vatting (waaronder anamorfe objectieven en Canon's veelgeprezen Sumire Prime-objectieven) via een PL-RF-vattingadapter, voor een groter assortiment compatibele cinema-objectieven en maximale mogelijkheden om deze camera's aan je bestaande Canon-productieapparatuur toe te voegen.
Aron concludeert dat de DGO-sensor van de EOS C70 het beste is voor filmische opnamen met gecontroleerde belichting, omdat deze sensor het grootste dynamische bereik biedt, terwijl de EOS C80 nog een stap verder gaat met dit concept met verbeterde prestaties bij weinig licht en betere connectiviteit. Ten slotte is de EOS C400 de veelzijdigste camera dankzij de afmetingen, met een modulair ontwerp dat kan worden aangepast aan verschillende opnamestijlen, maximale opnamekwaliteit met opties voor een hoge bitrate en uitgebreide, ingebouwde professionele connectiviteit.
Heb je Canon-apparatuur?
2. Live-broadcast
Live-broadcastscenario's kampen vaak met onvoorspelbare belichtingsomstandigheden. De EOS C400 en EOS C80 bieden allebei Triple Base ISO voor alle opnamemodi, bijvoorbeeld 800, 3200 en 12800 ISO wanneer je opneemt in Canon Log of RAW. Dit betekent dat je een ander versterkingsniveau kunt instellen voor de beste verhouding tussen signaal en ruis, of automatisch schakelen kunt gebruiken waarbij de camera zelf de optimale instelling voor de omstandigheden selecteert.
"Dit is een absolute game changer voor live-evenementen en opnames bij weinig licht," zegt Aron.
In een live-broadcastsituatie is ook connectiviteit een belangrijke vereiste. De EOS C70 biedt een groot assortiment I/O-opties, waaronder een HDMI-uitgang, 2x mini-XLR, microfooningang, afstandsbediening en tijdcode. De EOS C80 heeft naast al deze opties ook 12G-SDI, wat volgens Aron "vooral handig [is] wanneer je 4K-signalen over lange afstanden uitzendt tijdens live-evenementen." Daarnaast is de EOS C400 voorzien van Genlock en Return Input. "Dit zijn waardevolle functies voor live-broadcasts. Return Input zorgt ervoor dat camera-operators de livefeed van de productieswitcher kunnen zien en Genlock synchroniseert alle camera's in een workflow met meerdere camera's."
Bovendien beschikken de EOS C80 en EOS C400 over ingebouwde Wi-Fi en Ethernet, waardoor ze zowel bekabeld als wireless kunnen worden bediend en real-time IP-streaming (SRT/RTSP) en bediening op afstand (via Canon's XC-protocol) mogelijk zijn met behulp van de Multi-Camera Control-app van Canon of compatibele apparaten zoals de Canon RC-IP1000-controller. Deze opties zorgen ervoor dat meerdere camera's voor broadcasts, sportgebeurtenissen en andere evenementen gemakkelijk kunnen worden bediend.
De mogelijkheden van beide camera's kunnen verder worden uitgebreid met verschillende accessoires op hun Multi-function shoe, zoals een XLR-adapter of shotgun-microfoon.
3. Snelle sportacties filmen
Wanneer je snelle acties filmt, kan een hoge framerate een groot voordeel bieden. Je kunt met alle drie de camera's opnamen maken tot 120fps in 4K of, indien nodig, tot 180fps in 2K/Full HD.
Ook de krachtige mogelijkheid voor automatische scherpstelling van alle drie de camera's is heel handig. De EOS C70 is voorzien van Canon's veelgeprezen Dual Pixel CMOS AF, die nauwkeurige en betrouwbare autofocus biedt met gezichts- en oogdetectie, plus de krachtige EOS iTR AF X-functie voor onderwerptracking.
De EOS C400 en EOS C80 beschikken beide over een nieuwere versie van deze functie, Dual Pixel CMOS AF II,1 waaronder de geëvolueerde EOS iTR AF X-onderwerptracking. Dit biedt verbeterde autofocus-acquisitie en tracking op 100% van de sensor, vergeleken met zo'n 80% horizontaal en verticaal in de EOS C70. Je kunt hiermee ook dieren en mensen detecteren en gebruikmaken van verbeterde tracking van ogen, gezichten, hoofden en lichamen. De functie blijft scherpstellen op de onderwerpen, ook als die even wegdraaien. De modi Alleen gezichten/Face Priority zorgen ervoor dat de autofocus niet verschuift als het onderwerp het frame bijvoorbeeld even verlaat.
4. Nieuws en rapportages filmen
Voor nieuwsgaring, interviews, live-evenementen of zelfs bruiloften is een lichtgewicht, wendbare camera ideaal. Dat geldt ook als je onopvallend moet filmen of je Canon-apparatuur naar afgelegen gebieden moet meenemen. De EOS C70, met een gewicht van zo'n 1190 gram, is de lichtste en de meest compacte van de drie. De EOS C80 weegt maar amper 100 gram meer, en zelfs de EOS C400 is met 1540 gram nog redelijk licht.
Alle drie de camera's zijn zo ontworpen dat je ze eenvoudig kunt op- of afbouwen. Ze zijn alle drie voorzien van een afneembare hendel-unit. De EOS C400 heeft een LCD-touchscreen van 3,5 inch met een vergrendelende USB-C-aansluiting dat rechtstreeks, of met behulp van een verstelbare vatting met drie assen, op de camerabehuizing kan worden bevestigd. "Dankzij een modulair ontwerp met een afneembare LCD, hendel en handgreep is de EOS C400 de flexibelste camera voor stabiliteit voor verschillende opnamestijlen," aldus Aron. "Het volledig uitklapbare LCD-touch panel van 3,5 inch van de EOS C70 en EOS C80 is ingebouwd en heeft een alles-in-een ontwerp, waardoor het ideaal is voor sologebruikers," zegt Aron.
Bij filmen vanuit de hand of onderweg kan beeldstabilisatie essentieel zijn. Alle drie de camera's hebben een in-body 5-assige elektronische IS. In combinatie met optisch gestabiliseerde IS-objectieven zorgt dit voor het stabielste filmische beeldmateriaal.
Aron voegt daaraan toe dat alle drie de camera's compatibel zijn met de Content Transfer Professional-app (CTP) van Canon, waarmee journalisten beeldmateriaal met gedetailleerde metadata direct kunnen uploaden naar de nieuwskamer. "Dit kan," merkt hij op, "het verschil maken in de competitieve wereld van nieuwsrapportages."
5. Filmen voor virtuele productie, VFX en VR
Cinema EOS-camera's van Canon zijn ook geschikt voor geavanceerde industrieworkflows die momenteel in opkomst zijn, zoals virtuele productie en VR-content. Zowel de EOS C400 als de EOS C80 hebben compatibele Cinema-/RF-objectieven en ze bieden beide ondersteuning voor de high-speed uitvoer van metadata van het objectief naar Canon's Live Link plug-in voor Unreal Engine. Dit betekent dat beelden uit de echte wereld en virtuele elementen moeiteloos kunnen worden samengevoegd in virtuele productiestudio's. Aron voegt daaraan toe dat de EOS C400 is voorzien van Genlock, waardoor deze camera ideaal is voor virtuele producties met grote LED-wanden, omdat deze camera nauwkeurig kan synchroniseren met de LED-vernieuwingssnelheid.
"Beide camera's ondersteunen frame-voor-frame vastleggen van metadata met het CV-protocol wanneer intern wordt opgenomen," legt hij uit, "Dit is essentieel voor VFX-workflows en workflows voor postproductie."
Daarnaast zijn de EOS C400 en EOS C80 compatibel met het baanbrekende RF 5.2 mm F2.8L Dual Fisheye-objectief van Canon. Hiermee kan met één camerasetup adembenemend 180° stereoscopische content worden vastgelegd in 3K per oog. En met het EOS VR-systeem van Canon is het gemakkelijker dan ooit om indrukwekkende VR-video-ervaringen te creëren.
Een compacte Cinema EOS-camera kiezen
Samenvattend vertelt Aron dat de compacte en betaalbare EOS C70 het beste dynamische bereik biedt, waardoor dit een goede keuze is om filmische beelden vast te leggen.
De EOS C80 is vrijwel net zo compact en biedt full-frame veelzijdigheid, verbeterde connectiviteit en automatische scherpstelling. Deze camera presteert ook zeer goed bij weinig licht.
De EOS C400 heeft het veelzijdigste formaat voor tal van professionele workflows, zoals live-broadcasts en virtuele productie.
"Canon's Cinema EOS-serie is continu in ontwikkeling met toonaangevende beeldprestaties en een intuïtief ontwerp," concludeert Aron, "waardoor deze serie een reeks unieke oplossingen biedt voor filmische producties, live-broadcasts en zelfs virtuele producties."
- Dual Pixel CMOS AF is niet beschikbaar voor modellen met PL-vatting of Cinema Prime-objectieven met EF-vatting.
Gerelateerde artikelen
-
FILMMAKING
Een camera waarop je kunt bouwen: de veelzijdige EOS C400
Twee cinematografen laten zien hoe ze de Canon EOS C400 gebruiken in hun workflows, van solo-opnamen tot opstellingen met meerdere camera's en virtuele producties.
-
FILMMAKING
Live producties met de Canon EOS C80
Bioscoopkwaliteit, compact ontwerp, stabiele connectiviteit: ontdek de eigenschappen die de EOS C80 perfect maken voor live producties.
-
FILMMAKING
Full-frame vs. Super 35mm
Welk sensorgrootte moet een filmmaker kiezen? Om je te helpen bij je keuze, legt DoP Ian Murray uit wat de belangrijkste verschillen zijn tussen de twee typen videocamera's.
-
FILMMAKING
De nieuwe Canon EOS C80 in de praktijk testen met Carolina Nunes
De opkomende cinematograaf Carolina Nunes heeft de Canon EOS C80 grondig getest. Ontdek de vier redenen waarom ze hem fantastisch vond.