ARTIKEL

De intelligente autofocus van Canon ontdekken

Ontdek hoe de intelligente autofocus van de Canon EOS R5, EOS R6 en EOS-1D X Mark III "het praktisch onmogelijk maakt om een beeld te missen".
Een bruidegom en vijf bruidsjonkers van verschillende leeftijden, waarvan de meeste zonnebrillen dragen, lopen breed lachend naar de camera.

Gebladerte dat voor de camera heen en weer zwaait, zonnebrillen, skibrillen of zelfs een integraalhelm zijn geen probleem voor de intelligente gezichtsdetectie van de autofocus van de Canon EOS R5. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 30mm, 1/3200 sec, f/2.2 en ISO100. © Félicia Sisco

Hoe werkt de intelligente autofocus van Canon, welke camera's van Canon maken gebruik van deep learning-AF en hoe kan deze nieuwste autofocustechnologie van Canon je helpen om betere foto's te maken en het aantal goede foto's dat je maakt te verhogen?

Het intelligente autofocussysteem met deep learning-algoritmes werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de Canon EOS-1D X Mark III, maar zit ook op de Canon EOS R5 en Canon EOS R6. Bruids-, fashion- en portretfotograaf en Canon Ambassador Félicia Sisco vindt het systeem al bijzonder waardevol.

"Het was onbegonnen werk, al die bruiloftsgasten die overal op en neer sprongen", zegt Félicia over een recente opdracht. Een dergelijk scenario lijkt misschien een autofocusnachtmerrie, maar de Canon EOS R5 van Félicia hield het moeiteloos bij. Ze is al vanaf dag één onder de indruk van de AF van de EOS R5. "De eerste keer dat ik de EOS R5 gebruikte, was tijdens een erg lastige fashionshoot met veel beweging", vertelt ze. "De autofocus was ongelooflijk. Ik zou niet weten wat ik zonder de AF zou doen." Félicia heeft ook gewerkt met de Canon EOS R6, die gebruikmaakt van hetzelfde AF-systeem met deep-learning kunstmatige intelligentie.

Mike Burnhill, Professional Imaging Product Specialist bij Canon Europe, legt uit dat deze nieuwe versie van het EOS iTR AFX-systeem gebruikmaakt van 'deep learned' kunstmatige intelligentie. Het systeem is gebaseerd op een algoritme dat zelf leert door het scannen van miljoenen beelden. Het systeem leert feitelijk hoe het de hoofden van mensen kan herkennen, zelfs bij skiërs met skibrillen, autocoureurs met een helm of gymnasten die op de kop staan of zelfs hun gezicht hebben afgewend van de camera. Deep learning is een enorme sprong voorwaarts ten opzichte van de intelligente autofocussystemen van eerdere Canon-camera's.
Met het hoofd afgewend van de camera en in een passpiegel kijkend, schikt een bruid de achterkant van haar jurk waarbij ze wordt geholpen door haar bruidsmeisje.

De intelligente autofocus van de Canon EOS R5 is in staat om hoofden te herkennen, zelfs als het gezicht van het onderwerp van de camera is afgewend. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/80 sec, f/3.2 en ISO1000. © Félicia Sisco

Gekleed in trouwkleding buigt een bruid zich naar haar jonge bruidsmeisje om speels te neuzen.

Met de intelligente autofocus van de Canon EOS R5 werkt de gezichtsdetectie zonder de noodzaak voor oogcontact. Je kunt eenvoudig wisselen tussen de verschillende gezichten in het frame. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 85mm, 1/100 sec, f/2 en ISO3200. © Félicia Sisco

Automatische gezichtsdetectie

Toen Félicia tijdens de drukke bruidsreportage de Canon EOS R5 en EOS R6 gebruikte, was ze er zeer blij over dat de autofocus in beide camera's even goed is. "Ik vind het geweldig dat de camera's overal autofocuspunten hebben binnen het hele frame", zegt ze. "Ik hoef het oog van een persoon niet meer in lijn te brengen met een specifiek AF-punt op de camera. Het systeem detecteert het gezicht en de ogen automatisch en springt daar rechtstreeks naartoe."

Gedurende haar 40-jarige carrière waren de prime-objectieven Canon EF 50mm f/1.2L USM en EF 85mm f/1.2L II USM lang de favoriete objectieven van Félicia, vooral in situaties waar een ultrakorte scherptediepte vraagt om beduidend nauwkeurig scherpstellen. "Fotografen die met een oudere uitrusting werken, vertelden me dat ze problemen hebben met het scherpstellen van deze objectieven en het verkrijgen van consistente resultaten. Ik liet ze de Canon EOS R5 en het RF 85mm F1.2L USM-objectief zien en het probleem was opgelost."

Razendsnelle AF

Félicia is ook onder de indruk van de razende snelheid waarmee de intelligente autofocus een gezicht kan herkennen en zich daarop kan vastzetten. Mike legt uit dat het systeem de gehele scène 120 keer per seconde scant om een beeld op te bouwen van de omgeving. Zelfs tijdens een opnamereeks in de high-speed modus voor continue opnamen scant de DIGIC X-processor de scène 60 keer per seconde, terwijl deze tegelijkertijd foto's verwerkt en produceert tot 20 frames per seconde.

Een andere essentiële factor in de snelheid van de autofocus is hoe snel de camera kan communiceren met het objectief, en hier levert de RF-vatting een nieuw prestatieniveau. Ter vergelijking vertelt Mike: "In 1987, toen Canon de EF-objectiefvatting uitbracht, was de communicatiesnelheid alsof je tussen de camera en het objectief liep. Met de Canon EOS-1D X Mark II en een nieuw EF-objectief lijkt het of je op een bromfiets rijdt. Met de RF-vatting lijkt het meer op een ritje met de kogeltrein."

Het eindresultaat is dat de Canon EOS R5 en EOS R6 autofocus kunnen bereiken in een toonaangevende 0,05 seconde, waarna de tracking-prestaties uitstekend zullen zijn.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Ontroerende zwart-witfoto van een bruid die met haar lachende vader in een deuropening staat en zijn stropdas corrigeert, terwijl haar jonge bruidsmeisje toekijkt.

Félicia laat niet alles aan de intelligentie van de camera over. Ze is ook een grote fan van het gebruik van haar duim op het touchscreen van de camera om op een bepaald punt in de scène scherp te stellen. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 50mm, 1/160 sec, f/2.2 en ISO1250. © Félicia Sisco

Autofocus-tracking

Autofocus-tracking werkt met spectaculaire snelheid, nauwkeurigheid en consistentie, zowel in gezichtsdetectie- als oogdetectiemodi. "Ik fotografeerde een model op een schommel, dus ze bewoog naar achteren en naar voren, maar ook omhoog en omlaag", vertelt Félicia. "De autofocus zette zich direct vast op haar oog en volgde haar feilloos toen ze bewoog."
Het wordt nog uitdagender wanneer er obstakels in de weg staan. Félicia had er moeite mee om scherp te stellen tijdens bruiloften wanneer bewegende mensen volgde terwijl er met bloemen, confetti en rijst gegooid werd, waardoor hun gezichten vaak aan het zicht onttrokken werden. Nu zegt ze, "het is ongelooflijk. Bij de Canon EOS R5 en EOS R6 wordt de autofocus vastgezet op de ogen en gezichten van de mensen, zelfs wanneer de camera ze niet kan zien."

Mike legt uit dat met 5.940 autofocuspunten in het Dual Pixel CMOS AF II-systeem fasedetectiepunten vrijwel het hele frame dekken. Deze kijken niet alleen naar wat scherpgesteld is, maar ze controleren ook de onscherpe gebieden van een scène. Dus terwijl een conventioneel systeem zich waarschijnlijk zal concentreren op één AF-punt dat scherpgesteld is, zal het Dual Pixel-systeem alle pixels gebruiken om extra gegevens te verkrijgen. Het controleert onscherpe objecten en hoe ver weg deze zich in de scène bevinden. Als het systeem detecteert dat een onscherp object het pad van een scherp object zal kruisen, kan het de beweging volgen, bepalen wanneer het hoofdobject aan het zicht zal worden onttrokken en aanpassingen maken om vastgezet te blijven.

Avonturenfotografe Ulla Lohmann vindt het systeem ook verbazingwekkend effectief. "Met de Canon EOS R5 kan ik mijn manier van fotograferen opnieuw ontdekken", zegt ze. "Op een dag fotografeerde ik de zonsondergang bij een prachtig meer en zag ik een zwaan, dus probeerde ik de scherpstelling uit. De zwaan bleef scherp in beeld, zelfs door het riet heen. De grenzen van mijn creativiteit worden hiermee verlegd."
Een mountainbiker voert een stunt in de lucht uit tegen het zonlicht in. Het beeld is van onderaf gefotografeerd en omlijst door rode klaprozen en grassen op de heuvel

Filmen in 8K met de Canon EOS R5

Bij twee heel verschillende opnamen onthulden Martin Bissig en Ivan D'Antonio hoe de 8K-videomogelijkheden van de Canon EOS R5 de filmtijd hebben verkort en hebben bijgedragen aan de uitbreiding van hun creatieve mogelijkheden.
Op het scherm aan de achterkant van de Canon EOS R6 zie je hoe Eye-tracking AF zich vastzet op het oog van een vrouw.

Fotografen die in verschillende genres werken, vinden de intelligente autofocus van de Canon EOS R6 handig.

Diagram van Canon's Dual Pixel CMOS AF-technologie die laat zien hoe alle pixels zowel AF als beeldverwerking aankunnen.

De nieuwste versie van Canon's Dual Pixel CMOS AF-technologie zorgt ervoor dat elke pixel in de sensor kan worden gebruikt voor zowel beeldverwerking als AF. Hierdoor wordt scherpte over het hele frame gegarandeerd en zijn er verbazingwekkend veel selecteerbare AF-punten mogelijk, namelijk 5.940 op de EOS R5 en 6.072 op de EOS R6.

Dieren als onderwerp detecteren

Naast oog- en gezichtsherkenning bieden de EOS R5 en EOS R6 ook lichaams- en dierendetectie. Opnieuw moesten miljoenen bestaande beelden worden gescand om een database van voldoende omvang op te bouwen. Het was een bijzonder complexe taak, vertelt Mike. "Alleen al voor honden varieerde het van de chihuahua tot de Deense dog. Als je niet wist dat beide tot dezelfde soort behoren, zou je ze dan bij elkaar zetten? Dan zijn er ook nog de vogels. Je hebt kolibries en struisvogels, uilen en pinguïns. Er zijn veel verschillende soorten en maten, maar het zijn allemaal vogels."

De technologie gaat de uitdaging aan, verklaart wildlifefotograaf Robert Marc Lehmann: "Alles wat de laatste jaren moeilijk te bereiken was op het gebied van [het fotograferen van] bewegende dieren werd ineens heel eenvoudig. Dit wordt een doorbraak voor de wildlifefotografie. Zelfs bij een zeearend die vanaf 100 meter verderop komt aanvliegen, zet de autofocus zich vast en houdt deze [het onderwerp] voortdurend scherp. Zelfs tijdens intense wendingen en alles wat er gebeurt, blijft het scherp. Ik hoef alleen maar de ontspanknop in te drukken en foto's te schieten met 20 frames per seconde."
Een bruid en haar twee jonge bruidsmeisjes draaien bij zonsondergang hun jurken in het rond op een verlaten strand.

Het gezicht van de bruid is relatief donker als silhouet tegen de ondergaande zon, maar toch is de autofocus van de Canon EOS R5 supersnel. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 28mm, 1/4000 sec, f/2.5 en ISO200. © Félicia Sisco

Scherpstellen bij weinig licht

Enkele van de meest favoriete foto's van Félicia zijn gemaakt bij heel weinig licht of zelfs in bijna volledige duisternis. Wanneer ze binnen opnamen maakt, sluit ze soms de gordijnen gedeeltelijk zodat er nog minder licht naar binnen komt, of ze fotografeert 's nachts buiten. In alle gevallen gebruikt ze geen flitser. "Of er nu licht is of niet, de autofocus werkt gewoon", zegt ze. "Ik hoef me geen zorgen te maken, gewoon fotograferen en alles blijft scherp." Met het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief van Félicia kan de Canon EOS R5 scherpstellen bij lage lichtniveaus die gaan tot -6EV, wat gelijk staat aan midden in de nacht of tijdens een halve maan fotograferen.

Over het vastleggen van het definitieve moment, zegt Mike dat intelligente autofocus voor hem een zorg minder betekent. "Een foto maken is als jongleren. Je moet balanceren met scherpstelling, compositie, timing en sluitertijd. Het is gemakkelijker om met twee ballen te jongleren dan met drie. Met intelligente autofocus nemen we een van de ballen weg, zodat je je niet op zoveel dingen hoeft te concentreren. Het maakt dingen makkelijker en minder vermoeiend en je krijgt een beter resultaat."

Samengevat zegt Félicia dat de prestatie van de autofocus en de betrouwbaarheid van de Canon EOS R5 en EOS R6 haar de mogelijkheid bieden al haar aandacht aan compositie en timing te besteden. "Ik fotografeer met beide ogen open. Ik wil de emotie delen en vastleggen. Ik moet op de camera in mijn hand kunnen vertrouwen alsof het een deel van mezelf is, en ik vertrouw de EOS R5 en EOS R6 volledig. Ik kan gewoon fotograferen en weet dat ik het resultaat krijg dat ik wil, zonder dat ik me druk hoef te maken over technische problemen."

Geschreven door Matthew Richards


Gerelateerde artikelen

  • Pro RF versus EF lenses

    ARTIKEL

    Canon RF versus EF-objectieven: wat moet je kiezen?

    Voor reisfotograaf Joel Santos maakt het Canon EOS R-systeem een groot verschil, maar het combineren van RF- en EF-objectieven vergroot zijn creatieve horizon. Hieronder staat hoe...

  • ARTIKEL

    Bruidsportretten met het RF 85mm F1.2L USM-objectief

    Bruidsfotograaf en Canon Ambassador Félicia Sisco praat over het maken van professionele bruidsportretten met het RF 85mm F1.2L USM-objectief.

  • Een Canon EOS R5 bevestigd aan een camera-installatie en met een microfoon erboven.

    Hoe 8K-video van de Canon EOS R5 alles verandert

    Ontdek hoe de videomogelijkheden van deze toonaangevende full frame systeemcamera de camera een toekomstbestendige keuze voor creatieve filmmakers en fotografen maken.

  • ARTIKEL

    Eerste opnamen met de Canon EOS R5: de natuur tot in de kleinste details vastleggen

    Ulla Lohmann en Robert Marc Lehmann vertellen hoe ze dankzij de 45MP-sensor en Eye-tracking AF van de Canon EOS R5 spectaculaire buitenopnamen hebben kunnen maken.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro