FILMMAKING

De grensverleggende regisseurs Jade Ang Jackman en Samona Olanipekun over het uitdagen van de status quo

Maak kennis met twee bijzondere jonge regisseurs die de grenzen verleggen met hun nieuwe korte films, ondersteund door het productiebedrijf van Sir Steve McQueen en Canon Europe.
Filmmaker Samona Olanipekun draagt een hoofdtelefoon en wijst. Een acteur zit naast hem in een stoel en achter de stoel staan twee andere mannen.

Door verschillende elementen van het maken van films uit te proberen, heeft i and i-regisseur Samona Olanipekun (hier met zwart-wit gestreepte muts) het filmproces beter leren begrijpen. "Neem bijvoorbeeld de nabewerking", zegt hij. "Ik heb het zelf geprobeerd. Als ik nu met een deskundige editor werk, kan ik erop vertrouwen dat diegene goed werk levert, omdat ik weet wat er wordt gevraagd ." © Lammas Park Productions / Fotograaf: Rekha Garton

Elke beginnende filmmaker weet dat succes niet voor het oprapen licht. De uitdagingen die op je pad komen, bieden echter ook kansen. Twee regisseurs die weten wat er gevraagd wordt om een verschil te maken in de industrie zijn Jade Ang Jackman en Samona Olanipekun. Ze maken allebei deel uit van het talentenprogramma van het bekroonde filmproductiebedrijf Lammas Park, opgericht door Sir Steve McQueen, de Britse regisseur van 12 Years A Slave, de film die in 2014 werd bekroond met de Oscar voor beste film.

Het Britse bedrijf ondersteunt nieuw talent door hun de ruimte te geven om te groeien. Beginnende filmmakers krijgen bijvoorbeeld makkelijker toegang tot de filmwereld, financiering en het mentorschap dat ze nodig hebben. Bovendien krijgt het nieuwe werk dat zij maken zo de aandacht die het anders misschien had misgelopen.

Lammas Park ging een speciale samenwerking aan met Canon Europe om twee korte films van Jade en Samona te produceren. De films worden getoond op verschillende filmfestivals in 2023. De regisseurs maakten ieder een film over een onderwerp dat hen na aan het hart ligt en waarmee ze de status quo uitdagen. Beide films werden uitsluitend gefilmd met camera's en objectieven uit de Canon Cinema-serie.

De film van Jade heet Young Hot Bloods en is geschreven door Lydia Rynne. Het is een historisch actiedrama over vrouwen die opkwamen voor vrouwenrechten en zich verenigden in een jiujitsugroep om een vuist te maken tegen politiegeweld en seksuele intimidatie. "De manier waarop deze vrouwen destijds terugvochten gaat veel mensen denk ik de verbeelding te boven", zegt Jade. "Ze gebruikten hun lichaam als een vorm van protest. Dat vond ik erg inspirerend."

De film van Samona heet i and i en is geschreven door Daniel Braham. Het verhaal speelt zich af op één zondag en volgt een dertigjarige man op zijn verjaardag die de metafysische relatie verkent die we met onszelf hebben. Door de coronapandemie had Samona veel tijd om na te denken. "Ik dacht over mentale gezondheid, mannelijkheid, maatschappelijke verwachtingen en al dit soort onderwerpen die we zelden bespreken", zegt hij. "De stemmen in je hoofd kunnen je beste vriend zijn, maar ook je vijand. Dat wilde ik op het grote scherm laten zien."

Filmmaker Jade Ang Jackman kijkt naar het weergavescherm van een Canon Cinema-camera. Om haar heen staan verschillende andere vrouwelijke crewleden.

Al vroeg in haar carrière nam Young Hot Bloods-regisseur Jade Ang Jackman (tweede van links) de weloverwogen beslissing om haar werkwijze te veranderen. "In het begin maakte ik veel hartverscheurende documentaires over gendergerelateerd geweld", zegt ze. "Ik begon na te denken over de ethische zijde, vooral op momenten waarop je een film maakt en bijvoorbeeld zelf met seksisme te maken krijgt. Ik vroeg me steeds vaker af of een documentaire wel het beste format was en besloot dat ik het anders wilde aanpakken." © Lammas Park Productions / Fotograaf: Rekha Garton

Filmmaker Samona Olanipekun praat met een lange man in een rode jas. Op de achtergrond zien we vaag een blauwe sportauto en verschillende rijtjeshuizen.

Samona denkt niet zo in thema's en hij neemt zijn beslissingen 'op gevoel'. "Ik denk na over het grotere geheel, zoals de menselijke toestand", zegt hij. "Ik wil diepgaande en complexe thema's die je niet zo makkelijk kunt definiëren. Ik ben geïnteresseerd in morele dubbelzinnigheid en verhalen die onze ideeën uitdagen." © Lammas Park Productions / Fotograaf: Rekha Garton

Vanaf nul beginnen

Jade studeerde rechten aan de London School of Economics, maar realiseerde zich dat advocaat worden niets voor haar was. Ze was echter wel heel erg geïnteresseerd in rechtsgeschiedenis en de geschiedenis van mensenrechten. Tijdens haar studie deed ze vrijwilligerswerk voor een organisatie die vrouwelijke migranten en asielzoekers bijstond. Zo rolde ze in het documentairewerk en de onderzoeksjournalistiek. Voor VICE en later voor The Guardian maakte ze video's waarin verhalen over geweld tegen vrouwen centraal stonden.

In 2018 won de toen pas 24-jarige Jade de prijs voor Best 19-25 UK Short op het British Film Institute's Future Film Festival voor haar documentaire over immigratie genaamd Calling Home. Het was een heel belangrijk moment voor haar. "Het was de eerste keer dat ik de kans had om me volledig op mijn manier te uiten", zegt ze. "Het was ook een kans om iets stijlvollers te maken. Ik kon iets maken dat authentiek was, en dat gaf me de mogelijkheid om op creatief vlak te groeien."

Samona kwam tijdens zijn jeugd niet veel in contact met de wereld van film. Hij had geen idee wat het betekende om een film te maken, dus besloot hij in plaats daarvan fotografie te studeren. "Op m'n zeventiende wist ik het verschil niet tussen een regisseur en een producent", zegt hij. "Achteraf gezien had ik niet voor fotografie moeten kiezen. Aan een enkel beeld heb ik niet genoeg."

Samona gebruikte de Canon EOS 7D (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 90D) om zichzelf te leren filmen en zijn films te bewerken. Hij maakte leuke korte video's met vrienden, filmde bruiloften en produceerde content voor kleine bedrijven. Het was een echt leerproces en hij besloot zijn manier van werken eens tegen het licht te houden.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

"Ik kwam tot de conclusie dat wat betreft de bediening van de camera en alle andere technische zaken, ik echt heel middelmatig was", zegt Samona. "Schrijven en regisseren lag mij veel beter. Mijn concentratieboog is te kort om me te focussen op één ding, dus het was logischer om me te richten op alle tegelijk bewegende onderdelen."

Drie jonge vrouwen staan dicht bij elkaar en lachen voor de camera. Achter hen loopt een straat met kinderkopjes en de middelste vrouw houdt een filmklapper vast met daarop de tekst SUFFRAJITSU.

"Een film maak je samen. Elk crewlid en elk afdelingshoofd voegt iets waardevols toe aan het team", zegt Jade. "Mensen die net komen kijken, realiseren zich dat niet altijd." © Lammas Park Productions / Fotograaf: Rekha Garton

Je stem vinden

Het doel van Lammas Park is om ondervertegenwoordigde regisseurs die sociale en culturele verhalen van een andere kant belichten, een platform te bieden. "We wilden de vrijheid hebben om genuanceerde verhalen te vertellen via deze samenwerking met Canon", zegt Mia Powell, de business director van het bedrijf. "We hebben met Samona en Jade gesproken over hun toekomst als filmmakers en hoe deze films hen zouden kunnen helpen om de volgende stappen te zetten."

Jade wilde graag meer vrouwelijke vechters zien, en het liefst met complexe karakters. "Ik vroeg me altijd af waarom het zo lang duurde om mijn stem te vinden", zegt ze. "Pas sinds 2012 mogen Britse vrouwelijke boxers meedoen aan de Olympische Spelen. Het kan soms heel krachtig zijn om iemand zoals jezelf te zien."

Jade was altijd al geïnteresseerd in vechtsporten, maar door de coronapandemie had ze meer tijd om zich te verdiepen in haar passie. Twee uur hardlopen op de soundtrack van The Matrix en het bingen van vechtscènes uit films en het misdaaddrama Gangs of London hielpen haar om volledig op te gaan in wat haar echt beweegt: actie. "Mijn oma groeide op in Maleisië toen Japan het land binnenviel en mijn opa heeft als krijgsgevangene in een kamp gezeten", zegt ze. "Toen ik vijf jaar was kon ik zes verschillende soorten gif opnoemen. Mijn vader is heel sportief en was heel trefzeker."

Jade deed zelf ook aan vechtkunst. Zo kwam ze in contact met verschillende vrouwelijke vechters, waaronder Ayesha Hussain, een stuntvrouw en wapenspecialiste die de hoofdrol speelt in haar film. Toen Jade zich volledig op het actiegenre stortte, viel het haar op hoe weinig vrouwen een belangrijke rol vervullen. "Wie heeft alle grote oorlogsepossen als Gladiator geregisseerd?", zegt ze. "Waarom heeft een vrouw nog nooit een James Bond-film geregisseerd? Het inspireert me als ik interessante en dominante vrouwen in dergelijke rollen zie. The Woman King van regisseur Gina Prince-Bythewood is een perfect voorbeeld."

Samona voelde zich ook gesterkt om zijn eigen audiovisuele taal te gebruiken toen hij in 2018 de vrijheid kreeg om Kindred te produceren, een film in opdracht van het Barbican Centre in Londen.

Het hoofd en de schouders van een bebrilde persoon die naar een kleine vogel kijkt die alert op een werkbank staat.

De Canon-apparatuur achter All That Breathes

Cineast Ben Bernhard legt uit hoe hij de effecten van Delhi's toxische lucht in beeld brengt met een Canon EOS C500 Mark II in zijn door Sundance ondersteunde documentaire.

Op het Aesthetica Short Film Festival van dat jaar won de film de prijs voor Best Experimental. "Het was het eerste project dat ik puur voor mezelf maakte", vertelt hij. "Ik had bepaalde gevoelens en gedachten en wilde deze communiceren via de taal van film." Op filmfestivals proefde Samona ook voor het eerst succes. "Het publiek vond de film interessant en mensen konden zich erin herkennen."

Een ander element dat heel belangrijk is om je stem te vinden, is om verschillende dingen uit te proberen en om niet bij de pakken te gaan neerzitten als het niet uitpakt zoals je had gehoopt. "Je gaat fouten maken en krijgt te maken met obstakels en tegenslagen", zegt Samona. "Al mijn fouten hebben me gebracht tot waar ik nu ben."

Filmmaker Samona Olanipekun overlegt met een man die een hoofdtelefoon draagt en opnameapparatuur rond zijn nek heeft hangen.

"Je moet een goed team samenstellen van mensen die je visie ondersteunen", zegt Samona over het maken van i and i. "Lammas Park is heel invloedrijk op dit gebied." © Lammas Park Productions / Fotograaf: Rekha Garton

Meer dan 'diversiteit'

"Lammas Park bestaat uit een ongelooflijk divers team, een soort matriarchaat", zegt Mia Powel. "En 50% van ons is toevallig bruin of zwart. Deze mix van mensen is niet van bovenaf opgelegd, maar deze combo van culturen leidt wel tot nieuwe creatieve manieren van denken."

Samona is een pleitbezorger voor het creëren van een band met het publiek en het communiceren van emotie. "De hoofdrolspeler in mijn film is een zwarte man die net dertig is geworden, maar die elementen moeten geen doorslaggevende rol spelen in de film", zegt hij. "Ik wil namelijk dat iedereen kan zeggen: 'Ik ben niet zwart, maar ik snap het. Ik ben geen man, maar ik snap het. Ik ben geen dertig jaar, maar ik heb die gevoelens ook gehad'."

Mia wijst erop dat inclusie "niet alleen voor de camera plaatsvindt, maar ook erachter". Alle stemmen binnen de filmwereld laten horen, Samona, Jade en Mia zijn het unaniem eens over het belang hiervan. "Verhalen worden veel interessanter als je verschillende diverse stemmen laat horen", zegt Jade.

Een ouderwetse naaimachine staat op een bureau. Onder de machine ligt een donkerpaarse lap stof.

Young Hot Bloods vertelt het verhaal van een groep vrouwen in het begin van de twintigste eeuw die strijden voor vrouwenrechten. Ze proberen uit het keurslijf te ontsnappen en terug te vechten tegen het systeem (zie toegevoegde foto van de set). Jade gelooft met hart en ziel in krachtige en diverse vrouwelijke personages. Ze is enorm trots op haar korte film en vindt dat de filmwereld over het algemeen eindelijk de goede kant op gaat. "Ik ben enthousiast over de vrouwelijke personages die we tegenwoordig te zien krijgen. Zoals de geweldige Viola Davis in The Woman King en Michelle Yeoh die ook eindelijk erkenning krijgt. Ze is sterk en elegant, en is ook nog eens de zestig al gepasseerd", vertelt ze enthousiast. © Lammas Park Productions / Fotograaf: Rekha Garton

De uitdagingen van de filmwereld

Het is een bijzondere tijd om regisseur te zijn, wat voor films je ook maakt. Maar Mia moet wel toegeven dat het voor filmmakers aan het begin van hun carrière moeilijk kan zijn doordat niet iedereen dezelfde kansen krijgt. "Hoe meer we investeren in de volgende generatie verhalenvertellers, hoe meer unieke en diverse films het levenslicht zullen zien", zegt ze. "Veel merken begrijpen dit, maar het zal nog wel even duren voordat deze manier van werken wordt omarmd en we grote veranderingen zien op advertentiegebied."

De regisseurs zijn oprecht als ze wordt gevraagd hoe filmmakers dan wel een voet tussen de deur kunnen krijgen. "Ik zou jonge filmmakers vooral willen meegeven dat ze zich moeten realiseren dat het een ontdekkingsproces is", zegt Jade. "Blijf trouw aan jezelf en aan de verhalen die je wilt vertellen."

Samona voegt toe: "Het is belangrijk om open te staan voor advies en kritiek, maar blijf wel altijd achter je ideeën staan."

Het maken van een film kan competitief aanvoelen, maar iedereen heeft iets unieks te bieden, besluit Samona. "Alleen jij kunt de verhalen vertellen die je wilt vertellen." Dat is je geheime wapen.

Hoor meer van Jade, Samona and Mia in deze aflevering van de Shutter Stories-podcast van Canon:

Natalya Paul

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro