ARTIKEL

De magie van de camera: gebruik weinig licht om sfeervolle foto's te maken

Documentairefotograaf Evgenia Arbugaeva, bekend om haar laagdrempelige etherische foto's, deelt haar passie voor foto's met weinig licht en onthult haar technieken en tips voor het vastleggen van sfeervolle foto's bij weinig licht.
Een man met helderblauwe ogen en krullend haar draagt een dikke bruine jas en staat binnen in het donker. Hij wordt alleen verlicht door het licht door het raam en kijkt naar buiten.

De Weather Man-serie van Evgenia Arbugaeva bevat foto's van de meteoroloog Slava Korotkiy tijdens zijn werk op een afgelegen schiereiland aan de noordkust van Rusland. Hier kijkt Slava uit het raam voordat hij naar buiten gaat om metingen te doen. "Het was tamelijk donker, maar door de reflectie van de sneeuw buiten straalt er zacht licht op hem", zegt Evgenia. "De witbalans was niet helemaal goed in mijn instellingen, maar ik vond het resultaat mooi: blauw en kalm, waarbij de kleur van Slava's ogen wordt benadrukt." Genomen op een Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-lens bij 33 mm, 1/60 sec, f/3.2 en ISO3200. © Evgenia Arbugaeva

Foto's die bij weinig licht zijn gemaakt, hebben een uniek uiterlijk en bijzondere sfeer. Ze zijn gedempt, bevatten minder alledaagse details en hun kleuren en tinten hebben vaak een vreemde, bijna etherische kwaliteit. Schaduwgebieden kunnen de algehele sfeer verbeteren en creëren een gevoel van mystiek. Door te fotograferen bij weinig licht kan een gewoon onderwerp veranderen in iets ongewoons en aantrekkelijks.

Documentairefotograaf en Canon Ambassador Evgenia Arbugaeva is gespecialiseerd in het maken van magische sfeervolle foto's met weinig licht. Het gebruik van duisternis vormt een centraal element in haar stijl en ze heeft haar technieken op diverse plekken overal ter wereld gebruikt, van een afgelegen weerstation in het noorden van Rusland tot een halfverlaten instituut voor wetenschappelijk onderzoek in Tanzania.

Evgenia heeft vanaf het moment dat ze met fotograferen begon, met weinig licht gewerkt. Het begon aanvankelijk als een noodzaak, aangezien ze opgroeide in Tiksi, een stad in het noorden van Rusland binnen de poolcirkel. Maar later werd het een esthetische keuze.

"In het poolgebied is het een paar maanden lang nacht. In de winter is er dus geen licht", zegt ze. "Er zijn heel veel verschillende schaduwen en tinten die onzichtbaar zijn voor onze ogen maar die voor een camera wel waarneembaar zijn. Hierdoor werd de camera voor mij een middel om deze tinten vast te leggen. Toen ik meer met weinig licht en donkerte had gewerkt, realiseerde ik me dat dit mijn werk vorm gaf. Op een vreemde manier heeft dit richting gegeven aan mijn stijl en heeft het me geholpen mijn eigen fotografische taal te vinden."

Hier praat Evgenia over haar ervaring met het werken in deze omstandigheden en geeft ze tips voor het maken van mooie foto's met weinig licht.

Een gebouw in een besneeuwde poolomgeving, groen verlicht door het noorderlicht. Op de voorgrond dwarrelen sneeuwvlokken.

Deze foto maakt deel uit van de serie die Evgenia maakte over Dikson, een haven in het noorden van Rusland waar een streng arctisch toendraklimaat heerst. Op de foto zijn verlaten gebouwen te zien die door het noorderlicht worden verlicht. "Ik heb een paar weken gewacht tot ik het noorderlicht boven de stad zag", zegt Evgenia, "en toen het eindelijk zo ver was, kreeg alles een neongroene gloed waardoor de sfeer nog spookachtiger werd. Ik vergat mijn hoofdlamp uit te doen toen ik deze foto maakte, maar ik had geluk want de sneeuwvlokken op de voorgrond zijn mooi verlicht en geven het beeld wat beweging." Genomen op een Canon EOS 5DS met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-lens bij 35 mm, 15 sec, f/5 en ISO1000. © Evgenia Arbugaeva

Een man in een donkere kamer met zijn hoofd rustend op een bureau naast een raam met oranje gordijnen.

Deze foto is genomen in het onderzoekscentrum Amani Hill in Tanzania, waar Evgenia op een heel andere manier met weinig licht werkte dan bij haar arctische foto's. "Het licht in Amani lijkt aan het eind van de middag bijna vloeibaar goud", zegt ze. "Voor deze serie wilde ik de foto's als het ware een fluwelen uiterlijk geven." Genomen op een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-lens bij 39 mm, 1/80 sec, f/4.5 en ISO2500. © Evgenia Arbugaeva

1. Neem de tijd

Bij het werken met weinig licht is voor fotografie een weloverwogen aanpak nodig. "Ik ben hierdoor langzamer gaan werken, omdat je meestal een statief nodig hebt en omdat de lange belichting tijd kost", zegt Evgenia. "Ik moet heel voorzichtig en selectief zijn bij wat ik wil fotograferen, maar tegelijkertijd betekent het langzamere tempo dat ik meer aandacht aan details besteed."

Evgenia gebruikt haar ervaring met het fotograferen bij weinig licht om foto's te maken met handmatige belichting. Ze zegt dat situaties waarin ze kunstmatig licht combineert met natuurlijk licht heel moeilijk goed te krijgen zijn. "De balans van de lichtintensiteit is altijd een uitdaging bij fotograferen met weinig licht. Kunstmatig licht is altijd helderder dan natuurlijk licht in deze omstandigheden, waardoor er een zeer wankel evenwicht ontstaat."

2. Gebruik reflectoren en LED's om natuurlijk licht te verbeteren

Evgenia gebruikt diverse lichtbronnen om haar foto's sfeer te geven. Soms gebruikt ze kunstlicht of in de hand gehouden lampen, maar ze geeft de voorkeur aan natuurlijke bronnen. "Ik hou meer van natuurlijk licht dan kunstmatig licht, omdat het fotograferen dan een ervaring wordt in plaats van dat ik het zelf construeer", legt ze uit.

In bepaalde situaties met weinig licht, met name bij het fotograferen van portretten binnenshuis, vindt Evgenia het handig om met reflectoren wat extra licht op het onderwerp te schijnen. "Ik heb tegenwoordig altijd reflectoren bij me", zegt ze. "Als ik een tijdje binnenshuis werk, laat ik ze op één plek zodat ik kan zien hoe licht in de ruimte werkt."

Wanneer ze onderweg opnamen maakt, heeft ze altijd kleine LED-lampen bij zich die ze in een witte plastic tas doet en op de scène plaatst om subtiel wat extra verlichting toe te voegen. "Ik gebruik LED's nooit als hoofdverlichting. Ik gebruik ze vooral om ervoor te zorgen dat ik geen informatie verlies in de schaduwen", zegt ze. "Het licht is erg zacht en bijna onzichtbaar, maar het speelt wel een rol in de uiteindelijke foto's."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een man 's nachts in een tropisch regenwoud die een enorme boom verlicht met een zaklamp.

Toen Evgenia foto's voor haar Amani-serie maakte, kwam ze voor het eerst in een tropisch regenwoud. "Ik was er compleet door overdonderd en betoverd. Het heeft me moeite gekost een foto te maken waarop de dichtheid en immense grootte werden vastgelegd", zegt ze. "Tijdens deze nachtwandeling met John Mganga toonde het bos zich bij het licht van een zaklamp in al zijn mysterieuze grandeur. Ik vind het prachtig dat het bijna een zwart-witfoto is geworden die er een beetje uitziet als een ets." Genomen op een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-lens bij 35 mm, 13 sec, f/5 en ISO1600. © Evgenia Arbugaeva

3. Breid je opties uit met de nieuwste technologie

Evgenia gebruikte voor eerdere projecten voornamelijk de Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de EOS 5D Mark IV) en de Canon EOS 5DS R. Ze is echter onlangs de systeemcamera Canon EOS R5 gaan gebruiken. Hierdoor kan ze meer variëren bij foto's met weinig licht.

"Met de EOS R5 wordt alles anders, tenminste wat betreft situaties met weinig licht", zegt ze. "Deze camera beschikt over indrukwekkende beeldstabilisatie en bijzonder goede ISO-prestaties. In sommige situaties heb je daarom zelfs geen statief nodig. Hierdoor heb je echt veel vrijheid doordat er meer mogelijkheden zijn om spontaan foto's te maken in plaats van dat ik altijd eerst mijn camera moet instellen. Ik ben echt heel enthousiast over mijn nieuwe manier van fotograferen bij weinig licht."

Evgenia combineert de EOS R5 gewoonlijk met een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-lens, maar ook met de RF 70-200mm F2.8L IS USM. Het grote diafragma van deze objectieven, samen met de 5-stops beeldstabilisatie, zijn een belangrijk voordeel bij het werken met weinig licht.

Voor Evgenia is vooral scherpte belangrijk, omdat ze haar foto's op groot formaat print voor exposities. "Toen ik eerder vanuit de hand werkte en langzamer dan 1/125 sec fotografeerde, was ik altijd bang voor cameratrillingen", zegt ze. "Maar nu kan ik met de EOS R5 langzamer werken en zijn mijn foto's nog steeds scherp. Omdat ik op groot formaat print, gebruik ik meestal geen instelling hoger dan ISO4000. Hiermee zit ik aan de veilige kant. Bij redactioneel werk of kleinere prints kan ik met de EOS R5 probleemloos hogere ISO-waarden gebruiken."

Een verlaten kamer met een piano, op de vloer ligt sneeuw. Het noorderlicht is zichtbaar door een kapotte ruit.

Nog een foto uit de Dikson-serie van Evgenia. "Deze kamer in een verlaten gebouw zag er voor mijn ogen compleet donker uit. Misschien waren alleen de sterren en de neonkleur van het poollicht nog een beetje zichtbaar", herinnert Evgenia zich. "Ik zag meteen de mogelijkheden van de scène en bleef een tijdje in deze kamer om verschillende belichtingstijden uit te proberen." Genomen op een Canon EOS 5DS met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-lens bij 33 mm, 79 sec, f/3.2 en ISO2000. © Evgenia Arbugaeva

4. Laat je verrassen

Wanneer je fotografeert terwijl het bijna donker is, kan er een groot verschil zijn tussen wat je ogen zien en wat de sensor van de camera waarneemt. Voor Evgenia maakt de onvoorspelbaarheid van de resultaten deel uit van de magie van fotograferen met weinig licht.

"Het is altijd zo moeilijk te zeggen wat echt goed zal werken", zegt ze. "Soms zie je met het blote oog iets waarvan je denkt dat het prachtige foto wordt, maar blijkt het niet te werken wanneer je de opname maakt. En een andere keer is het aardedonker en fotografeer je bijna blind in de ruimte, hopend dat het iets oplevert. En dan ziet de foto er nog prachtig uit ook."

"Ik ben telkens verbaasd wanneer ik fotografeer met een lange sluitertijd en de camera iets vastlegt wat ik niet heb gezien. Echt heel wonderlijk. Het is alsof de camera een soort magisch middel is waarmee ik dingen kan vastleggen die ik zelf niet zie."

Een opname gemaakt in een donkere, houten schuur vol sneeuw. Door de open deur zijn sneeuw en een avondhemel te zien.

"Wat ik het mooiste aan de poolnachten vind, zijn de ongewone sneeuwtinten en de schittering van de sterren", zegt Evgenia. Deze foto maakt deel uit van haar Weather Man-serie. "De foto is genomen in het weerstation van Khodovarikha, waar Slava woont en werkt. Ik heb hier een statief en een lange sluitertijd gebruikt om de delicate kleuren vast te leggen." Genomen op een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-lens bij 30 mm, 55 sec, f/3.2 en ISO2500. © Evgenia Arbugaeva

Een man wordt verlicht door een op spotjes lijkende verlichting in een donker oerwoud. Hij draagt een knapzak en kijkt omhoog naar het bladerdek.

"In het diepe oerwoud van Amani kan het erg donker zijn, zelfs overdag. Dit komt door de bomen met een dicht bladerdek", zegt Evgenia. "Maar er zijn open plekken waar licht is dat lijkt op spots. Door het contrast van donker en licht kon ik de textuur van de bladeren en wortels vastleggen en tegelijk de hoofdrolspeler, John Mganga, isoleren en benadrukken." Genomen op een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-lens bij 30 mm, 1/160 sec, f/5.6 en ISO500. © Evgenia Arbugaeva

5. Verbeter details tijdens nabewerking

Evgenia bewerkt de foto's tijdens de nabewerking zo weinig mogelijk om trouw te zijn aan de scène die ze heeft ervaren. Ze doet het meeste werk in de camera zelf, maar als ze weer thuis is, gebruikt ze Adobe® Photoshop® om waar nodig wat extra schaduwdetails naar voren te brengen en hooglichten wat te temperen.

"Ik speel ook met kleurtemperaturen en tinten en probeer voor de hele serie dezelfde kleurensfeer te gebruiken", zegt ze. "Het is altijd een wankel evenwicht tussen trouw blijven aan de kleuren die de camera in het donker heeft waargenomen en hoe jij ze interpreteert wanneer je de foto bewerkt.

Professionals laten zien hoe je duisternis in je voordeel kunt gebruiken

Vier Canon Ambassadors leggen uit hoe fotograferen bij weinig licht de perfecte gelegenheid is om je creatieve grenzen te verleggen.

"Vaak kan ik aan de hand van de oorspronkelijke, door de camera vastgelegde kleuren, ook al komen ze niet volledig overeen met wat ik heb gezien, bepalen hoe ik de tinten in andere foto's moet samenstellen. Tijdens nabewerking probeer ik deze kleuren beter te laten uitkomen in plaats van dat ik ze verander."

6. Blijf volhouden en houd een open blik

Fotograferen bij weinig licht en het maken van goed belichte en esthetisch aantrekkelijke foto's is een vaardigheid die tijd kost om te ontwikkelen. "Mijn belangrijkste advies voor fotografen die bij weinig licht werken, is geduld te hebben, niet gefrustreerd te raken door technische zaken en gewoon te blijven proberen", zegt Evgenia. "Als de omstandigheden zwaar zijn en het koud en donker is, is de verleiding groot om op te geven. Maar als je bij weinig licht wilt fotograferen, moet je nu eenmaal experimenteren en er de tijd voor nemen.

"Ook adviseer ik je open te staan voor al het onzichtbare dat zichtbaar wordt voor jou. De camera kan hele subtiele dingen waarnemen die iets toevoegen aan de sfeer van de foto's. Als je je foto's vervolgens op het beeldscherm van een computer of op grote prints bekijkt, weet je niet wat je ziet."

*Adobe en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.

David Clark

De apparatuur van Evgenia Arbugaeva

De belangrijkste apparatuur die professionals gebruiken om foto's te maken

Alt text

Camera's

Canon EOS R5

Wat je ook fotografeert, hoe je het ook fotografeert, met de EOS R5 kun je je creativiteit de vrije loop laten als nooit tevoren. "Met de EOS R5 wordt alles anders, tenminste wat betreft situaties met weinig licht", zegt Evgenia. "Deze camera beschikt over indrukwekkende beeldstabilisatie en bijzonder goede ISO-prestaties."

Canon EOS 5DS

Combineer de snelle, intuïtieve bediening van spiegelreflexcamera's met een resolutie van 50,6 Megapixel en leg de unieke details van elk moment perfect vast.

Lenzen

Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM

Laat je fotografie met full-frame systeemcamera's opvallen met een 24-70 mm zoom die is gemaakt om verwachtingen te overtreffen. Dankzij de superieure optische techniek, het snelle maximale diafragma van f/2.8 en de 5-stops beeldstabilisatie blijf je creatief onder alle omstandigheden.

Accessoires

Accu

"Wanneer er wordt gewerkt bij erg lage temperaturen, raken accu's snel leeg", zegt Evgenia, "daarom neem ik er zo'n 15 tot 20 mee, afhankelijk van hoe zwaar mijn tas wordt."

LED-licht

"Meestal gebruik ik licht dat beschikbaar is, maar ik heb altijd kleine LED-lampjes bij me om wat invullicht toe te voegen om geen informatie in donkere delen te verliezen."

Reflector

Evgenia gebruikt reflectoren om optimaal van beschikbaar licht te profiteren. "Ik heb ze tegenwoordig altijd bij me", zegt ze.

Statief

Wanneer er bij weinig licht een lange sluitertijd nodig is, is een statief onmisbaar. Met de beeldstabilisatie en hoge ISO-prestaties van de EOS R5 experimenteert Evgenia echter steeds meer met spontanere opnamen zonder statief.

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro