ARTIKEL

Vergroot je horizon: alles over beeldstabilisatie met 8 stops

An aerial photo of still turquoise waters flanked by tree-covered hillsides.
De Canon EOS R5 en Canon EOS R6 zijn de eerste camera's van Canon die 5-assige in-body Image Stabilization (IBIS) bevatten, met tot maar liefst 8 stops IS bij gebruik van camera's met compatibele objectieven. De gecombineerde IS helpt scherpe en heldere opnames te maken. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 15mm, 1/320 sec, f/9 en ISO400. © Ulla Lohmann

Eens in de zoveel tijd wordt er een technologie ontwikkeld die niet alleen fotografen en filmmakers helpt bij het maken van opnamen die daarvoor onmogelijk leken, maar die de kwaliteit van het eindresultaat ook daadwerkelijk verbetert. De Canon EOS R5 en Canon EOS R6 zijn de eerste camera's van Canon met 5-assige in-body Image Stabilization (IBIS) voor toonaangevende IS met 8 stops* wanneer er gebruik wordt gemaakt van specifieke objectieven.

Dit ongekende prestatieniveau zorgt ervoor dat fotografen en filmmakers de bestaande regels voor het maken van opnamen vanuit de hand overboord kunnen gooien. Ze hebben niet langer een statief nodig en kunnen nu ook ongelofelijke, trillingsvrije en scherpe opnamen maken op locaties die voorheen ontoegankelijk waren.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Wat is er mogelijk met 8-stops IS?

Deze baanbrekende beeldstabilisatie maakt een langere sluitertijd mogelijk zodat er een creatieve vervaging ontstaat bij het maken van foto's van snelle onderwerpen, zonder dat cameratrilling het effect van de scherpe beelden ongedaan maakt. Fotografen die binnen foto's maken, gebruiken vaak een langere sluitertijd en een klein diafragma voor meer scherptediepte. Zij kunnen nu vanuit de hand foto's maken met een belichting tussen de één en vier seconden (afhankelijk van het brandpuntsafstand) en een lagere ISO-waarde voor zo veel mogelijk details.

Bij het maken van films kun je stabielere beelden maken wanneer je met het onderwerp mee beweegt, wat vaak het geval is bij dynamische opnames waarbij filmmakers zich tussen de actie begeven en van plek naar plek bewegen.

Je kunt hiermee opnamen met een langere belichting vanuit de hand maken dan de vuistregel voorschrijft om cameratrilling te voorkomen (bij deze regel geldt dat de camera wordt ingesteld op een sluitertijd die vrijwel gelijk is aan je geselecteerde brandpuntsafstand, dus bij 50 mm maak je opnames op 1/50 of korter. Bij 100 mm maak je opnames op 1/100 sec, enzovoorts). Als je IS gebruikt op je camera of objectief, wordt de toegestane sluitertijd voor wanneer je vanuit de hand schiet langer aan de hand van het aantal stops van de bijbehorende beeldstabilisatie. 2 stops IS betekent bijvoorbeeld dat je een sluitertijd kunt gebruiken die twee stops of meer langer is.

A waterfall tumbles into a pool in the rocks, shot with a long exposure to blur the falling water.
Avonturenfotografe Ulla Lohmann gebruikte een lange sluitertijd om het water in deze waterval te vervagen, maar de details op de voorgrond zijn scherp. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 46mm, 0,3 sec, f/18 en ISO100. © Ulla Lohmann
A dancer captured in a doorway of an ornately decorated room, arms blurred by motion.
Modefotograaf Wanda Martin gebruikte een sluitertijd van vier seconden om deze impressie van de bewegende danser vast te leggen. Hoewel ze vanuit de hand fotografeerde met een lange sluitertijd, is de achtergrond nog steeds scherp. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 met een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 15mm, 4 sec, f/14 en ISO100. © Wanda Martin

De technologie heeft al veel indruk gemaakt op gebruikers. Avonturenfotografe Ulla Lohmann nam haar Canon EOS R5 mee naar de Duitse Alpen om bergbeklimmers vast te leggen die langs een waterval abseilden. 'Het is een avontuurlijk terrein en je kunt geen statief met je meenemen,' vertelt ze. 'Je kunt de camera ook niet op de rotsen zetten, omdat ze nat zijn. Ik wilde een langere sluitertijd gebruiken voor foto's waarop de voorgrond scherp in beeld komt en er op de achtergrond een wazige waterval te zien is. Het werkte heel goed en ik kon toch scherpe foto's maken, ook als ik vanuit de hand opnamen maakte met sluitertijden van een seconde of meer.'

Modefotograaf Wanda Martin nam haar Canon EOS R6 mee naar een shoot met weinig licht, waarbij een balletdanser werd gevolgd door een prachtig gebouw in Palermo, Sicilië. Ze kon een langere sluitertijd gebruiken zonder statief nodig te hebben, en toch de bewegingen van de danser vastleggen. 'Ik kon opnamen uit de hand maken met een sluitertijd van vier seconden, zonder dat de achtergrond wazig werd. Ik kon het niet geloven,' zegt ze.

Hoe werkt deze technologie?

A man's hand relaxed by his side holds a Canon EOS R6 with Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM lens.

Canon EOS R5 vs EOS R6

Canon introduceert niet één maar twee baanbrekende full-frame systeemcamera's. Ontdek welke het best bij jou past. Een vergelijking van de EOS R5 en de EOS R6.

IS in het objectief en in-body IS (IBIS)

Door de 5-assige Canon EOS R5 of Canon EOS R6 met in-body IS te combineren met een objectief dat is uitgerust met IS, wordt een IS met 8 stops mogelijk. Het valt niet te bepalen of de ene IS-technologie beter is dan de andere. Er zijn echter bepaalde vormen van cameratrilling die door beeldstabilisatie in het objectief kunnen worden gecorrigeerd, en er zijn gebieden waar in-body IS goed mee overweg kan. De combinatie van de twee technologieën biedt dus de best mogelijke oplossing.

Optische IS in het objectief is door Canon ontwikkeld tijdens het filmtijdperk van de jaren '90 op basis van het uitgebreide assortiment EF-objectieven. Een gyroscoop voelt de camerabeweging, terwijl bepaalde elementen in het objectief ter compensatie meebewegen, wat resulteert in een stabiele opname. Optische beeldstabilisatie is met name effectief bij opnamen met een grote brandpuntsafstand. Daarom wordt het vandaag de dag zo vaak gebruikt.

Om fotografen de mogelijkheid te geven om nog kortere sluitertijden te gebruiken, hebben de makers van camera's digitale stabilisatiemethoden ontwikkeld. Combination IS, die voor het eerst werd gebruikt in de EOS M-systeemcamera's van Canon en ook is toegepast op de Canon EOS R, maakt gebruik van de bewegingsvector om de werking van het optische stabilisatiesysteem te verbeteren. Het gebruik van systemen met in-body sensoren komt vooral van pas bij het corrigeren van cameratrilling bij een grotere brandpuntsafstand.

Nu de optische IS-systemen worden gecombineerd met IS-systemen op basis van sensoren, worden opnamen met alle brandpuntsafstanden aanzienlijk verbeterd.

A diagram showing how the optical lens IS system and in-body IS system work together.
Zowel het objectief als de body van de camera hebben sensoren die voortdurend bewegingen volgen. Bij high-speed communicatie tussen de body en het objectief werken de twee systemen samen voor scherpe beelden en video's.
A diagram showing the effectiveness of a combination of sensor-shift and optical IS.
Een combinatie van sensorverschuiving en optische beeldstabilisatie zorgt voor de meest effectieve beeldstabilisatie bij verschillende brandpuntsafstanden, van groothoekfoto's tot telefoto's en bij minimale of aanzienlijke cameratrilling.

Communicatie tussen objectief en camera

Dit IS-systeem heeft twee opvallende uitgangspunten: een van de camerasensor en een van het objectief met geïntegreerde IS.

De Gyro-sensor in het objectief meet de hoek en de snelheid van mogelijke cameratrilling, terwijl de acceleratiesensor de versnelling van de beweging meet. Deze informatie wordt verwerkt door de processor van het objectief.

In de camera zitten nog meer Gyro- en acceleratiesensoren, evenals een extra bewegingsvectorsensor op de beeldsensor. Deze gegevens worden verwerkt door de krachtige DIGIC X-processor van de camera.

De informatie wordt vervolgens in realtime uitgewisseld tussen het objectief en de sensor, zodat de perfecte correctie kan worden berekend en toegepast om alle trillingen te corrigeren. In het objectief bewegen de gestabiliseerde optica mee om het rollen en gieren tegen te gaan, evenals bewegingen op de X- en Y-as (horizontale en verticale bewegingen) in het geval van Hybrid IS-objectieven wanneer die worden gebruikt voor het maken van foto's.

De sensor in de body zelf beweegt volgens een zeer nauwkeurig magnetisch systeem om rollen, gieren en bewegingen via de X- en Y-as tegen te gaan. Dit is mede mogelijk dankzij een realtime samenwerking via het snelle communicatiesysteem van de RF-vatting, die het Canon EOS R-systeem zijn unieke voorsprong geeft.

A diagram of the Canon EOS R5 illustrating 5-axis Image Stabilization.
De 5-assige in-body Image Stabilization (IBIS) van de Canon EOS R5 en Canon EOS R6 is zuinig in gebruik en heeft geen aanzienlijke impact op de accuduur.
A diagram showing how the large diameter of the RF Mount gives the sensor scope for movement.
Dankzij de grote diameter van de RF-lensvatting kan de sensor meer bewegen voor ongekende beeldstabilisatie.

De rol van de RF-vatting

Het nieuwe systeem draait niet alleen om de elektronica in de camera's, maar ook om de innovatieve RF-lensvatting die snellere communicatie tussen camera en objectief mogelijk maakt. Voor een nauwkeurige werking van de beeldstabilisatie moeten het objectief en de camera veel informatie uitwisselen. De RF-vatting is speciaal ontworpen om grote hoeveelheden informatie in realtime te delen.

Het andere cruciale element is het mechanische en het optische ontwerp van de RF-vatting: met een diameter van 54 mm heeft de sensor meer ruimte om te bewegen, wat resulteert in meer correcties van cameratrilling.

De grootste uitdaging van de technici van Canon bevond zich in de wisselwerking tussen de optische IS en de in-body IS en in de communicatie tussen de high-speed camera en het objectief. Het systeem heeft zeer nauwkeurige gegevens nodig. Daarom voegden de technici een inertia-sensor toe, evenals informatie van de bewegingsvector.

Dankzij de grote diameter van de RF-vatting en de korte flens-afstand kan Canon objectieven produceren met een grote beeldcirkel. Een grotere beeldcirkel geeft de sensor meer ruimte om te beweging zonder dat de opname wordt afgesneden, wat kan gebeuren met een kleinere lensvatting. Door de grote beeldcirkel kan de in-body IS van de camera maar liefst 8 stops aan beeldstabilisatie leveren bij gebruik van objectieven zoals de RF 28-70mm F2L USM en de RF 85mm F1.2L USM, die niet over een geïntegreerde optische stabilisatie beschikken.

Aangezien Canon EOS R-systeemcamera's ook compatibel zijn met EF-objectieven (via een van de EF-EOS R-vattingadapters), werd er opnieuw een technische doorbraak bereikt met het ontwerpen van optimale beeldstabilisatie, ongeacht of de Canon EOS R5 en EOS R6 worden gecombineerd met een RF-objectief, een EF-objectief, een met IS uitgerust objectief of een objectief zonder IS. De onderstaande tabel geeft een overzicht van de werking van het systeem voor 5-assige correctie wanneer het wordt gekoppeld aan een van deze objectieven.

A table showing how the IS system in the EOS R5 and EOS R6 works with different RF and EF lenses.
Hoe de IS in de Canon EOS R5 en EOS R6 werkt met verschillende objectieven, met en zonder optische beeldstabilisatie. Objectieven van de Cinema-serie niet inbegrepen. **Vanaf juli 2020. Behalve RF 600mm F11 IS STM en RF 800mm F11 IS STM

Zoals je ziet, kunnen fotografen en filmmakers die gebruikmaken van bestaande EF-objectieven en RF-objectieven ook gebruikmaken van de IBIS van de Canon EOS R5 en Canon EOS R6, terwijl RF-objectieven met optische of hybride beeldstabilisatie profiteren van beide systemen (hoewel de werking varieert per objectief).

Wanneer het objectief en de camera samenwerken, worden de best mogelijke resultaten behaald. In dat geval worden de pluspunten gecombineerd om alle mogelijke vormen van cameratrilling te beperken die plaatsvinden met verschillende brandpuntsafstanden en in afwisselende omstandigheden, waardoor je op een ongekende manier foto's vanuit de hand kunt maken.

Geschreven door Adam Duckworth


*8-stops IS gebaseerd op de CIPA-norm, met het RF 24-105mm f/4L IS USM-objectief op een brandpuntsafstand van 105 mm.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan