Van passie naar winst: hoe je geld verdient met macrofotografie

Tina Eisen, gespecialiseerd in fashion en beauty, en Oliver Wright, een natuurfotograaf, laten zien hoe je van een bedrijf in macrofotografie een succes kunt maken.
Een extreme close-up van de kop van een bij die uit een gat in een stuk hout komt, gemaakt met een Canon EOS R5 door macrofotograaf Oliver Wright.

Natuurfotograaf Oliver Wright gebruikt een Canon EOS R5 om zijn kenmerkende macrofoto's met focusstacking te maken, waarbij hij slim meerdere opnamen combineert met subtiele focusvariaties om diepte en details te versterken. "Ik ben gek op de EOS R5", zegt hij. "Het is een geweldig apparaat en behoorlijk baanbrekend als het gaat om sommige functies. Het heeft me echt geholpen met mijn specifieke stijl - mijn foto's met focusstacking vanuit de hand gemaakt met natuurlijk licht. Je krijgt er ook enorme bestanden mee, als je iets groots wilt printen." Gemaakt met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/5.6 en ISO 1600. © Oliver Wright

De magie van macrofotografie ligt in het vermogen om de kijker naar een andere wereld te brengen en een onderwerp uitvergroot in beeld te brengen. Maar om je passie voor de kleinste zaken om te zetten in een winstgevende onderneming, heb je meer nodig dan alleen enthousiasme.

Oliver Wright, een Britse natuurfotograaf uit Leeds in het Verenigd Koninkrijk, stapte na vrijwillig ontslag wegens boventalligheid over van projectmanagement naar fotografie. Ondanks aanvankelijke twijfels over de financiële vooruitzichten van macrofotografie, bleef hij het genre in zijn vrije tijd fotograferen terwijl hij andere betaalde opdrachten aannam, zoals bruiloften. Een onverwachte e-mail van Canon, waar men onder de indruk was van zijn macrowerk, was een keerpunt in zijn carrière. Hij werd uitgenodigd om te spreken tijdens Canon-evenementen, wat leidde tot een samenwerking met het tijdschrift BBC Wildlife, The New York Times, The Independent en meer.

Oliver moedigt ambitieuze fotografen aan om tijdens het opbouwen van hun bedrijf foto's te maken van onderwerpen die ze leuk vinden. "Ik deed eigenlijk alles wat er op mijn pad kwam, totdat ik als professioneel fotograaf meer volgroeid was en relaties begon op te bouwen met grote bedrijven. Tegen iedereen die bezig is met deze overstap zou ik willen zeggen dat het echt belangrijk is om ervoor te zorgen dat je je ook blijft bezighouden met de fotografie die je leuk vindt. Voor mij was dat macro."

Tina Eisen, een Duitse mode- en schoonheidsfotografe gevestigd in Buckinghamshire, in het VK, vertelt dat haar overstap naar macro ontstond tijdens de corona-lockdowns. Omdat ze niet kon samenwerken in teams, verkende ze haar eigen gezicht als canvas, wat leidde tot een nieuwe passie voor macro's en een nuttige zakelijke niche. Haar unieke manier van verhalen vertellen via kleine details, zoals lippen, trok de aandacht van klanten als Max Factor, Sephora en Harvey Nichols, plus andere internationale merken en publicaties. "Macrofotografie leent zich zo goed voor de make-upindustrie", zegt ze. "Het geeft merken de kans om hun producten van dichtbij op de huid te laten zien, waarbij structuren en compositie met veel meer details worden vastgelegd."

Tina en Oliver delen hier hun geheimen voor zakelijk succes in macrofotografie.

Een close-up van een vrouwenmond met een stuk druipende honingraat tussen haar tanden en onderlip, waarbij verschillende bijen over de honing en haar huid kruipen, door macrofotograaf Tina Eisen.

"Ik hou van contrasterende elementen", zegt Tina. "Bijvoorbeeld de kwetsbaarheid en tederheid van een paar lippen gecombineerd met de scherpte en het gevaar van een glasscherf. Dit soort combinaties zorgen ervoor dat je publiek je boodschap 'voelt'. Voor mij is een foto geslaagd als het een emotie oproept bij de kijker. Wees niet bang om niet iedereen te plezieren; doe gewoon wat jou gelukkig maakt. Je 'kenmerkende' stijl volgt vanzelf." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/9 en ISO 160. © Tina Eisen

Een close-up van een roofvlieg, die een hommel imiteert, op de zaadknop van een hoge grassoort, gemaakt met een Canon EOS R5 door macrofotograaf Oliver Wright.

Oliver zegt dat het bij het verkoopbaar maken van macro-opnamen allemaal draait om de compositie. "Ook al is het onderwerp nog zo interessant, als je geen sterke compositie hebt gemaakt, zal de uiteindelijke foto nooit die 'wow-factor' hebben. Zoek dus een onderwerp dat interessant is. Het hoeft niet iets zeldzaams te zijn, maar het moet wel een goede compositie hebben om er mooi uit te zien." Gemaakt met een Canon EOS R5 en een Canon vattingadapter EF-EOS R en een Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objectief, ingesteld op 1/100 sec, f/5 en ISO 1600. © Oliver Wright

Effectieve promotiestrategieën

Geloofwaardigheid opbouwen en een unieke stijl laten zien zijn essentieel om je werk in een zee van afbeeldingen te laten opvallen, maar sociale media vormen vaak de sleutel tot het binnenhalen een opdracht. "Veel merken gebruiken sociale media voor werving en het heeft mij zeker goed geholpen", zegt Tina, die al tientallen keren is benaderd door merken die haar projecten voor andere bedrijven of persoonlijke projecten die ze heeft gedeeld hadden gezien.

Oliver voegt eraan toe: "Je moet echt hard werken om je foto's te laten zien. Als ik een blog post, voeg ik een reeks afbeeldingen toe, maar er moet wel een thema zijn. Voor mijn website gebruik ik alleen het beste van het beste, en voor sociale media kan het gewoon iets zijn waarvan ik denk dat het een reactie zal uitlokken. Deel daarom nieuwe foto's online en probeer ze aan zoveel mogelijk mensen te laten zien."

Tina onthult een truc die haar heeft geholpen haar selectie van wat ze wil delen te beperken: bekijk foto's op je telefoon. "Als de afbeelding indruk maakt op een klein scherm, werkt het altijd op een groter formaat", vertelt ze. Ze voegt nog toe dat een goede balans van afbeeldingen ook belangrijk is. "Je hebt de 'veilige' foto's; de foto's met een commerciële benadering. En je hebt foto's waarmee je de klant laat zien dat hun product zonder afleiding zonder franjes kan worden getoond. En dan zijn er de redactionele, creatieve, opvallende foto's. Die heb je ook nodig. In een enorme overdaad aan afbeeldingen heb je de showstoppers nodig om de aandacht van je klant te trekken; de foto's die maken dat iemand stopt met scrollen zijn de foto's die de interesse wekken en de 'veilige' zijn de foto's waarmee je de deal binnenhaalt."

Jezelf onder de aandacht van je klanten brengen

Als je de aandacht van de klant eenmaal hebt, kan deze je uitnodigen voor een pitch, om jezelf te presenteren. "Ik herinner me mijn eerste pitch", vertelt Tina. "Ik wist dat ik na slechts een jaar een camera te hebben gebruikt, technische vaardigheden miste, maar ik ging het gesprek in met de wetenschap dat ik dat goedmaakte met unieke, creatieve ideeën en een ongeëvenaarde honger om beter te worden. Uiteindelijk kreeg ik de opdracht. Sindsdien weet ik dat elke opdracht, hoe 'onmogelijk' deze ook lijkt, de moeite van het proberen waard is. Ik benader klanten zonder bang te zijn voor afwijzing, omdat ik weet dat dit een normaal onderdeel van het werk is en dat er na elke 'nee' net zoveel mensen zijn die 'ja' zullen zeggen. Als je de klus krijgt, luister dan naar de behoeften van je klant, maar vergeet niet dat ze jou hebben gekozen omdat ze vertrouwen hebben in je stijl."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een extreme close-up van de kop van een insect, gemaakt met een Canon EOS R5 door macrofotograaf Oliver Wright.

Beide professionals zijn het erover eens dat het ontwikkelen van een opvallende stijl voor macrofotografie je zal helpen om je zakelijke niche te vinden. "Ik krijg heel vaak reacties op sociale media waarin staat: 'Ik wist dat dit een van jouw foto's was voordat ik naar de naam keek," zegt Oliver. "Je moet iets anders doen om op te vallen. Veel mensen in de macrocommunity kopiëren elkaar gewoon." Gemaakt met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objectief, ingesteld op 1/8 sec, f/5 en ISO 1600. © Oliver Wright

Geprinte producten versus digitale bestanden

Van doeken tot kaarten, van NFT's tot YouTube-tutorials, er zijn veel manieren om je waren aan de man te brengen, dus hoe kun je, behalve jezelf onder de aandacht van klanten brengen, geld verdienen met macrofotografie? Tina, die prints rechtstreeks via haar webshop verkoopt, geeft aan dat je het groots moet aanpakken. "Als het om macrobeelden gaat, geldt 'hoe groter, hoe beter', en het populairste medium was altijd al grootschalige, strakke acrylprints zonder afleidende randen. Ik heb gespeeld met het idee van kleinere merchandise, maar ik heb het nooit nagestreefd, omdat kleine prints geen recht doen aan macro-afbeeldingen."

Als het gaat om het controversiële onderwerp van NFT's hebben de twee fotografen tegengestelde standpunten: terwijl Oliver werd afgeschrikt door negatieve feedback, met name over de milieu-impact van het energieverbruik van blockchain, was Tina positiever in het verkennen van het nieuwe medium. "Ik ben sinds 2021 NFT-kunstenaar en heb veel artikelen verkocht aan verzamelaars over de hele wereld. Het is spannend en ongelooflijk lonend om in contact te kunnen komen met een heel nieuw publiek van kunstverzamelaars. Ik zie de gevaren van zwendel, net als in de meeste online handelsmedia. Daarom is het van het grootste belang om goed geïnformeerd en waakzaam blijven. Iedereen die overweegt zich in deze branches te begeven, zou een prioriteit moeten maken van veiligheid met betrekking tot cryptokunst en valutahandel." Welke kant je ook op leunt, het creëren van NFT's is een onderwerp waar fotografen zich in moeten verdiepen om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen.

Een close-up van een vrouwenmond, licht bedekt met paarse glitter en met de onderlip naar één kant geduwd door een vinger, in een macrofoto van Tina Eisen.

Tina adviseert dat een portfolio een duidelijk thema moet hebben, en dat thema moet de fotograaf zijn. "Geen andere stijlen, geen interpretaties van dingen die al gedaan zijn. Alleen dat van jou en wat jou motiveert. Het is heel belangrijk om testopnamen te maken en je portfolio op te bouwen. Het laat potentiële klanten zien wat je stijl is en wat je kunt." Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-objectief, ingesteld op 1/200 sec, f/7.1 en ISO 160. © Tina Eisen

Een close-up van een paar tuitende lippen, met een hartvorm getekend in felroze lipgloss en druipend vanaf de punt aan de onderkant, door macrofotograaf Tina Eisen.

Als het op beeldselectie aankomt, is het eerste wat Tina doet de foto's samen als een set bekijken, om te beslissen welke foto's goed bij elkaar passen. "Herhaling wordt geschrapt", zegt ze. "Er zijn meestal een paar die 'zwakker' zijn dan andere, maar zoals met de meeste dingen ligt dat aan de klant. Ik vind het leuk om ze opties te geven en hen de uiteindelijke keuze te laten maken." Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/8 en ISO 160. © Tina Eisen

Maak je vaardigheden te gelde

Oliver raadt aan om je toe te leggen op meer dan één fotografiegenre of inkomstenstroom. "Ik haal niet al mijn inkomsten uit macrofotografie. Het is een flinke hap, maar mijn advies is om het niet te zien als het te gelde maken van je macrofotografie, maar als het te gelde maken van je fotografievaardigheden", zegt hij en legt uit dat een deel van zijn inkomen voortkomt uit het leiden van fotografieworkshops door heel Europa.

Zichtbaarheid vs. geld

"Zichtbaarheid is belangrijk, maar je kunt er je rekeningen niet mee betalen", zegt Oliver. Het afwijzen van dergelijke aanbiedingen kan soms leiden tot gunstigere resultaten, zoals hij merkte toen een krant om een afbeelding vroeg zonder de voorwaarden vooraf te verduidelijken. "Een paar jaar geleden plaatste ik een foto van een ijsvogel op Twitter. Een grote krant vroeg of ze deze mochten 'delen'. Ik weigerde resoluut, tenzij we een commerciële overeenkomst zouden sluiten. Hierop verduidelijkten ze al snel dat ze dat al die tijd al bedoelden. Waarom zeiden ze dat dan niet meteen? Het benadrukt hoe belangrijk het is om voor jezelf op te komen. Wees niet te bang om voor jezelf op te komen."

Een goudkleurige metalen bij op de opgemaakte lippen van een vrouwelijk model, goudkleurige verf druppelt van haar lippen.

Klaar voor haar close-up: macrobeautyfotografie

Professioneel fashion- en beautyfotografe Tina Eisen legt uit hoe ze de camera op zichzelf heeft gericht voor het perfectioneren van haar opmerkelijke macrofoto's.

Het belang van netwerken

In de macrofotografiesector is je netwerk net zo cruciaal als je kennis, en het uitbreiden van je connecties kan je kansen aanzienlijk vergroten. "De meeste van mijn duurzame, waardevolle connecties werden gevormd tijdens fotografiebeurzen", vertelt Tina. "Het is enorm waardevol om gelijkgestemden fysiek te ontmoeten en een gezicht bij een naam te kunnen plaatsen. Een goed netwerk van andere creatievelingen binnen dezelfde sector is van onschatbare waarde. Bovendien heb ik via mond-tot-mondreclame veel opdrachten binnengehaald en ik heb ook mensen die ik ken en vertrouw kunnen aanbevelen aan klanten op momenten waarop ik niet beschikbaar was of als een opdracht niet binnen mijn kennisgebied viel."


Of je nu de kleine wonderen van de natuur, de complexe details van schoonheidsproducten of iets daartussenin vastlegt, de wereld van macrofotografie biedt eindeloze mogelijkheden om passie om te zetten in winst.

Natalie Denton

Gerelateerde artikelen

De uitrusting van Oliver Wright voor macrofotografie

Een macropro over de overstap naar de systeemcamera, inclusief de baanbrekende Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM.

De beste Canon-objectieven voor macrofotografie

Deskundig advies van vier fotografen over de beste Canon-objectieven voor het maken van macrofoto's, waaronder de fantastische Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM.

Wildlifefotografie met een macro-objectief van Canon

Bioloog en fotograaf Christian Ziegler legt uit hoe hij de fantastische wilde dieren in het regenwoud fotografeert met een macro-objectief.

Vanuit het nest: macrofoto's van wilde honingbijen

Ontdek hoe wildlifefotograaf Ingo Arndt een EOS 5DS R en Canon Speedlites gebruikt om het geheime leven van bijen vast te leggen - in zijn eigen tuin.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro