Van enthousiasme tot zakelijke realiteit
Om in de huidige wereld te kunnen groeien, moeten organisaties de productiviteit en groei consistent stimuleren door de efficiëntie te verhogen en de kosten te verlagen. Velen denken het antwoord op deze balanceertruc te hebben gevonden: geautomatiseerd documentbeheer.
Door informatie-intensieve processen te automatiseren, verwachten organisaties een hogere productiviteit en een hoger rendement. Ondanks hun enthousiasme voor automatisering en de voordelen ervan halen organisaties echter niet al het mogelijke eruit.
Uit nieuw onderzoek van Canon blijkt dat IT-besluitvormers vaak een optimistischer beeld hebben van hun informatieautomatiseringstraject dan de realiteit laat zien1 . Hoewel 78% denkt dat hun organisatie al ver ontwikkeld is op het gebied van informatiebeveiliging en digitale processen2, rapporteert slechts de helft dat enkele van de meest elementaire vormen van automatisering worden geïmplementeerd, zoals automatische toegangsrechten voor documenten. Nog minder rapporteren meer geavanceerde vormen gerapporteerd, zoals Robotic Process Automation (RPA) en geautomatiseerde klantcommunicatieprocessen.
Om deze perceptiekloof te dichten, dienen organisaties een holistische aanpak te hanteren voor de integratie van digitale automatisering in volledige bedrijfsprocessen en workflows, niet alleen voor specifieke functies. Op die manier kunnen leiders voordelen ontgrendelen die veel verder gaan dan het verbeteren van de dagelijkse productiviteit. Ze kunnen veerkracht opbouwen en strategische voordelen ontgrendelen op de lange termijn. De uitdaging om deze perceptiekloof te overwinnen ligt in het omzetten van potentiële winsten naar zakelijke realiteit.