ARTIKEL

De impact van marketingcampagnes op het milieu verminderen

Mythes over print ontkrachten

Vrouw die op een computer werkt met een geprint document in de hand

Het debat over de digitale en papieren CO2-voetafdruk

Veel merken blijven de marketinguitgaven van print naar digitaal migreren om milieuvriendelijker te werk te gaan ten opzichte van papier. Maar digitale communicatie is zeker niet milieuneutraal.

E-mailmarketing heeft een enorme CO2-voetafdruk, waarbij een gemiddelde e-mail 0,3 gram CO2e genereert (het equivalent van kooldioxide), met een waarde van maximaal 50 gram voor een e-mail met grote bijlagen. 1 Gezien het enorme aantal marketinge-mails (die worden gezien als een eenvoudige, voordelige manier om doelgroepen te bereiken) en het grote aantal e-mails dat direct in de 'Junk'-folder belandt of ongelezen wordt verwijderd, is het duidelijk dat hier veel verspilling bij komt kijken.

Dit wil niet zeggen dat print geen CO2-voetafdruk heeft. Ter vergelijking: Een geprinte mailing heeft een gemiddelde CO2-uitstoot van 20 gram, aldus verschillende rapporten van postdiensten. Het grootste deel hiervan wordt echter niet gegenereerd tijdens de productie, maar tijdens het transport. En hoewel er stappen zijn gezet om CO2 uit de distributie van printwerk te verminderen, is er nog veel ruimte voor verbetering door bijvoorbeeld elektronische voertuigen te gebruiken. Nu men weet dat zowel geprinte als digitale communicatie een CO2-voetafdruk heeft, is het een kwestie van het implementeren van duurzamere praktijken om deze voetafdruk te verkleinen.

Waarom minder meer is

In het tijdperk van 'digitale vermoeidheid' is print een zeer krachtige marketingtool. Ultragerichte campagnes die worden gerealiseerd via mechanismen zoals programmatic print kunnen een van de milieuvriendelijkere keuzes binnen uw marketingmix zijn.

Sommigen geloven echter nog steeds dat print traag en duur is. Concepten zoals programmatic print combineren echter de beste kenmerken van digitale en printmarketing, door consumenten te benaderen met relevante, op maat gemaakte informatie, met een snelle omloop (binnen 48 tot 24 uur!) tegen een relatief lage prijs. Wanneer dit goed wordt gedaan, levert het de emotionele impact van individueel printwerk met de directheid van digitale marketing. Tegelijkertijd zorgt het voor aantrekkelijke commerciële resultaten.

Yves Gautschy, oprichter en consultant bij Urs Zuber AG, een printserviceprovider (PSP) die gespecialiseerd is in programmatic print, legt uit: "Met programmatic print kunnen we klanten nog directer en persoonlijker benaderen. We kunnen automatisch en met vooraf gedefinieerde triggers reageren op gebeurtenissen in het klanttraject.

"Hierdoor kunnen we aangepaste en gerichte printcommunicatie verzenden, waardoor het responspercentage van de campagnes en het rendement voor onze klanten toeneemt. Bovendien bespaart men door het verminderen van afval op resources en kosten. Programmatic print is daarom niet alleen efficiënter, maar ook zuiniger en duurzamer."

Work professionals discussing why paper choice matters

Waarom uw papierkeuze belangrijk is

Een ander misvatting is dat het gebruik van papier in marketingcampagnes boskap stimuleert, maar wanneer het hout op verantwoorde wijze wordt geproduceerd, kan het zelfs een hernieuwbare bron zijn. In feite kan een zorgvuldige afweging van mediakeuzes de impact van marketingcampagnes op het milieu verminderen.

Tegenwoordig richten veel leveranciers zich op het planten van nieuwe bomen speciaal voor de productie van papier, wat ook de CO2-reductie ondersteunt. Papier is ook beter recyclebaar dan men aanvankelijk dacht: in 2020 werd in Europa maar liefst 74% van het papier gerecycled. 2

Bij het overwegen van gerecycled papier is 'FSC Recycled' een voorbeeld van gecertificeerd papier dat uitsluitend is gemaakt van gerecyclede vezels. Er worden dus geen bomen gekapt voor dit type papier. In vergelijking met papier dat is gemaakt van gloednieuwe vezels verbruikt de productie van gerecycled papier ongeveer tweederde minder energie en water. Het toegevoegde voordeel is dat er bij het productieproces geen optische witmakers worden gebruikt. Dit zijn chemicaliën die veel impact hebben op het milieu.

Denken aan de toekomst

Vanwege de hogere kosten en het slechte rendement op marketinginvesteringen zijn de dagen van verspillende, doelloze marketing voorbij, of dat nu in geprinte of digitale vorm gebeurt. Door zich te richten op campagnedoelstellingen, door duidelijk te zijn over het doel van print en door de prestaties te meten om te zien wanneer print een reactie teweegbrengt, kunnen PSP's en marketeers samenwerken om de tactieken en kanalen te implementeren die de beste resultaten opleveren.

Door voor waarde boven volume te kiezen en meer inzicht te verkrijgen in de manier waarop gegevens worden benut en processen worden geoptimaliseerd, kunnen PSP's marketingprofessionals helpen programmatic print te gebruiken om de impact van hun campagnes op het milieu te verminderen.

  1. Bron: Mike Berners-Lee – 2010 – How Bad are Bananas?: The Carbon Footprint of Everything
  2. Bron: Cepi statistics – 2021 – Key Statistics 2021: European pulp & paper industry

Gerelateerde producten en oplossingen

Ontdek meer

Leer hoe u uw impact op het milieu kunt verkleinen:

Praat met iemand van het Canon team om meer te weten te komen over de groei van uw organisatie met concepten als programmatic print.