Stephen maakte deze foto van een lang vergeten boothuis tijdens een bezoek aan Anglesey in Wales. "Toen ik dat boothuis zag, werd ik aangetrokken door de nerven en details op de deuren, en het contrast met het donkere zeewier aan de onderkant. Er waren veel grijstinten en ik kon me de witte tinten in de wolken erboven voorstellen", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 16-35mm f/4L IS USM-lens, ingesteld op 16mm, 4 sec, f/7.1 en ISO100. © Stephen McNally
Stephen McNally is een expert op het gebied van zwart-witfotografie met een lange sluitertijd; zijn werk is vele malen tentoongesteld en hij is in de loop der jaren alleen maar enthousiaster geworden over het genre. Hij werkt als kapper en zijn fotografie dwingt hem om naar buiten te gaan, nieuwe locaties te zoeken en bekende plekken met een frisse blik te zien, wat hem enorm veel voldoening geeft.
Veel mensen kiezen voor zwart-witfotografie vanwege de manier waarop ze intense beelden kunnen benadrukken door middel van contrast en kleurschakeringen. Door de afwezigheid van kleur kun je een foto anders bekijken en je concentreren op compositie, onderwerp en vorm. En wanneer je zwart-wit combineert met een lange sluitertijd, ontstaat er extra diepgang. Stephen: "Fotografie met een lange sluitertijd creëert een bijna bovennatuurlijke wereld die het oog niet kan zien, maar de camera kan wel vastleggen."
Hier lees je hoe Stephens werk zich heeft ontwikkeld op het gebied van processen en apparatuur - en waarom hij zo enthousiast is over de techniek.