BASISPRINCIPES VOOR BEWERKING

Landschapsfoto's bewerken om te printen

Met een paar zorgvuldige aanpassingen komt elke landschapsfoto die je wilt printen, het beste tot zijn recht. Hier vind je alles wat je moet weten.
Een voor- en na-foto van een moerassig landschap, met links de onbewerkte versie en rechts de zwart-witversie.

Landschapsfotografie leent zich bij uitstek voor creatief printen. Of je nu de prachtige kleuren van een zonsondergang op glanzend papier wilt vastleggen of fine art-prints in zwart-wit wilt maken, elke stap van het printproces heb je zelf in de hand.

Door je prints op groot formaat te printen, zie je alle details van het landschap terug in je foto en met een A3+ fotoprinter zoals de Canon PIXMA iP8750 wordt het wel heel gemakkelijk en lonend om dit thuis te doen. Dankzij de FINE-printkoptechnologie met een resolutie tot maar liefst 9600 dpi en een geavanceerd 6-kleureninktsysteem (waaronder grijze inkt) voor uitzonderlijke foto's in kleur en zwart-wit kun je met de Canon PIXMA iP8750 een groot scala aan wanddecoratie creëren.

Wanneer je opnamen maakt in RAW, kun je je landschapsfoto's naderhand bewerken zonder kwaliteitsverlies en benut je de mogelijkheden van deze printer optimaal. Met software voor RAW-verwerking, zoals Canon Digital Photo Professional (DPP) of Adobe® Lightroom®, kun je de belichting, kleuren en scherpte van je foto's aanpassen zodat ze het beste tot hun recht komen op de door jou gekozen printmedia.

Witbalans

Een Canon Digital Photo Professional-screenshot dat een voor- en na-opname laat zien van een stadsgezicht bij avond, met links de onbewerkte versie en rechts een versie met een blauwe kleurzweem toegepast.

Door in Canon DPP de witbalansinstelling Kunstlicht te gebruiken of handmatig een lage kleurtemperatuur in te stellen, kun je een koele blauwe kleurzweem toevoegen aan foto's die met natuurlijk licht zijn gemaakt.

Een van de belangrijkste functies waarmee je nauwkeurige kleuren in je landschapsprints kunt krijgen is de witbalans. Hiermee kun je kleurzwemen die worden veroorzaakt door verschillende typen belichting, verwijderen of bewust een kleurzweem toevoegen om een andere sfeer in een scène te krijgen. Je kunt de witbalans in de camera instellen, maar door in RAW te fotograferen houd je je opties open en kun je tijdens het bewerken van je foto's besluiten wat je met deze instelling gaat doen.

De RAW-software bevat een aantal voorinstellingen voor witbalans om uit te kiezen, zoals Daglicht, Bewolkt en Schaduw. Je kunt de witbalans ook aanpassen met de schuifregelaars voor kleurtemperatuur of je gebruikt het pipetje en klikt hiermee op een wit of grijs gebied in de foto.

Picture Style

Een Canon Digital Photo Professional-screenshot dat twee versies van een landschapsfoto van een veld laat zien: links de onbewerkte versie en rechts een versie waarop de Picture Style Nostalgie is toegepast.

Er zijn nog meer Picture Styles die je in DPP of op je EOS-camera kunt gebruiken, zoals Herfsttinten, Schemering en Nostalgie. Deze kun je hier downloaden.

Een ander voordeel van foto's schieten in RAW is dat je kunt experimenteren met verschillende Picture Style-instellingen wanneer je je bestanden in DPP verwerkt.

De Picture Style Landschap is dan je beste keuze. Met deze instelling accentueer je het levendige blauw van de lucht en het heldergroen van de bomen en struiken in een klassiek landschapsbeeld. Sommige landschappen komen echter beter tot hun recht met een andere Picture Style, zoals Monochroom, Gedetailleerd of zelfs Portret.

Daarnaast kun je het contrast, de scherpte en andere parameters verder aanpassen en afstemmen op de scène. Het is zelfs mogelijk om met de Picture Style Editor-software van Canon je eigen voorinstellingen te maken.

Levels and Curves

Een Canon Digital Photo Professional-screenshot dat twee versies van een landschapsfoto van een drassig veld laat zien: links de onbewerkte versie met een roodgekleurde overlay waarin pure witte hooglichten te zien zijn, en rechts een versie waarin het contrast is aangepast.

Activeer in DPP de waarschuwing voor Highlight en Shadow Clipping om belichtingsfouten te voorkomen. Er wordt dan een gekleurde overlay aan de foto toegevoegd die laat zien welke gebieden puur zwart (aangegeven in blauw) en welke puur wit (in rood) zullen zijn.

Landschapsfoto's worden vaak levendiger als je het contrast aanpast, zodat in de donkere en lichte gebieden meer details zichtbaar worden. Met de tools voor niveaus en curven kun je nauwkeuriger instellen hoe de schaduwen, middentonen en hooglichten eruitzien in je geprinte foto.

De tools verschillen per RAW-software. In DPP gebruik je het paneel Gammacorrectie om de niveaus te wijzigen. Met de drie verticale lijnen kun je het zwartpunt, de middentonen en het witpunt van je foto aanpassen. In Adobe® Lightroom® kun je soortgelijke resultaten bereiken met de schuifregelaars voor zwart, schaduw, hooglichten en wit.

Door de kleurtintcurve te manipuleren, kun je de helderheid op specifieke punten in het gehele dynamische bereik versterken of verminderen op een veel gedetailleerder niveau. In het algemeen gebruik je een S-vormige kleurtintcurve om het contrast te vergroten voor een pittiger effect. Klik hiervoor in het midden van de diagonale lijn om het middelpunt in te stellen. Trek vervolgens de linkerkant van de curve omlaag om de schaduwen donkerder te maken. De rechterkant wordt automatisch omhooggetrokken, waardoor de hooglichten helderder worden.

Houd tijdens het aanpassen het histogram in de gaten. Als de linker- of rechterranden eraf vallen (clipping), gaan details in die gebieden verloren in de uiteindelijke print.

Dodge and burn

Een screenshot van Adobe® Lightroom® dat een kustlandschap laat zien met een selectiemasker dat aangeeft waar doordrukken is toegepast.

Met het aanpassingspenseel in Adobe® Lightroom® kun je een selectiemasker activeren dat duidelijk laat zien waar je doordrukken, tegenhouden en andere bewerkingen hebt toegepast.

Naast het maken van bewerkingen die invloed hebben op de gehele foto, kun je ook specifieke gebieden aanpassen om zo dynamischere prints te krijgen.

De techniek van 'dodge and burn' is eenvoudig toe te passen op digitale foto's met behulp van bewerkingssoftware zoals hierboven beschreven. Deze termen verwijzen respectievelijk naar het lichter en donkerder maken van specifieke gebieden in de foto om ze te benadrukken.

In DPP kun je in het toolpalet met het tabblad Specifieke gebieden aanpassen de helderheid, het contrast, de tint en de verzadiging van specifieke delen in je landschap nauwkeurig instellen.

Belichting blenden

Een screenshot van Adobe® Lightroom® met twee foto's van een drassig landschap. Op de versie aan de rechterkant is een digitale verloopfilter toegepast.

In Adobe® Lightroom® kun je een digitale verloopfilter toepassen om een heldere lucht donkerder te maken. Je kunt ook twee belichtingen samenvoegen in een fotobewerkingsprogramma zoals Adobe® Photoshop®.

Soms lukt het niet om details in zowel de lucht als het landschap vast te leggen omdat het dynamisch bereik van een scène te groot is voor de camera.

Je kunt dan twee verschillende versies van een foto van één RAW-bestand maken: een versie waarin de lucht op de juiste wijze is belicht en een andere waarin het landschap goed is belicht. De foto met de correct belichte lucht kan vervolgens als laag boven op de foto met de juiste voorgrond worden geplaatst in bijvoorbeeld Adobe® Photoshop® of je favoriete fotobewerkingsprogramma.

Verscherping

Een screenshot van Adobe® Lightroom® met een afbeelding van rotskusten. De tool Uitvoer verscherpen is gebruikt om de papiersoort te selecteren.

Als je vanuit Adobe® Lightroom® een afbeelding exporteert, kun je onder Uitvoer verscherpen de papiersoort en de mate van scherpte selecteren.

In de laatste bewerkingsstap geef je het landschap meer scherpte voordat de foto wordt geprint. Voor fotoprints moet je een grotere mate van scherpte toepassen dan voor foto'sdie je online deelt. Dit heeft te maken met de kijkafstand en overlapping van dots bij het printen, wat nadelige gevolgen voor de scherpte kan hebben. Kleine prints hebben vaak meer verscherping nodig dan grote prints omdat ze bij het verkleinen zachter kunnen lijken. Het maakt ook uit welk printmedium je gebruikt. Prints op glanzend fotopapier hebben vaak minder verscherping nodig dan prints op mat en fine art-papier.

Testprints maken

Een screenshot van Adobe® Lightroom® dat meerdere variaties van een foto van een hoogspanningsmast in een koolzaadveld laat zien. Elke versie heeft andere kleur- en contrastinstellingen.

Gebruik de functie voor soft-proofing in je software om beter te voorspellen hoe de kleuren en contrasten in print er zullen uitzien. Maak vervolgens een hard-proof met verschillende variaties van je foto om te bepalen welke je voorkeur heeft.

Fotoprints zien er altijd iets anders uit dan de foto op je scherm. Het is daarom een goed idee om kleine testprints te maken om zeker te weten dat je bewerkingen het beoogde effect hebben. Nog beter is om deze testprints te bekijken op de plek waar je definitieve print uiteindelijk te zien zal zijn, omdat de belichting en kleur van de muur invloed hebben op hoe je de foto waarneemt.

Naarmate je vertrouwen in thuis printen groeit, zal ook je ambitie groeien. Wanneer je overstapt op een geavanceerdere printer zoals de Canon PIXMA PRO-200 met 8 kleuren, beschik je over nog meer creatieve mogelijkheden, zoals het printen van panoramafoto's van landschappen. De Canon PIXMA PRO-200 is ook compatibel met Canon Professional Print & Layout-software, waarmee je het uiterlijk van verschillende papiersoorten en inkten op het scherm kunt simuleren.

Geschreven door Marcus Hawkins

*Adobe® en Lightroom® zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

  • PRINTEN

    Foto's bewerken om te printen

    Maak meer van je prints met onze stapsgewijze handleiding voor het bewerken van prints en kom meer te weten over de beste printinstellingen om te gebruiken.

  • BASISBEGINSELEN FOTOGRAFIE

    Focus stacking voor beginnende fotografen

    Fotograaf Matt Doogue legt uit hoe je met Canon's tools voor focus stacking macro-opnamen en landschappen kunt vastleggen met scherpte van dichtbij tot veraf.

  • FOTOBEWERKING / POSTPRODUCTIE

    RAW-opnamen bewerken met DPP

    Ontdek hoe je RAW-opnamen kunt bewerken, verbeteren en verfijnen met de DPP-software van Canon.

  • TIME-LAPSE-FOTOGRAFIE

    Leer hoe je time-stacks schiet

    Leer hoe je een dag naar nacht timelapse opname instelt en creëer een verbluffende time stack die het verloop van de tijd in één beeld toont.