Er is een reden waarom kustfotografie zo'n populair soort landschapsfotografie is. Het opvallende contrast tussen de kust en de zee, de speelse lichtbreking op het water en de dramatische veranderingen in weersomstandigheden maken zeegezichten zeer fascinerend.
Italiaanse fotograaf en fotografiedocent Erik Colombo is dol op het fotograferen van zeegezichten. Hij beschrijft zichzelf als 'een 360°-fotograaf' die in elk fotogenre heeft gewerkt, van bruiloften tot high fashion en commerciële video's, maar zijn grote passie is landschaps- en wildlifefotografie. Hij heeft veel gereisd om "de wildste en meest iconische landschappen van onze prachtige planeet te fotograferen, van bergen tot oceanen, van gletsjers tot vulkanen". Hij wijdt ook veel van zijn tijd aan het delen van zijn vaardigheden en inzichten in cursussen, veldworkshops en fotografietours.
Hier praten we met Erik om tips & tricks te krijgen voor succesvolle kustfotografie en delen we enkele van de beste Canon-camera's en -lenzen voor strandfotografie en het fotograferen van kustlandschappen.
LANDSCHAPSFOTOGRAFIE
Tips & tricks voor betere kustfotografie
1. Spectaculaire kustfoto's maken
"Compositie is het belangrijkste bij fotografie, maar vooral bij zeegezichten", zegt Erik. Hij adviseert om wat tijd door te brengen op een locatie voordat je foto's gaat maken. "Verkennen zonder camera is heel nuttig", zegt hij. "Pas nadat ik 20-30 minuten heb besteed aan het leren kennen van een plek, haal ik mijn camera uit mijn rugzak."
De open zee kan betoverend zijn in het echte leven, maar een foto legt de dynamiek ervan niet vast. Zoek naar eigenschappen van de kust om composities te maken met klassieke elementen, zoals opvallende punten op verschillende afstanden, asymmetrisch kadreren en leidende lijnen. "Rotsen zijn perfecte onderwerpen om een dynamische compositie te creëren", zegt Erik. "Bloemen kunnen een geweldig contrast creëren tussen hun warme kleuren en de koude kleuren van de zee."
In de zeegezichten kan een vlakke horizon de foto maken of breken. Veel camera's hebben een digitale waterpas die over het beeld op de zoeker of op het scherm op de achterkant kan worden gelegd om te voorkomen dat de foto's scheef worden. De EOS R7 introduceerde een automatische waterpasfunctie die de in-body beeldstabilisatie (IBIS) van de camera gebruikt om een licht gekantelde horizon waterpas te maken voor perfecte opnamen.
Welke camera je ook gebruikt, Erik raadt ook aan de rasterfunctie in te schakelen om opnamen waterpas te krijgen, als hulpmiddel bij klassieke compositietechnieken zoals de regel van derden of om diagonale beeldelementen uit te lijnen.
2. Verticale kustfoto's maken
Tegenwoordig is verticaal fotograferen net zo belangrijk als horizontaal fotograferen, zelfs bij landschappen. Het maken van foto's die goed werken voor verschillende socialmediaplatforms is een belangrijk onderdeel van de workflow van veel fotografen, maar het is ook een kans om interessante details te kiezen die niet zo duidelijk zijn bij horizontale opnamen.
"Ik houd van verticale composities", zegt Erik. "Ze zijn interessanter en minder chaotisch dan horizontale composities. Voor dergelijke opnamen is het zoeken naar een goede close-up op de voorgrond cruciaal om een interessante en unieke foto te maken."
3. Wat is de beste tijd voor kustfotografie?
Dezelfde scène kan er heel anders uitzien omdat de lichtintensiteit, richting en kleur gedurende de dag variëren. Er is niet per se een 'juist' moment, maar 's ochtends vroeg en 's avonds laat, tijdens de 'gouden uren', en er vlak voor en na, tijdens het zogenaamde blauwe uur, kun je fascinerendere kleuren verwachten dan in het felle zonlicht midden op de dag.
Als je vroeg in de ochtend of laat op de dag fotografeert, kun je misschien een aantal zeer opvallende zeegezichten vastleggen met mensen, bomen en andere elementen van het landschap, of kunststructuren in silhouet. Voor het grootste detailbereik en creatievere flexibiliteit gebruik je echter dezelfde aanpak als voor andere fotografie bij weinig licht. Gebruik een groot diafragma (laag f-getal) om zoveel mogelijk licht binnen te laten, verhoog de ISO-waarden en kies een camera die is ontworpen voor uitstekende prestaties bij weinig licht, zoals Canon's EOS R System-serie.
De uitdaging is echter vaak erg fel licht, bijvoorbeeld in de schittering van de middagzon, in plaats van weinig licht. Hiervoor hebben de EOS R50 en andere Canon-camera's functies zoals een Scene Intelligent-modus en HDR-scènemodi (High Dynamic Range) die perfect zijn voor het maken van opnamen in omstandigheden met een hoog contrast met de heldere reflecties die je vaak op het strand ziet.
4. Camera-instellingen voor betere kustfotografie
Als je opnamen midden op de dag bij helder licht niet kunt voorkomen, raadt Erik het gebruik van een ND-filter (Neutral Density) aan om de hoeveelheid licht die in de camera komt te verminderen. Hij gebruikt zelf graag een sterk 10-stops ND1000-filter. "Hierdoor wordt de hoeveelheid licht gefilterd, zodat je foto's met lange sluitertijd kunt gebruiken om bewegingsonscherpte op zee te creëren", zegt hij.
Erik vindt deze techniek fijn om een gevoel van beweging in een zeegezicht te creëren. Dit kan een boeiend element toevoegen aan een anders middelmatige scène. Twee belangrijke gebieden waarop je je moet richten zijn de zee en de lucht, die beide relatief langzaam bewegen. Als je hun bewegingen wilt vastleggen (in plaats van ze te bevriezen), heb je een lange sluitertijd en een camerasteun nodig, doorgaans een statief.
Als je de ISO laag houdt en het diafragma klein (groot f-getal), kun je langere sluitertijden gebruiken. Om bewegingsonscherpte te voorkomen wanneer je op de ontspanknop drukt, kun je je camera op afstand bedienen met de Canon Camera Connect-app. Probeer opnamen te maken met een lange sluitertijd van 10 seconden of meer om te zien hoe bewegende wolken en water dat het strand op stroomt vervagen tot een zijdezachte kleurlaag. Je kunt ook kiezen voor een razendsnelle sluitertijd om de afzonderlijke druppels van de golven in de branding vast te leggen.
5. Scherptediepte in kustfoto's
Erik wil vaak dat een bepaald deel van de scène scherp is en de rest vager is (geringe scherptediepte). In deze situaties schakelt hij over op handmatige scherpstelling en een andere handige functie van de Canon-systeemcamera's: handmatige focus peaking (MF peaking). Deze functie is vooral handig wanneer het lichtniveau lager is of de omstandigheden nevelig zijn, waardoor het scherpstellen moeilijker wordt.
"Hoewel automatische scherpstelling erg nuttig is," zegt hij, "als de weersomstandigheden het lastig maken, is focus peaking je redder in nood." Als MF peaking is ingeschakeld, kun je met vertrouwen handmatig scherpstellen, omdat het scherm of de zoeker van de camera precies zal aangeven wat er scherp is door een heldere kleur over de scherpe delen van de scène te leggen. Je kunt zien dat de gemarkeerde gebieden veranderen terwijl je de scherpstelling aanpast.
Aan de andere kant wil je bij landschapsfotografie soms dat zoveel mogelijk van de scène scherp is, van voorgrond tot achtergrond. Een geweldige techniek hiervoor wordt hyperbrandpuntsafstand genoemd. De hyperbrandpuntsafstand is afhankelijk van de lens, het diafragma en de brandpuntsafstand die je gebruikt. De eenvoudigste manier om te bepalen waar je moet scherpstellen, is door de scherptediepte en de hyperbrandpuntsafstandmeter te gebruiken in de gratis Photo Companion-app van Canon. Als je geen tijd hebt voor berekeningen, is een algemene stelregel dat je moet scherpstellen op ongeveer een derde van de afstand in een scène.
6. Wat is het beste weer voor kustfotografie?
Het weer kan een zeegezicht veel boeiender maken, of het nu gaat om plukken gouden wolken of donkere, stormachtige en regen voorspellende wolkenluchten. Het leren ontdekken van interessante weerpatronen en weten hoe je er het beste gebruik van kunt maken in fotografisch opzicht, is een geweldige vaardigheid om je eigen te maken. "Ik zeg altijd tegen mijn studenten dat er geen slechte weersomstandigheden zijn, alleen slechte fotografen", zegt Erik. "De schoonheid van landschapsfotografie is de onvoorspelbaarheid van de natuur.
"Tijdens mijn reizen over de hele wereld vond ik de weersomstandigheden na een regenbui het best."
Opnamen maken in een onverwachte regenbui? Dat is een kans, geen probleem. "Gebruik tijdens een zeestorm", stelt Erik voor, "een zoomlens om foto's te maken van golven met een korte sluitertijd van ongeveer 1/1000 seconden om de druppels van de golf vast te leggen, of een lange sluitertijd van misschien 10 seconden om iets abstracts te maken."
7. De beste camera's en lenzen voor kustfotografie
Om het gewicht dat hij moet dragen tot een minimum te beperken, neemt Erik vaak maar één camera mee: een full-frame EOS R System-camera met een RF-groothoeklens.
Voor ultragroothoekopnamen, een geweldige keuze voor zeegezichten, is een full-frame camera zoals de EOS R8 in combinatie met de RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-lens een winnende combinatie voor het vastleggen van groothoeklenzen in een klein, reisvriendelijk pakket. De EOS R8 kan ook snel continu fotograferen tot 40 fps, wat ideaal is voor het vastleggen van het moment dat een golf over de rotsen slaat.
De 24,2 Megapixel EOS R50 is een betaalbaarder alternatief en in combinatie met de RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM- of de RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM-lens is dit nog lichtere, draagbaardere, maar zeer flexibele apparatuur die ideaal is voor een dag aan zee.
Deze lenzen bieden een breed, zeer veelzijdig bereik van brandpuntsafstanden. Als je een supertelelens wilt, is de RF 100-400mm F5.6-8 IS USM een geweldige keuze in combinatie met een full-frame camera en biedt deze je nog meer bereik op een APS-C-camera.
Als je al EF-lenzen hebt en deze wilt gebruiken met EOS R System-camera's, biedt de vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter een extra bonus: je kunt er niet alleen EF- en EF-S-lenzen mee gebruiken zonder verlies van kwaliteit of functionaliteit, maar ook drop-in filters. Hij is verkrijgbaar met een V-ND-filter of een circulair polarisatiefilter, beide van onschatbare waarde in de heldere schittering aan de kust.
De kust is niet alleen een plek voor plezier met vrienden en familie, maar biedt ook volop mogelijkheden voor prachtige landschapsfotografie, ongeacht het weer.
Geschreven door Astrid Pitman en Sarah Bakkland
Gerelateerde producten
-
Systeemcamera's
EOS R50
Maak met je duimen de beste content met deze EOS R-systeemcamera, van scherpe foto's tot 4K-video en live streams. Alles in één speciaal apparaat. -
Systeemcamera's
EOS R10
Zet je volgende stappen op het gebied van fotografie en videografie met een EOS R-systeemcamera die is gebouwd rond een APS-C-sensor. -
Systeemcamera's
EOS R7
Ga de natuur in met een camera die sensationele snelheid en beeldkwaliteit biedt in een draagbare APS-C-body die is ontworpen voor de toekomst. -
Systeemcamera's
EOS R8
Stap over op full-frame fotografie en video en realiseer je creatieve ambities. -
RF-S-lenzen
RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM
Kom dichterbij met deze lichte, veelzijdige APS-C-telezoom en vind een nieuwe dimensie voor het vastleggen van reizen, sport, gezin en huisdieren. -
RF-S-lenzen
RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM
Een APS-C-zoomlens met een groothoek- tot telelens uit de EOS R-serie die perfect is voor reizen, wildlife, sport en lifestyle. -
Ultragroothoek-zoomlens
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Een compacte en lichte RF 15-30mm zoomlens, perfect voor als je op reis bent en onderweg stadsgezichten, landschappen en architectuur wilt vastleggen en wilt vloggen. -
Telefotozoomlens
RF 70-200mm F4L IS USM
Deze essentiële, compacte en lichtgewicht telezoomlens uit de L-serie, de RF 70-200mm F4L IS USM, is perfect voor reis-, sport- en wildlifefotografie en het maken van portretten. -
Statief
Tripod Grip HG-100TBR
Maak langer opnamen met meer stabiliteit en creatieve flexibiliteit dankzij deze unieke statiefgrip met afneembare afstandsbediening.