Volgens de Israëlische fotojournalist Naama Stern is het niet alleen belangrijk om iets nieuws te zeggen wanneer je je project pitcht aan fotoredacteurs, maar ook om je werk in een groter verhaal te kunnen plaatsen. Haar documentaireproject ADAMA laat de manier van leven van boeren in het Judea- en Samariagebergte zien. "Deze personen vertrouwden me en lieten me toe in hun levens, die waarschijnlijk voor het eerst werden vastgelegd voor de buitenwereld", legt ze uit. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV ingesteld op 35mm, 1/500 sec, f/16 en ISO200. © Naama Stern
Een fotografieproject pitchen kan erg intimiderend zijn. Je wilt natuurlijk een sterke eerste indruk maken en zorgen dat je harde werk opvalt, maar het kan heel lastig zijn om op te vallen tussen de tientallen of misschien wel honderden verhalen die fotoredacteurs elke dag onder ogen krijgen. Misschien heb je een idee, ben je al begonnen, of heb je zelfs al een project voltooid. Maar weet je hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw verhaal wordt gepubliceerd?
We hebben veel fotografen en fotoredacteurs gesproken met samen tientallen jaren ervaring, en dus ook met het beoordelen van pitches, het uitbesteden van opdrachten en het beoordelen van portfolio's. Hier volgen hun adviezen over wat jij kunt doen om je kans op succes te vergroten wanneer je je fotoverhaal pitcht.