Creatief met kleur: hoe je met Canon Log sterker beeldmateriaal maakt

Opnemen in Canon Log geeft filmmakers meer creatieve opties. Van filmische kleurgradatie tot HDR-video's, ontdek hoe het gebruik van Log in je video's creativiteit kan stimuleren.
Twee schermers sparren in een ruimte met gedempt TL-licht, eentje met een zwart masker en de ander met een zilverkleurig masker. Gefilmd met een Canon EOS C200 in Canon Log 3.

Door de kleurgradaties van een opname aan te passen in Canon Log kun je een specifieke sfeer creëren. Hier heeft filmmaker Ivan D'Antonio de techniek gebruikt om meer gewicht te geven aan een video die hij produceerde voor de maatschappelijke campagne Mieloma ti sfido, waarmee bewustzijn wordt gecreëerd voor de strijd tegen myeloom, een bepaald type beenmergkanker. Gefilmd met een Canon EOS C200 in Canon Log 3. © Ivan D'Antonio

Opnamen maken met Canon Log is meer dan alleen een maximaal dynamisch bereik realiseren. Hoewel alle Canon Cinema EOS-camera's, de meeste XA- en XF-videocamera's en steeds meer systeemcamera's een verscheidenheid bieden aan Log-gebaseerde gammacurves, ontwikkeld om de details te behouden in zowel de donkerste als de lichtste delen van het beeldmateriaal, heeft Canon Log veel meer mogelijkheden. Het biedt ook flexibiliteit bij het aanpassen van kleurgradaties, zodat een creative editor echt aan de slag kan gaan met het kleurenpalet van een video. Zo kan een stijlvolle, filmische look worden geproduceerd die de visuele handtekening van de filmmaker kan worden.

"Met het graden van mijn beeldmateriaal ga ik op zoek naar mijn eigen interpretatie van de werkelijkheid", vertelt de Italiaanse filmmaker Ivan D'Antonio. "Ik wil iets maken dat vertrouwd en natuurlijk overkomt, maar tegelijkertijd moet het niet alleen maar een perfecte weergave van de natuur zijn. Het moet de schoonheid van de natuur weerspiegelen zoals iemand die ziet, door de ogen van een schilder."

Met zijn eigen achtergrond als schilder omschrijft Ivan zichzelf als 'meer een Macchiaiolo' – een van de Italiaanse impressionistische schilders. Ik wil graag de waarheid achterhalen van hoe ik dingen zie en niet hoe ze eruit 'zouden moeten' zien." Sinds het begin van zijn carrière maakt hij al opnamen met Canon, eerst met een Canon XH A1-videorecorder. "Ik geef altijd de voorkeur aan Canon, naar mijn gevoel zijn de kleuren echt die van een schilder," zegt hij.

Ivan begon Canon Log te gebruiken in de Canon EOS C100 en daarna in diverse Cinema EOS-camera's. "Het gebruik van Canon Log heeft mijn manier van werken daadwerkelijk verbeterd," vertelt hij. "Ik werd steeds vrijer en begon echt te experimenteren en mijn stijl te ontwikkelen."

Een Canon EOS R5 C-camera met Voorkeuze-instellingen op het scherm.

Canon Log werd in 2011 geïntroduceerd voor de Canon EOS C300 en in de loop der jaren zijn er verschillende versies van Canon Log toegevoegd aan een steeds groter aantal Canon-camera's waaronder (maar niet beperkt tot) de EOS C400, EOS R5 Mark II, EOS R50 V, PowerShot V1 en EOS R5 C (afgebeeld).

Het LCD-scherm van een Canon EOS C400-camera met de instellingen, waaronder Canon Log 3, die wordt gebruikt om iemand te filmen die wordt geïnterviewd op het scherm.

Canon Log 3 biedt verbeterde hooglichtdetails ten opzichte van de oorspronkelijke Canon Log en is nu de meest gebruikte Log-instelling binnen de EOS-camera's. Canon Log 2 biedt een maximaal dynamisch bereik, maar Canon Log 3 genereert minder ruis in de schaduwen en heeft daarom een snellere turn-around tijdens het bewerken.

Video nabewerken in Canon Log

Een logaritmische gammacurve met de naam Canon Log werd in november 2011 geïntroduceerd voor de oorspronkelijke Canon EOS C300 (nu opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III). Al snel werd het beschouwd als een fantastische tool voor het maximaliseren van het dynamisch bereik, zonder een grotere bestandsgrootte.

Canon Log past een logaritmische tooncurve en bewerkingsparameters toe op het moment van opname om een hanteerbare bestandsgrootte mogelijk te maken en tegelijkertijd het grootst mogelijke dynamisch bereik uit de sensor te persen - bij gebruik van Canon Log 2 kan een dynamisch bereik van meer dan 16 stops worden bereikt op de EOS C300 Mark III en de EOS C70. Het resulterende beeldmateriaal moet wel worden bewerkt, want rechtstreeks uit de camera zijn het contrast en de verzadiging laag, maar het bevat meer kleurinformatie die bij de nabewerking kan worden gebruikt voor een veel groter dynamisch bereik tussen de donkerste en de lichtste gebieden.

"Canon Log geeft je veel meer speelruimte en vrijheid, zodat je de hooglichten kunt uitrekken en dieper in de schaduwen kunt duiken," vertelt Paul Atkinson, Pro Video Product Specialist bij Canon Europe. "Door dat te doen, kun je het tonale bereik vergroten en daarmee de hoeveelheid informatie die uiteindelijk op een scherm kan worden geprojecteerd.

"Naarmate sensoren gevoeliger werden, kon Canon een nog groter dynamisch bereik produceren, waardoor de eerste Canon Log-curve evolueerde naar Log 2 en daarna naar Log 3," voegt hij eraan toe. "Met de oorspronkelijke Canon Log kon je van een dynamisch bereik van 12 stops op de originele EOS C300 naar 15 stops op de EOS C300 Mark II gaan met Canon Log 2.

Een technicus met paarse handschoenen werkt aan de bedrading van een Canon-camera op een tafel.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Filmmaker Ivan D'Antonio maakt opnamen met een Canon Cinema EOS-camera in Canon Log 3 in een kleine kamer met een ouderwets interieur.

Canon Log biedt filmmakers meer controle over hoe de film er uiteindelijk uit gaat zien. Ze kunnen beeldmateriaal gemakkelijker aanpassen en hun eigen interpretatie van de werkelijkheid creëren. "Ik maak liever geen perfect gestandaardiseerde opnamen, maar ga op zoek naar de schoonheid in natuurlijke imperfecties," zegt Ivan.

Twee versies van een close-up van het gezicht van een vrouw, de eerste is een opname met lage verzadiging, vastgelegd in Canon Log 3, en bij de tweede zijn de kleurgradaties aangepast.

Bij opnamen maken in Canon Log is het beeldmateriaal laag in contrast en verzadiging, maar blijft er een enorme hoeveelheid kleurinformatie behouden. Wanneer je de kleurgradaties van je beeldmateriaal aanpast, kun je het je eigen stijl geven, zoals je hier ziet in deze foto's voor en na. Gefilmd met een Canon EOS C200 in Canon Log 3. © Ivan D'Antonio

Opnamen maken in Canon Log

Als je beeldmateriaal direct vanaf je camera wilt uitzenden of bewerken, zijn normale kleurprofielen of Canon Wide DR ideaal. Maar met een klein beetje meer tijd in de nabewerking kunnen opnamen in Canon Log betere beeldkwaliteit opleveren en je de ultieme controle bieden over de look van je beeldmateriaal. Het biedt je ook de flexibiliteit om de content aan te passen aan diverse verschillende uitvoerformaten, zoals BT.709, BT.2020, HLG of PQ HDR.

Opnamen in Log zijn laag in verzadiging en contrast, daarom moet je ervoor zorgen dat de belichting in orde is. Bij alle recente camera's met Canon Log kun je een LUT toepassen, op de monitor van de camera of op een externe monitor, waardoor je een veel beter idee krijgt van hoe het uiteindelijke beeldmateriaal eruit gaat zien. Op de EOS C70 kun je bijvoorbeeld met de functie View Assist een visuele weergave zien van een BT.709 kalibratie, een standaard voor televisie.

"Je moet de juiste belichting kiezen," zegt Ivan, "hoewel ik een slechte opname heb kunnen redden dankzij Canon Log! Ik heb de neiging om 'naar rechts te belichten' om de hooglichten te behouden en dan in de nabewerking de belichting terug te brengen. De opnamen zijn ongelofelijk schoon en ik gebruik een externe monitor met LUT's, zodat ik kan bekijken hoe ze eruitzien. Ik gebruik altijd de waveform, in plaats van alleen naar de monitor te kijken."

Het gaat er niet alleen om dat de belichting technisch in orde is, maar je moet ook begrijpen hoe de camera werkt in Log om de juiste sfeer in de scène te krijgen. "Ga experimenteren met Canon Log voordat je aan je eerste project begint," adviseert Ivan. "Probeer te begrijpen welke belichting je moet kiezen en hoe de nabewerking in zijn werk gaat. Het klinkt misschien moeilijk, maar als je er eenmaal aan gewend bent, kun je alles snel doen om de beelden te creëren die je in je hoofd hebt."

Een close-up van een schermer met masker die uiterst geconcentreerd kijkt, gefilmd met Canon Log 3 op een Canon EOS C200-camera.

Opnamen uit de maatschappelijke campagne Mieloma ti sfido voor en na de nabewerking, die Ivan filmde in Canon Log 3 met een Canon EOS C200-camera en een Canon CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S-objectief. © Ivan D'Antonio

Een close-up van een schermer met masker die uiterst geconcentreerd kijkt, gemaakt met Canon Log 3. De kleurgradaties van de opname zijn aangepast tijdens de nabewerking.

Dankzij het geweldige dynamische bereik behoudt Canon Log de details in zelfs de diepste schaduwen en hooglichten. © Ivan D'Antonio

Canon Log, Log 2 of Log 3: welke moet je kiezen?

De oorspronkelijke Canon Cinema EOS-camera's, zoals de EOS C300, hadden 8-bits CMOS-sensoren en Canon Log om het dynamisch bereik uit te breiden naar 12 stops. De technologie is sindsdien met rap tempo ontwikkeld, met de hedendaagse geavanceerde 12-bits DGO- en BSI-sensoren die 16 stops aan dynamisch bereik bieden. Omdat nu deze extra 4 stops aan bereik vast kunnen worden gelegd, zijn Canon Log 2 en Canon Log 3 geïntroduceerd, en is de oorspronkelijke Canon Log niet meer nodig in huidige modellen.

Canon Log 2 biedt absoluut maximaal dynamisch bereik (meer dan 16 stops op de EOS C300 Mark III en EOS C70), met gedetailleerde schaduwen en uitgebreide informatie over hooglichten. Canon Log 3 biedt dezelfde hooglichtprestaties met iets minder informatie over de schaduwen (tot 14 stops).

Aron Randhawa, Pro Video Product Specialist bij Canon Europe, legt uit: "Een van de nadelen van Canon Log 2 is dat er door die vele details in de schaduwen meer ruis aanwezig is, wat betekent dat je clip bij de nabewerking meer zorgvuldig werk nodig heeft om tot het gewenste eindresultaat te komen. Veel mensen hechten niet zoveel waarde aan zoveel details in de schaduwen en zijn meer geïnteresseerd in het behouden van de hooglichten en weinig werk met nabewerken. Met Canon Log 3 vermijd je dat je de ruis in elke clip tijdens het graden moet verminderen, waardoor je veel tijd bespaart."

Als gevolg hiervan is Canon Log 3 de meestgebruikte Canon Log-curve, omdat daarmee minder tijd voor nabewerking nodig is en het toch heel veel controle biedt over contrast en kleur van de uiteindelijke film.

Hierbij dient echter te worden opgemerkt dat de revolutionaire DGO-sensor in de EOS C300 Mark III en de EOS C70 ruis in de schaduwpartijen aanzienlijk vermindert, waardoor voor die camera's Canon Log 2 even praktisch is als Canon Log 3. De EOS C400 en EOS C80 zijn beide uitgerust met een full-frame BSI-sensor en Triple Base ISO-systeem voor uitstekende prestaties bij weinig licht en 16 stops aan dynamisch bereik met Canon Log 2.

Een Canon EOS R5 C-camera met op het scherm aan de achterzijde een man met een groen T-shirt en diverse geselecteerde camera-instellingen.

Canon Log 3 is zeer geschikt voor 10-bits YCbCr 4:2:2 Cinema Gamut-nabewerking, omdat het een groot dynamisch bereik combineert met subtiele kleurovergangen en het bereik voor uitgebreide kleuraanpassingen.

Het is ook goed om in gedachten te houden dat veel mensen bij het filmen in Log iets overbelichten om een wat helderder beeld te krijgen dan wat ze uiteindelijk willen. Vervolgens brengen ze de helderheid van het beeld tijdens de nabewerking weer iets terug, waardoor de schaduwen donkerder worden in plaats van meer detail te geven.

Aron vervolgt: "Canon Log 2 is echt het meest geschikt voor professionals die alles uit hun camera willen halen en die bovendien de tijd en het geld hebben om tot een zo rijk mogelijk beeld te komen. Canon Log 3 is ideaal voor gewone gebruikers die met regelmaat producties maken. Ook hiermee krijg je nog steeds een ongelooflijk gedetailleerd beeld voor zowel SDR- als HDR-beeldmateriaal, maar de workflow is veel eenvoudiger."

Canon Log-curves passen ook goed bij een 10-bits nabewerkingsproces omdat, legt Aron uit, "je met de extra subtiele kleurovergangen en het grotere dynamisch bereik van de Log-curve veel meer creatieve vrijheid hebt in het manipuleren van helderheid en kleur."

Een man speelt gitaar in een eetkamer met sierlijke, maar oude houten meubels, genomen met Canon Log 3 op een Canon EOS C200.

Opnamen voor en na de nabewerking uit de muziekvideo Marije, vastgelegd in Canon Log 3 met een Canon EOS C200 en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief. © Ivan D'Antonio

Een man speelt gitaar in een eetkamer met sierlijke, maar oude houten meubels, gefilmd in Canon Log 3. De kleurgradaties van de opname zijn aangepast tijdens de nabewerking.

Als onderdeel van zijn kenmerkende stijl geeft Ivan er de voorkeur aan om de omgeving van zijn acteurs te verlichten, in plaats van hun gezicht. Canon Log 3 was de ideale keuze voor deze kleinere shoot, omdat het rijke kleuren produceert met minimale ruis. © Ivan D'Antonio

De verschillende Log-instellingen bieden een filmmaker meer opties tijdens de shoot. In de nabewerking kun je dan een specifieke LUT toepassen op je beelden, of je eigen kleurcorrectie kiezen om ze een bepaalde esthetiek te geven.

"Op dit moment is Canon Log 2 mijn favoriet," zegt Ivan. "Ik gebruik het voor grotere projecten. Het is gewoonweg perfect, met een groot dynamisch bereik en superfletse kleuren - vooral voor scènes met veel licht. Je kunt zowel in de hooglichten als in de schaduwen kijken. Natuurlijk heb je meer tijd nodig voor de kleurcorrectie, maar je kunt ongelimiteerde schoonheid bereiken.

"Voor kleinere projecten of in situaties met weinig licht, geef ik de voorkeur aan Canon Log 3, want dan krijg ik schonere beelden bij hoge ISO-waarden. Het dynamisch bereik is in de schaduwen iets kleiner, maar de kleuren zijn levendiger, waardoor je minder tijd nodig hebt voor de nabewerking. En de resultaten zijn geweldig."

Of je nu op zoek bent naar 'ongelimiteerde schoonheid' of eenvoudigweg je eigen visie wilt realiseren, Canon Log biedt je meer creatieve ruimte.

Het scherm van een Canon EOS C80-camera met het Base ISO-instellingenscherm.

De Canon EOS C400 en EOS C80 (hier afgebeeld) zijn de eerste Cinema EOS-camera's met Triple Base ISO voor een grotere gevoeligheid en minder ruis tijdens het filmen bij weinig licht. Ze kunnen opnemen bij ISO 800/3200/12800 in Canon Log 2 en 3 of RAW en ISO 400/1600/6400 in BT.709 Wide DR, PQ en HLG.

Een vrouw filmt zichzelf waarbij ze een Canon EOS R7 met een microfoon erop op armlengte houdt.

De Canon EOS R7 is de eerste APS-C-systeemcamera met ondersteuning voor Canon Log 3-video's met 10-bits H.265/HEVC-opnamen, YCbCr 4:2:3-kleursampling en het Rec.2020-kleurenspectrum.

Canon Log in systeemcamera's

De mogelijkheid om beelden te maken in Canon Log met verschillende typen camera's geeft filmmakers meer flexibiliteit. De Canon EOS R- en EOS/PowerShot V-serie systeemcamera's met Canon Log zijn ideaal als er een compacte en wendbare filmoplossing is vereist. Ze kunnen worden gebruikt op plekken waar het lastiger is om een Cinema EOS-camera te gebruiken, bijvoorbeeld in een voertuig of op een drone, en content creators die met hybride camera's werken, kunnen profiteren van de creatieve voordelen van Canon Log.

Indien gebruikt als onderdeel van een opstelling met meerdere camera's, kan met op Canon Log ingestelde EOS-systeemcamera's beeldmateriaal eenvoudig worden afgestemd op Cinema EOS-camera's tijdens de nabewerking voor een consistente stijl. Met sommige modellen, waaronder de EOS R50 V en EOS R5 Mark II, kun je belangrijke Look Files importeren, je eigen aangepaste LUT's toepassen en creatief, expressief beeldmateriaal vastleggen met de camera.

Een gebruiker selecteert een kleurenfilter met de COLOR-knop (KLEUR) op de achterkant van een Canon EOS R50 V-camera op een Canon Tripod Grip HG-100TBR.

De Canon EOS R50 V is uitgerust met een COLOR-snelkoppelingsknop (KLEUR) voor directe toegang tot de kleurmodusopties van de camera. Hier kun je de Picture Style, het kleurenfilter en aangepaste beeldinstellingen aanpassen om de stijl van je beeldmateriaal te verfijnen.

Alternatieve (niet-Log) Canon-kleurinstellingen voor video's

Als je geen tijd hebt om Canon Log-beeldmateriaal na te bewerken, zijn er filmische video-instellingen en kleurprofielen voor Canon-camera's om je te helpen geweldige video's te maken die meteen kunnen worden gedeeld.

Zoals eerder aangegeven, levert een voorkeuze-instelling zoals BT.709 of Wide DR een beeld op dat zonder nabewerking kan worden weergegeven. Het Canon 709-beeldprofiel is een optie in het voorkeuzemenu van Cinema EOS-camera's en bepaalde Canon-systeemcamera's, zoals de EOS R5 Mark II en EOS R1. Canon 709 zorgt voor een subtiele verhoging van contrast en verzadiging met vloeiende gradaties in de hooglichten en is daarom ideaal voor het verkrijgen van filmische beelden zonder kleurgradatie.

Canon EOS-systeemcamera's hebben tevens Picture Style-menu's waarin je aanpasbare voorinstellingen kunt selecteren die kleur, contrast en scherpte van video's en foto's regelen. De EOS R50 V en de PowerShot V1 gaan een stap verder met een kleurfiltermodus waarmee je beeldmateriaal eenvoudig een onderscheidende look and feel kunt geven. Van klassieke vervaagde sepia en retro groene kleuren tot moderne combinaties van blauwgroen en oranje, de filtereffecten bieden een eenvoudige manier om de sfeer van je videocontent aan te passen. Voor nog meer gemak heeft de EOS R50 V een speciale COLOR-knop (KLEUR) waarmee je snel kunt schakelen tussen de beschikbare kleurmodi.

Verder hebben bepaalde Canon EOS-camera's een speciale HDR-videomodus waarmee je video's met een hoog dynamisch bereik op kunt nemen die ook niet hoeven te worden nabewerkt. Deze kunnen worden vastgelegd in PQ of 709 en, dankzij verbeterde verwerking, zijn gradaties vloeiender, wordt detailverlies in lichte gedeelten geminimaliseerd en wordt het dynamisch bereik uitgebreid met tot wel 3 stops. Dit betekent dat de HDR-videomodus een verbeterde helderheid biedt, perfect voor content creators die hoogwaardige YouTube-uploads willen met een zeer snelle turn-around. Bekijk deze HDR-voorbeeldvideo voor het effect (HDR-monitor wordt aanbevolen voor de beste ervaring).

Uiteindelijk geeft Canon Log je de meeste flexibiliteit om een unieke video te maken, maar deze aanvullende kleurentools zijn een eenvoudige manier om de juiste look and feel te vinden voor je video wanneer de turn-around van beeld naar scherm cruciaal is.

Welke camera's hebben Canon Log?

Canon Log werd in 2011 geïntroduceerd op de Canon EOS C300 en is nu beschikbaar op alle huidige professionele cinecamera's uit de Cinema EOS-serie en ook op bepaalde EOS R-systeemcamera's en Canon-camera's uit de EOS/PowerShot V-serie.

Canon EOS C500 Mark II

Canon EOS C400

Canon EOS C300 Mark III

Canon EOS C300 Mark II

Canon EOS C200

Canon EOS C80

Canon EOS C70

Canon EOS R5 C

Canon EOS R1

Canon EOS R3

Canon EOS R5 Mark II

Canon EOS R6 Mark II

Canon EOS R8

Canon EOS R7

Canon EOS R50 V

Canon PowerShot V1

Veelgestelde vragen over Canon Log

  • Canon Log wordt gebruikt om videobeelden te maken met een groter dynamisch en belichtingsbereik dan standaardvideo's. De Canon Log-tooncurve wordt op het moment van opnemen toegepast om meer details in de hooglichten en schaduwen te behouden vergeleken met standaardvideo's.

  • Canon Log helpt bij kleurgradatie, omdat het wordt opgenomen bij een kleurdiepte van 10 bit en biedt een fletse afbeelding met een lage verzadiging, wat een geweldige basis is voor kleuraanpassingen en HDR-workflows. Het is eenvoudiger om eerder geschoten beeldmateriaal overeen te laten komen op verschillende camera's ingesteld op Canon Log, zodat clips van Cinema EOS en EOS-systeemcamera's kunnen worden gecombineerd en kleuren afgestemd voor een consistente stijl bij opnames met meerdere camera's.

  • De eenvoudigste manier om Canon Log-beeldmateriaal na te bewerken is door film LUT's in je videobewerkingssoftware te importeren en gebruiken. Je kunt het contrast, de verzadiging en overige kleurparameters verder verfijnen om de gewenste stijl te bereiken. Je kunt ook je eigen kleurcorrectie uitvoeren zonder een speciale LUT te gebruiken.

  • De oorspronkelijke Canon Log biedt een dynamisch bereik van circa 12 stops, Canon Log 2 tot 16 stops en Canon Log 3 tot 14 stops. Canon Log 2 behoudt meer details in donkere gedeelten dan Canon Log 3, maar genereert ook meer ruis. Canon Log 3 is eenvoudiger na te bewerken omdat er een scherper beeld wordt geproduceerd en behoudt dezelfde hoeveelheid informatie over hooglichten als Canon Log 2.

  • Canon Log 2 is de beste keus als maximale details zijn vereist, met name voor scènes met weinig licht om informatie over schaduw op te halen. Het genereert echter ook meer ruis in deze donkere gedeelten van het beeld en vereist daarom meer tijd om na te bewerken.

Adam Duckworth, Marcus Hawkins and Angela Nicholson

Gerelateerde artikelen

Wat is de beste Canon-apparatuur voor het maken van films?

Ontdek de beste Canon-camera en objectiefopties voor elk filmbudget, wat je ook te besteden hebt.

Cinema RAW Light uitgelegd

Ontdek hoe Canon's compacte digitale negatief filmmakers in staat stelt om tot creatieve resultaten te komen die met andere codecs niet mogelijk zijn.

Inzicht in video-indelingen en -instellingen

Wat is de beste video-indeling om te gebruiken? Welke invloed hebben codec, framerate en andere instellingen op de opnametijd? Kom alles te weten over video-indelingen en opnameopties.

Filmen en kleurcorrecties voor HDR-video

Filmen voor een HDR-product? Experts onthullen wat de beste Canon-camera's voor HDR-video zijn, waarom goede belichting essentieel is en hoe je een HDR-workflow plant.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro