ARTIKEL
Ilvy Njiokiktjien legt dansers van het waterballet vast
Stel je de iconische dansscène uit Singing in the Rain voor, maar dan met een groep van 14 dansers, die in enkeldiep water dansen onder een grote spiegel. Zo'n scène met glinsterende waternevel en steeds wisselende lichtomstandigheden is een echte uitdaging voor elke camera en fotograaf. Ilvy Njiokiktjien, een bekroonde documentairefotograaf gevestigd in Nederland, maakte gebruik van een van de nieuwe objectieven uit de Canon L-serie om het Nederlandse balletgezelschap Conny Janssen Danst te fotograferen tijdens een uitvoering van hun opwindende show Mirror Mirror in Rotterdam.
"De dansers staan in water," vertelt Ilvy. "Het zag er spectaculair uit met het opspattende water en een enorme spiegel die aan het plafond hing — het leek alsof ik naar twee shows keek: de ene zag ik voor me en de andere kon ik in de spiegel zien. Het was ongelooflijk voor het maken van foto's."
Ilvy werkt al meer dan tien jaar als professioneel fotograaf en ze houdt zich met name bezig met de actualiteit en hedendaagse sociale problemen. "Ik begon uit nieuwsgierigheid", vertelt ze. "Ik had me destijds echt niet kunnen voorstellen dat mijn camera, en mijn werk als fotojournalist, me de mogelijkheid zou geven zoveel verschillende mensen te leren kennen.
"Het vertrouwen winnen van mensen is essentieel voor goede reportage," voegt ze toe. "Ik ben oprecht geïnteresseerd in het leven van mensen, hun verhalen en de manier waarop ze leven. Dit heeft mij ertoe aangezet om zeer speciale mensen te fotograferen, vaak in zeer zware tijden".
Door met de mensen te praten en ze te leren kennen, kan ik ze beter fotograferen.
Het is altijd Ilvy's benadering geweest om te fotograferen wat in het echte leven gebeurt en zij weigert om haar opnamen in scène te zetten. "Voor mij is het het belangrijkste om de menselijke kant te laten zien van degene die ik fotografeer. Ik heb de hongersnood in Zuid-Soedan het afgelopen jaar gefotografeerd, wat een ongelooflijk trieste ervaring was. Het zou heel makkelijk zijn geweest om gewoon rond te lopen en snel foto's te maken. Maar ik heb geprobeerd met de mensen in contact te komen en met hen te communiceren. Door ze te leren kennen, kan ik ze beter fotograferen."
Ilvy's waterballetopnamen vallen misschien onder de lichtere kant van haar documentairewerk, maar met duisternis, water, snel bewegende onderwerpen en het soms oorverdovend stille theater, waren de opnamen beslist geen sinecure. Een stil, snel objectief vinden om de actie vast te leggen was een groot deel van de uitdaging. Volgens Ilvy is de nieuwe EF 85mm f/1.4L IS USM het ideale objectief voor deze situatie: "Het is geweldig voor portretten, vooral bij weinig licht, en het heeft mooie scherpte."
Zittend op de voorste rij bij het ballet om de actie vast te leggen, liep Ilvy het risico drijfnat te worden, "maar zowel het EF 85mm f/1.4L IS USM-objectief als mijn EOS 5D Mark IV zijn waterbestendig, dus ik kon alles fotograferen," zegt ze. "Soms viel de show helemaal stil, maar gelukkig is de Mark IV zeer snel, zelfs in de stille modus, en het objectief stelt zeer snel scherp."
Ilvy moest heel snel reageren en was daarom erg blij met het lage gewicht van het objectief. "Het was veel lichter dan ik had verwacht, dus daar was ik heel blij mee; ik hou ervan als objectieven sterk, maar niet te zwaar zijn zodat ik ze in het veld kan gebruiken."
Ilvy's toptips voor documentairefoto's
Ongeacht het onderwerp dat je wilt vastleggen raadt Ilvy een methodische benadering van documentairefotografie aan:
- Neem de tijd en wees geduldig.
- Wees eerlijk over waarom je het verhaal in beeld wilt brengen.
- Onderzoek en leer zoveel je kunt voordat je in het verhaal duikt.
- Ken je apparatuur door en door.
- Neem regelmatig een beetje afstand van het verhaal om een nieuw perspectief te krijgen.
Geschreven door