FILMMAKING

Hoe apparatuur van Canon twee verschillende producties voor de game-industrie tot leven bracht

In 2024 werd het prestigieuze Golden Joystick Awards-evenement live gestreamd voor een LED-muur. De Future Games Show was een virtuele productie met meerdere camera's die in een studio werd gefilmd tegen een groen scherm. Ontdek hoe het team achter beide producties Canon-apparatuur gebruikte om ze mogelijk te maken.
Een aantal technici, op de rug gezien, die meerdere monitoren beheren. Op de achtergrond vindt een prijsuitreiking plaats die onder verschillende camerahoeken op de monitoren wordt weergegeven.

Racquet Studios heeft de prestigieuze Golden Joystick Awards live gestreamd met Canon CR-N500 PTZ-camera's (aan het plafond bevestigd, helemaal rechts op deze foto), twee Canon XF605-videocamera's aan de zijkant en een Canon EOS C70 op een gimbal waarmee werd rondgelopen. Alle camera's werden bediend met een Canon RC-IP1000-afstandsbediening.

De Golden Joystick Awards zijn een begrip in de gamingcommunity. Het zijn de langst bestaande game-awards ter wereld waarbij de winnaars door het publiek worden gekozen. Opkomende productiebedrijf Racquet Studios kreeg de opdracht om de uitreiking van de Golden Joystick Awards 2024 live te streamen en koos hiervoor voor Canon-apparatuur. Hierna filmde het bedrijf de Future Games Show, een vooraf opgenomen evenement dat als live wordt opgenomen. Het gebruikte daarvoor een deel van diezelfde Canon-apparatuur. Hier lees je hoe de Canon-camera's en -technologieën beide producties mogelijk maakten.

Het 41e jaarlijkse Golden Joystick Awards-evenement werd live gestreamd vanuit een hotel in het centrum van Londen. Dit was op zich al een veeleisende taak, maar dit jaar was er nog een extra uitdaging: de awards werden voor het eerst sinds 2019, vóór de Covid pandemie, weer in levende lijve gehouden. De organisatoren wilden de look en feel van de virtuele evenementen die tijdens de pandemieperiode alleen online waren gehouden, nabootsen.

Voor die virtuele evenementen werden extravagante virtuele omgevingen gebruikt, met een grafische stijl die het productiebedrijf moest reproduceren. Tegelijkertijd moest dit worden gecombineerd met een podium voor de aanwezige presentatoren en gasten en zelfs voor een live muziekoptreden. Om de uitdaging nog groter te maken, moest het volledige evenement live worden gestreamd via meerdere platforms, zonder dat nabewerking mogelijk was.

Simon Skinner, Managing Director bij Racquet Studios, vertelt hoe ze dit deden, met inzichten van Rob Ruardy, Technical Director en Josh Lewis, Production Director.

Een presentator staat op het podium tijdens de uitreiking van de 41e jaarlijkse Golden Joystick Awards. Op de achtergrond van het podium bevindt zich een groot, kleurrijk display met daarop geometrische designs en het logo van het evenement.

De jaarlijkse Golden Joystick Awards werden virtueel gehouden tijdens de coronapandemie. voor de live-uitreiking wilden de organisatoren vasthouden aan een consistente, extravagante look.

Een Canon CR-N500 PTZ-camera die aan een plafondbevestiging hangt.

De actie op het podium werd vastgelegd met drie Canon CR-N500 PTZ-camera's. Deze waren aan het plafond bevestigd en werden op afstand bediend met wireless afstandsbediening via het XC-protocol van Canon.

Productie van de Golden Joystick Awards

"De set was een 14 meter brede LED-muur met een speciaal gemaakt podium met meerdere niveaus, waardoor een volledig meeslepende productie ontstond", vertelt Simon.

Voor het vastleggen van de actie gebruikten Simon en zijn crew een opstelling van zes camera's met Canon-apparatuur. De belangrijkste camera's waren drie CR-N500 PTZ-camera's van Canon. Deze werden aan het plafond van de zaal gemonteerd, zodat alles goed in beeld kon worden gebracht, ondanks de mensenmenigte. "Camera's voor vloermontage zouden in zo'n drukke zaal heel onpraktisch zijn geweest", legt Josh uit: "De PTZ-camera's waren dus ideaal." Dankzij de functies voor pannen en kantelen, en de 15x optische zoom besloegen de drie camera's samen de volledige presentatieruimte.

Aan de zijkanten van het podium werden twee professionele Canon XF605-videocamera's op statieven geplaatst, beide met een camera-operator. Hiermee kon alles op het podium relatief onopvallend worden gevolgd. Samen met de PTZ-camera's bood deze opstelling alle vereiste hoeken, van groothoekopnamen tot close-ups.

Tot slot werd een Canon EOS C70 op een gimbal gebruikt als een bewegende camera, waarmee door de zaal kond worden gelopen en de reacties van mensen in het publiek, spontane momenten en overgangsshots konden worden vastgelegd.

Alle zes de camera's werden op afstand bediend met een Canon RC-IP1000-afstandsbediening, waarmee verbinding werd gemaakt via het XC-protocol van Canon. Hiermee kunnen tot 200 camera's worden bediend. De afstandsbediening werd gebruikt om op afstand de belichting, scherpstelling en instellingen te configureren.

"Het werkte feilloos", vertelt Simon. "De apparatuur en de technische infrastructuur waren perfect."

Rob voegt eraan toe dat de 4K-feeds van alle camera's naadloos op elkaar aansloten dankzij Canon's kleurwetenschap, die garant staat voor uniforme kleuren. De verschillende sensoren - 1.0-type 4K UHD-sensor in de CR-N500, 1.0-type 4K CMOS-sensor in de XF605 en 4K Super 35mm DGO-sensor in de EOS C70 - leverden allemaal een groot dynamisch bereik met zeer weinig ruis in de steeds veranderende lichtomstandigheden en de automatische scherpstelling werkte in alle gevallen 'precies zoals we hoopten', aldus Rob - een kritieke factor bij zoveel beweging en voortdurende activiteit tijdens het event. "Samen met de Eye Detection AF en intelligente Head Tracking in zowel de EOS C70 als de XF605 was vooral de Auto Tracking-functie van de PTZ-camera heel nuttig", voegt hij eraan toe.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een beeld uit de 41e jaarlijkse Golden Joystick Awards, met Canon CR-N500 PTZ-camera's die aan het plafond zijn gemonteerd en een camera-operator met een Canon EOS C70 op een gimbal in het midden van de ruimte.

Door de Canon CR-N500 PTZ-camera's aan het plafond te bevestigen, kon het team de actie vastleggen ondanks de grote mensenmassa tijdens de uitreiking. Een camera-operator met een Canon EOS C70 op een gimbal (staand, in het midden) kon tussen de tafels door lopen voor opnamen van reacties en andere momenten.

Een Canon XF605-videocamera op een statief, met op het LCD-scherm een live-weergave van een scène op podium.

Aan beide zijden van het podium gebruikten de camera-operators Canon XF605-videocamera's op statieven om de actie vanuit een andere hoek te volgen. Dankzij het compacte ontwerp bleven de XF605-camera's relatief onopgemerkt in de drukte, terwijl de operators de beschikking hadden over belangrijke functies zoals 15x optische zoom, geavanceerde automatische scherpstelling met Eye Detection AF en intelligente Head Tracking, en alle connectiviteit die nodig is voor live streaming.

De Future Games Show filmen

Na hun ervaring met de Golden Joystick Awards produceerde Racquet Studios de Spring Edition van de driemaandelijkse Future Games Show, het paradepaardje van GamesRadar voor digitale games, met een wereldwijd publiek van bijna 10 miljoen kijkers.

"Dit was echt iets heel anders", zegt Simon - een vooraf opgenomen virtuele productie in een studio in plaats van een live-evenement. Ook dit werd gefilmd met een virtuele set en opgenomen als een live uitzending. Rob: "Om moiré te vermijden besloten we in dit geval geen LED-achtergronden te gebruiken. Zelfs als je alleen maar een zuiver groene achtergrond belicht, kan het nog steeds een probleem zijn, welke camera je ook gebruikt. Het vereist ook veel rekenkracht om drie LED-muren te renderen, allemaal tegelijk gesynchroniseerd. We besloten om een groen scherm te gebruiken, omdat we met Blackmagic Ultimatte-compositors de feeds in realtime konden samenstellen en een vergelijkbaar resultaat konden krijgen."

De show werd in de studio opgenomen met een 8 meter brede chromagroene ruimte zonder hoeken als achtergrond. Er werd gebruikgemaakt van virtuele productie in een set-up met een groen scherm met meerdere camera's, en een in Unreal Engine gemaakte virtuele achtergrond.

De A-cam was een Canon EOS C500 Mark II-bioscoopcamera in combinatie met een Canon CN-E 45-135mm T2.4 L F / FP Flex Zoom-lens en gemonteerd op een zwenkarm, met een wireless teleprompter.

De geavanceerde ondersteuning voor lensmetagegevens in Canon Flex Zoom-lenzen omvat de protocollen Cooke /i Technology en Zeiss eXtended Data. De lens voerde de gegevens rechtstreeks en in realtime door naar een aangesloten trackermodule, waardoor volledige precisie en nauwkeurigheid mogelijk waren.

Voor close-upcamera's werden twee CR-N500 PTZ-camera's van Canon gebruikt, die aan beide zijden werden geplaatst. Elke camera werd wireless bediend met een speciale afstandsbediening, in dit geval een Canon RC-IP100 en een Canon RC-IP1000. Het team koos voor deze camera's vanwege hun ervaring met de awarduitreiking: "De PTZ-camera's waren interessant voor ons in de virtual reality-ruimte vanwege de 3D-bewegingsgegevens die ze konden uitvoeren", legt Rob uit. Ze beschikken ook over het onmisbare FreeD-protocol om gegevens over de camerapositie en lens naadloos naar Unreal Engine te verzenden zonder dat een trackingapparaat nodig is.

"Hiermee konden we veel van de uitdagingen bij het gebruik van meerdere camera-tracking-oplossingen voor dergelijke producties het hoofd bieden."

De Future Games Show wordt gefilmd, met twee presentatoren voor een groen scherm en het productieteam als silhouetten op de voorgrond.

De Future Games Show werd opgenomen in een studio voor een groen scherm, met als hoofdcamera een Canon EOS C500 Mark II op een zwenkarm en twee Canon CR-N500 PTZ-camera's als B-camera's.

De Future Games Show zoals de kijkers die zagen, met twee presentatoren die staan voor geavanceerde graphics op het scherm achter hen en bij hun voeten.

De show had een wereldwijd publiek van bijna 10 miljoen kijkers die de uitreiking zagen alsof deze live was, met verbluffende graphics die naadloos in de uitzending waren opgenomen.

Virtuele-productietechnologie

Josh legt uit dat het team verwachtte dat het een hele uitdaging zou zijn om de PTZ-camera's te integreren met de Canon Cinema EOS-apparatuur. Een consistente stijl op alle camera's was van cruciaal belang, en Canon's kleurwetenschap leverde wederom alles wat nodig was, in combinatie met de uitgebreide connectiviteitsopties van de camera's, waaronder XLR, HDMI en SDI. De PTZ-camera's leveren native 4K UHD-beelden. De reeks opname-indelingen van de EOS C500 Mark II omvat 4K UHD-oversampling van de full-frame sensor van 5,9K, die moiré onderdrukt en ruis vermindert. Dit resulteert in een superieure beeldkwaliteit.

"De studio-opstelling bevatte een aangepaste verlichtingsinstallatie die dynamische, op beelden gebaseerde verlichting produceerde die in realtime door Unreal Engine werd gevoed", voegt Rob toe. "Het werd allemaal aangestuurd door de Disguise RX-2- en VX-2-mediaservers, die ook alle camerakalibraties, Unreal Engine-pipelines en live matting voor het uitbreiden van het groene scherm beheerden om onze achtergrond groter te maken dan het fysieke formaat ervan in de studio."

Rob prijst de prestaties van de CN-E 45-135mm T2.4 L F/FP-lens met zijn 'ongelooflijke T2.4 over de gehele brandpuntsafstand en de filmische look, waarmee je een LED-scherm net onscherp kunt maken om moiré te voorkomen - het is een prachtig stukje glas en ongelooflijk nuttig voor virtuele productie.'

Simon voegt eraan toe dat Racquet Studios de lens onlangs heeft gekoppeld aan de Canon EOS C400, die samen met de EOS C80 nog meer camera- en lensgegevens ondersteunt voor virtuele productie en VFX dankzij het CV-protocol.

"De EOS C400 verandert alles voor de markt voor virtuele productie", zegt hij. "We willen hem heel graag vaker gebruiken in andere producties."

Canon voor virtuele filmproductie

Racquet Studios begon als een traditioneel creatief bureau en produceerde productfoto's, bedrijfsvideo's en dergelijke. Het breidde zijn activiteiten uit naar virtuele productie toen projecten tijdens de pandemie werden onderbroken of geannuleerd.

"Veel andere bedrijven die actief zijn in virtuele productie hebben een technische achtergrond. Het belangrijkste verschil van Racquet is dat wij een creatieve achtergrond hebben", legt Simon uit.

En vanuit dit perspectief benadert het productieteam de keuze van apparatuur: wat kan hen helpen hun creatieve visie tot leven te brengen?

"We werken samen met een paar technische partners, maar met Canon hebben we een heel speciale relatie", voegt Simon toe.

Naarmate de virtuele productie-industrie groeit, zal Racquet Studios ongetwijfeld voor nieuwe uitdagingen komen te staan, net zoals het geval was bij het live streamen van de 41e editie van de Golden Joystick Awards en het filmen van de Future Games Show in een virtuele set. Maar Simon heeft er vertrouwen in dat de apparatuur van Canon hen zal helpen om dergelijke uitdagingen het hoofd te bieden. "De oplossingen van Canon zijn voortdurend in ontwikkeling. Canon herkent problemen en brengt producten op de markt om ons te helpen en ons het leven gemakkelijker te maken."

Mabinty Taylor-Kamara and Alex Summersby

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro