PRINTEN

"Mijn printer geeft me een voorsprong"

Actiefotograaf Richard Walch legt uit hoe het printen van zijn foto's zijn bedrijf vooruit heeft geholpen.
Een print van een skiër die minuscuul afsteekt tegen de enorme steile berg waar hij vanaf skiet. Foto door Richard Walch.

Canon Ambassador Richard Walch maakt zijn eigen, aangepaste fotoprints op zijn Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer om relaties op te bouwen met klanten en zakelijke kansen te creëren. © Richard Walch

Als tiener droomde Richard Walch ervan om de wereld over te reizen als professioneel snowboarder. Helaas kwam die droom niet uit, maar in plaats daarvan wist hij zijn twee grote passies te combineren en werd hij wintersport- en reclamefotograaf. Hij heeft voor verschillende cliënten gewerkt, waaronder Red Bull, Apple, Audi en BMW, en diverse prijzen gewonnen voor zijn werk. Als onderdeel van zijn werk maakt hij zijn eigen fotoprints, die zijn visitekaartje vormen en waarmee hij opvalt tussen andere fotografen. Het helpt hem klanten te behouden en nieuwe klanten te werven.

Hoewel hij door de jaren heen een trouwe klantenkring heeft opgebouwd, is het volgens hem sinds de pandemie lastiger geworden om goede relaties met klanten op te bouwen en te behouden, aangezien er minder persoonlijk contact is. Hij vertelt: "Fotografen strijden, net als iedereen, om een kleiner aantal opdrachten, maar mijn Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer geeft me een voorsprong."

"Nadat ik een shoot heb gedaan voor een cliënt, maak ik graag een mooie print. Die lijst ik in en geef ik als geschenk. Het verkopen van prints hoort niet bij mijn dagelijkse werkzaamheden, maar het geven van een zelfgemaakte print op groot formaat zorgt voor een persoonlijke touch. Op die manier zeg je: 'Bedankt voor de opdracht. Ik heb genoten van onze samenwerking.' Daarmee ontwikkel je een hechte relatie en behoud je je klanten. Als ik klanten na elke opdracht een nieuwe print geef, bouwen ze uiteindelijk hun eigen persoonlijke collectie op."

Richards blijft investeren in zijn relaties met klanten, ook nadat de opdracht is afgerond. "Als iemand weggaat bij een bedrijf waarvoor ik heb gewerkt en een nieuwe uitdaging aangaat, bel ik diegene op en zeg ik: 'Het was heel fijn om met je samen te werken. Waarom kies je geen foto die je leuk vindt, dan print ik die voor je als bedankje.'"

"Dat werkt goed, omdat het een leuk gebaar is. Bovendien herinnert ze het eraan dat ze je voor een volgende opdracht weer kunnen bellen. Je krijgt meestal opdrachten via mensen die je kent. Alles draait om relaties en contacten. Het is gewoon een natuurlijk proces bij het maken van reclame voor fotografie."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een fotoprint van een besneeuwde berg komt uit een Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer.

Richard's vertrouwde Canon imagePROGRAF PRO-1000 produceert wederom een fantastische fotoprint. Hij geeft aan dat hij van deze investering keer op keer weer profijt heeft.

Op schaal printen met de PRO-1000

Richard begon met zijn printwerk in 2016, als een van de eerste gebruikers van de Canon imagePROGRAF PRO-1000. Deze printer gebruikt hij nog steeds voor al zijn werk. De voornaamste reden voor zijn keuze is het formaat dat de printer aankan, namelijk tot A2.

"Je moet grotere afbeeldingen kunnen printen als professional. Die zijn gewilder. Ze bieden je een beter rendement", legt hij uit.

Het gebruiksgemak van de printer is ook een belangrijke factor voor Richards toewijding aan de PRO-1000. "Het apparaat werkt zonder dat je het (met een kabel) moet verbinden met de computer, zeer gebruiksvriendelijk", zegt hij. "Je kunt je niet concentreren op het maken van uniek werk als je dingen onnodig gecompliceerd maakt."

Bij het maken van voorwerpen voor klanten streeft Richard echt naar authenticiteit en hoogwaardige printkwaliteit. Hij geeft toe dat hij een fotolab zou kunnen betalen om zijn werk te printen en respecteert de goede kwaliteit van de producten die ze daar verkopen. Maar hij gelooft dat de persoonlijke stijl van zijn zelfgemaakte fotoprints een diepere indruk achterlaat.

"De labs zijn fantastisch. Ze hebben meerdere opties voor het inlijsten en ze zijn snel en betaalbaar", geeft hij toe. "Maar als je een van hun prints uitpakt, zie je dat het een industrieel product is. Het is niet handgemaakt. Daar is zeker een markt voor, maar het is niet wat ik zoek."

Product Marketing Lead bij Canon Europe, Suhaib Hussain, beveelt de Canon imagePROGRAF PRO-1000 en PRO-300 aan voor het maken van fotoprints van professionele kwaliteit. "De inkt op pigmentbasis van deze printers zorgt voor een uitstekende kwaliteit, met name op matglans- en fine art-papier, met een uitgebreid kleurengamma en toonbereik en superieure prestaties bij zwart-witprints. De technologie is in principe identiek in beide printers, maar de imagePROGRAF PRO-1000 kan grotere prints van het formaat A2+ maken en is voordeliger bij grote volumes. De imagePROGRAF PRO-300 is compacter, maar kan prints in A3+ maken, en de zwarte dichtheid is iets beter."

Suhaib adviseert Canon's gratis Professional Print & Layout (PPL)-software om het beste uit deze printers te halen. "Dat is een zelfstandig programma, maar ook een plug-in voor Canon Digital Photo Professional, en kan worden gebruikt met Adobe Photoshop en Adobe Lightroom Classic", zegt hij. "Het voldoet aan al je printbehoeften, van kleurenbeheer tot ICC-profielen voor een groot scala aan fotopapier en fine art-papier van Canon en andere hoogwaardige fabrikanten, zoals Canson® en Hahnemühle."

"Met PPL maak je ook in een handomdraai je eigen aangepaste indelingen, van rand-tot-rand-prints tot meerdere afbeeldingen op één pagina", voegt hij eraan toe. "Geïntegreerde tools voor soft- en hard-proofing zorgen voor een nauwkeurig resultaat, en er is ook een optie waarmee je een reeks miniaturen kunt maken. Op die manier kun je de look and feel van het eindresultaat aanpassen om een specifieke sfeer op te roepen."

De cloudservice image.canon zorgt voor gebruiksgemak en beveiliging, vanaf het maken van de foto's tot het printen. Hierdoor kun je naadloos afbeeldingen van je camera uploaden naar de cloud en ze daar opslaan. Met een maandabonnement krijg je toegang tot Canon's service voor RAW-beeldverwerking in de cloud, die gebruikmaakt van neurale netwerktechnologie of door AI ondersteunde beeldverwerking. Hiermee kun je je bestanden optimaliseren voor het printen. En dat allemaal met veilige end-to-end versleuteling.

"Met behulp van Canon's ondersteunende software kan ik een ogenschijnlijke HDR-print maken met veel meer detail", aldus Richard. "De software verricht wonderen, zodat ik mijn foto in een oogwenk kan optimaliseren voor mijn gekozen papier."

Een Canon-printer print een zwart-witportret van een oudere man.

5 tips om professioneel foto's te printen

Canon Ambassador Clive Booth en Canon-printexpert Suhaib Hussain vertellen hoe je jouw eigen fotoprints van professionele kwaliteit kunt maken.
Een fotoprint op een verpakking van fine art-printerpapier.

Richard experimenteert met verschillende papiersoorten om voor elke printbehoefte het juiste papier te vinden.

Spelen met papier

Of je nu hoogwaardige fotoprints maakt om te verkopen of weg te geven aan klanten, als je wilt dat jouw werk echt opvalt, draait het allemaal om de presentatie. Richard raadt aan te verkennen hoe je verschillende elementen kunt gebruiken om je werk om te toveren tot een echt kunstwerk.

"Het is aan jou om erachter te komen wat je ermee kunt", zegt hij. "De meeste mensen willen bijvoorbeeld gewoon een grote, glanzende foto. Maar ik vind het veel aantrekkelijker om papiersoorten te gebruiken dat iets anders bieden, zoals een meer matte afwerking."

"Er is een enorme verscheidenheid aan papier, maar je moet experimenteren om te zien wat het beste werkt voor jou en je fotografie. Je kunt aan je avontuur beginnen en alles echt personaliseren zoals jij dat wilt, en iets maken wat echt uniek is", zegt Richard. "Dan kun je het inlijsten en ophangen en wordt het echt een uniek kunstwerk." En wie kan dat nou weerstaan? .

Een BMX-rijder voert een stunt uit op een ronde patio met een heg. Gefotografeerd door Richard Walch met een Canon EOS R5.

Niet alle fascinerende opnamen van Richard zijn gemaakt op exotische, verafgelegen locaties. Deze afbeelding van een BMX-rijder, cadeau gedaan als print, is dichter bij huis genomen, namelijk bij een BMX-school in Berlijn. Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief, ingesteld op 20 mm, 1/200 sec, f/5.6 en ISO 320. © Richard Walch

Deelnemers aan een paardenrace galopperen in de richting van de camera op een besneeuwde racebaan in deze afbeelding die Richard Walch met een Canon EOS R3 heeft gemaakt.

Paardenraces op ijs is typisch een extreme sport die perfect past bij de kernactiviteiten van Richard. Dankzij de snelle framerate en krachtige Af-trackingfuncties van zijn EOS R3 mist Richard nooit een belangrijk moment. Gefotografeerd met een Canon EOS R3, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/5000 sec, f/5 en ISO 640. © Richard Walch

Een bedrijfsplan opstellen als fotograaf

Een belangrijk deel van je bedrijfsplan als fotograaf is het bepalen van je unique selling point en je marketingstrategieën, en hoe je jezelf hiermee kunt onderscheiden.

Richard legt uit hoe zijn bedrijf tot bloei kwam toen hij zijn niche had gevonden in het fotograferen van snowboarders. Contacten en opdrachten in die wereld leverden hem weer nieuwe opdrachten op. Het is belangrijk dat je jezelf promoot en werk probeert binnen te halen, zegt hij, maar vergeet niet dat het pitchen van je verhaal in minder dan één van de tien gevallen een opdracht zal opleveren. Hij volgt naar eigen zeggen de instructies van klanten altijd "zeer nauwkeurig" op, maar voegt daar ook extra creatieve ideeën aan toe die hij uitwerkt in zijn eigen tijd en als extra optie aanbiedt naast de gewenste opdracht. Deze extra opnamen en zijn fotoprints zijn een investering in zijn relaties met klanten en in de marketing voor zijn bedrijf.

Een stapel ingelijste prints naast de Canon-printer van Richard Walch.

Het eindproduct, door Richard zelf ingelijst en klaar om te worden verzonden naar de gelukkige ontvanger.

Een minder aantrekkelijk maar cruciaal element van het bedrijfsplan voor fotografen is het berekenen van de kosten, inclusief voor belastingen en apparatuur. "Veel fotografen gaan de mist in omdat ze de belastingen niet meerekenen. Mensen denken vaak: 'Wauw, ik heb veel geld verdiend, dat kan ik nu lekker uitgeven.' Maar na een jaar of twee krijg je een brief van de belastingdienst. Het loont om vanaf het begin om advies te vragen en de financiële aspecten te onderzoeken. Gebruik ook de gratis adviezen van overheidsinstanties en bedrijfscoaches. Het is de saaiste kant van het werk, maar van essentieel belang als je een levensvatbaar bedrijf wilt opbouwen. Het is ook belangrijk om een strategie te ontwikkelen voor het aanschaffen van apparatuur. Je zult merken dat camerabody's een levensduur van vier à vijf jaar hebben, en objectieven van zo'n tien jaar. Je moet die twee gebieden van elkaar scheiden en langzaamaan uitbreiden."

Het maken van je eigen fotoprints kan heel spannend of intimiderend zijn, of je nu een print cadeau wilt geven aan gewaardeerde klanten of fotoprints wilt maken om te verkopen. Richard plukt de vruchten van zijn prints: ze bieden hem betere zakelijke kansen, en dus een betere carrière als fotograaf.

Adobe, Lightroom en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.

Oliver Cuenca and Matthew Richards

De uitrusting van Richard Walch

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

A Canon DSLR with a Canon EF 24-70mm f/4L IS USM lens on a desk alongside three other Canon lenses.

Camera's

Canon EOS R3

De Canon EOS R3 is een systeemcamera die ideaal is voor sport-, wildlife- en nieuwsfotografie door vluchtige momenten vast te leggen met 30 fps, waarbij details worden vereeuwigd die niet zichtbaar zijn met het blote oog.

Canon EOS R5

Met zijn revolutionaire videoprestaties kan deze hybride systeemcamera sensationele foto's met 45 Megapixel maken tot maar liefst 20 fps, of met een druk op de knop filmische 12-bits 8K RAW-video.

Canon EOS-1D X Mark III

Canon's baanbrekende spiegelreflexcamera, de opvolger van de EOS-1D X Mark II die Richard het meest gebruikt. "Deze camera is volledig ontworpen met het oog op snelheid en duurzaamheid, zonder concessies te doen", zegt Richard enthousiast. "Dat is helemaal mijn soort fotografie. Wat een perfecte match!"

Objectieven

Canon RF 28-70mm F2L IS USM

Dit zoomobjectief uit de L-serie is gemaakt voor reisfotografie, trouwfotografie en fotojournalistiek. Dankzij de geavanceerde, ringvormige USM AF-motor kan hij vliegensvlug en vrijwel geruisloos scherpstellen.

Accessoires

Canon Control Ring-vattingadapter EF-EOS R

Dankzij deze adapter kun je EF-S- en EF-objectieven naadloos op EOS R-camera's gebruiken en zo alles uit het EOS System halen. Er gaat er een nieuwe wereld voor je open, boordevol creatieve mogelijkheden.

Canon imagePROGRAF PRO-1000

Print in hoogwaardige kwaliteit met deze A2-desktopprinter, die haarscherpe kleuren en schitterende details biedt. Een geavanceerd 12-inktensysteem brengt je foto's tot leven. "Als je serieus aan de slag wilt gaan met printen, raad ik je aan een grotere printer te nemen", adviseert Richard. "Wat je ook doet met je prints, je hebt uiteindelijk een printer nodig die grotere afbeeldingen kan printen."

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro