Canon EOS R
Een baanbrekende full-frame systeemcamera die nieuwe standaarden zet voor fotografen en filmmakers. "De stille modus is heel belangrijk wanneer ik deze authentieke momenten wil vastleggen," aldus Matthew.
ARTIKEL
De in Londen gevestigde fotograaf Matthew Joseph staat bekend om zijn reclamefotografie waarin mensen centraal staan. Zijn foto's roepen emoties op en laten geloofwaardige momenten zien in situaties die normaal gesproken ongeloofwaardig en commercieel zijn. Met zijn rijke, filmische stijl trekt hij klanten uit alle sectoren van de bedrijfs- en uitgeverswereld en maakt hij foto's voor bekende merken, creatieve bureaus en non-profitorganisaties.
Matthew is een van de eerste fotografen die het trio f/2.8 RF-zoomobjectieven van Canon heeft gebruikt: de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM, de Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM en de Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM. Het trio levert ultragroothoek-, standaard- en telezoombereik, en biedt professionele kwaliteit, 5-stops beeldstabilisatie en soepele Nano USM-scherpsteltechnologie. Samen zorgen ze voor een bereik van brandpuntsafstanden waarmee professionele fotografen in vrijwel elke situatie uit de voeten kunnen.
In dit geval kreeg Matthew de opdracht om een fotoverslag te maken van een dag op een roeiclub aan de Theems vlak bij Londen. Hij gebruikte hiervoor de Canon EOS R en de nieuwe RF-zoomobjectieven. Lees hier alles over zijn fotoshoot.
Was dit de eerste keer dat je roeiers gefotografeerde?
"Nee. De afgelopen jaren heb ik vaak op de Theems gewerkt, zowel voor persoonlijke projecten als voor opdrachten, dus ik heb heel wat onder roeiers verkeerd. Ze vormen een fascinerend gezelschap. Ze werken keihard en staan de hele winter door vroeg op, ook wanneer het koud is en regent. Het is een alles-of-niets-omgeving. Maar meer dan in het eigenlijke roeien, ben ik geïnteresseerd in het clubhuis, de boten, het onderhoud, de sociale kant van alles, de wedstrijden, het prestige en de subcultuur. Het is echt een fascinerend onderwerp voor een fotograaf."
Hoeveel van je dagelijkse fotografie zou je met dit bereik van brandpuntsafstanden kunnen doen?
"Technisch gezien, alles. Ik heb niets nodig dat groter is dan 15 mm of langer dan 200 mm. Over het algemeen fotografeer ik tussen de 24 en 85 mm."
Hoe was het om met de ultragroothoek van de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM te werken?
"Ik fotografeer voornamelijk mensen, dus ik gebruik bijna nooit meer dan 15 mm. Deze zoom biedt echter een heel handig bereik van brandpuntsafstanden. Hoewel ik me het lekkerst voel bij 35 mm, waarmee ik vaak en veel fotografeer, doen zich ook regelmatig situaties voor waarin ik snel een grotere hoek nodig heb.
"Tijdens de fotoshoot in het botenhuis heb ik de RF 15-35mm F2.8L IS USM gebruikt, omdat de korte brandpuntsafstand de vorm van de lange roeiboten accentueerde. Ik wilde vastleggen hoe de roeiers deze grote boot uit de stelling tilden en als ploeg samenwerkten om hem veilig in het water te krijgen. Het was een kleine, smalle ruimte waarin veel gebeurde, dus dit objectief was een logische keuze."
Was de Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM die dag het betrouwbare werkpaard?
"Ik heb 'm heel veel gebruikt. Het is het perfecte objectief voor het type buitenportret dat ik graag maak. Iedereen vindt dat 85 mm hét portretobjectief is, maar ik gebruik vaak 24 tot 35 mm voor mijn portretten."
Wanneer heb je de Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM gebruikt?
"Die was mijn steun en toeverlaat toen we op de rivier boot naast boot voeren, en we een zekere afstand moesten bewaren. Het bereik van de brandpuntsafstanden gaf me de flexibiliteit om het ene moment de omgeving erbij te betrekken en het volgende moment in te zoomen voor intiemere beelden. Mijn assistent stond naast me om me te helpen bij het verwisselen van de objectieven, maar ik kon de RF 70-200mm F2.8L IS USM lang blijven gebruiken, omdat de grootte en het gewicht van het objectief uitstekend waren."
Hoe functioneerde de 5-stops beeldstabilisator toen je opnames maakte vanaf het water?
"Het was echt indrukwekkend. Ik filmde een roeiboot vanaf een varende boot, vanuit de hand, met een RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief, en sommige opnames zien er uit alsof ze vanaf een gimbal zijn gemaakt. Het is nieuw om dat niveau van IS-prestaties te kunnen combineren met een diafragma van f/2.8. Het opent nieuwe mogelijkheden."
Hoe heb je de aanpasbare Control Ring op de objectieven geconfigureerd?
"Ik stel de ring zo in dat ik de ISO kan wijzigen. Ik fotografeer alles in de handmatige modus, dus verander ik voortdurend de drie variabelen sluitertijd, diafragma en ISO. Het was geweldig om de ISO zo snel en makkelijk te kunnen aanpassen. Het duurde even voordat ik eraan gewend was, maar het is echt een goede optie, beter dan een extra functieknop op de camera."
Welke functies van de Canon EOS R zijn met name geschikt voor jouw manier van werken?
"Ik maak graag foto's vanuit ongewone en interessante hoeken, en hoewel ik liever niet zonder zoeker fotografeer, zijn er situaties waarin het variangle touchscreen erg handig is. Het is ook fijn om de functie Touch & Drag AF op het scherm te kunnen gebruiken wanneer je via de zoeker fotografeert. Ik selecteer altijd handmatig een AF-punt en het is makkelijker om het AF-punt te verplaatsen door mijn duim over het scherm te slepen, dan door een joystick op een traditionele DSLR te gebruiken. Wanneer ik een video maak, schakel ik over op handmatig scherpstellen, omdat ik dat zo gewend ben. De focus peaking is dus een geweldige functie.
"Een ander voordeel is de stille opnamemodus. Wanneer ik in een bepaalde situatie duik, zijn mensen zich aanvankelijk bewust van de aanwezigheid van de fotograaf. Ik heb manieren ontwikkeld om mensen te helpen vergeten dat ik er ben, maar die illusie wordt soms verbroken door het geluid van de sluiter. De stille modus is dus heel belangrijk wanneer ik dit soort authentieke momenten wil vastleggen."
Welke foto was het lastigst om te nemen?
"Ik wilde de band tussen de roeiers en de rivier vastleggen. De roeiers zitten heel laag in de boot, op slechts een paar centimeter afstand van het water, en worden constant nat. Ik wilde dat moment op een intieme manier vastleggen, dus moest ik in mijn wetsuit het water in. Het was moeilijk voor de roeiers, omdat ze bang waren mij te raken. De roeispanen scheerden over mijn hoofd en spatten me nat. Ik had maar een paar seconden om ervoor te zorgen dat niet alleen de camera goed stond ingesteld, maar ook dat de gezichtsuitdrukkingen van de vier roeiers klopten met de actie.
"In eerste instantie fotografeerde ik met de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM, maar het beeld was net te breed en daardoor ging de band die ik wilde vastleggen, verloren. Ik schakelde dus over op de RF 24-70mm F2.8L IS USM en die gaf me alles wat ik nodig had."
Welk advies zou je iemand geven die nog nooit roeiers in actie heeft gefotografeerd?
"Bereid je voor op kou en nattigheid, wees alert en reageer snel! De roeiers hebben niet veel controle over de boten, ze zijn niet superwendbaar, dus als fotograaf moet jij wendbaar zijn en een uitrusting hebben waarmee je snel kunt reageren. Ik fotografeer roeiers het liefst vanaf het water. Voor mij draait het om de momenten buiten de actie om. Dit zijn weliswaar mooie actiefoto's, maar ik ben meer geïnteresseerd in die laatste momenten van een wedstrijd, wanneer ze uitgeput zijn, wanneer ze net een wedstrijd hebben verloren, of juist hebben gewonnen en uitgelaten zijn."
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Een baanbrekende full-frame systeemcamera die nieuwe standaarden zet voor fotografen en filmmakers. "De stille modus is heel belangrijk wanneer ik deze authentieke momenten wil vastleggen," aldus Matthew.
Met een ultragroothoek en buitengewone scherpte dankzij de optische kwaliteit van de L-serie en de 5-stops beeldstabilisatie voor dynamische hoeken, zelfs in kleine ruimten. "Tijdens de fotoshoot in het botenhuis heb ik dit objectief gebruikt, omdat de korte brandpuntsafstand de vorm van de lange roeiboten accentueerde," aldus Matthew.
Geef je fotografie met full-frame systeemcamera's een professionele uitstraling dankzij een 24-70 mm zoom met een snel diafragma en 5-stops beeldstabilisatie. "Ik heb het heel veel gebruikt,” zegt Matthew. "Het is het perfecte objectief voor het type buitenportret dat ik graag maak."
Een compacte, high-speed telelens die elke professionele fotograaf moet hebben voor het vastleggen van bruiloften, sport of wildlife. "Het bereik van de brandpuntsafstanden gaf me de flexibiliteit om het ene moment de omgeving erbij te betrekken en het volgende moment in te zoomen voor intiemere beelden," zegt Matthew.
ARTIKEL
De RF 24-240mm F4-6.3 IS USM van Canon is misschien wel hét ideale objectief voor op reis, zoals Richard Walch tijdens een reis langs de indrukwekkende kust van Noorwegen ontdekte.
ARTIKEL
Is een full-frame systeemcamera geschikt voor jou? Mike Burnhill van Canon beantwoordt 10 veelgestelde vragen over de EOS R, de EOS RP en RF-objectieven.
ARTIKEL
Bruiloftfotograaf en Canon-ambassadeur Félicia Sisco praat over het maken van redactioneel-achtige bruidsportretten met het RF 85mm F1.2L USM-objectief.
ARTIKEL
De 10 belangrijkste dingen die je moet weten over het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro