KOOPGIDS

De beste lenzen voor beginnende wildlifefotografen

Ga je beginnen met wildlifefotografie? Leg prachtige beelden van wilde dieren en vogels vast met deze prime- en zoomlenzen van Canon.
Canon Camera
Het vastleggen van intieme beelden van wilde dieren en vogels in hun natuurlijke leefomgeving vereist inzicht in het gedrag van dieren, veldwerkvaardigheden, geduld en doorzettingsvermogen. Maar zelfs als je dat allemaal hebt, kom je nog steeds niet ver zonder een telelens.

Het goede nieuws is dat je geen dure professionele lens hoeft aan te schaffen om te beginnen met wildlifefotografie. Er is een ruime keuze aan lichtgewicht, hoogwaardige lenzen voor wildlifefotografie, waaronder lenzen die passen bij de compacte EOS M-cameraserie, de geavanceerde AF- en hoge ISO-capaciteiten van de full-frame EOS R System-systeemcamera's, en de nieuwste EOS-spiegelreflexcamera's.
Drie herten in silhouet tegen de wolken, badend in goudkleurig licht.

Zoomlenzen bieden meer kadreringsopties, zodat je van dierenfoto's van dichtbij kunt overschakelen naar een weidser beeld waarin ze in hun omgeving worden vastgelegd. Deze foto is gemaakt met een camera met een APS-C-sensor van 187 mm, oftewel een brandpuntsafstand equivalent aan 35 mm van 299 mm. Gefotografeerd met een Canon EOS 850D met een Canon EF 70-300mm f/4.5-6 IS II USM-lens ingesteld op 1/2500 sec, f/5.6 en ISO800. © Ben Hall

Een close-up van een kleurrijke papegaai met groene veren op zijn kop, groen-blauwe vleugels en een fel oranje lijf.

Met telelenzen kun je gedetailleerde foto's maken van dieren die je niet van dichtbij kunt benaderen, of dat nu komt omdat ze gevaarlijk zijn of omdat je ze gewoon wilt vermijden. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 600mm F11 IS STM-lens, ingesteld op 1/350 sec, f/11 en ISO1600.

Heb ik een telelens nodig voor het fotograferen van wilde dieren?




Niet altijd. Soms kun je een groothoeklens, waarmee gewoonlijk een lens met een brandpuntsafstand van 35 mm of minder wordt bedoeld, gebruiken om foto's te maken van wilde dieren in hun omgeving, maar daarvoor moet je wel dichtbij kunnen komen. Als je beeldvullende foto's van wilde dieren wilt maken, heb je meestal een lens nodig in het telebereik (brandpuntsafstand van 85 mm of meer) of super-telebereik (300 mm of meer). Dit type lenzen heeft een smallere zichthoek (slechts een klein stukje van de scène voor je), waardoor dieren en vogels die ver weg zijn groter worden weergegeven op de foto.

Moet ik een zoomlens of een primelens gebruiken voor wildlifefotografie?




Telezoomlenzen zijn veelzijdiger, waardoor je de compositie van je foto kunt aanpassen zonder zelf van positie te hoeven veranderen of te moeten stoppen met fotograferen om op een andere lens over te schakelen. Primelenzen bieden slechts één brandpuntsafstand maar zijn over het algemeen lichter van gewicht dan de equivalente zoomlens. Ze zijn ook verkrijgbaar in langere brandpuntsafstanden, zodat je gemakkelijker wildlife kunt fotograferen waar je fysiek niet dichterbij kunt komen als zelfs je zoomlens niet voldoende bereik heeft.
Een zwemmende Canadese gans in rustig water.

Het baanbrekende EOS R System maakt innovatieve, lichte lensontwerpen mogelijk, zoals de Canon RF 800mm F11 IS STM, die 260 g weegt en ingeklapt slechts 281,8 mm lang is, zodat je hem gemakkelijk mee kunt nemen. Gefotografeerd met een Canon EOS RP en een Canon RF 800mm F11 IS STM-lens, ingesteld op 1/500 sec, f/11 en ISO1250. © Ben Hall

Een hert met een prominente gewei staat in een veld met gras, met de kop omhoog en naar de camera gericht.

Een zoomlens biedt je de flexibiliteit om je opname opnieuw samen te stellen en de scène vast te leggen wanneer je geen tijd hebt om van lens te wisselen. Gefotografeerd met een Canon EOS 850D met een Canon EF 70-300mm f/4.5-6 IS II USM-lens ingesteld op 300 mm (brandpuntsafstand equivalent aan 35 mm is 480 mm), 1/500 sec, f/5,6 en ISO400. © Ben Hall

Welke brandpuntsafstanden zijn het meest geschikt voor wilde dieren en vogels?

Vogels zijn meestal kleiner en moeilijker te benaderen dan andere wilde dieren, dus heb je vaak een langere brandpuntsafstand nodig om ze te fotograferen. Waar je van een groot zoogdier beeldvullende opnamen kunt maken met een 300mm- of 400mm-lens, heb je wellicht een 500mm-, 600mm- of zelfs een 800mm-lens nodig voor bepaalde soorten vogelfotografie.

De grootte van je camerasensor kan wel helpen. De APS-C-sensoren in EOS M-systeemcamera's en APS-C EOS-spiegelreflexcamera's zijn compacter dan full-frame sensoren, dus in feite snijden ze het beeld uit de lens bij, waardoor het onderwerp een groter deel van je beeld vult. De 'bijsnijdfactor' is 1,6x, wat betekent dat als je een EF-lens neemt die ontworpen is voor een full-frame camera, en die gebruikt op een camera met een APS-C-sensor, je in feite het bereik van de lens met een factor 1,6 vergroot. Een 400mm EF-lens op een Canon EOS 250D geeft bijvoorbeeld een weergave die gelijk is aan een 640mm-lens (400 x 1,6) op een full-frame camera. Andere kenmerken van de lens blijven gelijk, maar grotere sensoren kunnen over het algemeen een kleinere scherptediepte bereiken, wat meer achtergrondonscherpte oplevert.

Welke andere functies zijn belangrijk bij het kiezen van een lens voor wildlifefotografie?

Lenzen met een langere brandpuntsafstand zijn moeilijker stil te houden, maar een ingebouwde Optical Image Stabilizer (IS) kan helpen om onscherpte door cameratrilling te corrigeren. Een krachtige focusmotor helpt je om snel bewegende dieren bij te houden. Hoe stiller de motor, hoe kleiner de kans dat je een dier wegjaagt. Een hoger maximaal diafragma (lager f-getal) betekent dat de lens meer licht in de camera kan doorlaten, wat kan helpen als je snel bewegende dieren bij weinig licht fotografeert. Tenslotte moet je rekening houden met de afmetingen en het gewicht van je lens, want je zult waarschijnlijk een compacte, lichte lens bij je willen hebben om alle gelegenheden voor wildlifefotografie optimaal te kunnen benutten.

Vaagheid is echter niet altijd slecht, zoals professioneel wildlifefotograaf Ben Hall uitlegt in zijn video over creatief worden met abstracte wildlifefotografie*.

Wat zijn de beste Canon-lenzen voor wildlifefotografie?

Hier volgt een selectie van gebruiksvriendelijke prime- en zoomlenzen om foto's van wilde dieren en vogels van hoge kwaliteit te kunnen maken.

Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM

Een hert met een prominent gewei op een open plek in het bos draait zich om en kijkt naar de camera.

Door de brandpuntsafstand te verdubbelen, bijvoorbeeld van 200 mm tot 400 mm, zien dieren en vogels er twee keer zo groot uit op de foto, waardoor het onderwerp optimaal wordt weergegeven als het focuspunt. Gefotografeerd met een Canon EOS RP met een Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM-lens ingesteld op 400 mm, 1/40 sec, f/8 en ISO800. © Ben Hall

Een hert met een beginnend gewei staat in een groen bos en wordt omringd door varens.

Dankzij de kleine beeldhoek van telelenzen is het eenvoudiger om de perfecte zachte achtergrond te kiezen om een dier in te kadreren. Gefotografeerd met een Canon EOS RP met een Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM-lens ingesteld op 373 mm, 1/50 sec, f/8 en ISO1250. © Ben Hall

De RF-lenzen van Canon voor EOS R System-camera's zijn voorzien van een aantal ontwerpinnovaties; de RF 100-400mm F5.6-8 IS USM is daarop geen uitzondering. Hij is lichter dan de Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS II USM, maar heeft een groter bereik dat nog verder kan worden vergroot met RF-extenders. Hij heeft het voordeel van een 5,5-stops Image Stabilizer voor scherpere opnamen vanuit de hand (zoals hierboven) en hij gebruikt Nano USM-scherpsteltechnologie voor snelle, stille automatische scherpstelling waardoor je de onderwerpen waar je dichtbij wilt komen, niet afschrikt.

Canon RF 800mm F11 IS STM

Op dit moment is de RF 800mm F11 IS STM de langste RF-lens die verkrijgbaar is. Hiermee maak je beeldvullende opnamen van wilde dieren, of je nu groot wild fotografeert of vogels in je achtertuin. Als je de Canon Extender RF 1.4x of de Canon Extender RF 2x aan de lens toevoegt, krijg je nog meer bereik: met de laatste zelfs tot 1.600 mm. De camera's uit de EOS R System-serie kunnen zelfs bij deze indrukwekkende brandpuntsafstand automatisch scherpstellen.

Voor een lens met zo'n groot bereik is de RF 800mm F11 IS STM verrassend compact en licht, en voorzien van een 4-stops Optical Image Stabilizer voor scherpere foto's en video's vanuit de hand.
Een haas in een veld. De achtergrond is wazig en door de zonneschijn zijn de aderen in een van zijn oren zichtbaar.

Dankzij het grote bereik van een telelens zoals de RF 800mm F11 IS STM kunnen schichtige dieren worden gefotografeerd zonder dat ze schrikken. Gefotografeerd met een Canon EOS RP en een Canon RF 800mm F11 IS STM-lens, ingesteld op 1/100 sec, f/11 en ISO500. © Ben Hall

Een alerte lemur op een rots met enkele openingen in de rotswand erachter.

Telelenzen met een kleiner maximaal diafragma, zoals f/5.6 en f/11, zijn gemakkelijker mee te nemen en betaalbaarder dan lenzen met een groot maximaal diafragma (lagere f-getallen). Gefotografeerd met een Canon EOS RP en een Canon RF 600mm F11 IS STM-lens, ingesteld op 1/1400 sec, f/11 en ISO1600.

Canon RF 600mm F11 IS STM

Hoewel de Canon RF 800mm F11 IS STM met name geschikt is voor vogelfotografie, is de RF 600mm F11 IS STM een supertelelens voor meer algemene doeleinden, geschikt voor zowel vogels als dieren. De functies zijn vergelijkbaar met die van de RF 800mm, waaronder een diafragma zonder lamellen van f/11 voor een aangename achtergrondonscherpte en een STM-motor voor vrijwel geruisloze automatische scherpstelling, en hij kan worden gecombineerd met de Canon Extender RF 1.4x (voor een brandpuntsafstand van 840 mm) en de Canon Extender RF 2x (die naar 1.200 mm gaat). De lens kan ook worden ingeschoven tot een lengte van minder dan 20 cm, waardoor het een veelzijdige supertelelens wordt die je overal mee naartoe kunt nemen.

Canon EF 70-300mm IS f/4-5.6 IS II USM

Een eend die op waterniveau is gefotografeerd, met waterdruppels aan de snavel.

De veelzijdige Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM-lens is compatibel met zowel full-frame als APS-C EOS spiegelreflexcamera's en kan ook worden gebruikt op camera's uit het EOS R System en de EOS M-serie via adapters. Gefotografeerd met een Canon EOS 850D met een Canon EF 70-300 IS f/4-5.6 IS II USM-lens ingesteld op 267 mm (brandpuntsafstand equivalent aan 35 mm is 427 mm), 1/320 sec, f/5.6 en ISO640. © Ben Hall

Dit is een zoomlens met een uitgebreid bereik van 70-300 mm brandpuntsafstand en een klassieke lens voor beginnende wildlifefotografen, die flexibele kadreringmogelijkheden voor grotere dieren biedt. Om nog dichterbij te komen, bevestig je de EF 70-300 IS f/4-5.6 IS II USM op een Canon EOS-spiegelreflexcamera met een APS-C sensor (zoals de Canon EOS 850D, EOS 250D of EOS 90D) en kun je profiteren van het vergrotingseffect van de kleinere sensor, waardoor je een bereik krijgt dat gelijk is aan 112-480 mm.

Met een gewicht van slechts 710 g en een compacte afmeting van 14,55 cm is het een gemakkelijk mee te nemen lens. De 4-stops Image Stabilizer helpt bovendien om onscherpte door cameratrillingen te verminderen voor scherpere foto's.

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

Een zwemmende koet in een langzaam stromende rivier.

De veelzijdige EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM-lens is licht en compact, zodat je hem overal mee naartoe kunt nemen. Gefotografeerd met een Canon EOS 850D met een Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM-lens ingesteld op 250 mm (brandpuntsafstand equivalent aan 35 mm is 400 mm), 1/400 sec, f/5,6 en ISO800. © Ben Hall

Twee zwemmende zwanen in rustig water.

Met de EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM-lens kun je dicht bij dieren op afstand komen en soepel en stil foto's maken zonder dat je onderwerp wordt opgeschrikt. De STM-scherpstelling is zo stil dat het veel minder waarschijnlijk is dat deze wordt opgevangen door de microfoon van de camera. Gefotografeerd met een Canon EOS 850D met een Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM-lens ingesteld op 200 mm (brandpuntsafstand equivalent aan 35 mm is 320 mm), 1/4000 sec, f/5,6 en ISO800. © Ben Hall

Als je op zoek bent naar een telezoomlens als aanvulling op een 18-55mm-standaardlens is dit een goede optie. De EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM is ontworpen voor EOS-spiegelreflexcamera's met APS-C-sensoren, zoals de Canon EOS 2000D en EOS 4000D, en geeft een beeld met een zichthoek die equivalent is aan die van een 88-400mm-lens op een full-frame camera. Hij is klein, licht en gemakkelijk mee te nemen op een dagje uit naar een dierentuin of wildpark, of als je wat verder weg reist.

Canon EF-M 55-200mm f/4-5.6 IS STM

Een kleurrijke papegaaien zit op een tak, met bladerrijke bomen op de achtergrond.

Met de ring voor handmatige scherpstelling in de EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM-lens kun je snel en gemakkelijk nauwkeurige scherpstelaanpassingen maken, wat ideaal is voor krachtige portretten en details. Gefotografeerd met een Canon EOS M2 (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS M6 Mark II) en een Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM-lens, ingesteld op 200 mm, 1/30 sec, f/8 en ISO100.

Deze compacte telezoomlens voor EOS M-systeemcamera's geeft een beeld dat equivalent is aan een 88-320mm-lens op een full-frame camera. De EF-M 55-200mm f/4-5.6 IS STM beschikt over een 3,5-stops Image Stabilizer waarmee je scherpere opnamen uit de hand kunt maken, en maakt gebruik van een stappenmotor (STM) voor een soepele, fluisterstille autofocus die met name geschikt is voor het maken van beeldvullende video's van wilde dieren.

Alternatieve lenzen voor wildlifefotografie

Hoewel telelenzen de werkpaarden van de wildlifefotografie zijn, zijn er nog veel meer lenzen die op creatieve wijze kunnen worden ingezet bij het fotograferen van dieren en vogels.

Macro-lenzen zoals de Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM, Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM en de Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM zijn perfect voor het fotograferen van bijvoorbeeld insecten en andere kleine wezentjes. Ze stellen dichterbij scherp dan andere soorten lenzen, zodat je ook met een klein onderwerp het hele beeld kunt vullen. Macrolenzen zijn verkrijgbaar in verschillende brandpuntsafstanden. Langere lenzen zijn beter geschikt voor wildlifefotografie omdat je close-up details van verderaf kunt fotograferen. Hoewel de Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM geen specifieke macrolens is, heeft hij een indrukwekkende macrovergroting tot de helft van de ware grootte en kan hij van dichtbij scherpstellen, wat handig is als je plotseling iets in de buurt ziet dat de moeite waard is om vast te leggen.

Groothoeklenzen zoals de Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM en de Canon RF 16mm F2.8 STM-ultragroothoeklens kunnen ook nuttig zijn om meer van de leefomgeving van een dier vast te leggen of een hele zwerm vogels, of zelfs een vlog met jezelf in het beeld, pratend over de wilde dieren achter je. Als je een camera met Wi-Fi-functionaliteit gebruikt, kun je bij de camera weggaan en het dier dichterbij laten komen. De foto kun je dan maken met de gratis Canon Camera Connect smartphone-app om de sluiter op afstand te activeren.


Geschreven door Marcus Hawkins


*Video alleen beschikbaar in het Engels.

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

  • Een rode eekhoorn kijkt richting de camera terwijl die over gedroogde bladeren en gevallen bloemblaadjes loopt.

    WILDLIFEFOTOGRAFIE

    Tips & Tricks voor het fotograferen van dieren in het wild

    Tips en technieken om je wildlifefotografie naar een hoger niveau te tillen en alles uit je Canon-camera en -lenzen te halen.

  • Een luipaard die uitrust in de schaduw.

    WILDLIFEFOTOGRAFIE

    Van prijswinnaars tot professionals

    Twee winnaars van Young Wildlife Photographer of the Year vertellen wat het vroege succes voor hen betekende.

  • WILDLIFEFOTOGRAFIE

    Wildlifefoto's met de Canon EOS 90D

    Bekijk de opmerkelijke resultaten van Markus Varevuo's wildlifeshoot met de Canon EOS 90D.

  • Een close-up van een bruine springende spin.

    MACROFOTOGRAFIE

    Ontdek de wereld van insecten

    Onthul het geheime leven van de kleinste beestjes met tips en tricks van Pierre Anquet.