Wanneer je documentaire-tv maakt, is het vaak niet mogelijk om een opname opnieuw te doen. Cameraregisseur Daniel Bateman is daarom een groot voorstander van het gebruiken van alle hulpmiddelen die je camera te bieden heeft. Zo maakt hij steeds vaker gebruik van Gezichtsdetectie, "vooral bij interviews waarbij ik meeloop met de camera op de schouder. Als je opnamen wilt maken met f/2.8, is het vrij moeilijk om handmatig scherp te stellen wanneer er voortdurend mensen om je heen bewegen." © Jo Munnik
Daniel Batemans carrière vormt de blauwdruk voor aanstormende documentairemakers. Daniel had als tiener al een passie voor fotografie en fotojournalistiek. Hij volgde de opleiding filmproductie aan de universiteit, waar hij zich verdiepte in het maken van documentaires. Nadat hij ongeveer vijf jaar lang als videoredacteur had gewerkt, raakte hij bevriend met mensen die zich hadden gespecialiseerd in het maken van oorlogsdocumentaires, en hij heeft nooit meer achterom gekeken.
Daniel maakt nu al meer dan tien jaar documentaires en heeft materiaal gefilmd en content geregisseerd voor HBO, VICE, de BBC en meer. Hij en zijn camera's hebben al veel landen over de hele wereld bezocht, en in 2022 won hij twee Emmy Awards als lid van het team achter de VICE News-documentaire Inside the Battle for Jerusalem.
Daniel zegt dat hij bij zijn werk als documentairemaker veel profijt heeft van zijn achtergrond in nabewerking. "In het begin ga ik aan de slag alsof ik opnamen maak voor de nabewerking en ga ik een mentale checklist van shots af", zegt hij.
"Wanneer je een documentaire maakt, kun je om meerdere redenen maar heel kort toegang hebben tot een bepaalde locatie. Stel je hebt in totaal 20 minuten de tijd en je bent al 15 minuten bezig met het filmen van het onderwerp, dan heb je aan het eind dus maar vijf minuten over om de locatie in beeld te brengen. Je wilt de editors zoveel mogelijk materiaal geven zodat zij er een geheel van kunnen maken."