Alexandra Andreeva is een arts en hartchirurg in opleiding die fotografie gebruikt als afleiding van haar dagelijkse werk – hoewel ze ook chirurgische procedures documenteert met haar camera. Ze was de eerste contentcreator die opnamen mocht maken met de EOS R8, Canon's nieuwste hybride systeemcamera.
Voor haar persoonlijke werk heeft Alexandra tot dusver vertrouwd op een oudere Canon APS-C-spiegelreflexcamera, waar ze altijd bijzonder graag mee heeft gefotografeerd. "Zodra je gewend raakt aan een bepaalde camera, weet je welke instellingen je moet kiezen zodat het beeld er precies zo uit komt te zien als je je had voorgesteld", zegt Alexandra. "Maar het is duidelijk dat de cropsensor van een APS-C-camera je in een groot aantal opzichten nogal beperkt."
Welk verschil zou het voor Alexandra maken als die beperkingen er niet meer waren? Om de mogelijkheden van een moderne full-frame systeemcamera te ontdekken, testte ze de EOS R8 uit tijdens een shoot in Parijs, en ging ze daarbij een aantal speciale foto- en videografie-uitdagingen aan van Canon Ambassador Martin Bissig.
HYBRIDE
Canon EOS R8: full-frame hybride uitdaging in het hart van Parijs
Canon EOS R8-uitdaging 1: Gebruik geringe scherptediepte
Voor haar eerste opdracht wilde Martin Alexandra de creatieve mogelijkheden van het maken van opnamen met een geringe scherptediepte laten ontdekken. Alexandra gebruikte voor deze uitdaging een Canon RF 50mm F1.8 STM-objectief, dat in combinatie met de full-frame sensor van de EOS R8 een geringe scherptediepte biedt en zachte onscherpe gebieden produceert bij een volledig open diafragma.
De locatie voor deze uitdaging was een stadstuin bovenop de daken, waar Alexandra de mensen fotografeerde terwijl ze de gewassen verzorgden. "Het idee is om het fruit en de groenten alleen aan lokale restaurants daar te leveren – erg groen en duurzaam dus", vertelt Alexa.
De geavanceerde Eye Detection AF op de EOS R8 is een uitkomst voor het maken van opnamen met het grootste diafragma. "Je moet continu een goede scherpstelling hebben als je met zo’n geringe scherptediepte werkt, anders worden je opnamen onbruikbaar", legt Martin uit.
Alexandra begon de uitdaging door Julie, de tuinmanager, te fotograferen. "Ik deed mijn voordeel met de Eye Detection AF omdat ik met Julie wilde praten terwijl we aan het werk waren en haar wilde vertellen wat ze moest doen", legt Alexandra uit. "De camera slaagde er bijzonder goed in om de juiste scherpstelling te behouden, zodat ik me kon concentreren op de kadrering en compositie zonder me zorgen te hoeven maken of Julie wel scherp in beeld kwam.
"De technologie achter de camera is ongelooflijk. Julie bewoog ontzettend snel tussen de rijen planten, de wind blies haar haren voor haar gezicht, en ik fotografeerde van achter de bladeren, maar de camera deed wat hij moest doen."
Heb je Canon-apparatuur?
Canon EOS R8-uitdaging 2: Maak opnamen vanuit een grotere hoek
Alexandra's volgende uitdaging was het maken van een omgevingsportret van botanicus Patrick Blanc, een pionier op het gebied van verticale tuinen.
"We bezochten hem thuis, dat was echt mind-blowing", zegt Alexandra. "Het leek gewoon een normaal huis in Parijs, maar zodra je de woonkamer binnenkwam, merkte je dat er iets vreemds aan de hand was: er vlogen opeens vogels boven je hoofd en de twee muren achter zijn tafel leken te zijn veranderd in een tropisch regenwoud. Er druppelde ook voortdurend water naar beneden in een enorm aquarium onder je voeten, waar je vissen kon zien zwemmen onder Patricks bureau."
Met deze uitdaging werd duidelijk welke creatieve voordelen de full-frame sensor van de Canon EOS R8 Alexandra bood voor dit soort situaties. "Het was een zeer krappe, maar hoge ruimte en alles zat dicht op elkaar", legt Martin uit. "De enige manier waarop Alexandra dat in één shot kon vastleggen was door een combinatie van de full-frame sensor en een ultragroothoekobjectief te gebruiken – in dit geval de Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM. Het was er ook behoorlijk donker, dus moest ze de ISO-waarde flink verhogen."
Ook de krachtige 5,5-stops Image Stabilizer en de uitstekende autofocus bij weinig licht van de EOS R8 kwamen goed van pas in deze omgeving.
"Het was een heel uitdagende ruimte om in te werken, en moeilijk om iemand die daar niet zelf ter plekke was duidelijk te maken hoe dit er allemaal uitzag", zegt Alexandra. "Maar de camera slaagde daar bijzonder goed in. Hoewel de ISO op een hoge waarde was ingesteld, minstens ISO16000 bij de meeste opnamen, was de kwaliteit van de beelden geweldig. De full-frame sensor maakt van elke opname automatisch iets prachtigs, niet? Hij vergroot je mogelijkheden."
6 belangrijke kenmerken van de Canon EOS R8
Canon EOS R8-uitdaging 3: Maak een video
Voor de volgende uitdaging maakte Alexandra een korte video over Benjamin Benmoyal, een voormalig Frans-Israëlische paratrooper die nu modeontwerper is. Benjamin is vooral bekend geworden door zijn collecties waarvoor hij een unieke stof gebruikt die wordt geweven van oude VHS- en cassettetapes. "Echt geweldig, niet alleen vanuit het perspectief van fashion design, maar ook wat betreft het aspect van duurzaamheid en recycling", merkt Alexandra op.
Martin legt uit welke videofuncties op de Canon EOS R8 zeer handig kunnen zijn voor fashionopnamen. "We kunnen gebruikmaken van de 180fps slow motion om de bewegingen van een model vast te leggen", zegt hij, "en de oversampled 4K gebruiken om zoveel mogelijk detail naar voren te halen. Ook zouden we opnamen kunnen maken in Canon Log 3 om professionele kleurgradatie mogelijk te maken in onze post-productieworkflow."
Alexandra had nog niet veel ervaring met het maken van video's. Maar zelfs als beginner, vond ze het gemakkelijk om opnamen te maken in slow motion en Canon Log 3. Ze was ook erg onder de indruk van de kwaliteit van de 4K 60p-video van de EOS R8, waarbij oversampling van de 6K-sensor een uitvoer van hogere kwaliteit produceert dan de 4K-video die op de camera wordt opgenomen.
"Ik wilde de video beginnen met het beeld van Benjamin die tape om een klos wond zodat die kon worden gebruikt in de weefmachine om de stof te maken, en dan eindigen met een model dat kleding droeg van dit materiaal", legt Alexandra uit. Ze maakte gebruik van het variangle touchscreen van de EOS R8 om het proces vast te leggen vanuit creatieve hoeken. "Zo hoefde ik niet ergens op te gaan staan of vanaf de grond te werken om vast te leggen hoe de stof werd geknipt of hoe deze met spelden in de paspop werd geprikt," zegt ze.
Door een hoge framerate van 180 fps te gebruiken om het model te filmen terwijl ze bewoog, kon het videoresultaat nog verder worden verbeterd. "Ze droeg een enorm grote poncho gemaakt van de cassettestof", vertelt Alexandra. "Ik vroeg haar daarom om wat in de rondte te draaien, zodat het materiaal schitterde in de zon. Dat zag er geweldig uit, vooral in slow motion – als een bewegende zee van stof."
Canon EOS R8-uitdaging 4: Maak opnamen bij weinig licht
De laatste taak die Martin Alexandra gaf was het uittesten van de mogelijkheden van de EOS R8 voor het maken van opnamen bij weinig licht. Deze shoot vond plaats in Montmartre, in het hart van Parijs. Martin wilde Alexandra uitdagen om opnamen te maken vanuit de hand, en daarbij zoveel mogelijk haar voordeel te doen met de full-frame sensor en het verhogen van de ISO-waarden.
"Wat betreft de prestaties bij hoge ISO-waarden zijn full-frame sensoren veel beter dan APS-C-sensoren", zegt hij. "De 24,2 Megapixel full-frame sensor van de EOS R8 geeft je uitstekende mogelijkheden bij weinig licht, waardoor je extra creatief kunt zijn en opnamen kunt maken in omstandigheden waar dat voorheen waarschijnlijk niet mogelijk was."
Alexandra geeft toe dat ze nog nooit iets dergelijks had geprobeerd, omdat ze zich vooral richt op natuur- en landschapsfotografie. "De hele trip was één grote uitdaging voor mij, omdat ik niet gewend ben om opnamen te maken in de stad", voegt ze eraan toe. "Maar deze uitdaging om opnamen te maken bij weinig licht was vanuit technisch opzicht toch wel de meest interessante. Ik heb uiteindelijk opnamen gemaakt met zeer hoge ISO-waarden, van ISO8000 of ISO16000.
"We waren vlakbij de Sacré-Cœur. Het was een prachtige, klassieke straat in Parijs, maar erg donker, met de lichten van de stad in de verte. Ik maakte wat opnamen van een meisje dat de straat overstak en je kon alle lichten van het verkeer achter haar zien, wat de opname wat extra kleur gaf."
De autofocus van de EOS R8 werkt bij lichtniveaus zo laag als -6.5 EV, en levert daarmee zelfs betere prestaties dan bepaalde professionele camera’s. "Ik houd van nachtfotografie, maar dit soort prestaties krijg ik niet met een spiegelreflexcamera", zegt Alexandra. "Met de EOS R8 waren er geen beperkingen meer. Ik kon alles vastleggen wat ik wilde."
Veelzijdige video
Alexandra vond de lichte Canon EOS R8 comfortabel en handzaam voor de lange dag dat ze in touw was. "Je hebt nu de vrijheid om een full-frame camera met je mee te dragen zonder je zorgen te hoeven maken dat hij te zwaar is", zegt ze, "en met de wetenschap dat je geweldige resultaten krijgt."
Alexandra vat haar ervaring met de Canon EOS R8 samen als "het hebben van volledige vrijheid". Ze stelde vast dat de geavanceerde functies en hybride mogelijkheden van de full-frame EOS R8 haar bevrijdde van de beperkingen die ze voorheen had met haar eerdere APS-C-camera, en deze haar nieuwe creatieve mogelijkheden boden.
"Ik kreeg met deze camera het gevoel dat ik opnamen kan maken van alles wat ik maar wil. Of het nu gaat om het maken van video’s of nachtopnamen, gebruik van een geringe scherptediepte of het maken van een portret in een actieve omgeving – alles is mogelijk."
Lees hier meer over Alexandra's ervaring in de Shutter Stories-podcast:
Alexandra Andreeva's uitrusting
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Camera
Canon EOS R8
De 24,2 Megapixel full-frame CMOS-sensor van de Canon EOS R8 opent een wereld aan creatieve mogelijkheden voor fotografen en filmmakers. "Ik was ongelooflijk verrast hoe compact en licht de camera wel niet was", vertelt Alexandra. "Door zijn perfecte grootte is hij ideaal om mee te nemen op een weekendtrip, maar hij biedt toch die geweldige full-frame kwaliteit."
Lenzen
Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
De RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM is een uiterst geruisloos ultragroothoekzoomobjectief voor full-frame camera’s dat beschikt over een 5,5-stops Image Stabilizer, en een aanpasbare Focus en Lens Control Ring waarmee de camera-instellingen kunnen worden aangepast zonder je oog van het onderwerp te hoeven halen.
Canon RF 24-50MM F4.5-6.3 IS STM
Het objectief uit de Canon EOS R8-set is compact, licht en betaalbaar, en de perfecte match voor de lichtste full-frame EOS-camera. Het veelzijdige zoombereik maakt het een buitengewoon praktische optie voor landschappen, portretten en algemene dagelijkse foto- en videografie.
Canon RF 50mm F1.8 STM
Alexandra vertrouwde op dit snelle en compacte objectief voor een uitstekende, creatieve scherptedieptecontrole bij het maken van haar portretten in Parijs – maar ook voor fotograferen bij weinig licht is dit een geweldig objectief. Het asferische objectiefelement en de Super Spectra Coating zorgen ervoor dat beelden scherp zijn op de gewenste plaatsen en de snelle, vrijwel geruisloze STM-motor maakt het objectief een uitstekende keuze voor video.
Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM
Een compact, licht RF-prime-objectief dat je onderwerpen flatteert en je inspireert om op zoek te gaan naar prachtige details. Hij biedt een subtiel telezoomperspectief, macro-close-up-scherpstelling en een 5-stops Image Stabilizer voor een ongelooflijke veelzijdigheid.
Accessoires
Canon Directional Stereo Microphone DM-E1D
De Directional Stereo Microphone DM-E1D geeft een digitaal signaal voor helder geluid, en kan zonder kabels op de Multi-function shoe van je camera worden geschoven voor een betrouwbare, veilige verbinding, zodat je je kunt concentreren op het moment.