De producent en regisseur hebben het vastgelegd alsof de wingsuitvliegers superhelden zijn: twee figuren met kleurrijke kostuums vliegen door de lucht boven de Theems en recht door een kenmerkende Londense bezienswaardigheid, de Tower Bridge. Maar dit shot is niet gegenereerd met speciale effecten op een computer in een studio. Dit gebeurde echt. Voor deze ongelooflijk ambitieuze extreme-sportshoot van Red Bull sprongen twee moedige wingsuitvliegers uit een helikopter op ongeveer 900 meter boven Londen en vlogen door de Tower Bridge. Ze behaalden hierbij snelheden van meer dan 245 km/u en zijn de eersten die dit ooit hebben gedaan.
Het was heel snel voorbij en het kon niet opnieuw. Het vastleggen van de wingsuitvlucht werd daarom net zo belangrijk als de uitvoering zelf. Dankzij de kracht, veelzijdigheid en betrouwbaarheid van Canon-beeldverwerkingstechnologieën is het uitgedraaid op een succes.
Zelfs volgens de normen van extreme sporten zorgde dit Red Bull London-evenement voor ongekende uitdagingen. Het plannen en voorbereiden nam maanden in beslag. De wingsuitvliegers, Marco Fürst en Marco Waltenspiel, "hebben ongeveer 200 trainingssprongen gedaan voor deze ene minuut", vertellen ze later zelf. In totaal werden bijna 50 Canon-camera's ingezet op locaties die nauwkeurig in kaart waren gebracht om ervoor te zorgen dat geen enkele hoek en geen enkel moment van de razendsnelle actie gemist zou worden.
Op de dag van het evenement begonnen de filmcrew, fotografen en technici al met het opzetten en testen van alle apparatuur toen het nog donker was, uren voordat de helikopter om 5:22 uur opsteeg. De wind, weersomstandigheden en het licht moesten precies goed zijn om de vlucht door te laten gaan.
Red Bull-wingsuitvliegers filmen terwijl ze door de Tower Bridge heen vliegen
De producent, Jon Dyson, is Head of Sport bij Formidable, het productiebedrijf dat de leiding heeft over de shoot. Hij is een veteraan op het gebied van sportuitzendingen en heeft ervaring opgedaan bij Sky Sports en FATV, waar hij video's maakte voor de voetbalbond. Hij zegt dat de samenwerking tussen Red Bull en Canon veel stress heeft weggenomen bij het plannen van de shoot, omdat de productspecialisten van Canon advies konden geven over de camera- en objectiefopstellingen die nodig waren voor de opnamen, en hoeken die de productie nodig had om de wingsuitvlucht te filmen.
De drie hoofdcinematografen, Pete Velluet, Dan Dryden en Jay Kennedy, zijn gekozen omdat zij ervaring hadden met het filmen van de Formule 1, geeft Jon aan. Ze waren daarom gewend aan snelle actie en lange objectieven en konden "het ritme van de beweging volgen".
Heb je Canon-apparatuur?
"We zijn toen met onze drie cameramensen en onze dronepiloot naar Montenegro gegaan om te onderzoeken welk objectief we aan welke kant van de rivier nodig hadden", zegt Jon. "Op welke punten willen we een breed beeld of juist een smal beeld, waar moeten we staan om alles vast te leggen, van de wingsuitvliegers op de sleden van de helikopter en het springen tot de hele vlucht naar beneden."
Wingsuitvlucht filmen met Canon
Voor de beste positie om de hele wingsuitvlucht vanaf de grond te filmen werd de A-cam de Canon EOS C300 Mark III met een super-zoom Canon UJ111x8.3B-broadcastobjectief. Deze ongebruikelijke maar creatieve combinatie was mogelijk dankzij een Canon MO-4P-adapter, waarmee broadcastobjectieven met B4-vatting kunnen worden gebruikt op camera's met PL-vatting, waardoor mechanische zoom en andere functies kunnen worden ingezet.
"Dit objectief wordt veel gebruikt bij de Formule 1 en we wisten dat we de gewenste snelheid en diepte hiermee konden vastleggen", aldus regisseur Remy Lamont. "De zoom hiervan is geweldig, van een brandpuntsafstand van ongeveer 8 mm tot 925 mm. Daardoor wisten we zeker dat we op een kilometer afstand toch nog een close-up konden maken van de wingsuitvliegers die uit de helikopter sprongen, en hen vervolgens helemaal konden volgen tot aan de landing in het water op een paar meter afstand. Zo waren we bij elk moment van de vlucht."
Omdat het Red Bull London-evenement bij zonsopgang plaatsvond, zegt Remy, "hadden we ook iets nodig dat kon reageren op het licht waarmee we te maken zouden krijgen. Als het donkerder was dan verwacht, hadden we het lichter moeten kunnen maken." Daarnaast hadden de optische Servo-technologie en beeldstabilisatie in de motorsport al bewezen de meest uitdagende omstandigheden aan te kunnen.
De EOS C300 Mark III was perfect voor deze shoot vanwege de geavanceerde 4K Super 35mm DGO-sensor, die video vastlegt met een breder dynamisch bereik en minder ruis. Deze maakt uitzonderlijk heldere afbeeldingen, in het bijzonder bij weinig licht en hoog contrast. Hij was daardoor ideaal voor het op afstand vastleggen van de wingsuitvliegers bij zonsopgang, en Canon's Dual Pixel CMOS AF-technologie bleef op hen scherpstellen, zelfs bij de ongelofelijke snelheden die ze bereikten.
De belangrijkste B-cam was nog een EOS C300 Mark III met een Canon CJ45EX9.7B, een lichter, wendbaarder ultra-zoomobjectief met een indrukwekkende zoomverhouding van 45x. Deze stond aan de noordkant van de rivier, bij de Traitor's Gate van de Tower of Londen en was een mooie aanvulling op de rest van de camera's.
Remy heeft verschillende prijzen gewonnen en heeft meegewerkt aan reclames, muziekvideo's, animatiefilms en gescripte comedy, maar ook aan live-evenementen. Ze konden tijdens de shoot profiteren van de combinatie van zijn en Jons ervaring en de veelzijdigheid van Canon-camera's en -objectieven voor actiesport. "Ze hadden de verschillende framerates en sensors die we nodig hadden," zegt Remy, "en de flexibiliteit was echt een uitkomst. Je kon een groot telescopisch objectief bevestigen op een camera en een groothoekobjectief op een andere camera die je in een klein hoekje in de Tower Bridge plaatste om een groothoekbeeld van de langsvliegende wingsuitvliegers vast te leggen."
Deze brede opnamen, waaronder vergezichten van Londen waar de wingsuitvliegers doorheen vliegen, zijn voornamelijk gemaakt met twee opstellingen. Eén was een EOS C300 Mark III met een CN10x25 IAS S-objectief, een veelzijdig allround Cine-Servo-objectief met een 25mm-250mm zoombereik. De andere was een Canon CN20x50 IAS H E1/P1 CINE-SERVO-objectief, een populair broadcastobjectief voor sport en wildlife dankzij de sterke bouw, 20x zoom en weerbestendigheid, bevestigd op een Canon EOS C500 Mark II. Deze combinatie gaf de vereiste filmische touch aan de beelden, met als extra voordeel de 4K/UHD-uitvoer oversampled van de 5.9K full-frame sensor van de camera die zorgde voor superieure beeldkwaliteit met minder moiré en ruis.
Luchtbeelden vastleggen
Daarnaast werd er een EOS R5 C, Canon's meest compacte Cinema EOS-camera, bevestigd aan een drone die aan de zuidkant van de Tower Bridge was gepositioneerd, op de plek waar de vlucht zou eindigen. Dit leverde wat Jon noemt "een echt filmische opname van de laatste momenten" van de vlucht op: de wingsuitvliegers kwamen tevoorschijn tussen de torens van de brug, voerden een uitdagende manoeuvre uit die bekend staat als 'flaring up' om van een hoogte van ongeveer 30 naar 80 meter te stijgen om hun parachutes uit te vouwen, en landden veilig op schepen op de rivier.
Er waren negen bemande cinemacamera's. De meeste maakte opnamen in 4K bij 100 fps, maar met verschillende uitsneden, afhankelijk van de objectieven. Dit zorgde voor flexibiliteit in de nabewerking om de actie opnieuw te kadreren of de actie te vertragen. De beelden van alle verschillende bronnen sloten naadloos op elkaar aan dankzij dezelfde Canon-kleurwetenschap en de volledige compatibele uitvoer.
Jon staat extra stil bij de derde wingsuitvlieger, Peter Salzmann, die ook heeft gevlogen, maar dan met een EOS R5 bevestigd op een speciaal gemaakte helm. De camera was gecombineerd met een RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objectief, en het compacte, lichtgewicht groothoekobjectief zorgde voor heldere, scherpe luchtbeelden dankzij het snelle diafragma en de 5-stops optische IS.
"Peter lijkt een beetje op de vijfde Beatle", legt Jon uit. "Niemand praat over hem, maar zijn vaardigheden zijn zeer indrukwekkend. Hij springt na de Marco's uit de helikopter. Soms vliegt hij even voor hen of hij vliegt op zijn rug om hun daling vast te leggen. Dat is echt verbazingwekkend, en hij doet dit allemaal met een camera op zijn helm. Zijn beelden zijn geweldig. Je krijgt een idee van de schaal. Je ziet de ronding van de aarde, je ziet Londen, je ziet de zonsopgang. Het was gewoon prachtig."
Om het plaatje compleet te maken waren er ook fotografen aanwezig, waaronder Alex Grymanis, een lifestyle- en sportspecialist en Canon Ambassador. Zijn taak: één foto maken die het hele evenement perfect weergeeft. Hij had twee EOS R3-camera's, een met een RF 70-200mm F2.8 L IS USM-objectief en de andere met een RF 24-70mm F2.8L IS USM. Hij heeft de voorkeur voor deze objectieven, twee van Canon's drietal professionele RF-zoomobjectieven met snel diafragma, vanwege de snelheid en de nauwkeurige scherpstelling tijdens het zoomen. Volgens hem is dit van groot belang omdat de wingsuitvliegers bijna 250 km/u vliegen. De EOS R3 was ideaal vanwege het grote dynamische bereik en de mogelijkheid om foto's te maken bij 30 fps met de elektronische sluiter.
Alex stond aan de zuidkant van de Tower Bridge om de wingsuitvliegers door de brug heen te zien komen. Hij heeft honderden foto's gemaakt en de perfecte foto gemaakt die deze geweldige, eenmalige precisievlucht weergeeft.
Het 'Wingsuitvliegers door Tower Bridge'-evenement van Red Bull was een unieke prestatie en een indrukwekkende demonstratie van de adembenemende vaardigheden van de wingsuitvliegers. Maar ondanks dat de vlucht zelf maar een paar seconden duurde, hebben de atleten maanden besteed aan de training, planning en voorbereiding om de vlucht tot een succes te maken. Hetzelfde geldt voor het filmen. Om dit soort unieke, snelle sportmomenten vast te leggen, was veel planning en voorbereiding nodig, plus de vaardigheid en expertise van de hele crew en natuurlijk deze geweldige Canon-camera's en -objectieven voor actiesport:
Camera's
Objectieven
- Canon CN20x50 IAS H E1/P1
- Canon CN8x15 IAS S E1/P1
- Canon CN10X25 IAS S
- Canon CJ45EX9.7B
- Canon UJ111x8.3B
- Canon CJ45EX9.7B
- Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE-objectief
- Canon RF 14-35mm F4L IS USM
- Canon RF 16mm F2.8 STM
- Canon RF 24-105mm F4L IS USM
- Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM
- Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
- Canon RF 28-70mm F2L USM
- Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z
- Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM
- Canon RF 800mm F5.6L IS USM
- Canon RF 1200mm F8L IS USM
Gerelateerde artikelen
Hoe we een wingsuitvlucht door Tower Bridge filmden
Twee Red Bull-wingsuitvliegers schreven geschiedenis toen ze midden door de iconische Tower Bridge van Londen vlogen, volledig vastgelegd door Canon camera's.
Skatetricks filmen als nooit tevoren
Vier professionele skateboarders, 80 camera's, één iconische locatie. Ontdek hoe met Canon-apparatuur een unieke Red Bull-film werd gemaakt.
Epische landschappen, adrenaline… en 'een waanzinnige sport'
Ontdek hoe regisseur Regan Hall de extreme sport basejumpen vastlegde met Canon Cinema EOS-camera's.
B-camera’s voor filmmakers: welke is voor jou de juiste?
Ontdek de beste B-camera’s in de Canon-productlijn, van Cinema EOS-camera's en EOS-systeemcamera's tot professionele videocamera's en PTZ-camera's.