Fotojournalistiek is een van de belangrijkste en interessantste fotografiegenres, maar volgens tweevoudig winnaar van de Pulitzerprijs, National Geographic-fotograaf en Canon Ambassador Muhammed Muheisen moet je de gevoelens van de mensen die je fotografeert goed kunnen inschatten.
"Soms fotografeer je gebeurtenissen waarbij je je moet voorstelen hoe het zou zijn om zelf aan de andere kant van de camera staan", vertelt hij. "Je hebt een camera nodig waarmee je momenten in de tijd kunt vastleggen zonder de privacy of de persoonlijke ruimte van het onderwerp te schenden."
Muhammed raakte al op jonge leeftijd verslingerd aan fotografie en bouwde gestaag aan een succesvolle carrière. "Het vastleggen van momenten in de tijd werd mijn passie. Ik besloot uiteindelijk mijn passie te combineren met mijn opleiding om een goede verhalenverteller te worden", zegt hij. "Door hard te werken, continu kennis op te doen en mijn vaardigheden te verbeteren, werd ik opgemerkt door persbureaus en grote mediakanalen."
Als beginnende fotojournalist kan het lastig zijn om met een beperkt budget de beste apparatuur te kiezen. Muhammed weet er alles van. "Toen ik in 2001 begon, stonden we aan het begin van het digitale tijdperk en hadden we niet zo veel cameraopties als nu", vervolgt hij. "Destijds gebruikte ik de Canon EOS 30D en jaar na jaar probeerde ik verschillende Canon-camera's."
De beste apparatuur voor documentairefotografie: de camera's en objectieven voor elke opdracht
"Elke periode heeft zo zijn hoogtepunt, maar ik zou het destijds geweldig hebben gevonden om het Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief te gebruiken waarmee ik nu werk. Dat objectief maakt het makkelijker voor mij om scherp te stellen op het moment dat ik wil vastleggen. Het is ongelooflijk snel en de beeldkwaliteit is ongekend."
Hier vertelt Muhammed wat volgens hem momenteel de beste apparatuur voor fotojournalistiek is, aangevuld met inzichten van Mike Burnhill, Senior Product Specialist van Canon Europe.
Volg je een opleiding in fotografie of videografie?
Als je op zoek bent naar een toekomstbestendig systeem, is de EOS R-systeemcamera van Canon ideaal. De cameratechnologie geeft je niet alleen de flexibiliteit opnamen te maken met uitstekende prestaties bij weinig licht, superieure autofocus en continue opnamen met hoge framerates, maar alle camera's in de serie hebben ook geweldige hybride mogelijkheden, waardoor je gemakkelijker dan ooit tevoren zowel video's als foto's maakt. Naast korte clips voor sociale media en publiciteitsreels, zul je merken dat klanten en werkgevers steeds meer op zoek zijn naar prestaties op het gebied van zowel foto's als video, legt Mike uit.
"In de moderne markt is video een belangrijke factor voor mensen die in apparatuur willen investeren."
De beste camera voor discrete fotojournalistiek: Canon EOS R5 Mark II
De EOS R-systeemcamera's van Canon zijn volledig uitgerust voor fotojournalistiek. Vergeleken met de spiegelreflexcamera's die eraan voorafgingen, bieden ze een compactere body en een lager gewicht, hogere framerates en autofocus, stille opnamen en uitstekende prestaties bij weinig licht.
Er zijn specifieke eigenschappen die de EOS R5 Mark II tot een van de beste camera's voor documentaires maken, of je nou foto's met 45 Megapixel wilt maken met 30 frames per seconde of onopvallende RAW-video's in 8K wilt opnemen. Om te beginnen helpt de ingebouwde beeldstabilisatie (In-Body Image Stabilisation, IBIS) je scherpe beelden te krijgen als je vanuit de hand opnamen maakt.
Canon EOS R5 Mark II
Net als de toonaangevende EOS R1 heeft de camera ook een optie voor precontinue opnamen, waarmee je al beelden kunt vastleggen voordat je de ontspanknop helemaal indrukt. Stel de camera in op continue opnamen, druk de ontspanknop half in en de EOS R5 Mark II buffert continu beelden met volledige AE- en AF-tracking. Wanneer je de knop vervolgens volledig indrukt, begint de camera niet alleen met opnamen maken, maar worden ook de 15 meest recente beelden in de buffer opgeslagen. Als de continue opnamesnelheid is ingesteld op 30 fps, kun je zo ongeveer een halve seconde voordat je de knop volledig indrukt beelden vastleggen. Wanneer gebeurtenissen zich onvoorspelbaar snel ontvouwen, weet je dat je met precontinue opnamen terug in de tijd kunt gaan om het beslissende moment eruit te pikken.
Met een speciale schakelaar voor foto's en video kun je snel schakelen tussen foto- en video-opnamen als de situatie daarom vraagt. De EOS R5 Mark II heeft echter ook een Dual Shooting-modus, waarmee je foto's kunt maken terwijl je films opneemt. Met twee kaarten in de camera kun je JPEG's van 7680 x 4320 pixels (8K) met tot wel 7,5 fps opslaan op de ene kaart en tegelijkertijd Full HD-video opnemen op de andere kaart. Net als veel andere EOS R-systeemcamera's kun je met de EOS R5 Mark II ook frames in 4K of 8K uit films halen tijdens het afspelen. Met Dual Shooting krijg je dan foto's met een hogere beeldkwaliteit.
De EOS R5 Mark II is een echte hybride camera, ontworpen om net zo goed foto- als video-opnamen te maken. Hij is zelfs uitgerust met een statuslampje. Als je zelf een documentaire maakt en voor de camera staat of iemand interviewt, dan geeft dit lampje aan de voorkant van de camera aan dat er wordt opgenomen. Het kan ook aangeven hoelang je nog kunt opnemen. (Als je discreter wilt werken, kun je het statuslampje ook uitschakelen.)
De beste camera voor opnamen bij weinig licht: Canon EOS R6 Mark II
Mike Burnhill van Canon Europe zegt dat de full-frame Canon EOS R6 Mark II-systeemcamera van 24,2 Megapixel bijzonder geschikt is voor opnamen bij weinig licht: "De manier waarop de cameratechnologie is ontwikkeld, zorgt voor een enorm helder signaal van de sensor en geweldige ruisreductie, wat ideaal is voor omstandigheden met weinig licht. De camera kan ook snel scherpstellen bij weinig licht en de beeldstabilisatie doet ook in het donker zijn werk.
Canon EOS R6 Mark II
"De elektronische zoeker (EVF) speelt ook een belangrijke rol, omdat het betekent dat je in het donker kunt zien wat je fotografeert. Bovendien kan de framerate van de EVF worden ingesteld op minimaal 30 frames per seconde. Dit zorgt ervoor dat je bij weinig licht geen onrustig, langzaam of wazig beeld in de zoeker krijgt, zoals op sommige andere camera's. Dat is belangrijk voor fotojournalistiek omdat je waarschijnlijk nogal eens een bewegend onderwerp moet volgen bij weinig licht."
De EOS R6 Mark II heeft diverse professionele eigenschappen voor hogere foto- en video-eisen, waaronder een accu met een langere levensduur, twee kaartsleuven en professionele connectiviteitsopties zoals 5GHz Wi-Fi.
De camera heeft bovendien In-Body Image Stabilisation (IBIS), waardoor tot 8-stops stabilisatie met compatibele objectieven mogelijk is. Hierdoor is het mogelijk vanuit de hand opnamen met lange sluitertijden te maken en stabiele video's te filmen zonder statief of gimbal.
Voor verbeterde flexibiliteit en de beste beeldkwaliteit omvatten de geavanceerde videofuncties oversampled 4K 60p-video met volledige breedte, 6K ProRes RAW-opname via HDMI op een externe recorder en gelijktijdige proxy-opname naar een tweede kaart.
De beste camera voor nieuws: Canon EOS R1
Canon heeft de toonaangevende EOS R1 speciaal ontworpen voor professionele nieuwsfotografie en -videografie, sport en actie. De uitleessnelheid van de achterverlichte stacked CMOS-sensor met volledig beeld van 24,2 Megapixel is zo hoog dat gebruikers snelle bewegingen kunnen vastleggen zonder zich zorgen te hoeven maken over 'rolling shutter'-vertekening.
"Het draait allemaal om snelheid bij het vastleggen en verwerken van beelden", legt Mike uit. "Je hebt de snelheid om beslissende nieuws- en sportmomenten vast te leggen, maar dankzij de bekabelde 2,5G Base-T LAN-aansluiting, 2,4/5/6 GHz Wi-Fi 6E, ingebouwde MIMO-antennes en compatibiliteit met de Mobile File Transfer-app, kunnen de foto's ook snel naar persbureaus worden gestuurd."
Canon EOS R1
De EOS R1 biedt veel van dezelfde functies die de EOS R5 Mark II zo'n betrouwbare camera maken voor documentairefotografie, waaronder 8,5-stops IBIS, precontinue opnamen en Dual Shooting. Hij heeft een lagere resolutie, maar zoals Mike aangeeft is dit een camera die is ontworpen voor snelheid. Je kunt tot 40 frames per seconde vastleggen, vergeleken met de 30 fps van de EOS R5 Mark II, en je kunt tot 20 opnamen maken voordat je de ontspanknop helemaal hebt ingedrukt als de functie voor precontinue opnamen is ingeschakeld.
Ook de autofocus is veelzijdig en betrouwbaar, zelfs als je werkt op locaties met weinig licht. De EOS R1 is de eerste EOS-camera met kruistype Dual Pixel Intelligent AF voor meer precisie. Het vermogen om zowel verticale als horizontale lijnen te detecteren, maakt de camera gevoeliger bij opnamen bij weinig licht of onderwerpen met laag contrast.
De beste camera voor een kleine portemonnee: EOS R8
De EOS R8 is de lichtste full-framecamera die Canon ooit heeft gemaakt en is zeer aantrekkelijk geprijsd voor de eigenschappen die deze biedt. Mike legt uit: "De EOS R8 presteert niet alleen zeer goed bij weinig licht, maar heeft ook hetzelfde Dual Pixel CMOS AF II-autofocussysteem dat in de EOS R6 Mark II zit. Daarnaast heeft de camera ook functies voor oogdetectie en stille opnamen, allemaal bij uitstek geschikt voor straat- en documentairefotografie.
"Het is een zeer geavanceerde compacte camera, ideaal voor fotografen die overstappen naar full-framefotografie of die voor het eerst een spiegelreflexcamera verruilen voor een systeemcamera."
Canon EOS R8
Met een 24,2 Megapixel CMOS-sensor, Dual Pixel CMOS AF II en een continue opnamesnelheid van tot wel 40 fps is de EOS R8 een goede keuze voor evenementen en reportages. Ook is deze veelzijdig met een krachtige DIGIC X-beeldprocessor en een native ISO-bereik van maximaal ISO 102400, gecombineerd met Canon's intelligente autofocustechnologie waarmee het zelfs mogelijk is onderwerpen te volgen bij slecht licht, tot -6,5 EV. De EOS R8 maakt gebruik van de optische beeldstabilisatie in IS-objectieven bij het maken van foto's of video, met als extraatje digitale beeldstabilisatie van video's.
De EOS R8 beschikt ook over uitstekende videomogelijkheden die 4K-videobeelden produceren met framesnelheden tot 60p, oversampled van de 6K-sensor voor hogere kwaliteit. Ook kan deze opnamen maken met tot 180p in Full HD voor prachtige slow-motion beelden. Voor ambitieuze documentairemakers zijn er professionele videofuncties, waaronder Canon Log 3, zebra's en handmatige focus peaking. In feite, zo legt Mike uit, "biedt de EOS R8 videomogelijkheden die vergelijkbaar zijn met de EOS R6 Mark II, waardoor dit de ideale hybride camera is, ongeacht in welke richting je verhalen je ook brengen."
Het beste objectief voor rapportages met een kleine portemonnee: Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
De Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM weegt slechts 305 gram en is slechts 62,8 mm lang, wat het objectief zeer draagbaar en discreet in gebruik maakt. "35 mm is de klassieke brandpuntsafstand voor reportagefotografie en fotojournalistiek", aldus Mike.
"Je kunt er een onderwerp mee vastleggen binnen diens omgeving en context bieden, in plaats van het onderwerp te isoleren. Het perspectief is ook vrij neutraal, wat betekent dat er niet te veel vertekening optreedt en dat het heel natuurlijk aanvoelt voor het menselijk oog. Je hebt ook een diafragma van f/1.8, zodat je opnamen kunt maken bij weinig licht en het onderwerp met achtergrondvervaging beter kunt laten opvallen."
Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Muhammed werkt graag met de brandpuntsafstand van 35 mm. "Ik gebruik het dagelijks en voor elke opdracht", zegt hij. "Als ik op pad ga, heb ik mijn 35mm-objectief al aan mijn camera bevestigd. Het is namelijk het perfecte objectief om op te gaan in de omgeving."
Het beste objectief voor het fotograferen van mensen: Canon RF 50mm F1.2L USM
Ook 50 mm is een van de klassieke brandpuntsafstanden voor reportagefotografie. "Een 50mm-objectief biedt een zeer neutraal perspectief en flatteuze compressie. De gradaties bij f/1.2 zorgen bovendien voor een zeer mooie huidtint", zegt Mike.
"Een objectief kan te scherp zijn wanneer je mensen fotografeert, omdat je elke haar en vlek ziet. Met de RF 50mm F1.2L USM ingesteld op f/1.2 houd je de ogen echter haarscherp en vallen onvolkomenheden op de huid minder op. Het is ook een objectief dat je overal kunt gebruiken, omdat je van elke achtergrond iets moois kunt maken."
Canon RF 50mm F1.2L USM
Muhammed wisselt vaak van een objectief van 35 mm naar een van 50 mm. "Wanneer ik dichter bij mijn onderwerp wil komen om portretten vast te leggen en direct op de ogen wil scherpstellen, wissel ik naar een 50mm objectief," legt hij uit. "Het is de beste brandpuntsafstand om de ziel vast te leggen via de ogen."
Voor documentaires met video zou je de RF 50mm F1.4L VCM kunnen overwegen. Het is een hybride alternatief voor de RF 50mm F1.2L USM. Dit objectief maakt deel uit van de groeiende reeks hybride Canon RF-objectieven voor zowel foto's als video's. Het combineert een helder maximaal diafragma en soepele, snelle Nano USM- en VCM-scherpsteltechnologie met een nauwkeurig instelbare irisring en een diafragma met 11 lamellen voor filmkwaliteit en -controle.
Als je een lichtere en discretere optie nodig hebt, dan biedt de RF 50mm F1.8 STM hetzelfde natuurlijke 50mm-beeld als zijn buren uit de L-serie, maar dan in een veel compactere vorm met een gewicht van slechts 160 gram. Deze is uitgerust met een stille STM-motor die bijna geruisloos scherpstelt bij zowel foto's als video. De scherpstelring doet ook dienst als bedieningsring, met een schakelaar om snel van functie te veranderen. Het diafragma van f/1.8 is groot genoeg om ook afleidende achtergronden onscherp te maken, zodat je de aandacht van de kijker kunt richten op het onderwerp van je verhaal.
Muhammed wil studenten die een carrière als fotojournalist ambiëren ten slotte nog het volgende meegeven: "Wees gepassioneerd, geloof in de kracht van visuele verhalen en probeer een verschil te maken met je foto's. Onthoud alleen goed dat het geen sprint van 100 meter is, maar een marathon."
Het beste objectief als je er maar één kunt kopen: Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM of Canon RF 28-70mm F2L USM
Mike zegt: "Dit objectief wordt vaak ook wel het 'professionele werkpaard' genoemd. Het wordt door veel fotografen gebruikt omdat het doet wat het moet doen in zoveel verschillende omstandigheden. De RF 24-70mm F2.8L IS USM kan worden gebruikt voor het fotograferen van landschappen tot portretten en alles daartussenin. De beeldkwaliteit is bijna vergelijkbaar met de beste primes."
De RF 24-70mm F2.8L IS USM is het middelpunt van Canon's 'drie-eenheid' van professionele f/2.8 zoomobjectieven, naast de RF 15-35mm F2.8L IS USM en de RF 70-200mm F2.8L IS USM. Deze objectieven uit de L-serie bieden een snel, constant diafragma over het hele zoombereik, waarmee fotojournalisten een breed scala aan onderwerpen kunnen fotograferen.
Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM
Mike beschrijft de RF 28-70mm F2L USM die Muhammed gebruikt als "een objectief waar mensen gek op zijn vanwege de superieure beeldkwaliteit en het grootste diafragma van f/2, dat een aanzienlijk verschil maakt wanneer je je onderwerp wilt isoleren".
Muhammed voegt daaraan toe: "Dit objectief geeft me een 28mm-, 35mm- en 50mm-objectief in één, alsof er drie primes zijn samengevoegd. f/2 is bovendien het perfecte diafragma voor mij."
Het beste objectief voor de beginnende fotograaf: Canon RF 24-105mm F4L IS USM
De RF 24-105mm F4L IS USM heeft een groter brandpuntsafstandbereik dan de RF 24-70mm F2.8L IS USM, maar weegt slechts 700 gram en met afmetingen van 83,5 bij 107,3 mm kun je deze bovendien gemakkelijk overal mee naartoe nemen. "Het objectief is een allrounder die je enorm veel mogelijkheden biedt voor foto's en video's", zegt Mike.
"Het is een alles-in-één-objectief dat kan worden gebruikt voor alle soorten fotografie en biedt een geweldige beeldkwaliteit. Dankzij het 5-stops beeldstabilisatiesysteem kun je ook opnamen maken bij weinig licht en de Nano USM-scherpstelmotor zorgt voor vloeiende scherpstelling, wat heel goed van pas komt bij video's."
Canon RF 24-105mm F4L IS USM
Het maximale diafragma van f/4 van de RF 24-105mm F4L IS USM blijft over het hele zoombereik behouden, zodat je je foto snel kunt reframen en kunt wisselen tussen een sfeervolle groothoekopname en een strak portret zonder dat de belichting verandert. Dit objectief uit de L-serie is bestand tegen stof en vocht, en is zo gebouwd dat het de dagelijkse ontberingen bij documentairefotografie en de omstandigheden op locatie kan doorstaan.
Muhammed wil studenten die een carrière als fotojournalist ambiëren ten slotte nog het volgende meegeven: "Wees gepassioneerd, geloof in de kracht van visuele verhalen en probeer een verschil te maken met je foto's. Onthoud alleen goed dat het geen sprint van 100 meter is, maar een marathon."