UITRUSTING

De Canon EOS-1-serie bestaat 35 jaar

Het is 35 jaar geleden dat de Canon EOS-1 op de markt kwam. Tijd om dit te vieren en te kijken naar de impact die Canon EOS-camera's hebben gehad op het vastleggen van onze wereld.
Een rij Canon EOS R-systeemcamera's met een reeks Canon-objectieven erachter, allemaal tegen een strakke zwarte achtergrond.

Al 35 jaar stelt de Canon EOS-1-serie fotografen in staat om buitengewone momenten vast te leggen en de grenzen van wat er met een camera mogelijk is te verleggen. De nieuwste aanwinst in de serie, de EOS R1 (hier afgebeeld als het vlaggenschipmodel van de EOS R-systeemcamera's), is geen uitzondering. De camera is gemaakt om hybride opnamen te verbeteren met geavanceerde upgrades en nieuwe functies.

In september 2024 is het 35 jaar geleden dat de Canon EOS-1 werd uitgebracht. Dit was het eerste vlaggenschipmodel in Canon's EOS-serie van camera's met verwisselbaar objectief.

EOS staat voor 'Electro Optical System' en is ook de naam van de godin van de dageraad in de Griekse mythologie. Canon's EOS-technologie maakte zijn debuut in maart 1987 in de EOS 650, 's werelds eerste spiegelreflexcamera met een volledig elektronische lensvatting. De EOS-1, die in 1989 volgde, was Canon's eerste professionele topmodel met dit systeem, dat elektrische signalen gebruikte om functies zoals autofocus en diafragma-aanpassing te bedienen.

De EOS-1 was ontworpen naar de geavanceerde vereisten van professionele fotografen en beschikte over geavanceerde technologieën en toonaangevende prestaties. Daarnaast was de camera heel sterk, robuust en betrouwbaar. Deze kwaliteiten hebben altijd centraal gestaan bij de Canon EOS-1-serie, tot en met het topmodel van vandaag, de full-frame Canon EOS R1-systeemcamera.

In dit artikel belichten we de geschiedenis en de technologische evolutie van de Canon EOS-1-serie en vertellen vier gerenommeerde professionele fotografen met verschillende vakgebieden — Richard Walch (sport), Sanjay Jogia (bruiloften), Brent Stirton (fotojournalistiek) en Ellie Rothnie (wildlife) — hoe hun Canon EOS-uitrusting hun carrière in de loop der tijd heeft gevormd en ondersteund.

Een Canon EOS-1-camera met een objectief op een effen witte achtergrond.

Verschillende camera's hebben de cameraseries van Canon aanmerkelijk verbeterd. De EOS 5D heeft een revolutie teweeggebracht in full-frame fotografie en filmen, terwijl de EOS R full-frame systeemtechnologie en de innovatieve RF-objectieven introduceerde. Het was echter de EOS-1 (afgebeeld) die de professionele norm stelde die de weg vrij maakte voor de andere.

De geschiedenis van de EOS-1-serie

"De Canon 1-serie is terug te voeren op de Canon F-1, die in 1971 werd uitgebracht", zegt Go Tokura, Executive Vice President en Chief Executive of Imaging Business Operations, Canon Inc. "De Canon F-1 was de eerste professionele systeemcamera waarin de camera, verwisselbare lenzen en accessoires waren ontworpen om samen te werken en uitzonderlijke prestaties te leveren.

"Voortbouwend op het systeemconcept van de Canon F-1, werd de EOS-1 zo ontworpen dat professionele fotografen het ultieme systeem konden bouwen met de camera, verwisselbare lenzen en accessoires die aan hun behoeften voldeden."

Canon ondersteunde dit ambitieuze concept met technologische innovatie. "Elk van de modellen uit onze 1-serie heeft altijd de nieuwste technologieën gebruikt om 'ultieme prestaties en ultieme betrouwbaarheid' te bieden, en een superieur kwaliteitsniveau te bereiken dat ze onderscheidt", aldus Tokura.

Elke nieuwe generatie bracht nieuwe ontwikkelingen met zich mee, zoals de introductie van de eerste digitale SLR in de 1-serie, de Canon EOS-1D, in 2001. "De topmodellen uit de 1-serie van Canon, van de Canon F-1 tot de EOS-1 en de EOS-1D, zijn ontwikkeld op basis van een consistente professionele camerafilosofie. Ze bevatten de innovatieve technologieën van elk tijdperk om het vertrouwen van professionals te winnen. De serie bereikt nu een geheel nieuwe fase met de release van de EOS R1", vertelt Tokura.

Hier delen vier toonaangevende professionele fotografen hun ervaringen in relatie tot deze ontwikkeling.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Fotograaf Richard Walch staat met een oranje jas en een zwarte gebreide muts in een besneeuwde bergomgeving en kijkt door de zoeker van de Canon EOS-1D X Mark II. Er zijn andere mensen op de achtergrond die winterkleding dragen en er zijn besneeuwde bergen zichtbaar onder een deels bewolkte lucht.

Canon Ambassador Richard Walch heeft besneeuwde hellingen en winderige kliffen bedwongen om meeslepende sportfoto's te maken. Door de jaren heen vertrouwde hij daarbij op verschillende Canon EOS-camera's. "De autofocus is voortdurend verbeterd," zegt hij, "en is steeds betrouwbaarder geworden in de loop der tijd. Dit betekende dat ik steeds meer risico's kon nemen, omdat ik erop kon vertrouwen dat de camera zou scherpstellen, zodat ik me alleen hoefde te concentreren op de compositie en belichting."

Een surfer die 's nachts op een golf surft, verlicht door levendige rode en blauwe lichten die een opvallend contrast creëren met de donkere achtergrond.

Een van de belangrijkste camera's van Richard door de jaren heen, is de Canon EOS-1D X Mark III. Deze toonaangevende spiegelreflexcamera, die in 2020 werd geïntroduceerd, staat bekend om zijn geavanceerde autofocussysteem, snelle burst-opnamemogelijkheden en indrukwekkende prestaties bij weinig licht, waardoor hij nog beter snelle actie kan vastleggen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III, ingesteld op 1/40 sec, f/8.0 en ISO 250. © Richard Walch

Richard Walch over de kunst van sportfotografie

Richard Walch is een beroemde actiesportfotograaf en een Canon Ambassador. Zijn carrière weerspiegelt de evolutie van de Canon EOS-serie. "Mijn hele carrière is gekoppeld aan de geschiedenis van Canon", zegt hij.

"Ik heb stage gelopen bij de Dallas Morning News", vertelt hij. "Ik was in een lift en de hoofdfotograaf kwam binnen. Hij had een EOS-camera om zijn hals met een grote telelens eraan en was op weg naar een American football-wedstrijd. En ik dacht: wauw!"

Een van de trends binnen de ontwikkeling van de EOS-serie is een steeds hogere snelheid: snellere continue opnamen en snellere autofocus-acquisitie.

"Ik heb mijn carrière gewijd aan het fotograferen van extreme sporten, met snowboarden als mijn belangrijkste focus", zegt Richard. "Daarop heb ik mijn carrière gebouwd, op een extreem snelle sport in die tijd. En ik wilde een camera gebruiken met de snelste autofocus.

"Ik ben professional geworden toen de EOS-1 N in 1994 op de markt kwam", vervolgt Richard. "Deze camera was de reden dat ik voor Canon koos. Sindsdien heb ik de volledige serie film- en digitale camera's van Canon gebruikt tot aan de EOS-1D X Mark III toe."

Toen we Richard vroegen wat de EOS-serie anders maakt, zei hij het volgende. "Canon besloot de autofocusmotor in de lens te plaatsen en kon zo elke motor perfect aanpassen op elke lens. Zo doet iedereen het nu. Maar toen was Canon de eerste die dat voor elkaar kreeg."

Een bruid in een levendig rode lehenga zit sierlijk op de trap van een Indiase tempel met deuren met goudkleurige panelen.

Trouwfotograaf Sanjay Jogia vindt de Canon EOS-serie de perfecte combinatie van intuïtieve ergonomie en technische precisie. "Als iemand met een creatieve en technische achtergrond, spreekt de camera mij gewoon enorm aan", zegt hij. "De camera doet wat ik wil en biedt moeiteloos alle informatie die ik nodig heb." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief bij 1/250 sec, f/8 en ISO 200. © Sanjay Jogia

De body van een Canon EOS-1D Mark II-camera met een Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief op een donkere achtergrond.

Voordat Sanjay overstapte naar een systeemcamera met de Canon EOS R5, vertrouwde hij vooral op de EOS-1D X Mark I en EOS-1D Mark II voor trouwfotografie. Hij beschouwde deze camera's als een verlengstuk van zijn hand, dankzij de intuïtieve, aanpasbare eigenschappen, waardoor hij de knoppen precies kon programmeren zoals hij dat wilde.

Sanjay Jogia over het maken van de mooiste trouwfoto's

Canon Ambassador Sanjay Jogia is een wereldwijd erkende en bekroonde trouwfotograaf die zowel geposeerde als spontane foto's vastlegt die overlopen van elegantie, emotie en persoonlijkheid. Zijn bedrijf, Eye Jogia Photography, is gericht op de luxe bruiloftmarkt en gespecialiseerd in bruiloften op locatie en Indiase bruiloften.

De EOS-serie van Canon is altijd populair geweest onder trouwfotografen. Deze camera's bieden uitzonderlijke beelden, snelle autofocus en een robuust design. Sanjay fotografeerde zijn eerste bruiloft met een EOS-5D Mark II, voordat hij overstapte naar de EOS-1-serie.

"Ik was altijd al gefascineerd door de EOS-1-serie", zegt hij. "De vormgeving, de ergonomie, de aanpasbaarheid, die met elke generatie is toegenomen." 

Sanjay's ontwikkeling weerspiegelt de evolutie van trouwfotografie en de solide betrouwbaarheid van Canon EOS-systeemcamera's. Volgens Sanjay zitten Hindoestaanse bruiloften meestal "vol activiteit, beweging en mensen". Hij spreekt zijn waardering uit voor de camera's die hem helpen de beste content vast te leggen in de snelle omgeving van een bruiloft, waarin zoveel tegelijk gebeurt.

Hij vertelt een verhaal over hoe zijn Canon-camera hem heeft geholpen om twee prachtige momenten tegelijk vast te leggen op een Hindoestaanse bruiloft.

"De bruid en bruidegom staan, en gieten een aantal dingen in een vuur. Op de achtergrond staat de moeder te huilen. We hebben een prachtige foto gemaakt met de moeder onscherp op de achtergrond. Het secundaire focuspunt was al op haar scherp gesteld. Dus toen [het bruidspaar] klaar was, kon ik gewoon op een knop drukken zodat de camera scherpstelde op dat andere focuspunt. Ik kon een foto maken van de huilende moeder voordat het te laat was."

Samengevat zegt Sanjay dat het beste aan zijn Canon-uitrusting is dat deze fotografen de mogelijkheid biedt om zich "te concentreren op de creativiteit zonder zich zorgen te maken over de apparatuur".

In een historische foto die Brent Stirton maakte met een Canon EOS-1 in Zuid-Afrika in 1994, steekt een boze jonge man in een geruit shirt zijn vuist omhoog, omgeven door een vurige menigte tijdens een protest.

In 1994 fotografeerde Brent Stirton een jonge ANC-aanhanger met Canon's eerste professionele EOS-camera, de EOS-1. Toen was de sluitertijd van 1/8000 seconden indrukwekkend. De nieuwste innovatie van Canon, de EOS R1, legt de lat nog hoger met een bliksemsnelle elektronische sluiter van 1/64.000 sec. Gefotografeerd met een Canon EOS-1 en een Canon EF 20-35mm 2.8-objectief. © Brent Stirton

Een foto van een Canon-uitrusting die netjes is gerangschikt op een houten vloer, bestaande uit twee camera's, vijf objectieven, en flitsverlengstukken.

Sinds hij zijn eerste Canon EOS-camera kocht in Singapore, heeft Brent nieuwere modellen aan zijn uitrusting toegevoegd en is hij overgestapt op EOS R-systeemcamera's. Hij zegt: "Voor mij bieden deze camera's een bepaalde garantie; het voelt als zorgeloos fotograferen."

Brent Stirton over het leven van een fotojournalist

Canon's EOS-camera's zijn voor veel fotojournalisten een essentieel onderdeel geweest van hun ontwikkeling. Voor dit soort werk heb je een betrouwbare camera nodig die het echte leven aankan. Brent Stirton, een gerenommeerd documentairefotograaf en Canon Ambassador, vertrouwt al meer dan 25 jaar op Canon EOS-camera's om enkele van de belangrijkste evenementen wereldwijd te documenteren. Met zijn werk probeert hij de pure essentie van menselijke ervaringen en milieuveranderingen vast te leggen door middel van adembenemende en vaak rauwe beelden.

"Ik heb veel traditionele fotojournalistieke kwesties vastgelegd", zegt hij. "Ik denk dat mensen gewoon erg moe zijn van menselijke conflicten. We besteden veel tijd aan het kijken buiten onze eigen cultuur, terwijl we in feite binnen onze eigen cultuur moeten kijken."

Brent beschrijft de EOS-serie van Canon als "camera's met buitengewone eigenschappen" en hij hecht vooral waarde aan de duurzaamheid en betrouwbaarheid van deze camera's. Als je opnamen maakt in conflict- of crisisgebieden of ongunstige omstandigheden, heb je een camera nodig die alles aankan.

"Hij moet onder alle omstandigheden werken. En hij moet tegen een stootje kunnen, snap je? Dat is altijd de belangrijkste reden geweest dat ik Canon-camera's gebruik. Ze zijn gebouwd als een tank."

Bovendien waardeert Brent de meerwaarde van Canon's autofocustechnologieën bij het maken van scherpe foto's, zelfs in de moeilijkste omstandigheden. "De geweldige autofocus bestaat al een tijdje", zegt hij, maar het is voor hem bijzonder handig om automatisch scherp te kunnen stellen op het oog van een onderwerp.

"Met gezichtsherkenning, deep learning en eye focus stelt de camera scherp en blijft deze scherpstellen op de plek waarnaar je kijkt. Het percentage dat ik moet weggooien is nu nul, zelfs met lenzen met een groot diafragma zoals f/1.4 of f/1.2. Ik heb meer tools dan ooit om ervoor te zorgen dat ik de foto kan maken."

Een donker silhouet van een Afrikaanse olifant bij zonsopgang, waarbij het lijkt alsof deze de opkomende zon op een slagtand draagt.

The Elephant Carrying the Sun is een foto waarop Ellie Rothnie bijzonder trots is. Na veel reizen naar Afrika was ze geïnspireerd geraakt door de schoonheid van zonsondergangen op de Savannah. Aan de hand daarvan heeft ze deze foto zorgvuldig gepland. "Ik wist dat er een aantal factoren in een zeer korte tijd samen moesten komen", zegt ze. "En ik moest er vanuit kunnen gaan dat mijn uitrusting precies zou presteren als nodig was." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 300mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/2500 sec, f/7.1 en ISO 125. © Ellie Rothnie

Een Canon EOS R1-camera met een objectief ligt op een oranje trap.

Ellie is bekend met verschillende Canon EOS-camera's. Ze verwijst naar haar aankomende reis naar Kenia en hoeveel zin ze heeft om het nieuwste model, de EOS R1, uit te proberen. Ze zegt: "Elke keer dat er een nieuwe camera wordt uitgebracht, weet je dat die nog beter gaat zijn."

Ellie Rothnie over het maken van dierenportretten

Wildlifefotograaf en Canon Ambassador Ellie Rothnie heeft haar carrière opgebouwd door de hele wereld over te reizen. Voor haar zijn de snelheid en responsiviteit van Canon's EOS-1-camera's van onschatbare waarde geweest bij het vastleggen van scherpe, gedetailleerde beelden van snel bewegende dieren.

"Je kunt je camera aanpassen aan de manier waarop je fotografeert", zegt ze. "Dat betekent dat als je in het veld bent en vrij snel moet handelen, je gewoon op een van je aangepaste knoppen kunt drukken om van een korte sluitertijd over te schakelen naar een langere voor een panning-foto om bijvoorbeeld de bewegingen van een dier te volgen."

Dit heeft Ellie altijd veel vertrouwen gegeven bij het fotograferen, zegt ze. "Je kunt creatief bezig zijn, want je weet gewoon dat de camera doet wat jij wilt."

Wildlifefotografen waarderen de geavanceerde automatische scherpstelling van Canon EOS-camera's. Ellie zegt dat dit voor haar het belangrijkst is aan deze camera's vanwege de grillige aard van wildlife.

"Dankzij de automatische scherpstelling van Canon EOS-camera's kan ik vluchtige momenten van ongrijpbare dieren in het veld vastleggen. De AF is over het algemeen snel, responsief en nauwkeurig. Met elk nieuw model wordt dat nog beter."

Ellie had onlangs de kans om de Canon EOS R1 uit te proberen en erkent deze als de volgende stap in cameratechnologie. De stille opnamefunctie van de EOS R-systeemtechnologie is volgens haar "zo belangrijk, want je wilt de wilde dieren nooit verstoren of hun gedrag beïnvloeden." Bovendien laat de Eye Control AF-functie (oorspronkelijk 30 jaar geleden door Canon ontwikkeld, vervolgens verfijnd en opnieuw geïntroduceerd in de EOS R3, die Ellie eerder gebruikte) haar het autofocuspunt sneller en efficiënter dan ooit verschuiven. In combinatie met de AF-functie voor het volgen van dierenogen en de baanbrekende Precontinue opname-functie — waarmee 20 frames worden vastgelegd voordat de sluiter volledig is ingedrukt, of je nu opnamen maakt in HEIF, JPEG of zelfs RAW — zorgt dit er volgens Ellie voor dat ze nooit meer een opname zal missen.

Ellie voegt hieraan toe dat ze vanuit een praktisch oogpunt altijd de kwaliteit van het ontwerp en de weerbestendigheid van Canon's professionele camera's heeft gewaardeerd. "Als wildlifefotograaf stel je je apparatuur bloot aan allerlei uitdagingen. Het is dus van groot belang dat je apparatuur robuust en weerbestendig is. De camera's uit de EOS-1-serie zijn zo robuust. Je kunt die camera's vrijwel overal aan blootstellen, ze laten je gewoon niet in de steek."

Ellie's werk toont niet alleen de schoonheid van wildlife, maar benadrukt ook het belang van natuurbescherming. Fotografie heeft haar contact laten maken met de natuur. Ze vertelt over één onvergetelijke herinnering tijdens haar carrière:

"Ik lag met een groothoeklens onder een voertuig en fotografeerde een kudde olifanten die vlak langs mij liep. Wat zo prachtig was, was dat ze met elkaar communiceerden door te brommen. Dat gebrom deed de grond trillen, zodat ik het in mijn borstkas kon voelen. Het was ongelooflijk, die hele ervaring."

Een tennisser met zwarte kleding reikt met haar racket om de bal te raken, die in de lucht hangt. Gefotografeerd met een Canon EOS R1.

De EOS-1-serie stelt fotografen al tientallen jaren in staat om hun creatieve grenzen te verleggen en voorop te blijven lopen op het gebied van innovatie. De EOS R1 past perfect in dit rijtje en brengt een revolutie teweeg in sportfotografie met baanbrekende functies en upgrades, zoals de mogelijkheid om tegelijkertijd foto's en bewegende beelden vast te leggen en bepaalde sporten te volgen met de Action Priority AF-modus. Gefotografeerd met een Canon EOS R1-camera en een Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM-objectief, ingesteld op 1/6400 sec, f/2.8 en ISO 250. © Alisha Lovrich

35 jaar topprestaties: een overzicht van de EOS-1-serie

De EOS-1, Canon's geavanceerde 35mm-film-spiegelreflexcamera, kwam in 1989 uit met EOS-technologie om te voldoen aan de behoeften van professionele fotografen. Sindsdien is de EOS-1-serie verder ontwikkeld, waardoor de grenzen van de fotografietechnologie steeds verder zijn verlegd. Hier volgen enkele mijlpalen:

  • 1994: De EOS-1N, met een groter aantal scherpstelpunten en meer voorspellende scherpstelling bij het volgen van bewegende onderwerpen.
  • 2000: De EOS-1V, met het E-TTL-flitslichtmetingsysteem en 45-punts Area AF met hoge dichtheid, die bijdroeg aan high-speed voorspellende AF van maximaal 9 frames per seconde.
  • 2001: De EOS-1D, Canon's eerste topmodel professionele digitale spiegelreflexcamera. De camera had een CCD-sensor van APS-H-formaat met 4,1 Megapixel.
  • 2002: De EOS-1Ds, de eerste EOS-spiegelreflexcamera met een full-frame 35mm-equivalente CMOS-sensor. Deze produceerde foto's met 11,4 Megapixel van hoge kwaliteit en kon 12-bits RAW opslaan.
  • 2004: De EOS-1D Mark II, ontworpen voor professionele sport- en wildlifefotografen. De camera bood een effectieve resolutie met 8,2 Megapixel, continu fotograferen met 8,5 fps, wireless mogelijkheden en een tweede kaartsleuf.
  • 2007: De EOS-1D Mark III, met burst-opnamen bij 10 fps, belichtingsmeting met 63 zones, Ethernet-compatibiliteit, een nieuwe autofocussensor met 19 AF-kruismetingspunten en een groter 3-inch LCD-scherm met de gloednieuwe Live View-functie.
  • 2007: De EOS-1Ds Mark III, met een full-frame sensor met 21 Megapixel, twee DIGIC III-beeldprocessors voor continue opname met 5 fps en de nieuwe Live View-functie.
  • 2009: De EOS-1D Mark IV, met een nieuwe autofocusmodule met 45 AF-punten, waarvan 39 kruistype, plus HD-video-opnamen met een resolutie van 1080p.
  • 2012: De EOS-1D X, met een full-frame CMOS-sensor met 20,1 Megapixel, burst-opnamen met autofocus bij 16 fps (zoeker) of 20 fps (Live View) en 4K RAW-video-opnamen.
  • 2012: De EOS-1D C werd ook uitgebracht, een op filmen gerichte camera met 4K-video met een 10-bits 4:2:2-kleurruimte en interne Canon Log-mogelijkheden.
  • 2016: De EOS-1D X Mark II, met verbeterde prestaties bij weinig licht en AI Servo AF III-autofocus, plus ondersteuning voor CFast-geheugenkaarten. Met CFast 2.0-kaarten en de nieuwe buffer van de camera kon je tot 170 RAW-beelden of een onbeperkt aantal JPEG-bestanden in een burst maken.
  • 2020: De EOS-1D X Mark III bood een CMOS-sensor met 20,1 Megapixel met Canon's Dual Pixel CMOS AF-systeem, 10-bits HEIF-beeldopname, 5,5K RAW-video en een bijna onbeperkte buffer.
  • 2024: De EOS R1, het topmodel uit de serie EOS R-systeemcamera's van Canon, die in 2018 startte met de originele EOS R. De EOS R1 heeft een full-frame BSI stacked CMOS-sensor met 24,2 Megapixel, Dual Pixel Intelligent AF met Cross Type AF, continu fotograferen tot 40 fps en een nieuwe DIGIC Accelerator-processor naast de DIGIC X-processor voor buitengewone prestaties.

"Canon bepaalde meer dan 50 jaar geleden wat een professioneel camerasysteem nodig heeft", legt Tokura uit. "En in deze halve eeuw aan geschiedenis hebben we geluisterd naar de feedback van vele professionals en de innovatieve technologieën van elke periode toegepast om het systeem te verfijnen om dat ideaal te bereiken. Met deze niet-aflatende overtuiging en onze expertise hebben we het vertrouwen van professionals verdiend. De geschiedenis van de 1-serie slaat een nieuw hoofdstuk open met de EOS R1."

Het doel van de Canon EOS-1-serie is altijd geweest om "ultieme prestaties en ultieme betrouwbaarheid" te bieden. Fotografen over de hele wereld kijken ernaar uit om te zien wat de serie nog meer voor hen in petto heeft.

Mabinty Taylor-Kamara and Sarah Kay Bland

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro