Klassiek is niet saai: de 5 trouwfoto's die je niet mag missen

Katya Mukhina maakt verschillende soorten trouwfoto's, van traditionele ceremonies in de kerk of het gemeentehuis tot intieme bruiloften op afgelegen locaties. Hier onthult ze haar vijf favoriete momenten van een bruiloft om te fotograferen.
Een zwart-witfoto van een bruid en bruidegom op een motor en een zijspan. De bruidegom zit op de motor en kijkt voor zich uit, terwijl de bruid glimlachend naar de camera kijkt. Hij draagt een zwarte helm en zij een witte die bij haar jurk past.

Bij het fotograferen van een bruiloft kan Katya Mukhina conventionele of eigenzinnige foto's maken, maar ze heeft altijd één doel voor ogen. "Ik probeer een reeks betekenisvolle foto's te maken voor de mensen om wie de dag draait," zegt ze. "Ik wil dat ze over een paar maanden of over een paar jaar naar de foto's kijken en de dag herbeleven." Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 28mm, 1/40 sec, f/6.3 en ISO320. © Katya Mukhina

Elke bruiloft is anders en elke bruidsfotograaf legt de grote dag op zijn of haar eigen, unieke manier vast. Er zijn echter wel een aantal foto's die niet in de collectie trouwfoto's mogen ontbreken. Denk hierbij aan belangrijke momenten tijdens de ceremonie of receptie, of speciale groepsfoto's die elk bruidspaar graag in hun trouwalbum wil.

Bruidsfotograaf Katya Mukhina is al meer dan twintig jaar werkzaam als bruidsfotograaf, met als specialisatie avontuurlijke en intieme bruiloften. "Ik leer graag nieuwe mensen kennen en ik hou ervan om nieuwe plekken te ontdekken," zegt ze. "Door bruiloften te fotograferen, kan ik leven van mijn werk als kunstenaar. Wanneer ik een bruiloft fotografeer, geeft me dat positieve energie. Ik wil het geluk van het bruidspaar vastleggen, net als de opwinding die ze voelen aan de vooravond van hun nieuwe leven samen."

Katya fotografeert bruiloften op uiteenlopende plekken en bezoekt voorafgaand aan de grote dag de locaties waar de ceremonie en receptie zullen plaatsvinden. Op die manier weet ze al welke mooie achtergronden ze kan gebruiken. Daarnaast houdt ze de weersverwachting in de gaten zodat ze vooraf weet of ze op overdekte plekken foto's moet maken. Ze vindt het ook belangrijk om het bruidspaar beter te leren kennen en om persoonlijk of via videobellen de soort foto's en de gewenste stijl te bespreken.

Hier vertelt Katya welke belangrijke poses je altijd moet vastleggen en legt ze uit hoe zij de mooiste en meest tijdloze foto's maakt. Daarnaast geeft ze tips over de benodigde uitrusting en technieken waardoor het bruidspaar en de gasten er altijd prachtig uitzien.

Een vrouw in een trouwjurk met dunne bandjes kijkt over haar schouder in de camera en glimlacht.

Bij het maken van een portret van de bruid fotografeert Katya graag in de servomodus om spontanere momenten vast te leggen. "Ik loop dicht achter de bruid en wacht op het moment dat ze op een natuurlijke manier over haar schouder naar me kijkt en glimlacht. In dit geval hadden een paar voorbijgangers tegen de bruid gezegd hoe mooi haar jurk was, en dat was het perfecte organische moment om haar te fotograferen," vertelt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 Mark II en een Canon RF 28-70mm F2 L USM-objectief, ingesteld op 1/800 sec, f/2 en ISO200. © Katya Mukhina

Een vrouw in een trouwjurk in een donkere ruimte; zonlicht valt op de zijkant van haar gezicht en arm.

Katya raadt ook aan om het beschikbare licht in je voordeel te gebruiken. "Stralen natuurlijk zonlicht in een donkere ruimte kunnen je helpen om de aandacht te vestigen op de bruid, terwijl het portret hierdoor ook wat mysterieuzer en sfeervoller wordt," adviseert ze. De combinatie van een systeemcamera en een objectief uit de L-serie is ook een goed hulpmiddel als je fotografeert bij weinig licht. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2 L USM-objectief, ingesteld op 1/800 sec, f/4 en ISO125. © Katya Mukhina

1. Portret van de bruid

Een van de onmisbare foto's die Katya altijd wil maken, is een portretfoto van de bruid die recht in de camera kijkt. Deze maakt ze voor of na de ceremonie. Deze foto zal waarschijnlijk worden ingelijst en opgehangen door het bruidspaar en de ouders van de bruid.

Bruiloften zijn mooie gelegenheden, maar kunnen ook voor veel stress zorgen. Om de bruid te laten ontspannen, blijft Katya met haar kletsen en vertelt ze grappige anekdotes.

Voor het mooiste portret van de bruid raadt Katya een snel 85mm-objectief aan, zoals haar Canon RF 85mm F1.2L USM. "Dankzij dit objectief wordt de bruid scherp en de achtergrond wazig. Hierdoor word je niet afgeleid door alle drukte om haar heen en zie je alleen haar uiterlijk en uitstraling," legt ze uit. Ze gebruikt ook haar Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objectief voor iets bredere portretten met hoofd en schouders of het hele lichaam, of wanneer de bruikbare ruimte beperkt is.

Katya maakt het portret het liefst met diffuus daglicht. Deze zachtere belichting zorgt voor een flatteuze look en een natuurlijke feel, en voorkomt scherpe schaduwen in het gezicht van het onderwerp. Bij slecht weer gebruikt ze een continue LED-lamp of een flitskop met een softbox of paraplu voor de best mogelijke belichting.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een bruidspaar lacht wanneer ze worden bedolven onder de confetti, omringd door vrienden en familie die foto's maken met hun telefoons.

Wanneer je overal om je heen confetti ziet, en je ook langs een groep gasten met smartphones moet fotograferen, raakt de autofocus soms in de war en wordt er scherpgesteld op objecten die dichterbij zijn. Met een camera als de EOS R5 of de EOS R6 Mark II, die allebei gezichts- en oogdetectie hebben, zal minstens een van de gezichten van het bruidspaar altijd haarscherp in beeld blijven. Met deze functie kun je je concentreren op het vastleggen van het mooie moment, waarbij je indien nodig het diafragma kunt aanpassen, terwijl het onderwerp altijd scherp blijft. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief, ingesteld op 1/500 sec, f/2.8 en ISO250. © Katya Mukhina

2. Confettifoto

De meeste fotografen maken ook een foto van het traditionele moment na de ceremonie, wanneer het kersverse paar naar buiten stapt om te worden begroet door gasten die met confetti strooien. "Dit wordt een emotionele en spontane foto, met veel beweging. Iedereen lacht en geniet, dus je moet er klaar voor zijn," zegt Katya.

Wanneer je een tafereel fotografeert waar zowel het bruidspaar als de gasten deel van uitmaken, stelt Katya voor om een groothoekzoomobjectief of een prime-objectief te gebruiken. Zelf kiest ze in deze gevallen voor haar Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM- of RF 28-70mm F2L USM-objectief, terwijl ze ook een teleobjectief zoals haar Canon RF 135mm F1.8 L IS USM op een tweede camerabehuizing bij de hand houdt. Hierdoor kan ze snel wisselen tussen brede opnamen en close-ups van het bruidspaar onder de confetti.

Als je door een groep gasten fotografeert, kan een andere invalshoek soms wonderen doen. "Ik gebruik het LCD-scherm van de camera, zodat ik hem boven de hoofden kan houden," zegt Katya. Zolang je camera scherp stelt op de gezichten van het bruidspaar, maakt het niet uit wat voor confetti er wordt gebruikt: het kunnen ook zeepbellen, bloemblaadjes of rijstkorrels zijn. "In de meeste gevallen staan de mensen dicht bij elkaar en kun je een paar meter voor het bruidspaar uit lopen om een reeks foto's te maken. Twee of drie zullen werkelijk schitterend worden," voegt ze eraan toe.

De foto kijkt neer op een grote groep genodigden tijdens een bruiloft. De bruid en bruidegom staan zoenend vooraan.

De foto van alle gasten is traditioneel gezien een van de meer formele, geposeerde foto's van de grote dag, maar Katya kiest ervoor om vanuit een andere hoek te fotograferen, zoals van bovenaf, om de opname een moderne twist te geven. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 35mm, 1/200 sec, f/8 en ISO1250. © Katya Mukhina

3. Groepsfoto

Een foto van het hele trouwgezelschap, inclusief gasten die misschien niet op de andere foto's staan, is heel belangrijk. Volgens Katya kun je deze foto het beste maken voor het feest losbarst, want daarna kun je de gasten niet meer zo makkelijk bij elkaar krijgen. Kies een plek voor de foto die niet alleen voldoende ruimte biedt, maar die ook het beste de locatie laat zien. "Ik probeer het thema of de locatie in de groepsfoto te verwerken, want het bruidspaar is vaak lang bezig geweest met het kiezen ervan. Vaak bepaal ik van tevoren welke plek ik wil gebruiken voor een groepsfoto.

"Wanneer je vanaf een hoger punt fotografeert, zoals een balkon, kijken mensen omhoog en passen er meer gasten op de foto. Ik vraag ze vervolgens om dicht bij elkaar te staan."

Wanneer Katya de groep van bovenaf fotografeert, laat ze ze soms in een halve cirkel rondom het bruidspaar staan.

Voor deze foto gebruikt Katya meestal haar Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief. Dan passen alle gasten op de foto zonder dat ze een breedhoekobjectief hoeft te gebruiken waarbij de personen bij de randen vertekend worden. Het hybride Canon RF 24mm F1.4L VCM-objectief is een geweldig alternatief voor bruidsfotografen met een hybride workflow, en beschikt over een praktische brandpuntsafstand om ook in kleine ruimtes zoveel mogelijk vast te leggen of een groothoekopname of groepsfoto zoals deze te maken

Voor een meer ontspannen groepsfoto zegt Katya dat je gewoon foto's moet blijven maken, ook als je denkt dat je de mooiste foto al hebt gemaakt. "Als ik de laatste foto heb gemaakt, zeg ik 'dank jullie wel'. Meestal voelen mensen zich daarna een stuk ontspannender. In sommige gevallen beginnen ze te kletsen en gebeurt er iets spontaans. Meestal wil het bruidspaar zowel een formele als een spontane groepsfoto in hun trouwalbum, waarbij de spontane foto vaak de leukste is."

Pasgetrouwd stel houdt een sterretje vast onder een paraplu in de regen.

Tips voor trouwfotografie: 7 veel voorkomende valkuilen en hoe je ze oplost

Ontdek hoe je veel voorkomende bekende en nieuwe valkuilen van bruidsfotografen het hoofd biedt, met tips van Fabio Mirulla en Carmen en Ingo.
Een dansend bruidspaar, waarbij de bruid een dip maakt waarbij ze wordt ondersteund door de arm van de bruidegom en zij haar armen om zijn schouders heeft geslagen.

Tijdens de eerste dans wil Katya foto's maken die de emoties van het bruidspaar weerspiegelen. Om te voorkomen dat ze ongemakkelijk dichtbij komt, gebruikt ze soms een kort teleobjectief, maar meestal geeft ze de voorkeur aan een zoomobjectief waarmee ze dichterbij kan komen, maar ook van verder weg kan fotograferen. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 35mm, 1/250 sec, f/2 en ISO3200. © Katya Mukhina

4. De eerste dans

Tijdens de receptie is het traditie dat het kersverse bruidspaar de eerste dans voor hun rekening neemt. Net als bij de confettifoto is dit een belangrijk moment van de grote dag en kan het heel spontaan en onvoorspelbaar zijn. Dit is een mooie kans om de gevoelens van het paar vast te leggen, want nu kunnen ze eindelijk ontspannen na de formele trouwceremonie.

De best mogelijke foto vergt echter wel wat voorbereiding. "Ik vraag het bruidspaar altijd of ze hun eerste dans voor me kunnen oefenen," zegt Katya. "Op die manier herken ik de belangrijkste punten en kan ik vooraf de beste hoek bepalen. Als dit niet mogelijk is, vraag ik ze wat de beste positie is om ze te zien dansen. Vergeet op de dag zelf niet om een actie-reactiefoto te maken. Denk hierbij aan het dansende bruidspaar en de gezichten van de gasten op de achtergrond."

Katya kan gemakkelijk schakelen tussen haar Canon EOS R5 en EOS R6 Mark II voor deze foto; beide camera's bieden beeldstabilisatie tot wel 8 stops bij gebruik in combinatie met haar favoriete compatibele RF-objectieven. Hierdoor kan ze het bruidspaar vrij en zonder cameratrilling fotograferen, zelfs op een dansvloer met weinig licht. Ze probeert meestal foto's te maken met 1/200 sec, met het objectief wijd open. Bij gebruik van omgevingslicht gebruikt ze de automatische ISO-instellingen.

"In deze situatie kun je het beste een langere brandpuntsafstand gebruiken zodat de gezichten van het bruidspaar eruit springen, aangezien het nogal ongemakkelijk kan zijn om tijdens de dans heel dichtbij te komen om te fotograferen," legt ze uit. Om een volledige foto van het bruidspaar op de dansvloer te maken zonder te dichtbij te komen, stelt Katya voor om het lange uiteinde van een standaard zoomobjectief te gebruiken zoals de Canon RF 28-70mm F2L USM, of een prime-objectief zoals de Canon RF 85mm F1.2L Macro IS USM.

Voor bruidsfotografen die video-opnamen én foto's van de grote dag moeten maken, is de functie Dual Shooting op de EOS R5 Mark II ideaal: hiermee kunnen ze tijdens het opnemen van Full HD-video ook JPG-beelden vastleggen zonder ook maar één move op de dansvloer te missen. Door dit objectief samen met een hybride objectief zoals de RF 24-105mm F2.5L IS USM Z of de RF 50mm F1.4L VCM te gebruiken, kunnen bruidsfotografen potentiële klanten meer mogelijkheden bieden, en zo meer opdrachten in de wacht slepen.

Een bruid en bruidegom zitten op een motor in een garage met andere motoren en kussen elkaar.

Bij foto's van de bruid en bruidegom probeert Katya de liefde tussen het bruidspaar vast te leggen. "In deze situatie gebruik ik soms een draagbare speaker om een nummer af te spelen dat belangrijk voor ze is," legt ze uit. "Als ze vergeten dat ze worden gefotografeerd, kun je een puur moment vastleggen." Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 64mm, 1/500 sec, f/2.2 en ISO1000. © Katya Mukhina

5. Een intieme foto van de bruid en bruidegom

Een bruiloft draait om de geloften tussen het bruidspaar. Katya vindt het daarom belangrijk om intieme foto's van het paar te maken die hun gevoelens voor elkaar goed uitbeelden. Katya maakt die foto's het liefst wanneer ze alleen is met het bruidspaar.

"Voorafgaand aan de bruiloft stel ik ze vragen over bepaalde emotionele momenten, zoals het moment waarop ze elkaar leerden kennen en hun eerste afspraakje," zegt ze. "Voor de persoonlijkere foto's vraag ik ze om terug te denken aan die momenten."

Voor deze foto komt Katya dichter bij het bruidspaar, met een brandpuntsafstand tussen de 35mm en 50mm. In deze situatie fotografeert ze met daglicht en gebruikt ze de stille opnamefunctie van haar Canon EOS R System-camera zodat ze onopvallend kan werken. Ook nu zorgt de gezicht- en oogtracking voor scherpe gezichten, zelfs bij weinig licht. Hierdoor kun je je concentreren op de emoties van het bruidspaar.

Een bruid en bruidegom lopen hand in hand over een veld, weg van een helikopter. De bruid houdt haar boeket boven haar hoofd in de lucht.

Voorafgaand aan de bruiloft vraagt Katya het bruidspaar wat volgens hen de 'onmisbare foto' is. Dit kan van alles zijn, van het moment dat de bruidegom de sluier van zijn bruid optilt tot het moment waarop het bruidspaar arriveert met een helikopter (indien mogelijk met het budget en de wensen). Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 50mm, 1/3200 sec, f/2 en ISO200. © Katya Mukhina

Een bruidegom tilt zijn bruid boven zijn hoofd en kijkt omhoog om haar te kussen.

Foto's waarop de bruid en bruidegom hun liefde voor elkaar laten zien, zorgen voor speciale herinneringen aan hun grote dag. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/640 sec, f/1.2 en ISO200. © Katya Mukhina

Andere belangrijke dingen om aan te denken

Katya vraagt het bruidspaar vóór de bruiloft ook om aan een bepaald moment van die dag te denken dat ze graag zouden willen inlijsten. "Een moment dat niet zozeer de perfecte trouwfoto is, maar dat voor hen twee wel onmisbaar is," legt ze uit.

En al die keren dat je je geplande foto's moest aanpassen vanwege het slechte licht of slechte weer? "Als bruidsfotograaf moet je overal op voorbereid zijn," zegt Katya. "Als het kan gaan regenen, neem je een paraplu mee voor jezelf en een transparante paraplu voor het bruidspaar. Zorg ook dat je altijd een plan B hebt.

"Neem meerdere objectieven mee voor een breed scala aan brandpuntsafstanden. Neem bijvoorbeeld minstens een zoomobjectief van 24-70mm mee, en een 85mm f/1.8 of 50mm f/1.4. Wees voorbereid op situaties bij weinig licht en denk aan LED-licht, flitskoppen, softboxes en alle andere vormen van belichting die je misschien nodig hebt."

Voor de grappige, eigenzinnige foto's adviseert Katya om simpelweg veel foto's te maken, vooral wanneer mensen het niet verwachten. "Door opnamen te maken via het open geklapte LCD-scherm of in de Stille modus, kun je bijzondere en ongewone momenten vastleggen," legt ze uit. "Ga lekker creatief te werk."

David Clark and Danielle Grimster

Gerelateerde artikelen

Etiquettegids voor bruidsfotografie

Alison Bounce heeft al meer dan 300 bruiloften gefotografeerd. Hier lees je haar beste tips en vertelt ze wat je moet doen – en wat juist niet – bij het fotograferen van de grote dag.

Ware romantiek: tips voor het fotograferen van intieme bruiloften

Pablo Laguia en Ana Gómez vertellen waarom intieme bruiloften nu een belangrijk deel van hun activiteiten zijn en over de vereiste vaardigheden voor zulke kleine bruiloften.

Hoe is het om opnamen te maken met de EOS R6 Mark II?

Ontdek de kracht en snelheid van Canon’s high-performance hybride camera’s, met zes Canon Ambassadors die de belangrijkste functies uittesten.

De beste Canon-camera's voor het maken van trouwvideo's en -foto's

Vooraanstaande trouwvideografen, -fotografen en Canon-experts onthullen de beste camera's van Canon voor trouwvideografie en -fotografie.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro