Filmmaker Alex Wykes combineerde twee complementaire Canon-camera's op een heliski-shoot op het bergachtige schiereiland Kamtsjatka in Oost-Rusland: een Canon EOS C300 Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III) en een volledig uitgeruste Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-lens. © Richard Walch
In een ideale wereld zouden alle professionele filmmakers bij elke shoot een hoofdcamera en een identieke B-camera hebben — beide op dezelfde manier ingesteld, met dezelfde lenzen en codecs, voor naadloze integratie. In werkelijkheid is het soms niet mogelijk om te filmen op twee hoogwaardige filmcamera's van Canon. Dus als één camera gewoon niet genoeg is, wat zijn dan de alternatieven? Het kiezen voor een andere B-camera binnen de Canon-serie maakt het niet alleen mogelijk om een consistente look te behouden, maar biedt ook duidelijke voordelen, zoals een kleiner formaat, verschillende framerates en verbeterde mogelijkheden bij weinig licht.
Brett Danton is een commerciële filmmaker die reclames heeft gemaakt voor luxe autofabrikanten, waaronder de advertentie voor de Jaguar F-PACE. Hij filmt met een Canon EOS C500 Mark II en gebruikt een Canon EOS-1D X Mark III als B-camera. De EOS-1D X Mark III is ook een veelzijdige B-camera gebleken voor documentairemaker Alex Wykes, die deze koppelt aan een Canon EOS C300 Mark II-filmcamera op shoots van de bergen van Rusland tot de Kalahari-woestijn. En cameraman bij documentaires Dan Lightening — die muziekvideo's heeft gemaakt voor de broers Gallagher, Nile Rodgers en Jamiroquai, evenals advertenties voor toonaangevende merken — filmt met een Canon EOS C200, die naadloos samenwerkt met zijn Canon EOS 5D Mark IV.
Hier bespreken de drie filmmakers hun favoriete combinaties van Canon-camera's en de voordelen van het koppelen van modellen met compatibele lenzen en codecs tijdens hun veeleisende shoots.