De beste objectieven voor video-opnamen
Voor Stéphane's specialisme is een ander RF-objectief ontzettend handig. Bij het overgrote deel van zijn duiken gebruikt hij zijn Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, dat goed bestand is tegen de omstandigheden onder water. "Op het oppervlak zie je alles binnen een straal van ongeveer een kilometer, maar in het water heb je misschien maar vijftien meter zicht", zegt hij. "Je moet ontzettend dichtbij zien te komen. Vanwege het slechte zicht en de fysieke diffractie van licht in water, moeten we onder water meestal een groothoek gebruiken."
De RF 15-35mm F2.8L IS USM is Stéphane's favoriete objectief onder water, hoewel hij soms ook gebruik maakt van zijn oudere Canon EF 15mm f/2.8 Fisheye. Bij het filmen voor zijn documentaires is de groothoek van het RF-objectief ook handig om wetenschappers en bemanning op zee te filmen wanneer er niet veel ruimte is op de boot. "Dit objectief heeft een zeer goede scherpte, snelle automatische scherpstelling en dankzij het grote diafragma van f/2.8 kan ik hier ook mee werken bij weinig licht", zegt hij. "Een groothoekzoomobjectief zoals dit kan ik heel goed gebruiken."
Zijn meest veelzijdige objectief is zijn lichtgewicht Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, met brandpuntsafstanden voor groothoek, standaard opnamen en telefoto's, met 5-stops beeldstabilisatie. "Het is op de boot vrij lastig om een objectief te verwisselen, dus ik probeer alles met hetzelfde objectief te doen", zegt hij. "Hier kan ik een hele documentaire mee maken." Stéphane en Camilla kijken er allebei naar uit om het nieuwste hybride RF-objectief van Canon op de proef te stellen: de Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z. Het objectief is perfect voor het maken van video-opnamen en foto's en biedt nog betere prestaties bij weinig licht dankzij het diafragma van f/2.8. "Het wordt interessant, want het heeft hetzelfde geweldige diafragma van het Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, maar dan met het extra bereik", zegt Camilla.
Als het gaat om het produceren van videocontent, voldoet Canon's uitgebreide assortiment camera's, van hybride winnaars tot Cinema EOS-klassiekers en van RF-objectieven tot Cinema-objectieven, aan een groot aantal wensen van filmmakers. De Canon EOS R5 is een van de beste Canon-camera's voor het maken van video-opnamen en is ideaal voor hybride filmmakers. De Canon EOS R5 C is een hybride camera met nog meer professionele filmtools, waaronder langdurige opnamen, voor de mooiste filmische beelden. De weerbestendige Canon EOS R3 is een robuuste camera met professionele burstsnelheden, terwijl sologebruikers ook de lichtere en compactere Canon EOS R6 Mark II of de Canon EOS R7 kunnen overwegen.
Binnen de Cinema EOS-serie hebben zowel de Canon EOS C70 als de Canon EOS C300 Mark III DGO-sensoren voor verbeterde ISO-prestaties, met ingebouwde NF-filters/XLR-aansluitpunten. Naarmate de RF-serie wordt uitgebreid, krijg je ook meer opties voor de beste RF-objectieven voor het maken van video-opnamen.
"Ik gebruik mijn uitrusting voor alles", zegt Stéphane over zijn meest uitdagende onderwatercinematografie in het noordpoolgebeid. "De zon staat laag, het zicht in het water is slecht, de dieren zijn snel: we zijn er niet 100% zeker van dat de opname zal lukken. Het is mijn taak om heel dichtbij te komen, om te weten wat er gebeurt en om het ook te voelen. Maar ik vertrouw op mijn uitrusting en die levert uitstekende prestaties."