Hoewel het Cinema EOS System werd uitgebracht in 2011, begon de ontstaansgeschiedenis van Cinema-objectieven van Canon al enkele decennia eerder. Toen Canon in 1969 werd gevraagd een Cine Zoom-objectief voor Hollywood-filmmakers te bouwen, kwam daar twee jaar later het K5x25 Macro Zoom-objectief uit voort. Al gauw diende de kenmerkende K35 Prime-serie zich aan, bekroond met een Academy Award in 1976. Deze reeks staat tot de dag van vandaag in hoog aanzien in de filmindustrie.
De nieuwste Canon Cine-objectieven vloeien voort uit een halve eeuw productie-ervaring. Met de combinatie van uitstekende optische prestaties, toonaangevende bouwkwaliteit en betrouwbaarheid komen de Cine Prime- en Flex Zoom-objectieven van Canon net zo goed tot hun recht in natuurdocumentaires in HDR als op beroemde televisiesets.
"Canon loopt al sinds de jaren veertig van de vorige eeuw voorop op het gebied van optische technologie. Het bedrijf verlegt de grenzen, creëert nieuwe mogelijkheden en verandert op drastische wijze de manier waarop fotografen en filmmakers hun opnamen maken", aldus Ram Sarup, Product Marketing Specialist bij Canon Europe.
"De afgelopen jaren heeft Canon diverse innovaties geïntroduceerd en daarmee heeft het bedrijf de lat hoog gelegd als het gaat om beeldkwaliteit, bediening en prestaties. Met de introductie van de Flex Zoom-serie en bijvoorbeeld het CN8x15 IAS S E1/P1 Cine Servo-objectief worden de grenzen opnieuw verlegd en daarmee bekrachtigt Canon haar belofte aan filmmakers om de allerbeste tools voor hun producties te leveren.
"We hebben de Canon EOS C70 in 2020 en de EOS R5 C in 2022 op de markt gebracht, beide met de toonaangevende RF-vatting van Canon. Ook al is het mogelijk om EF-objectieven te gebruiken op deze Cinema EOS-camera's met onze EF- tot EOS R-objectiefadapters, de introductie van de Canon CN-R Prime-objectieven biedt gebruikers van de EOS C70 en EOS R5 C een volledige set native Cinema-objectieven met RF-vatting die beschikt over de geavanceerde mogelijkheden van de RF-vatting."
FILMMAKING
Ontdek de Canon Cinema-objectiefserie
Consistentie is een van de belangrijkste pluspunten van het Canon Cine-objectiefsysteem. Welk objectief je ook gebruikt, je kunt erop vertrouwen dat de kleurbalans hetzelfde blijft. "Als je bijvoorbeeld besluit de CN-E14mm T3.1 L F Cine Prime voor de CN-E30-300mm T2.95-3.7 L S Cine Zoom of de CN-E45-135mm T2.4 L F / FP Flex Zoom te verwisselen, zie je geen kleurverschil, omdat alle Cine-objectieven zijn ontworpen om samen te worden gebruikt", zegt Paul Atkinson, productspecialist bij Canon Europe.
"Maar er zijn ook overeenkomsten. De mechaniek is hetzelfde op de objectieven, en de diameter aan de voorzijde en de filterdraden op de Cine Prime-, Sumire Prime- en Flex Zoom-objectieven zijn identiek. Hierdoor kun je makkelijk van objectief wisselen met minimale aanpassingen aan je installatie.
"Het komt er uiteindelijk op neer het objectief te vinden dat bij jou, de setting en je budget past. Het feit dat je elk objectief tussen de 14mm en 1500mm kunt gebruiken in de wetenschap dat het dezelfde hoogwaardige prestaties levert, geeft je ongelofelijk veel vrijheid", voegt Paul toe.
Wil je een weloverwogen keuze maken voor het Canon Cine-objectief dat bij jou past? Volg dan deze gids met de diverse typen Cine-Zoom- en Prime-objectieven die momenteel op de markt beschikbaar zijn.
Flex Zooms
Canon's eerste serie hoogwaardige full-frame- en Super 35mm Cinema-zoomobjectieven is ideaal voor een breed scala aan hoogwaardige producties, zoals filmopnamen. De Flex Zoom-serie is uitgebracht met twee objectieven: de Canon CN-E20-50mm T2.4 L F / FP en de CN-E45-135mm T2.4 L F / FP. Samen bestrijken zij het veelgebruikte brandpuntbereik van 20-135 mm. Canon's andere series full-frame Cinema-objectieven, Sumire en Cine Prime, zijn prime-objectieven. Gebruikers zouden er hiervan bijna zeven nodig hebben om te beschikken over het brandpuntbereik van deze twee Flex Zooms.
Cameraregisseurs en filmmakers die werken aan Super 35mm-producties kunnen profiteren van de CN-E14-35mm T1.7 L S / SP en de CN-E31.5-95 mm T1.7 L S / SP, die een nuttig brandpuntbereik van 14-95 mm beslaan.
De vier Flex Zoom-objectieven zijn beschikbaar met EF- of PL-vatting voor gebruik met Canon-camera's, zoals de EOS C500 Mark II en de EOS C300 Mark III, en camera's die niet van Canon zijn. Ze ondersteunen metadatacommunicatie, waaronder Cooke /i Technology en Zeiss eXtended Data, evenals EF-vattingcommunicatie. Ongeacht de gebruikte camera, bieden de Flex Zooms een gestandaardiseerde positie van de apparatuur en diameter aan de voorzijde, waardoor je dezelfde matte box kunt gebruiken.
"De Flex Zoom-serie is ontworpen om uitstekende optische prestaties te leveren", aldus Jack Adair, Product Marketing Specialist bij Canon Europe. "De objectieven bevatten een iris met 11 lamellen, wat een prachtig bokeh oplevert. Daarbij is het vervagingseffect van de scherptediepte echt vloeiend."
Heb je Canon-apparatuur?
De Flex Zooms creëren net als Canon's Cine Primes een scherpe en heldere uitstraling. Dankzij hun grote prestaties zijn ze klaar voor de toekomst van 8K-producties en zeer geschikt voor de huidige 4K-producties, waarbij vaak wordt geprofiteerd van de extra details en flexibiliteit die het filmen in hogere resoluties met zich meebrengt. "Wat betreft het uiterlijk van de objectieven is er de uniforme Canon-kleur, dus zelfs als je ze combineert met Canon's andere cine-objectieven, behoud je dezelfde natuurlijke kleuren en prachtige huidtinten", voegt Jack toe.
De grote maximale diafragma's van de full-frame- en Super 35mm Flex Zoom-objectieven zorgen voor een geringe scherptediepte, wat bijdraagt aan de filmische uitstraling van deze objectieven. "De constante T-stopwaarden zijn ongekend voor cine-objectieven bij deze brandpuntsafstanden", zegt Jack. "Met de full-frame Flex Zooms heb je een constante lichttransmissie van T2.4 en met de Super 35mm-modellen krijg je een lichttransmissie van T1.7 over het hele zoombereik, waardoor dit de snelste objectieven zijn voor hun brandpuntsafstanden."
Deze serie leeft de naam Flex Zoom na en is de meest veelzijdige en aanpasbare serie cine-objectieven van Canon. Gebruikers hebben niet alleen de mogelijkheid om de vatting te wijzigen van EF naar PL en omgekeerd bij door Canon geautoriseerde servicecentra of geautoriseerde externe bedrijven, maar de objectieven kunnen ook worden omgebouwd van Super 35mm naar full-frame en omgekeerd.
Met behulp van de relaiskit kan een door Canon geautoriseerd servicecentrum de CN-E14-35MM T1.7 L S / SP en de CN-E31.5-95MM T1.7 L S / SP omzetten in een full-frame beeldcirkel, of de Canon CN-E20-50mm T2.4 L F / FP en de CN-E45-135mm T2.4 L F / FP omzetten in Super 35mm. De conversie kan ook worden teruggedraaid. De mogelijkheid om zowel de vatting als het relais op de premium Flex Zooms te wijzigen, zorgt voor nog meer flexibiliteit en waarde voor hoogwaardige filmproducties.
CN-E Prime-objectieven
De CN-E Prime-objectieven van Canon zijn beduidend lichter dan Zoom-objectieven met dezelfde brandpuntsafstand. Bovendien hebben ze een duurzaam ontwerp en standaardbediening en zijn ze ontworpen voor camera's met een full-frame sensor. De volledige set van zeven full-frame objectieven passen in elke topproductie en hebben een bereik in brandpuntsafstand van 14mm tot en met 135mm. Hiermee hebben professionals die de esthetische kwaliteiten van de Cine Prime-objectieven zo waarderen meer dan genoeg creatieve opties. Bij de ontwikkeling van elk objectief was constante kleurreproductie essentieel, dus is er geen kleurverschil wanneer je van brandpuntsafstand wisselt.
"Dit zijn zeer scherpe objectieven met hoog contrast en uitstekende bokeh", volgens Paul. "Een groot pluspunt is de grotere T-stop van meestal T1.5, of zelfs T1.3 bij de CN-E50mm T1.3 L F en CN-E85mm T1.3 L F. Verder hebben ze minimale focus breathing. Soms zie je bij foto-objectieven een duidelijke verandering in het gezichtsveld wanneer je anders scherpstelt. Dat is in het hele CN-E Prime-assortiment van Canon aanzienlijk verminderd.
"Aangezien deze objectieven zijn ontwikkeld voor camera's met EF-vatting, kun je gebruikmaken van Dual Pixel Focus Guide voor nauwkeurige handmatige focus assist. Bovendien kun je objectiefmetadata opnemen in het bestand. Dat betekent dat een camera met Electronic Image Stabilization, zoals de Canon EOS C500 Mark II, automatisch de brandpuntsafstand detecteert en stabilisatie correct afstelt als de functie is geactiveerd."
CN-R Prime-objectieven
De kwaliteit van de CN-E Prime-objectieven van Canon wordt gecombineerd met de geavanceerde mogelijkheden van de RF-vatting. Hierdoor tillen de CN-R Prime-objectieven hoogwaardige producties naar een nieuw niveau. Deze zeven RF-vattingobjectieven zijn een mooie aanvulling op de EOS C70- en EOS R5 C-camera's en hebben een bereik van 14 mm tot 135 mm: dezelfde brandpuntsafstand als de CN-E Prime- en Sumire Prime-objectieven.
Het ontwerp van de CN-R Prime-objectieven is hetzelfde als dat van de andere Cinema Prime-objectieven. Hierdoor kunnen ze gemakkelijk worden gebruikt in een opstelling met meerdere camera's. "Los van de vattingen lijken de drie verschillende sets Prime-objectieven heel erg op elkaar", volgens Ram. "Elk objectief heeft dezelfde diameter, hetzelfde filterdraad en hetzelfde scherpstelbereik. De RF Cine Prime-objectieven zijn wel langer, maar door het geribbelde gedeelte aan de achterkant van het objectief zijn ze makkelijk vast te houden en te bedienen."
Wat kenmerken betreft, lijken de CN-R Prime- en CN-E Prime-objectieven het meeste op elkaar. "Ze zijn ontworpen voor een scherpere en nauwkeurigere reproductie van de gemaakte opnamen in vergelijking met het zachtere karakter van de Sumire Prime-objectieven", zegt Ram. "Ze hebben dezelfde heldere T-stopwaarden, dezelfde iris met 11 lamellen en dezelfde verminderde focus breathing als de EF en Sumire."
Dankzij de evolutie van de EF- naar de RF-vatting is de functionaliteit voor professionele videoproducties verbeterd. "In vergelijking met de EF-vatting kan de RF-vatting objectiefinfo veel sneller naar de camera sturen", legt Ram uit. "Daardoor kunnen we vervormingscorrectie ondersteunen in de EOS C70 en EOS R5 C als deze camera's worden gecombineerd met de CN-R Prime-objectieven. Dit is niet altijd mogelijk met de CN-E- of Sumire Prime-objectieven."
Volgens Ram moeten ook de mogelijkheden van het maken van opnamen met native Cinema-objectieven op de EOS C70 en EOS R5 C niet worden onderschat. "Na verloop van tijd kan je verbinding tussen een vattingadapter, een objectief en een camera minder stabiel worden, in het bijzonder als je een zwaarder cameraobjectief gebruikt. Als je een RF-vatting hebt, hoef je geen adapter te gebruiken, waardoor de verbinding tussen de camera en het objectief sterker is."
Sumire Primes
De Sumire-collectie (spreek uit 'Soe-mie-ree') is vervaardigd voor sublieme beeldkwaliteit met een significant ander effect dan de Canon Cine Prime-objectieven en geeft producties meer een filmlook.
De Sumire Prime-serie, met de CN-E20mm T1.5 FP X, CN-E50mm T1.3 FP X en CN-E85mm T1.3 FP X, kent dezelfde zeven brandpuntsafstanden en snelle T-stops als de Cine Prime-lijn. Beide sets Prime-objectieven delen ook de kleurtoon, mechaniek en constructie, met een consistente focus travel van 300°, 105mm opschroefbare filterthread en een diameter van 114 mm aan de voorzijde voor matte boxes.
Het verschil in de Sumire Prime-objectieven zit hem in de optische formule. Deze produceert een filmlook met zachte elementen, natuurlijke huidtinten, subtiele overstraling en rijke, fluweelzachte bokeh. Deze kenmerken komen vooral tot uiting bij grotere diafragma's, met een vloeiender vervagingseffect. Ze worden geleverd met een PL-vatting, die elk geautoriseerd lokaal servicepunt kan omzetten naar EF.
"Hoewel zowel de Sumire- als Cine Prime-objectieven een diafragma met 11 lamellen hebben, genereren de Sumire objectieven een iets ander bokeh-effect. Vooral bij de randen wordt dat meer ellipsvormig", legt Paul uit. "Wat dat betreft creëren de Cine Prime-objectieven een universelere weergave."
Cine Servos
De Cine Servo-objectieven van Canon beschikken over verbluffende 4K optische kwaliteit en zijn geschikt voor live-broadcasts, nieuwsopnamen en documentairefilms waarbij servo-bediening is vereist (met 'servo' worden de gemotoriseerde zoom- en scherpstelopties bedoeld).
De objectieven zijn ontworpen voor Super 35mm-sensoren en bieden een scala aan groothoek- tot ultratelefoto-opties. Deze omvatten de Canon CN7X17 KAS T, CN8x15 IAS S E1/P1, CN10x25 IAS S E1/P1 en de ongeëvenaarde CN20x50 IAS H E1/P1. Daarnaast bieden zowel de CN8 als de CN10 een full-frame dekking bij gebruik van de ingebouwde 1,5x extender.
Alle objectieven zijn verkrijgbaar met een EF- of PL-vatting, terwijl de CN7X17 KAS T Canon's eerste Cine Servo-objectief is met een RF-vatting. Hierdoor zijn ze probleemloos te combineren met Canon's EOS R-systeemcamera's, waaronder de Canon EOS C400.
"De introductie van de RF-vatting zorgt voor meer compatibiliteit met workflows voor virtuele productie en VFX, en een betere aansluiting bij bediening op afstand", aldus Ram Sarup, European Product Marketing Specialist voor Cinema EOS en Pro Video.
Dankzij de snelle datamogelijkheden van de RF-vatting kan gedetailleerde, realtime metadata over een objectief en vertekeningscorrecties worden overgedragen van het objectief naar de camerabody. Hierdoor is een naadloze workflowintegratie mogelijk met zowel Unreal Engine als nabewerkings-VFX.
De CN7X17 KAS T introduceert ook Canon's e-Xs drive unit van de volgende generatie. Deze zorgt voor nauwkeurige focus-breathing-correctie, snellere servo-bediening en een USB-aansluitpunt voor bediening op afstand en geoptimaliseerde gebruikersinstellingen. De PL-vatting van de CN7X17 KAS T bevat zowel Cooke/i Technology als ZEISS eXtended Data voor standaard metadata over een objectief en vervormings- en schaduwcorrectie voor diverse workflows.
Uiteindelijk is de Canon CN7X17 KAS T ideaal voor ontwerpers die een toekomstbestendig, veelzijdig Cine Servo-objectief willen met alle voordelen van het RF-vattingssysteem.
De CN20x50 IAS H E1/P1 verdient nadere toelichting. Met de uitgebreide 50-1000mm 20x ultra-telefotozoom is hij perfect voor wildlife, sport en live optredens. "Als je kijkt naar producties van natuurdocumentaires van nu, zul je in behind-the-scenes hoogst waarschijnlijk de CN20 zien", zegt Paul.
"Met de ingebouwde 1,5x-extender wordt hij een 75-1500mm, zodat je een compositie kunt maken zonder te dicht op het onderwerp te hoeven komen. Bij die brandpuntsafstand resulteert dat ook in prachtig beeld."
Als je de servo-aandrijfeenheden uit de objectieven weglaat, kun je ze net zo bedienen als klassieke Cine Zoom-objectieven. "Vervolgens kun je naar wens een extern focus-/zoomitem toevoegen", gaat Paul verder. "Met name de 25mm-250mm CN10X25 IAS S en 17mm-120mm CN7x17 KAS S E1/P1 zijn multi-inzetbare objectieven. Die laatst is geschikt voor documentaires, films, series – echt een manusje-van-alles. Stel je voor dat je hem op een Canon EOS C700 zet voor het beste van twee werelden: bioscoopkwaliteit met de optie om hem op de schouder te nemen voor een documentairestijl."
Ontdek wat Canon's Flex Zoom-cinema-objectieven zo bijzonder maakt
De groothoek-brandpuntsafstand van de CN8x15 IAS S E1/P1 biedt extra flexibiliteit bij een scala aan live en vooraf opgenomen tv-producties. Het objectief voldoet aan de behoeften van omroepen die met grootformaat werken dankzij de native brandpuntsafstand van 15mm-120mm op Super 35mm-sensoren. De ingebouwde 1,5x-extender vergroot die afstand tot 22.5mm-180mm voor full-frame dekking.
De CN8x15 IAS S E1/P1 biedt uitstekende beeldkwaliteit bij zowel 4K- als 8K-opnamen en is uitgerust met een iris met elf lamellen voor een vloeiende bokeh. "Het is een veelzijdig zoomobjectief voor producties die content een meer filmische look willen geven", zegt Ram.
"De geavanceerde metadatacommunicatie is daarnaast ook heel erg handig", voegt hij toe. "De CN8x15 IAS S E1/P1 is ons eerste Cine Servo-objectief met het ZEISS eXtended Data-protocol boven op de Cooke /i Technology waarover de Cine Servo-objectieven al beschikken. In combinatie met de ingebouwde 16-bits encoder voor positiegegevens maakt dat dit objectief een geweldige keuze is voor XR (extended reality) en virtuele producties."
Compact Cine Servos
Vergelijkbaar met de grotere Cine Servo-broertjes zijn de lichtere Compact Cine Servo Zoom-objectieven ontworpen voor 4K Super 35mm-camera's. Ze hebben ingebouwde servo-bediening. Door hun compactere constructie zijn ze echter gemakkelijk te gebruiken in de hand of op de schouder voor snelle opnamen.
"Dit zijn werkpaarden voor filmmakers van documentaires met een Compact Cine-camera zoals de Canon EOS C200", legt Paul uit. "Zowel de CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S als de CN-E70-200mm T4.4 L IS bieden het gemak van Cine-Servo-bediening in een handig klein formaat. Ze zijn ideaal voor de run-and-gun-cameramensen die kwalitatief hoogwaardig beeld willen zonder een groter objectief te moeten installeren. Voor extra gemak kun je zelfs de joystick op de grip van de Canon EOS C200 programmeren als zoombediening.
"Het maximale diafragma van T4.4 is iets langzamer dan dat van andere Zoom-objectieven in de Canon Cine-objectiefserie, maar met de prestaties van de sensoren van nu is dat geen probleem. Het extra gemak van nauwkeurige autofocus, beeldstabilisatie en filmische optische kwaliteit maken deze lenzen zeer aantrekkelijk."
Beide betaalbare Compact Cine Servo-objectieven zijn gestabiliseerd en worden uitsluitend aangeboden met EF-vatting, zodat ze profiteren van drie modi voor beeldstabilisatie en de nauwkeurige en betrouwbare Dual Pixel CMOS AF van Canon.
Canon's Cinema-objectieven bieden uitzonderlijke resultaten voor een breed scala aan producties, van documentaires en drama tot muziekvideo's en reclamespotjes. De consistente kleurweergave, het ergonomische ontwerp en de prestaties van de Servo-, Prime- en Zoom-objectieven bieden filmmakers een schat aan creatieve mogelijkheden voor cinematische 4K-, 8K- en HDR-toepassingen. Bij het kiezen van een objectief voor je volgende project kun je er dus zeker van zijn dat een Cine-objectief van Canon jouw artistieke visie tot leven kan brengen.
Gerelateerde artikelen
-
FILMMAKING
Unieke videoportretten met Canon cinema-zoomobjectieven
Hoe BAFTA Breakthrough-filmmaker Diana Olifirova een gestileerd cinematisch meesterwerk heeft gemaakt met Canon Flex Zoom-objectieven.
-
UITRUSTING
Goedgekeurd door Netflix: Cinema EOS-camera's van Canon
Van de EOS R5 C tot de EOS C500 Mark II: ontdek hoe de Cinema EOS-serie voldoet aan de opnamenormen voor Netflix Originals.
-
TECHNIEKEN
Luchtvideografie met Cinema EOS
Filmmaker Brett Danton en drone-piloot David Gu leggen uit hoe ze FPV-drones gebruiken om dynamische scènes te creëren vanuit de lucht.
-
ARTIKEL
Wat is de beste Canon-apparatuur voor het maken van films?
Voor het maken van films en video's heb je camera's en objectieven nodig die binnen je budget passen. We geven je hier de beste opties voor elk filmbudget, wat je ook te besteden hebt.