Op het veld met Canon's camera's voor professionele sportfotografen

Toonaangevend sportfotograaf Richard Heathcote vertelt over zijn leven als agentschapsfotograaf, de druk van snelle levertijden, en hoe zijn Canon-apparatuur zowel zijn foto's als zijn workflow verbetert.
Een Canon EOS R1-camera met wit Canon-teleobjectief, liggend op de grond op een voetbalveld waarachter een doel zichtbaar is en bergen oprijzen in de achtergrond.

Canon's toonaangevende systeemcamera voor professionele sport- en actiefotografie, de EOS R1.

Professionele sportfotografie kan net zo competitief zijn als de sportevenementen die worden gefotografeerd. Met mogelijk tientallen fotografen die opnamen maken van dezelfde wedstrijd, moet je niet alleen een geweldige foto maken van het beslissende moment maar die ook eerder dan de anderen publiceren. Dan waardeer je elk voordeel dat je technologie je kan geven.

Richard Heathcote, Chief Sports Photographer bij Getty Images, is al bijna 30 jaar professioneel fotograaf. Hij heeft talloze sportevenementen verslagen, waaronder de meest bekende internationale voetbal- en rugbytoernooien en algemene sporttoernooien. Hij was de Sports Journalists' Association (SJA) Photographer of the Year van 2019, algehele winnaar van de World Sports Photography Awards in 2020, en Picture of the Year-winnaar van de SJA British Sports Journalism Awards van 2024.

Richard gebruikt een Canon EOS R1, en een EOS R5 Mark II als zijn tweede camera. Hier deelt hij zijn inzichten in zijn leven als sportfotograaf, vertelt hij over zijn workflow als hij een groot sportevenement verslaat en onthult hij hoe het EOS R System van Canon hem een concurrentievoordeel geeft in zijn werk.

Leven als sportfotograaf

Richard verliet school in 1996 en werkte ongeveer een jaar als freelancer voordat hij als vaste fotograaf bij Action Images ging werken. In 2004 stapte hij over naar Getty Images, waar hij nog steeds in dienst is. "Ik houd van de manier waarop agentschappen werken", legt hij uit. "Er zijn meer mogelijkheden. Vaak is er voor een krant maar één sportfotograaf, terwijl wij alleen in het VK al zo'n 25-30 vaste sportfotografen hebben, en daarnaast werken we ook nog met freelancers. Agentschapsfotografen reizen veel meer en werken bij meer verschillende sporten."

Naast de opdrachten die ze krijgen, worden agentschapsfotografen ook aangemoedigd om hun eigen ideeën te pitchen. "Als het iets is wat de moeite waard is om wat tijd in te steken, hebben we de vrijheid om het in onze planning op te nemen."

Richard Heathcote, Chief Sports Photographer bij Getty Images, gebruikt camera's en objectieven van Canon.

Als senior fotograaf voor Getty Images verslaat Richard Heathcote belangrijke sportevenementen over de hele wereld. Allemaal met Canon-camera's en -objectieven. Over het werken voor een agentschap zegt hij: "Er is echt veel meer creatieve vrijheid. Een fotograaf voor een klant zoekt altijd het verhaal, terwijl een fotograaf voor een agentschap veel meer de kans krijgt om bij evenementen creatief te zijn en zaken vanuit een ander gezichtspunt te benaderen."

Vrouwelijke atleten rennen op een baan en werpen lange schaduwen in een sportfoto van bovenaf gemaakt met een Canon EOS R3 met een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief door Richard Heathcote/Getty Images.

Een voorbeeld van een andere kijk op een sportwedstrijd: Richard gebruikte het robotcamerasysteem CR-S700R van Canon, een vatting met professionele bediening op afstand voor pannen, kantelen en zoomen bij het vastleggen van foto's, om dit ongebruikelijke beeld te maken van renners op de baan. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 100mm, 1/2000 sec, f/5.6 en ISO 320. © Richard Heathcote/Getty Images

Belangrijkste camerafuncties voor sportfotografie

Welke sport hij ook fotografeert, Richard vindt dat de autofocusmogelijkheden van Canon-camera's zijn trefkans aanzienlijk verhogen, zelfs bij weinig licht: tot -6,5 EV in de EOS R5 Mark II, en -7,5 EV in the EOS R1. Als de ogen van het onderwerp niet zichtbaar zijn, volg je met intelligente onderwerpdetectie het gezicht, het hoofd en het lichaam in die volgorde van prioriteit, zelfs als een pet of helm het hoofd bedekt of als het onderwerp zich wegdraait.

De functie Register People Priority (verbeterd vergeleken met de oorspronkelijke functie geïntroduceerd in de EOS R3) maakt het gemakkelijker dan ooit om de focus op de gewenste persoon te houden, zelfs als andere spelers het beeld binnenstormen of als je opnamen maakt met een menigte toeschouwers als achtergrond.

Een firmware-update uit 2025 voor de EOS R1 en EOS R5 Mark II introduceert verschillende verbeteringen specifiek voor sport- en actiefotografie. Een van de handigste verbeteringen voor Richard is dat de geavanceerde AI-gestuurde AF nu slim scherpstelt op onderwerpen door obstakels zoals netten of hekken heen. Dit is vooral effectief in de EOS R1 dankzij de AF-kruismetingspunten van de sensor, die gevoelig zijn voor zowel horizontale als verticale lijnen voor meer precisie.

Richard legt uit dat de AF-instellingen volledig aanpasbaar zijn aan verschillende manieren van werken of specifieke situaties. Doordat je de AF-instellingen kunt opslaan, zijn ze sneller toe te passen bij het wisselen van locaties en gemakkelijker te delen met collega's. Dit is handig wanneer een team fotografen de opdracht krijgt een groot evenement vast te leggen.

Een technicus met paarse handschoenen werkt aan de bedrading van een Canon-camera op een tafel.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een diagram van de sensor met AF-kruismetingspunten van de Canon EOS R1, waarin wordt getoond hoe deze zowel verticale als horizontale lijnen kunnen detecteren.

De sensor in de EOS R1 beschikt over fotodioden die faseverschil niet alleen verticaal kunnen detecteren, zoals andere autofocussystemen, maar dit tegelijkertijd ook horizontaal kunnen doen. Dit kruistype-AF resulteert in meer nauwkeurigheid en een hogere snelheid in situaties met weinig licht en weinig contrast, en nog stabielere AF-prestaties in de modus voor continue opnamen. Een diagram van de sensor met AF-kruismetingspunten van de Canon EOS R1, waarin wordt getoond hoe deze zowel verticale als horizontale lijnen kunnen detecteren.

Een basketbalgame gezien door de zoeker van een Canon EOS R1. Het autofocuspunt staat op een speler die net heeft gepasst en op het punt staat om te bewegen naar degene die de pass ontvangt en op doel schiet.

In ondersteunde sporten herkent de slimme AI-gestuurde modus Actieprioriteit waar de actie plaatsvindt en past de focus hierop aan. In deze basketbalwedstrijd, gezien door de zoeker van een EOS R1, staat het autofocuspunt op een speler die net heeft gepasst (links) en op het punt staat om te bewegen naar degene die de pass ontvangt en op doel schiet. De functie ondersteunt momenteel voetbal, basketbal en volleybal. "Dit is een geweldige functie, vooral voor iemand die niet vaak bij zo'n sport heeft gefotografeerd," aldus Richard.

Ondersteunende technologieën voor sportfoto's

"Anti-flikkering is heel belangrijk voor sportfotografie," merkt Richard op, vooral wanneer je opnamen maakt van indoorsporten met elektronische sluiter. TL-verlichting is feller en minder fel in fase met de stroom bij 100/120Hz, wat zorgt voor inconsistente belichting of problemen zoals streepvorming. Dankzij de nieuwste firmware-update kunnen zowel de EOS R1 als de EOS R5 Mark II flikkering continu en automatisch detecteren. De gebruiker krijgt een waarschuwing en kan vervolgens opnamemodi voor anti-flikkering inschakelen, waardoor de sluitertijd en beeldsnelheid worden gesynchroniseerd met het pulseren van het licht, en deze problemen worden voorkomen.

Op beide camera's kunnen gebruikers ook een nieuwe anti-flikkerfunctie met hoge frequentie inschakelen om, gecombineerd met snellere sensoruitlezing, hetzelfde effect te bereiken voor LED-verlichting, dat andere flikker-eigenschappen heeft. Richard zegt dat dit een groot voordeel is op sportvelden met LED-verlichting en ook op motorsportlocaties waar enorme LED-borden achter het podium staan. Bij het maken van opnamen van een prijsuitreiking kan het hoogfrequente flikkeren van deze borden storende streepvorming in de achtergrond veroorzaken, maar de nieuwe functie kan dit enorm verminderen en vaak volledig voorkomen.

Over motorsport gesproken, de functie Panning Assist is nu verder verfijnd voor de EOS R1 met de firmware-update waarmee je beschikt over ongeëvenaarde stabilisatie voor vloeiend, dynamisch pannen. De camera maakt gebruik van alle beschikbare IS-technologieën om het beeld te stabiliseren bij het volgen van de beweging van het onderwerp, wat een betere trefkans en scherpere onderwerpen oplevert terwijl de achtergrond prettig wazig blijft.

Sluitergeluid was altijd een probleem in bepaalde sporten, zoals golf of tennis, omdat het spelers kon afleiden op een kritiek moment, terwijl naar stille elektronische sluiter schakelen een verhoogd risico op rolling shutter-vertekening met zich meebracht. In zowel de EOS R5 Mark II als de EOS R1, maar vooral in de laatste, is dit risico nu aanzienlijk kleiner dankzij snellere uitlezingen van de sensor. "De nieuwste systeemcamera-technologieën hebben de manier waarop we foto's maken compleet veranderd," aldus Richard.

Een illustratie van een panning-opname van een raceauto zonder beeldstabilisatie, met correctie van de camerabewegingen die haaks staan op de panningrichting, en met correctie van alle bewegingen met behulp van de functie Panning Assist van de Canon EOS R1.

Zonder beeldstabilisatie kan het beeld wazig worden door zowel horizontale als verticale camerabewegingen als je horizontaal pant om de actie (1) te volgen. Normaal zal IS de schudbeweging loodrecht op de richting van het pannen corrigeren (2). De functie Panning Assist van de EOS R1 met firmware-update detecteert en compenseert de beweging van het onderwerp in het frame ook in de richting van het pannen, zoals het geval kan zijn als de snelheid van het pannen niet helemaal overeenkomt met de beweging van het onderwerp.

Betere sport- en actiefoto's

Precontinue opname maakt het mogelijk om het exacte moment waarop een actie plaatsvindt, vast te leggen. Richard schakelt het bijvoorbeeld in bij strafschoppen in voetbal. Hij stelt de camera in op continue opname en AF, en drukt de sluiterknop half in. De camera begint vervolgens beelden te bufferen. Wanneer de speler dan het schot gaat nemen, drukt hij de sluiter volledig in. De camera begint opnamen te maken en slaat op dat moment ook de beelden in de buffer op, zodat de actie in zijn geheel wordt vastgelegd. Met de nieuwste firmware-update kan het aantal vooraf gemaakte opnamen worden geselecteerd in het menu van de camera, van 1 tot en met 20 (EOS R1) of 1 tot en met 15 (EOS R5 Mark II).

"Het is tovenarij," lacht Richard, "maar die extra frames zijn ontzettend handig. De techniek helpt je naadloos het werk te doen:" de functie werkt, ongeacht of je opnamen maakt in JPEG, HEIF of RAW, en de extra frames worden opgeslagen in dezelfde bestandsindeling.

"In de praktijk," merkt Richard op, "is bestandsgrootte belangrijk omdat we altijd beelden verzenden, maar niet altijd via een netwerk van hoge kwaliteit." Voor hem levert de EOS R1 met 24 Megapixel een ideale balans van beeldkwaliteit, bestandsgrootte en hoge ISO-kwaliteit.

Soms heb je echter meer details nodig, als je bijvoorbeeld een unieke foto hebt gemaakt van de teammanager aan de zijlijn of een doelpunt aan de verkeerde kant van het veld, en je veel moet bijsnijden om de gewenste kadrering te krijgen. Voor zulke situaties kun je door AI-opschaling in de camera een beeld genereren met tot 4x de resolutie, en "de beeldkwaliteit is fantastisch" zegt Richard. In tegenstelling tot de meeste software-opschaling begrijpt het jouw objectief- en camera-instellingen, zodat achtergrond-bokeh enscherptediepte behouden blijven. "In een industrie die gebaseerd is op tijd, is een camera waarin dit zit ingebakken echt geweldig."

Een sportfoto gemaakt door het doelnet met een Canon EOS R1, waarop haarscherp een voetballer is vastgelegd die op het doel gaat schieten, met de rug van de keeper op de voorgrond.

De geavanceerde AI-gestuurde autofocus van de EOS R1 stelt nu slim scherp op onderwerpen door obstakels zoals netten of hekken heen, en helpt je de actie vanuit elke hoek vast te leggen. Gefotografeerd met een Canon EOS R1 en een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 112mm, 1/5000 sec, f/2.8 en ISO 250. © Alexandros Grymanis

Een diagram van de Eye Control AF-sensoren in de zoeker van een Canon EOS R1-camera.

Het Eye Control AF-systeem van de volgende generatie in de EOS R1 en EOS R5 Mark II kan het AF-punt instellen of aanpassen door te detecteren waar je door de zoeker naar kijkt, en is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van het oorspronkelijke systeem dat werd geïntroduceerd in de EOS R3. Bij het maken van opnamen van zeer snel bewegende sporten, bijvoorbeeld motorsport, waar je het moment kunt missen wanneer je jouw oog van de zoeker haalt, kan het je redding zijn. Het stelt je in staat het AF-punt sneller te verplaatsen dan andere methoden, en onderwerpdetectie kan het dan overnemen om het geselecteerde onderwerp te volgen.

Ergonomie en intuïtieve bediening

In sport- en actiefotografie kan de druk heel hoog zijn, en Richard benadrukt het belang van ergonomie en gebruiksgemak. Bij de EOS R1, zegt hij, zitten alle knoppen en bedieningselementen op de juiste plek, zodat alles intuïtief en comfortabel te bedienen is. Het gewicht en de balans zijn goed, ook als je een teleobjectief een tijd moet vasthouden. "Bij het fotograferen van wintersporten," voegt hij toe, "moeten we wel handschoenen aan, maar je kunt de druk op een knop ook door de handschoen heen voelen."

De constructie van beide camera's is stof- en waterbestendig. Als de toonaangevende professionele camera heeft de EOS R1 echter een meer robuuste behuizing en is deze te gebruiken in extremere omstandigheden. De accu gaat langer mee. De camera biedt meer opnameflexibiliteit dankzij de verticale grip, wat op de EOS R5 Mark II een optioneel accessoire is. De zoeker van de EOS R1 heeft zelfs een niet-beslaand systeem en blijft bruikbaar in koude omstandigheden.

In feite, zo legt Richard uit, is de EVF een van de belangrijkste onderdelen van de camera, het interactiepunt. Hij prijst de helderheid, hoge vernieuwingssnelheid en grote fysieke omvang van de EVF in de EOS R1. "De EVF is drie keer groter dan sommige concurrenten," merkt hij op, "en heeft de sterkste vergroting van alle EOS-camera's ooit. Een betere ga je niet vinden." Een firmware-update uit 2025 elimineert zelfs inschakelvertraging van de EVF wanneer de camera naar het oog wordt getild.

"Ik laat het bijna altijd in de belichtingssimulatie en kan nu ook scherptedieptecontrole en flitssimulatie gebruiken." Wanneer hij een ongefilterd beeld wil, selecteert Richard eenvoudig simulatie van de optische zoeker, wat weer de uitgebreide aanpassingsmogelijkheden van het systeem laat zien.

Een sportfoto gemaakt met een Canon EOS R1 bevriest een serverende tennisser op het moment dat het racket de bal raakt.

Dankzij een back-illuminated stacked sensor met ultrahoge uitleessnelheid kan de EOS R1 rolling shutter-vertekening vrijwel elimineren bij het maken van snelbewegende actiefoto's met de elektronische sluiter. Gefotografeerd met een Canon EOS R1 en een Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM-objectief, ingesteld op 1/6400 sec, f/2.8 en ISO 250. © Alisha Lovrich

Het scherm van een Canon EOS R1 met de aanpassingsmogelijkheden.

Met de uitgebreide aanpassingsmogelijkheden van de EOS R1 kun je de camera precies instellen zoals jij wilt, en deze aanpassen aan je opnamestijl of de situaties waarin je werkt. Er zijn aparte, aangepaste bedieningsconfiguraties voor het maken van video's en foto's, en het afspelen. Bovendien kun je de configuraties opslaan op een geheugenkaart om ze snel opnieuw te laden.

Workflow voor sportfotografie

Het agentschap gebruikt wat Richard omschrijft als een 'labelen-en-verzenden'-workflow, waarin alle opgenomen gebeurtenissen live worden bewerkt door het editorteam. "Bij een voetbalwedstrijd maak ik gemakkelijk zo'n 1000 foto's," legt hij uit. "Hiervan upload ik er dan zo'n 150 naar onze editors. Zij besluiten vervolgens welke ze willen gebruiken, bewaren of weggooien. Van die 150 komen er misschien 75 op de site terecht of worden gepubliceerd.

"Als ik foto's maak, spreek ik een korte tekst in, label ze en verzend ze. Ik gebruik de functie voor spraakmemo's van de camera om belangrijke bijschriften vast te leggen voor het bestand, en vervolgens de functie File Lock om dat bestand te 'markeren'. In de opties voor het overzetten van bestanden selecteer ik 'Niet-overgezette vergrendelde bestanden', waarna ik ze upload naar de gekozen FTP-bestemming via de mogelijkheid voor beveiligde bestandsoverdracht van de camera. Hiermee bespaar ik tijd, omdat ik dan niet op het LCD-scherm van de camera door de foto's hoeft te bladeren om deze afzonderlijk te verzenden.

"Nu talloze online feeds traditionele media zoals kranten vervangen, is het echt essentieel om onze klanten niet alleen te voorzien van geweldige beelden, maar ook om deze zo snel mogelijk te kunnen leveren."

De EOS R-systeemcamera's van Canon zijn ontworpen om het delen van afbeeldingen zo eenvoudig en zo snel mogelijk te maken. "De EOS R1 en EOS R5 Mark II ondersteunen 6 GHz Wi-Fi, indien beschikbaar, en ook 2,4 GHz / 5 GHz, een ruime en minder drukke bandbreedte die alleen deze camera's kunnen gebruiken. Bovendien hebben ze meer antennes voor een betrouwbaarder signaal. Ze kunnen dual-thread FTP gebruiken als de netwerkbandbreedte dit toestaat. Je kunt netwerken en instellingen opslaan op de kaart of in de camera, en zo nodig snel schakelen, bijvoorbeeld wanneer je van de tunnel teruggaat naar een bekabelde LAN-verbinding aan de zijlijn van professionele sportvelden. En wanneer je via de laatstgenoemde verbinding maakt, kunnen beide camera's gegevens verzenden met een snelheid van 2,5 Gbits per seconde, twee keer zo snel als eerdere camera's."

Twee fotografen aan de rand van een sportveld kijken door de zoekers van Canon EOS R1-camera's met Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectieven.

Technologische vooruitgang zorgt continu voor verbetering van de resultaten, merkt Richard op, zoals objectiefcorrecties in de camera om de optische prestaties van elk objectief dat je bevestigt automatisch en supersnel te optimaliseren, zonder dat dit van invloed is op de opnamesnelheid of het aantal frames per seconde.

De beste camera's voor sportfotografie

"Het Canon EOS R System heeft absoluut gezorgd dat ik veel gevarieerdere foto's maak", concludeert Richard. "De continue opnamesnelheden, tot 30 fps op de EOS R5 Mark II en 40 fps op de EOS R1, stellen je in staat dingen te doen die hiervoor niet mogelijk waren. Als ik bijvoorbeeld de volledige slag van een golfer fotografeer, kan ik gewoon uit meer frames kiezen. En met de geavanceerde AF zijn ze allemaal volledig scherp."

Door de stille elektronische sluiter te gebruiken bij een golftoernooi, kon ik echt op elk gewenst moment fotograferen, zonder dat ik bang hoefde te zijn de concentratie van de sporters te verstoren. Ook kon ik de AF zijn werk laten doen en de gezichten/ogen laten volgen, zodat ik mij erop kon concentreren waar in mijn kader de persoon was en of deze geen onverwachte bewegingen maakte. Verder kon ik ervoor zorgen dat de belichting perfect was, vooral bij silhouetten, en doordat ik extreem korte sluitertijden kon gebruiken, tot 1/64.000 sec, kon ik met een geringe scherptediepte iemand echt naar voren laten springen.

De nieuwste Canon-camera's zijn echt geweldig, en de sprongen in AF, beeldkwaliteit en objectiefkwaliteit zijn echt verbazingwekkend. In deze markt is het niet alleen belangrijk de beste beelden te krijgen, maar is het ook essentieel om ze zo snel mogelijk te verzenden, en de verbeterde functies voor connectiviteit en bestandsoverdracht zijn ongeëvenaard." Met de beste apparatuur voor sport- en actiefotografie weet Richard dat in deze competitieve wereld zijn Canon-camera's en -objectieven ervoor zorgen dat hij de concurrentie een stap voor blijft. "Je moet je apparatuur echt onvoorwaardelijk kunnen vertrouwen, en de enige manier om dit te kunnen doen, is door de apparatuur veel te gebruiken en te beseffen hoe die je kan helpen sneller, eenvoudiger en beter beelden vast te leggen."

David Clark and Alex Summersby

Gerelateerde artikelen

Hoe de Canon EOS R1 baanbrekende momenten vastlegt

Drie professionele sportfotografen vertellen over het concurrentievoordeel dat de EOS R1 biedt.

De beste Canon-apparatuur voor sportfotografie

Sportfotografen Jorge Ferrari en Richard Heathcote vertellen op welke Canon-apparatuur zij vertrouwen voor hun buitengewone actiefoto's.

Aan de slag als sportfotograaf: professionele tips

Van de beste uitrusting tot de kenmerken van een geweldige foto, drie professionele sportfotografen delen hun 15 beste tips om van je hobby je beroep te maken.

Duurzaam ontworpen: de binnenkant van de EOS R1

Ontdek het innovatieve ontwerp, de compromisloze constructie en de grondige tests achter Canon's vlaggenschip, de professionele camera uit de EOS-1-serie.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro