UITRUSTING

De beste Canon-apparatuur voor elk filmbudget

Canon heeft verschillende EOS-camera's, dus er is er altijd wel eentje die bij je productie of budget past, of je nu een beginnende contentcreator bent die video's maakt of een ervaren director of photography.
Een close-up van filmmaker Elisa Iannacone. Ze kijkt op het variangle touchscreen van een Canon EOS C70-camera die gericht is op de grote waterpartij en de roze lucht voor haar.

De in Mexico geboren cinematograaf Elisa Iannacone begon haar carrière als journalist en deed in die hoedanigheid verslag van belangrijke internationale gebeurtenissen. Ze maakt sinds een tijdje films voor verschillende organisaties zoals National Geographic en de BBC, en werkt daarnaast ook aan haar eigen persoonlijke projecten over mensen die misbruik hebben overleefd. Ze werkt vooral met de Canon EOS C300 Mark III en de Canon EOS C70. Dit zijn wat haar betreft goede camera's voor filmmakers met een middelgroot budget. © Elisa Iannacone

Het is niet eenvoudig om de juiste apparatuur te kiezen voor het maken van een film, zeker als je bedenkt hoeveel opties er beschikbaar zijn. Iedereen droomt van het werken met een bepaalde camera, maar in de realiteit kies je je apparatuur op basis van de omvang van je productie en je budget.

Geld speelt een belangrijke rol, maar je moet met veel meer rekening houden bij het kiezen van je camera's en objectieven, zoals formaat, gewicht en veelzijdigheid. Daarnaast is het ook prettig als de apparatuur kan worden aangepast voor gebruik in grotere of kleinere producties. Welke producten voor professionele video je ook kiest, ze moeten allemaal voldoen aan hoge productiestandaarden en betrouwbaar en toekomstbestendig zijn om je investering te beschermen.

In dit artikel bespreken we samen met cinematografen en Canon Ambassadors Elisa Iannacone en Martin Christ apparatuur voor filmmakers op verschillende prijsniveaus. Aron Randhawa en Ram Sarup, productspecialisten van Canon Europe, belichten daarnaast een aantal technische zaken.

Een filmmaker gebruikt een Canon EOS R5 Mark II op een gimbal om opnamen te maken van een gitarist op het podium.

De Canon EOS R5 Mark II heeft een 45 Megapixel full-frame BSI CMOS-sensor voor 8K 60p RAW-video-opnamen en biedt geweldige prestaties bij weinig licht. De camera is voorzien van Canon Log 2 en Canon Log 3 voor het vastleggen van een breed dynamisch bereik en rijke details in donkere schaduwen en heldere hooglichten.

Een man bedient het touchscreen van een Canon EOS R5 Mark II met de CF-R20EP-koelventilator bevestigd.

De optionele CF-R20EP-koelventilator kan worden bevestigd aan de EOS R5 Mark II om de levensduur van de accu en de opnameduur te verlengen. "Zonder de koelventilator kun je gedurende ongeveer 30 minuten onafgebroken 8K-opnamen maken met 30 fps", legt Aron uit. "Met de koelventilator kun je tot twee uur opnamen maken. Een aanzienlijk verschil."

Beste camera's voor kleine filmbudgetten

Zelfstandige filmmakers werken vaak met een klein budget. Je hebt dan dus Canon-apparatuur nodig waarmee je je project op jouw manier kunt verwezenlijken en die je ook de nodige flexibiliteit biedt.

Met de geavanceerde 45 Megapixel full-frame Back-Side-Illuminated (BSI) stacked CMOS-sensor en 8K 60p RAW-video-opnamen biedt de Canon EOS R5 Mark II geweldige prestaties in een uiterst draagbare camerabehuizing. De camera biedt bovendien een reeks professionele filmtools en kan worden gebruikt om verbluffende foto's mee te maken.

De stacked sensor in de opvolger van de EOS R5 heeft een aanzienlijk beter dynamisch bereik. Het is dan ook de eerste camera buiten de Cinema EOS-serie die is voorzien van Canon Log 2. Hierdoor kan een groter dynamisch bereik worden vastgelegd en blijven prachtige schaduwdetails behouden in situaties met hoog contrast.

"Naast de verbeterde beeldprestaties hebben we veel verschillende filmtools toegevoegd, waaronder waveform monitor – een primeur in een systeemcamera – valse kleuren en professionele opname-indelingen zoals XF-AVC S en XF-HEVC S", legt Aron uit.

De nieuwe opname-indelingen zijn met name geschikt voor professionele producties, voegt hij toe, omdat je hiermee een vergelijkbaar resultaat krijgt als met de camera's uit de Cinema EOS-serie. "Wanneer je vroeger met een systeem- of spiegelreflexcamera een video in MP4-indeling maakte, werd een clip met een automatisch gegenereerde bestandsnaam opgeslagen, zonder uitgebreide metagegevens. Met XF-AVC S en XF-HEVC S worden veel meer gegevens opgeslagen, zoals de camera-index, het filmrolnummer, het clipnummer en alle objectief- en cameragegevens. Deze informatie is heel handig om te hebben tijdens de nabewerking."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een Canon EOS R5 C-camera die is bevestigd op een statief in een kleine ruimte. Een tweede camera, ook op een statief, is vaag zichtbaar op de achtergrond.

De Canon EOS R5 C, de meest compacte camera in de Cinema EOS-serie van Canon, is een goede keuze als je met een beperkt budget video's van hoge kwaliteit wilt maken. Met deze hybride camera kun je ook foto's met 45 Megapixel maken.

Een Canon EOS C70-camera op een houten tafel, van bovenaf genomen.

De Canon EOS C70 is ook geschikt voor kleinere producties en beschikt over een indrukwekkend aantal functies in de compacte body, waaronder een hypermoderne 4K Super 35mm DGO-sensor, High Dynamic Range (HDR) en Eye Detection AF.

Compacte Cinema EOS-camera's

De full-frame Canon EOS R5 C-systeemcamera is ook een goede keuze voor beginnende contentcreators die zowel foto's als video's maken. De EOS R5 C is net als de EOS R5 Mark II een krachtige hybride camera, met als extra voordeel dat hij compact en licht is. "Of je er nu mee fotografeert of filmt, de camera levert zeer professionele resultaten. Dat is wat 'm uniek maakt", zegt Aron.

Je krijgt veel van de functies van de Canon EOS R5 Mark II, zoals de RF-vatting en de mogelijkheid om foto's met 45 Megapixel te maken, maar hij heeft uiteindelijk meer gemeen met de camera's in Canon's professionele Cinema EOS-serie.

"Zo heeft de camera een speciaal Cinema EOS-menusysteem zonder fotofuncties", legt Aron uit. "Daarnaast heeft hij een steun voor anamorfe objectieven en een aansluiting voor tijdcode, wat onmisbaar is bij het maken van professionele televisieseries, commercials of films. Belangrijker nog is dat de EOS R5 C een actief koelsysteem heeft waardoor je onafgebroken 8K-opnamen kunt maken zolang je over een stroomvoorziening en voldoende ruimte op je mediakaart beschikt."

Het feit dat je met de EOS R5 C vrijwel onbeperkt opnamen kunt maken, maakt dat je zonder zorgen kunt beginnen aan grootschalige filmprojecten", aldus Aron. "Het betekent dat de camera eenvoudig kan worden gebruikt in de bestaande productieworkflows."

Een andere goede optie voor kleinere budgetten is de grotere Canon EOS C70, die beschikt over een Super 35mm DGO-sensor en 4K tot 120p kan filmen. Deze is vooral geschikt voor filmmakers die al bekend zijn met de Cinema EOS-serie van Canon. Het is een populaire keuze voor kleinere professionele projecten, zoals zakelijke video's, intieme gebeurtenissen, korte films of muziekvideo's.

Journalist en cinematograaf Elisa Iannacone ligt op een hoge richel van een rotspartij terwijl ze filmt met een Canon XA55-videocamera.

Ze filmt soms in gevaarlijke omstandigheden. Zo gebruikte Elisa een Canon EOS C70 en een Canon XA55-videocamera (de camera in de foto) om te filmen vanaf een klein, draagbaar platform aan de rand van een klif in Wales. Over de camera's zegt ze: "Ik wilde kijken hoe gemakkelijk het was om ermee te werken als je aan touwen hangt te bungelen en je evenwicht probeert te bewaren." © Elisa Iannacone

"De EOS C70 is speciaal gemaakt voor filmmakers die alleen werken en biedt topfuncties voor het maken van films in een ultracompact ontwerp. De camera heeft bovendien dezelfde sensor als de EOS C300 Mark III", vertelt Aron. "Je krijgt een van de beste beeldsensoren van Canon voor het maken van films, met meer dan 16 stops dynamisch bereik. De camera is compact, maar heeft toch veel van de cruciale kwaliteiten die je verwacht van een filmcamera, zoals ingebouwde ND-filters en XLR-aansluitpunten."

Documentairemaakster Elisa Iannacone, die heeft gewerkt voor onder meer National Geographic en Newsweek, kiest voor de kwaliteit en de flexibiliteit van de Canon EOS C70 wanneer ze op afgelegen locaties filmt en geen grote apparatuur kan meenemen. "Met kleinere camera's kun je je wat makkelijker verplaatsen", zegt ze. "Ik zou een EOS C70 bijvoorbeeld gebruiken in conflictgebieden of om verslag te doen van een humanitaire ramp. Kortom, op plekken waar ik niet te veel wil opvallen en flexibel moet zijn. Een grotere camera zoals de EOS C300 Mark III kan mensen afschrikken."

De Canon EOS R5 Mark II, EOS R5 C, EOS C70, EOS C80 en EOS C400 hebben allemaal Canon's baanbrekende RF-vatting. Dit betekent dat je elk RF-objectief uit het alsmaar grotere assortiment objectieven van Canon kunt gebruiken, inclusief hybride RF-objectieven zoals de RF 24-105mm F2.8L IS USM Z, die is ontworpen met het oog op de behoeften van zowel fotografen als videografen. Dit objectief combineert een snel diafragma van f/2.8, ongeëvenaarde scherpte en de veelzijdigheid van een grote reeks brandpuntsafstanden, en is hiermee ideaal voor het maken van films en foto's.

Een filmmaker bedient het touchscreen van een Canon EOS C80 met een externe monitor op de bovenkant van de greep.

Met dezelfde 6K full-frame BSI-sensor en hetzelfde 16 stops dynamisch bereik als de Canon EOS C400, is de Canon EOS C80 een krachtige filmcamera in een compact, All-in-One-ontwerp. Het is een uitstekend alternatief voor filmmakers die het modulaire ontwerp en de Genlock-functie van de EOS C400 niet nodig hebben.

Filmmaker Carolina Nunes maakt opnamen met een Canon EOS C80 terwijl ze aan een loodrechte rotswand hangt, met de zee zichtbaar op de achtergrond.

De Canon EOS C80 biedt een flexibele, All-in-One-oplossing voor sologebruikers en kleine teams, zegt Aron. "Of je nu met een klein budget een korte film maakt, een documentatie in run-&-gun-stijl opneemt zonder gecontroleerde belichting, of snel moet schakelen om alle belangrijke momenten op een bruiloft vast te leggen, de EOS C80 biedt de veelzijdigheid die je nodig hebt."

Beste camera's voor middelgrote filmbudgetten

De compacte Canon EOS C80 is een uitstekende keuze voor sologebruikers die op zoek zijn naar een flexibele filmcamera die filmprestaties naar een hoger niveau tilt. Het is geen vervanger voor de EOS C70 – die volgens Aron nog steeds een "uitstekende, aantrekkelijk geprijsde camera is met zijn Super 35mm 4K DGO-sensor" – maar hij tilt het concept van een All-in-One-oplossing wel naar een hoger niveau.

De EOS C80 heeft net als de EOS C70 een compacte body en een kantelbaar LCD-touchscreen, maar biedt daarbij twee van de meest door gebruikers gevraagde functies: een full-frame sensor en 12G-SDI-connectiviteit.

De full-frame 6K BSI-sensor met Triple Base ISO vergroot de mogelijkheden van de camera, met name voor documentairemakers en camera-operators die live-evenementen vastleggen waarbij ze geen invloed hebben op de verlichting.

"Je beschikt nu over de flexibiliteit van drie Base ISO-opties: 800, 3200 en 12800 (bij het maken van opnamen in RAW of Canon Log). Dit betekent dat de camera kan worden aangepast aan elk opnamescenario, of je nu filmt op een filmset, een interview opneemt of opnamen maakt van het landschap tijdens zonsopgang of -ondergang", zegt Aron.

Er zijn verschillende ontwerpverbeteringen aangebracht op de EOS C80, waaronder een vernieuwde joystick, een ergonomischere bovenste handgreep en een vergrendelmechanisme dat ervoor zorgt dat het LCD-scherm niet beweegt tijdens het filmen. Verbeteringen op het gebied van connectiviteit omvatten de multi-function shoe, die voeding kan leveren aan compatibele accessoires, en 12G-SDI-connectiviteit.

"De SDI-uitvoer vergroot de connectiviteit en biedt opwindende nieuwe mogelijkheden," aldus Aron, "zoals bij live-evenementen om een ononderbroken 4K-signaal over lange afstanden te verzenden, of op de filmset waar je profiteert van meer flexibiliteit in de manier waarop het signaal kan worden verdeeld."

Een cameraman staat achter een Canon Cinema EOS-camera waarop een Canon Flex Zoom-objectief is bevestigd.

Overzicht van de Canon Cinema-objectiefserie

Canon Cine-objectieven zijn het product van 50 jaar ervaring met Cinema-objectieven. Maar welke Cine Prime, Cine Zoom of Flex Zoom past bij jou?
Filmmaker Elisa Iannacone zit gehurkt in ondiep water en gebruikt de Canon EOS C300 Mark II-camera om een jong persoon te filmen die op een stapel kleurrijke matrassen zit.

Elisa gebruikte de veelzijdige Canon EOS C300 Mark II (inmiddels opgevolgd door de EOS C300 Mark III) voor haar project A Place to Hide from Monsters, dat ze filmde in het Nirox Sculpture Park in Krugersdorp, Zuid-Afrika. "In deze foto zien we een jong meisje dat bang is voor monsters die onder haar bed zouden zitten", vertelt Elisa. "Na de dood van haar moeder kwamen de monsters, dus ze wil zo ver mogelijk van de onderkant van het bed blijven." © Elisa Iannacone

Modulaire camera voor filmen in HDR

Als je de stap hebt gezet van zelfstandige projecten naar producties met een wat groter budget, maar nog niet het budget van een prestigieuze filmstudio hebt, dan heb je apparatuur nodig die voldoet aan de industriestandaarden en kan worden aangepast aan verschillende opnamescenario's. De Canon EOS C300 Mark III is bij uitstek geschikt voor deze wat grotere producties. De grotere, modulaire body biedt toegang tot vele opties voor directe bediening en geavanceerde verbindingen. De EOS C300 Mark III heeft een Super 35mm 4K DGO-sensor die beelden met weinig ruis en een breed dynamisch bereik levert. Hierdoor is dit dus een uitstekende keuze voor het filmen in HDR. De full-frame 6K BSI-sensoren van de EOS C400 en EOS C80 tillen filmen bij weinig licht naar een hoger niveau, maar de sensoren van de EOS 300 Mark III en EOS C70’s DGO bieden een dynamisch bereik met een extra halve stop in goed verlichte omgevingen.

De EOS C300 Mark III past ook beter binnen professionele productieprocessen dan de EOS C70 en heeft verschillende bestandsindelingen, kleurdiepten en codecs waaruit je kunt kiezen. Denk bijvoorbeeld aan de 12-bits Cinema RAW Light voor opnamen tot 1 Gbps. Dit geeft je de hoogwaardige beeldkwaliteit die je nodig hebt en biedt je meer flexibiliteit bij de nabewerking, wat het een ideale camera maakt voor korte films.

Met de EOS C300 Mark III kun je bovendien makkelijker je processen aanpassen, wat vaak nodig is als je met een grotere crew werkt. Zo biedt de camera ondersteuning voor elektronische zoekers, gelijktijdige uitvoer via SDI en HDMI, aangepaste LUT's voor gebruikers en V-accuhouders die voldoen aan de industriestandaard. Dankzij de verwisselbare objectiefvatting van de camera kun je ook EF- of PL-objectieven gebruiken voor nog meer flexibiliteit.

"De EOS C300 Mark III is robuust en zeer draagbaar. Je kunt makkelijk onderdelen toevoegen en weer verwijderen", zegt Elisa. "In combinatie met de juiste objectieven is de camera perfect om films mee te maken. En je kunt er ook nog eens mee uitzenden. Voor mij is deze camera een beetje de industriestandaard geworden."

Op dit punt van je carrière heb je waarschijnlijk al geïnvesteerd in een aantal objectieven. Als je toch wat nieuws wilt aanschaffen, is het belangrijk dat je objectieven kiest die compatibel zijn met de industriestandaarden. De EOS C300 Mark III werkt perfect met de Canon CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S en de CN-E70-200mm T4.4 L IS. Deze Compact Cine Servo-objectieven zijn ontworpen voor 4K Super 35mm-camera's en beschikken over ingebouwde servobesturing. Samen bieden ze een flexibel brandpuntsbereik en door hun formaat en gewicht zijn ze ideaal voor snelle opnameomgevingen zoals bij verslaggeving en documentairewerk.

Ook monitoring is op de EOS C300 Mark III van een hoog niveau dankzij een 12G-SDI-aansluiting die het afspelen van 4K 60p-opnamen met één kabel mogelijk maakt. Dankzij de ondersteuning voor de optionele EVF-V50- of EVF-V70-zoekers van Canon kan de persoon achter de camera het beeld bovendien nauwkeurig bekijken, zelfs bij verschillende moeilijke lichtomstandigheden. Het modulaire ontwerp van de camera betekent ook dat je accessoires kunt toevoegen of verwijderen, afhankelijk van wat er nodig is voor de productie.

Een close-up van een filmsetopstelling met een Canon EOS C400-camera vanuit de hand, met de focus op de gedetailleerde bedieningsknoppen en bedrading van de professionele camera. De opstelling staat op een kleurrijk tapijt en de handen van de cinematograaf zijn zichtbaar.

De Canon EOS C400 levert compromisloze prestaties in cinema-, live-broadcast- en virtuele producties met een indrukwekkende 6K full-frame BSI-sensor en 16 stops dynamisch bereik, hier afgebeeld op de set van 'Scary Good', geregisseerd door Christine Ng.

Beste camera's voor grote filmbudgetten

Als je een filmmaker bent die voor compromisloze bioscoopkwaliteit gaat, dan is de geweldige Canon EOS C400 de camera voor jou.

Deze geavanceerde filmcamera is ontworpen om de kunst van het filmmaken te verbeteren. Deze compacte maar indrukwekkende camera heeft dezelfde mogelijkheden als vergelijkbare hoogwaardige camera's, maar dan in een compacter formaat. Dit maakt hem extreem veelzijdig en geschikt voor gebruik vanuit de hand, op gimbals, voor live-producties en nog veel meer.

"De camera biedt een ongelooflijke beeldkwaliteit en connectiviteit, maar door de nieuwe lichtgewicht en modulaire vorm is het tegelijkertijd de meest veelzijdige Cinema EOS-camera tot nu toe", zegt Ram.

"Dat betekent dat hij op elke gewenste manier kan worden ingezet, of je nu alleen aan het filmen bent of met een grote productieploeg."

De Canon EOS C400 is uitgerust met een revolutionaire full-frame BSI-sensor en levert een verbluffende 6K-resolutie en 16-stops dynamisch bereik, waardoor helderheid, detail en diepte in elk beeld worden vastgelegd. Deze nieuwe sensortechnologie vermindert ook de rolling shutter aanzienlijk, verruimt de autofocusmogelijkheden en verbetert de prestaties bij weinig licht. De beeldverhouding van deze sensor is 17:9 en hij heeft een 'cropmodus', zodat je de camera ook kunt blijven gebruiken met traditionele Super 35mm- en Super 16mm-objectieven. Daarnaast is de RF-vatting compatibel met Canon's meest geavanceerde cinema-, hybride en foto-objectieven en kan hij worden aangepast aan standaard PL- en EF-vattingobjectieven met vattingadapters van Canon.

Een filmmaakster houdt een Canon EOS C400 op haar schouder terwijl ze een vrouw filmt. Op de achtergrond is water zichtbaar.

Het modulaire ontwerp en het compacte formaat maken de Canon EOS C400's tot een zeer veelzijdige camera die geschikt is voor verschillende opnamestijlen, zoals op een statief, op een gimbal of uit de hand. Een gestripte EOS C400 is qua grootte zelfs vergelijkbaar met een EOS C80.

Over prestaties bij weinig licht gesproken, de Canon EOS C400 heeft de lat naar een hoger niveau getild. Of eigenlijk drie niveaus, want net als de EOS C80 biedt de EOS C400 Triple Base ISO, dat drie verschillende Base ISO-opties biedt (800/3200/12800 bij het maken van opnamen in RAW of Canon Log) om optimale signaal-ruisprestaties te leveren, ongeacht de opname-omgeving.

De Canon EOS C400 introduceert ook de nieuwe generatie autofocustechnologie (AF) met Dual Pixel CMOS Autofocus II, met snellere en responsievere AF-prestaties voor soepeler en nauwkeuriger scherpstellen - zodat jij je kunt concentreren op je creatieve visie zonder technische afleidingen.

Een andere opvallende eigenschap van de Canon EOS C400 is het vermogen om zich aan te passen aan geavanceerde industrieworkflows zoals Virtual Production en VR-contentopnames. Dankzij de high-speed uitvoer van metagegevens van het objectief naar Canon's Live Link plug-in voor Unreal Engine kunnen beelden uit de echte wereld en virtuele elementen moeiteloos worden samengevoegd in virtuele productiestudio's met grote LED-wanden. Daarnaast betekent de compatibiliteit van de Canon EOS C400 met het Canon 5.2mm Dual Fisheye-objectief dat met een enkele cameraopstelling adembenemende 6K 180-graden stereoscopische content kan worden vastgelegd voor meeslepende VR-ervaringen.

De Duitse cinematograaf Martin Christ zit in deze zwart-witfoto naast een Canon EOS C500 Mark II-camera in een ruimte met allerlei apparatuur.

De Duitser Martin Christ werkt al 25 jaar als cinematograaf en heeft in al die jaren werkelijk alles gefilmd, van professionele reclames tot bekroonde docudrama's. Hij werkt regelmatig met de Canon EOS C500 Mark II vanwege de prettige scherptediepte van de full-framesensor en het handige modulaire systeem, waarmee hij de camera makkelijk aan zijn wensen kan aanpassen. © Martin Christ

Het gezicht van een vrouw wordt verlicht tegen een achtergrond van een stad, in dit beeld uit de sciencefictionfilm KI – Die Letzte Erfindung van Martin Christ.

Martin gaf zijn sciencefictionfilm KI – Die Letzte Erfindung een filmische look door Canon Cine Primes te gebruiken op zijn EOS C500 Mark II. Deze hoogwaardige professionele camera kan heel eenvoudig worden gebruikt in grotere schouderrigs of worden aangepast als dat nodig is voor een bepaalde productie. © Martin Christ

Een andere optie is de Canon EOS C500 Mark II. Deze beschikt over een 5,9K full-framesensor, kan volledig naar wens kan worden aangepast en biedt professionele opnamestandaarden voor naadloos gebruik bij grote producties. Het is dan ook de ideale camera om professionele films mee te maken voor een groot publiek.

Filmmaker Martin Christ heeft van alles gemaakt, van gelikte televisiereclames tot informatieve documentaires, en hij werkt regelmatig met de EOS C500 Mark II. Hij vindt de flexibiliteit van het modulaire systeem erg prettig. Hij kan eenvoudig optionele accessoires op de camera bevestigen als de betreffende productie daarom vraagt. "Ik film nu een serie voor Amazon. Voor groothoekbeelden om de scène bij de kijkers te introduceren gebruik ik een dolly en camerakraan, maar soms moet ik ook vanuit de hand filmen met een kleinere camera", vertelt hij.

Als je met een ruimer budget werkt, zijn prime-objectieven essentieel om een echt filmisch gevoel te creëren. Met de combinatie van de Canon EOS C500 Mark II, Canon EOS C400 of EOS C80 met Sumire Prime-objectieven krijg je vintage full-framebeelden met een vleugje zachtheid, fijne huidtinten en vloeiende bokeh.

Ook de Flex Zoom-objectieven van Canon bieden uitmuntende optische prestaties en full-frameondersteuning, met een constante T2.4 iris over het gehele brandpuntsbereik.

In deze foto uit het bekroonde docudrama The Mystery of the Trojan Horse van Martin Christ zien we het silhouet van een persoon in de ingang van een rots aan de kust.

Martin gebruikte ook een Canon EOS C500 Mark II met Canon Cine Primes om zijn docudrama The Mystery of the Trojan Horse te filmen, waarvoor hij de juryprijs kreeg tijdens de Varese ArcheoFilm 2022. De camera heeft een full-frame 17:9 DCI-sensor met een resolutie van 5,9K die speciaal is ontworpen voor het maken van films. © Martin Christ

Bij de allergrootste filmproducties mag ook een 4K-beeldscherm van hoge kwaliteit niet ontbreken. Canon heeft verschillende opties, waaronder de Canon DP-V3120. Dit professionele 4K-beeldscherm van 31 inch biedt een ongeëvenaarde full screen helderheid van 2000 nit en een uiterst nauwkeurige en consistente contrastverhouding van 2.000.000:1, ideaal voor de nabewerking en het kleurgradatieproces. De DP-V1830 is met 18 inch iets compacter en biedt uitmuntende HDR-prestaties voor monitoring op de set.

Alle Canon Cinema EOS-camera's bieden verschillende opname-indelingen van hoge kwaliteit, waaronder Cinema RAW Light en XF-AVC, en hebben de consistente kleurwetenschap en log-gamma waarmee je probleemloos kleuren op elkaar kunt afstemmen. De efficiënte Cinema RAW Light-indeling van Canon biedt alle voordelen van RAW-verwerking, zoals maximale details in lichte en donkere gebieden, maar genereert veel kleinere bestanden die kunnen worden vastgelegd op CFexpress-kaarten op de Canon EOS C400, EOS C80, EOS C500 Mark II en EOS C300 Mark III.


Of je nu net begint als professioneel filmmaker of als gevestigde DoP aan grote producties werkt, er is altijd wel een Canon-camera waarmee je je creatieve visie kunt verwezenlijken.

Alastair Jennings and Marcus Hawkins

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro