Beeldstabilisatie

Lees verder over de werking van beeldstabilisatie in objectieven (en camera's) om het beeld ondanks camerabewegingen scherp te houden.

Camerabewegingen zijn funest voor de scherpte van je foto's. Je handen beven licht of de camera zakt iets wanneer je de ontspanknop indrukt — zelfs de kleinste beweging tijdens de belichting kan een onscherp beeld opleveren.

Vaak zie je het effect van een bewegende camera niet. Als je met een korte sluitertijd of een groothoekobjectief fotografeert, is de bewegingsonscherpte waarschijnlijk te klein om op te vallen, maar hij is er wel en kan zichtbaar worden als je een dramatische crop of grote print maakt.

De voor de hand liggende manier om te voorkomen dat de camera beweegt, is deze te fixeren op iets wat niet kan bewegen, zoals een statief, en door schokken te vermijden, bijvoorbeeld door het gebruik van sluiteractivering op afstand. Maar een statief werkt alleen als het stevig, en dus zwaar, is, waardoor je het niet altijd kunt meenemen. Bovendien zijn er situaties waarin een statief gewoon onpraktisch of verboden is.

Gelukkig biedt Canon een andere manier om de effecten van camerabewegingen te verminderen, zo niet uit te sluiten: beeldstabilisatie (IS).

Er zijn verschillende soorten beeldstabilisatie. Laten we beginnen met beeldstabilisatie in objectieven, ook wel optische beeldstabilisatie genoemd. Het eerste objectief met beeldstabilisatie kwam op de markt in 1995. Dit pakte het probleem van zijwaartse camerabewegingen aan. Een gestabiliseerd objectief voorkomt niet dat de camera beweegt, maar compenseert de bewegingen om het beeld op de sensor van de camera stabiel te houden.

Fotograaf Richard Walch kijkt door de zoeker van een Canon EOS R6 met een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief.

Actiesportfotograaf en Canon Ambassador Richard Walch gebruikt de Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM, een van de vele Canon-objectieven met ingebouwde optische beeldstabilisatie. Let op de schakelaar aan de zijkant waarmee je een van de drie beschikbare IS-modi selecteert. Een van de vele voordelen van het assortiment RF-objectieven van Canon ten opzichte van oudere objectieven is dat meer RF- dan EF-objectieven over IS beschikken, zoals bijvoorbeeld de RF 24-70mm F2.8L IS USM en de RF 15-35mm F2.8L IS USM.

Hoe optische beeldstabilisatie werkt

Lang voordat beeldstabilisatie in EF-objectieven werd geïntroduceerd, bestond deze functie al in videocamera's. Maar ook al waren er zowel elektronische als optische systemen beschikbaar, die waren door hun grootte en gewicht niet geschikt voor EOS-camera's. Dus ging Canon terug naar de ontwerptafel om het probleem met een frisse blik te benaderen.

Canon's oplossing bestond uit elementen binnen in het objectief, die haaks op de richting van de as bewegen om camerabewegingen te neutraliseren. De bewegingen van deze speciale lensgroep worden gestuurd door een ingebouwde processor en, het allerbelangrijkste, de optische prestaties van het objectief verslechteren niet.

Met een gestabiliseerd objectief worden camerabewegingen gedetecteerd door twee gyrosensoren in de tubus: een voor horizontale bewegingen (yaw) en een voor verticale bewegingen (pitch). De sensoren meten zowel de hoek als de snelheid van de bewegingen.

Wanneer je de ontspanknop gedeeltelijk indrukt, gebeurt het volgende:

• De groep met speciale stabilisatielenselementen, die bij inactiviteit in een centrale stand vergrendeld staat, wordt ontgrendeld.
• Twee gyrosensoren starten en detecteren de snelheid en de hoek van de camera-/objectiefbewegingen.
• De gyrogegevens worden doorgegeven aan een microprocessor in het objectief, die ze analyseert en een instructie formuleert voor de groep met speciale stabilisatielenselementen.
• Deze instructie wordt doorgegeven aan de groep stabilisatielenselementen, die dan met de juiste snelheid precies tegen de camerabeweging in gaat.
• Dit proces wordt continu herhaald: elke camerabeweging, hoe klein en in welke richting dan ook, wordt zo onmiddellijk ondervangen.

Schema van de lichtbaan door een objectief en het effect van beweging op het beeld.

Als de camera niet beweegt, valt het licht door het objectief en vormt een beeld op de sensor. Als de camera beweegt, wordt de lichtbaan van het onderwerp verbogen ten opzichte van de optische as (weergegeven door de blauwe stippellijn) en verschuift het beeld op de sensor iets. Je kunt dit effect zien in de zoeker als je de camera licht beweegt terwijl je het objectief op een onderwerp richt.

Schema van de lichtbaan door een objectief, gecorrigeerd voor beweging en dus resulterend in een scherper beeld.

In een IS-objectief detecteren gyrosensoren de camerabeweging, en de microprocessor in het objectief beweegt de IS-lenselementen precies zoveel als nodig is om te compenseren voor de grootte en richting van de camerabeweging. Het resultaat is dat het beeld op de camersensor blijft stilstaan.

Optische beeldstabilisatie werkt bij bewegingen in een groot frequentiebereik, en gaat niet alleen gewone camerabewegingen (0,5–3 Hz) tegen, maar ook motortrillingen tijdens het fotograferen vanuit een bewegend voertuig of helikopter (10–20 Hz).

Toen het eerste EF-objectief met beeldstabilisatie werd geïntroduceerd, was het een primeur dat een snelle 16-bits microprocessor in een objectief was opgenomen. De processor regelde tegelijkertijd de Image Stabilizer, de ultrasone motor (voor het scherpstellen van het objectief) en het elektromagnetische diafragma (voor het instellen van het diafragma).

De voeding die nodig is voor het beeldstabilisatiesysteem in een objectief wordt geleverd door de camera-accu. Dit betekent dat de levensduur van de accu iets korter is wanneer een IS-objectief op een camera is bevestigd en beeldstabilisatie is ingeschakeld.

De Image Stabilizer-unit van een Canon-objectief.

De techniek achter het optische Image Stabilizer-systeem van Canon in IS-objectieven omvat gyrosensoren die de snelheid en richting van bewegingen detecteren, speciale 'drijvende' objectiefelementen die kunnen bewegen om voor de bewegingen te compenseren en een microprocessor die de algehele werking bestuurt.

Schema van de verschillende bewegingsrichtingen waaraan een camera en objectief onderhevig kunnen zijn.

De camera en het objectief kunnen op een aantal manieren bewegen. De roterende op-en-neerbeweging wordt pitch genoemd. De roterende heen-en-weerbeweging heet yaw. Rotatie rond de lensas heet roll. Ook zijn zijwaartse en verticale bewegingen (over, respectievelijk, de x- en y-as) mogelijk. Geavanceerde, moderne IS-systemen kunnen alle vijf bewegingsrichtingen detecteren en die proberen te corrigeren.

Image Stabilizer-modi

Een probleem met de eerste EF-objectieven met IS was dat het systeem panningbewegingen als ongewenst zag en die probeerde te corrigeren. Hierdoor sprong het beeld in de zoeker heen en weer, en was het lastig om het onderwerp goed te zien en te kadreren.

Bij moderne IS-objectieven kun je kiezen tussen de volgende twee of drie IS-modi:

Modus 1 (standaard): met deze IS-modus op een gestabiliseerd objectief werkt het IS-systeem op dezelfde manier als het originele systeem en corrigeert zowel horizontale (yaw) als verticale (pitch) bewegingen. Het is de beste modus voor het fotograferen van statische onderwerpen.

Modus 2 (panning): dit is de beste instelling voor panning, dus wanneer je met de camera een bewegend onderwerp volgt. In deze modus negeert het objectief de panningbeweging en compenseert alleen voor bewegingen die haaks staan op de panningrichting. Het zorgt ook voor een vloeiender beeld in de zoeker.

Het IS-systeem detecteert automatisch de richting van de panning, dus het maakt niet uit of je liggende of staande foto's maakt en in welke richting je de camera beweegt.

Modus 3 (alleen tijdens belichting): deze Image Stabilizer-modus werd in 2010 geïntroduceerd in de objectieven EF 300mm f/2.8L IS II USM en EF 400mm f/2.8L IS II USM. De modus is ook ingebouwd in een aantal tele- en zoomobjectieven in de series EF- en RF-objectieven van Canon, waaronder de hybride zoomobjectieven RF 24-105mm F2.8L IS USM Z en de RF 70-200mm F2.8L IS USM Z.

Deze handige modus biedt de voordelen van de standaard beeldstabilisatie (die werkt voor zowel horizontale als verticale camerabewegingen), maar is niet constant actief. De modus wordt alleen ingeschakeld wanneer je de ontspanknop helemaal indrukt om een foto te maken.

Modus 3 is vooral waardevol voor sportfotografie, waarin de kans groot is dat je snel tussen onderwerpen moet bewegen. In IS-modus 1 kan dit een schok of sprong in de zoeker veroorzaken doordat de Image Stabilizer naarstig probeert de bewegingen van het objectief bij te houden. Maar in modus 3 wordt de Image Stabilizer pas geactiveerd wanneer je de ontspanknop helemaal indrukt. Het systeem probeert willekeurige, snelle objectiefbewegingen niet te compenseren, maar compenseert alleen op het moment dat je een foto maakt.

Bovendien, omdat de activering is beperkt tot het moment van de opname, blijft de stabilisatiegroep gecentreerd in de objectieftubus en is de stabilisatie maximaal.

Een aantal RF- en RF-S-objectieven met IS heeft automatische panningdetectie in plaats van een modusschakelaar. Als de IS bijvoorbeeld is geactiveerd op de RF 24-105mm F4-7.1 IS STM of RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, kan de technologie opzettelijke panningbewegingen herkennen en automatisch schakelen van de Standaard IS-modus naar de Panning IS-modus.

Bepaalde camera's, zoals de EOS R6 Mark II, EOS R8, EOS R7, EOS R50, EOS R10 en EOS R100, beschikken bij gebruik van een compatibel objectief over de Panmodus, een optionele scènemodus. In IS-modus 2 wordt horizontale stabilisatie uitgeschakeld bij horizontale panning (zoals je normaal zou doen), maar de scènemodus Panmodus kan het onderwerp dat je volgt detecteren en waar nodig horizontale correcties toepassen naast de verticale. Zo houd je het onderwerp netjes binnen het frame.

De EOS R3 beschikt niet over de Panmodus, maar over een functie Panning Assist die je kunt inschakelen wanneer je opnamen maakt in de modi Handmatig (M) of Sluitervoorkeuze (Tv). Als deze functie ingeschakeld is, gebruikt het systeem de optische IS-eenheid in een compatibel IS-objectief om het onderwerp op dezelfde positie in het frame te houden, zodat het scherp blijft terwijl je de camera pant om de achtergrond te vervagen.

Een motor rijdt op een racebaan waarbij de achtergrond is vervaagd door panning van de camera.

Selecteer IS-modus 2 bij panning van de camera om een bewegend onderwerp te volgen. In deze modus negeert de Image Stabilizer de camerabeweging in de richting van de panning en compenseert alleen voor bewegingen die daar haaks op staan. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief, ingesteld op 324mm, 1/200 sec, f/8 en ISO100. © Richard Walch

Schema van pitch- en yawbewegingen vergeleken met zijwaartse camerabewegingen.

In macrofotografie is de camera niet alleen onderhevig aan pitch- en yawbewegingen (afbeelding boven), maar ook aan zijwaartse bewegingen over de x- en y-as (afbeelding onder). Hybride IS is speciaal ontworpen om deze problemen op te lossen.

Hybrid IS

Hybride beeldstabilisatie, reeds geïntroduceerd in 2009 met het EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief, past het concept van beeldstabilisatie toe op macrofotografie. Voor fotografie in het algemeen of bij het gebruik van langere objectieven lijkt de camera roterende bewegingen te maken, dat wil zeggen verticale (pitch) en horizontale (yaw) bewegingen rond een vast punt (de camera zelf). Deze bewegingen worden goed gecorrigeerd door de IS-motoren in de objectieven. Maar als je een onderwerp van dichtbij nadert voor macrofotografie, zijn de camerabewegingen niet zozeer roterend als wel schuivend, alsof het hele kader ten opzichte van het onderwerp op en neer of heen en weer schuift. Dit kan worden gecorrigeerd door Shift IS, een functie die is ingebouwd in het hybride IS-systeem.

De hybride IS-technologie van Canon bevat ook een hoeksnelheidssensor, aanwezig in alle IS-objectieven, die de mate van hoekige bewegingen detecteert. Daarnaast is er ook een acceleratiesensor die de verschuiving van de camerabeweging meet. De processor combineert de output van de twee sensoren en zet de objectiefelementen in beweging om beide soorten beweging te compenseren. Hybride IS verbetert de effecten van IS aanzienlijk, vooral tijdens macro-opnamen. Conventionele technologie voor beeldstabilisatie heeft daar vaak moeite mee.

Hoe effectief is optische beeldstabilisatie?

De effectiviteit van IS verschilt en is mede afhankelijk van individuele vaardigheden. Met de eerste IS-objectieven kon je scherpe foto's maken bij sluitertijden die ongeveer twee stops korter dan normaal waren. Dit is een goede algemene richtlijn. Dit betekent bijvoorbeeld dat als je zonder beeldstabilisatie bij een sluitertijd van 1/60 sec een scherp beeld krijgt wanneer je uit de hand fotografeert, je met beeldstabilisatie dezelfde scherpte bereikt bij een sluitertijd van 1/15 sec, mits alle andere factoren gelijk blijven.

Een van deze factoren, en bovendien een van de belangrijkste, is de brandpuntsafstand van het objectief. Een grotere brandpuntsafstand vergroot niet alleen het onderwerp, maar ook het effect van camerabewegingen. Een handige vuistregel is dat je zonder IS een sluitertijd moet gebruiken die minstens gelijk is aan het omgekeerde van de brandpuntsafstand wanneer je de camera en het objectief met de hand vasthoudt. Als je zonder IS vanuit de hand fotografeert en de brandpuntsafstand van het objectief 500 mm is, moet de sluitertijd minstens 1/500 sec zijn. Als het gebruikte objectief 2 stops-beeldstabilisatie biedt, dan mag je verwachten dat je met een sluitertijd van 1/125 sec (dus 2 stops korter dan 1/500 sec) nog steeds een scherp beeld krijgt.

Nieuwere IS-objectieven zijn effectiever en bieden een verbetering van 4 of 5,5 stops. (Volgens de CIPA-standaard wordt dit altijd gemeten aan de tele-zijde van een zoom.) Een verbetering van 4 stops betekent dat je in plaats van 1/500 sec, 1/30 sec kunt gebruiken en bij 5,5 stops zelfs 1/10 sec. En omgekeerd geldt ook dat een verbetering van 5,5 stops betekent dat een sluitertijd van 1/10 sec met beeldstabilisatie dezelfde beeldscherpte oplevert als fotograferen met 1/500 sec zonder beeldstabilisatie.

Houd er rekening mee dat beeldstabilisatie alleen het effect van camerabewegingen vermindert. Onscherpte door een bewegend onderwerp wordt niet voorkomen.

Opengewerkte tekening van een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief waarop de objectiefelementen zichtbaar zijn.

De IS-unit is slechts een van de complexe optische en elektronische elementen van een hedendaags Canon-objectief als de RF 70-200mm F2.8L IS USM.

Schema van het Dual Sensing IS-systeem in een Canon EOS R.

Het Dual Sensing IS-systeem in de Canon EOS R gebruikt informatie van zowel het objectief als de beeldsensor in de camera om meer soorten camerabeweging te detecteren. Zo kan het onscherpte effectiever corrigeren dan systemen die alleen de bewegingsgegevens van het objectief gebruiken. De camera heeft alleen geen in-body beeldstabilisatie met sensorverschuiving, dus het gebruikt de Image Stabilizer-elementen in het objectief voor correcties.

Cameracompatibiliteit

Het optische beeldstabilisatiesysteem dat hiervoor is besproken — gyro's, microprocessor en een groep speciale lenselementen — maakt deel uit van het objectief, niet van de camera. Dit houdt in dat de IS voor elke specifieke lens geoptimaliseerd kan worden en onafhankelijk is van de camera waarmee je het objectief gebruikt. In sommige omstandigheden zie je dat na de opname het beeld in de zoeker beweegt, maar dit heeft geen effect op de scherpte van de gemaakte foto.

In 2018 introduceerde de Canon EOS R een Dual Sensing IS-systeem, dat voortbouwde op het Combination IS-systeem dat werd gebruikt in Canon's EOS M-systeemcamera's. Het Dual Sensing IS-systeem gebruikt informatie van zowel de camera als het objectief om de effectiviteit van de optische IS te verbeteren. Het systeem verzamelt zowel de gegevens over camerabeweging van een gyrosensor in het objectief als de bewegingsvectorgegevens van de CMOS-beeldsensor van de camera. Hiermee kan het heel nauwkeurig laagfrequente onscherpte detecteren en dit compenseren. Met de gyrosensoren alleen was dit voorheen heel moeilijk om te detecteren.

In de meeste EOS-camera's werkt beeldstabilisatie niet als je de bulbmodus voor lange sluitertijden gebruikt. Voor lange sluitertijden werkt beeldstabilisatie hoe dan ook waarschijnlijk niet. In die gevallen is het beter om IS uit te schakelen en te voorkomen dat de camera beweegt.

Schema van de gecombineerde IS-systemen in een Canon EOS R7.

In Canon-camera's met in-body beeldstabilisatie (IBIS), waaronder de EOS R1, EOS R5, EOS R5 Mark II, EOS R6, EOS R6 Mark II, EOS R3 en EOS R7, werkt het IBIS-systeem in combinatie met de optische IS in het objectief om ongeëvenaarde stabilisatie te bieden. De microprocessor in het objectief ontvangt gegevens van de gyrosensor in het objectief, terwijl de DIGIC X-processor in de camera gegevens ontvangt van een gyrosensor en een acceleratiesensor in de camera. De twee processoren delen de informatie in real time om de lenselementen en de camerasensor aan te passen, waardoor er een superscherp beeld onstaat.

De beeldstabilisatie-unit van een Canon EOS R3.

Zoals het optische IS-systeem in een Canon-objectief speciale, bewegende objectiefelementen gebruikt, zorgt de in-body beeldstabilisatietechniek in camera's zoals de Canon EOS R3 ervoor dat de beeldsensor magnetisch 'drijft', zodat deze kan bewegen om de camerabeweging te compenseren.

In-body beeldstabilisatie (IBIS)

In dit artikel is tot nu toe alleen de optische beeldstabilisatie in objectieven behandeld, maar de in 2020 uitgebrachte Canon EOS R5 en EOS R6 hebben als eerste Canon-camera's een 5-assige in-body beeldstabilisatie (IBIS). Deze is later ook geïntroduceerd in enkele andere modellen uit de serie. IBIS beweegt de beeldsensor om te compenseren voor de camerabeweging en zo het beeld scherp te houden.

Je moet wel het volgende weten over de effectiviteit van de manier waarop dit wordt gemeten. Als lid van de CIPA (Camera & Imaging Products Association) meet Canon de beeldstabilisatieprestaties van de Canon-camera's en -objectieven aan de hand van in de industrie gangbare normen. Begin 2024 heeft CIPA de meetrichtlijnen voor beeldstabilisatie herzien. Volgens de CIPA-2024-standaard moeten de stabilisatieprestaties van een IS-objectief worden beschreven voor het midden van het beeld, maar moeten deze worden vermeld voor zowel het middelpunt als de hoeken wanneer een IS-objectief wordt gecombineerd met een camera die is uitgerust met IBIS.

De hoeken van een beeld zijn vooral belangrijk in video-opnamen, omdat eventuele instabiliteit een afleidend effect kan hebben bij het bekijken van de clip. Beweging van het licht is extremer aan de randen, daarom is de meetwaarde voor IS-prestaties in dat geval iets lager dan in het midden. Het is natuurlijk moeilijker, maar het is Canon gelukt de prestaties in het midden en aan de randen zo gelijkwaardig mogelijk te maken.

IBIS werkt tegelijk met de beeldstabilisatie in objectieven en is vooral effectief bij trillingen met een lage frequentie (veroorzaakt door bijvoorbeeld je ademhaling of hartslag) en bij grotere brandpuntsafstanden, terwijl de optische beeldstabilisatie in de objectieven vooral effectief is bij korte brandpuntsafstanden.

In de EOS R1 en de EOS R5 Mark II kunnen de IS-systemen in het objectief en de camera samen maximaal 8,5-stops stabilisatie bieden in het midden en 7,5-stops aan de randen, afhankelijk van het gebruikte objectief.1 Andere camera's in het assortiment met IBIS, gemeten volgens de op dat moment geldende CIPA-standaard, bieden een grensverleggende 8-stops gecombineerde IS, afhankelijk van het objectief.2 Met bepaalde objectieven met een grote beeldcirkel, zoals de RF 28-70mm F2L USM en de RF 85mm F1.2L USM, kan de IBIS van de camera maximaal 8-stops IS bieden, ook al beschikken de objectieven niet over ingebouwde optische stabilisatie.

De EOS R7 biedt tot 7-stops IS in combinatie met RF-S-objectieven zoals de RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM3, dat een kleinere beeldcirkel heeft. Die is zo ontworpen om goed aan te sluiten op de APS-C-sensor van de camera. De EOS R7 heeft echter hetzelfde IBIS-systeem als zijn soortgenoten en biedt ook 8-stops IBIS in combinatie met bepaalde full-frameobjectieven, zoals de RF 28-70mm F2L USM of de RF 24-70mm F2.8L IS USM. Dankzij de grote beeldcirkel van deze objectieven heeft de sensor meer ruimte om te bewegen en kan deze zo meer onscherpte compenseren.

In de hiervoor gebruikte voorbeelden betekent 8-stops beeldstabilisatie concreet dat je vanuit de hand kunt fotograferen met een 500mm-objectief en een sluitertijd van 1/2 sec. En met een groothoekobjectief kun je met een sluitertijd van 4 seconden mogelijk nog steeds vanuit de hand fotograferen. Dat is lang genoeg om stromend water te doen vervagen, maar het landschap eromheen scherp te houden zonder dat je een statief nodig hebt.

Met de RF 10-20mm F4L IS STM werd een nieuw type beeldstabilisatie geïntroduceerd dat specifiek is ontworpen voor ultragroothoekobjectieven. IS met gecoördineerde controle bij de randen combineert IBIS met optische IS om de trillingen te onderdrukken die door perspectiefverschuiving soms te zien zijn in de hoeken van een ultragroothoekfoto. Deze onscherpte bij de randen is het duidelijkst in videobeelden waar de hoeken soms lijken te wiebelen. Het algoritme voor beeldstabilisatie in het RF 10-20mm F4L IS STM corrigeert dit probleem in samenwerking met IBIS en levert foto's en video's die scherp zijn in het hele frame.

Als je een objectief met een IS-schakelaar op een camera met IBIS gebruikt, bedien je hiermee zowel de optische IS als de IBIS. Oftewel, ze staan of beide aan of beide uit. Als je een objectief zonder IS of zonder een IS-schakelaar gebruikt (zoals de RF-S-objectieven), dan kun je via de camera-instellingen instellen dat IBIS altijd actief is (vergelijkbaar met modus 1 hierboven) of alleen actief is wanneer je een foto maakt (vergelijkbaar met modus 3).

Op de EOS R7 kun je met de IBIS ook een nieuwe functie gebruiken: automatische waterpas. Deze functie gebruikt de rotatiemogelijkheden (rolcorrectie) van de sensor om de horizon waterpas te houden in je opnamen. De sensor heeft een beperkt bereik om de correctie toe te passen, dus deze functie werkt niet als de horizon heel erg scheef is. De functie werkt zowel bij horizontale als verticale opnamen en het resultaat kun je zien in de zoeker en op het scherm. De EOS R1 en de EOS R5 Mark II beschikken over een soortgelijke functie, Automatisch waterpas video, waarmee je video-opnamen stabiel houdt.

Lees meer over in-body beeldstabilisatie in EOS R System-camera's.

Vanuit de hand gefilmd met de EOS R6 Mark II

Zonder IS

Met IS

Beeldstabilisatie voor video

Alle IS-systemen die zijn genoemd, werken zowel met foto's als video's, in verschillende combinaties op basis van het gebruikte objectief en de beschikbare IS-technologieën. De tabel hieronder vat samen hoe verschillende soorten beeldstabilisatie samenwerken in camera's met IBIS.

Ook andere technologieën voor het stabiliseren van videobeelden maken ontwikkelingen door. Veel van de professionele Cinema EOS-videocamera's van Canon gebruiken bijvoorbeeld een geavanceerd 5-assig EIS-systeem (elektronische IS). De afbeelding wordt dan iets bijgesneden en digitaal verschoven rond de sensor ter compensatie van door de gyrosensor in de camera gedetecteerde beweging. Er zijn twee elektronische IS-modi beschikbaar: hoog (er wordt een groter gedeelte bijgesneden om grotere aanpassingen mogelijk te maken) en standaard. Beide modi kunnen worden gebruikt om beeldmateriaal dat is opgenomen met niet-IS-objectieven te stabiliseren. En je kunt ze ook tegelijkertijd gebruiken met de optische IS van een ondersteund objectief voor effectievere stabilisatie, ook wel Combination IS genoemd.

EOS R System-camera's voor foto's en video's hebben Movie Digital IS, dat in modellen met IBIS alle drie de technologieën (objectief, IBIS en digitaal) gebruikt om de stabiliteit te verbeteren. Zelfs als je objectieven zonder een Optical Image Stabilizer gebruikt, zoals de snelle hybride RF prime-objectieven en de CN-R prime-objectieven, kan digitale beeldstabilisatie van video's de beweging van de camera en het objectief meten en op basis daarvan compenseren in het digitale IS-algoritme. In dat geval is de stabilisatie effectiever met objectieven met een grotere beeldhoek. De bovenstaande voorbeeldfilm (vanuit de hand gefilmd op een EOS R6 Mark II) illustreert het verschil dat de IS-technologieën van Canon kunnen maken bij het maken van video-opnamen.

De EOS R1 en EOS R5 Mark II verleggen de grenzen voor digitale beeldstabilisatie van video's. Bij gebruik van een compatibel objectief zorgt de verbeterde stabilisatie van maar liefst 8,5 stops in het midden en 7,5 stops aan de randen (in fototermen) voor scherpere beelden bij het maken van video-opnamen vanuit de hand.


Correctie-as
Objectief Pitch/Yaw X/Y Roll

EF

Zonder IS IS in body IS in body IS in body
Optical IS Optical IS IS in body IS in body
Hybrid IS Optical IS Foto's: optische IS
Film: IS in body
IS in body
RF Zonder IS IS in body IS in body IS in body
Optical IS Gecoördineerde controle4:
Optische IS + IS in body
IS in body IS in body
Hybrid IS Gecoördineerde controle:
Optische IS + IS in body
Foto's: optische IS
Film: IS in body
IS in body

Accessoires voor IS-objectieven

IS-objectieven werken goed in combinatie met accessoires. Ze zijn bijvoorbeeld heel handig wanneer je een lensextender gebruikt om de effectieve brandpuntsafstand 1.4x of 2x te vergroten. Zoals eerder vermeld, betekent het vergroten van de brandpuntsafstand dat het effect van camerabewegingen wordt vergroot, dus de IS is bijzonder nuttig.

Canon RF-extenders zijn compatibel met RF-objectieven van boven de 300 mm en ook met veel IS-objectieven.

De Image Stabilizer blijft ook werken bij het gebruik van tussenringen en close-upobjectieven.

Doe je statief niet weg

Hoewel een IS-objectief meer mogelijkheden biedt dan fotograferen vanuit de hand, zijn er nog steeds momenten waarop je de steun van een statief nodig hebt. Bijvoorbeeld wanneer de sluitertijd meerdere seconden bedraagt of als je met zware objectieven werkt.

In sommige van de eerste objectieven moest je de IS uitschakelen wanneer je een statief gebruikte. Door het gebrek aan beweging raakte het systeem in de war en sprong het beeld in de zoeker heen en weer. Maar zelfs wanneer je een statief gebruikt, kan de camera iets bewegen door bijvoorbeeld wind of een superteleobjectief, dus dan is het IS-systeem heel waardevol. Nieuwere IS-objectieven kunnen het gebruik van een statief detecteren en zo nodig de IS automatisch uitschakelen.

Ook bij het gebruik van een eenpotig statief moet je de beeldstabilisatie ingeschakeld laten, want het is lastig om dit type statief perfect stil te houden.

  1. Beeldstabilisatieprestaties voor yaw, pitch en roll, gebaseerd op de CIPA-2024-standaard met de RF 24-105mm F2.8 L IS USM Z ingesteld op een brandpuntsafstand van 105 mm.
  2. 8-stops IS gebaseerd op de CIPA-standaard, met het RF 24-105mm F4L IS USM-objectief ingesteld op een brandpuntsafstand van 105 mm.
  3. 7-stops IS gebaseerd op de CIPA-standaard met de RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM ingesteld op een brandpuntsafstand van 150 mm.
  4. Met ingang van mei 2022. Behalve RF 600mm F11 IS STM en RF 800mm F11 IS STM.
Angela Nicholson, Alex Summersby and Marcus Hawkins

Gerelateerde artikelen

8-stops IS: hoe doen ze dat toch?

Tijd om vaarwel te zeggen tegen je statief? Ontdek hoe de nieuwste beeldstabilisatietechnologieën van Canon nieuwe foto- en videomogelijkheden ontketenen.

Alles over de RF-vatting

De RF-objectiefvatting vormt het hart van Canon's EOS R System. Lees meer over de vele innovaties en ontwerpverbeteringen die dankzij deze vatting mogelijk zijn geworden.

Welke Canon-camera's hebben welke functies?

Een handige gids om te weten welke Canon-camera’s welke functies hebben –weerbestendige afdichting, IBIS, AF-dierenoogdetectie, een variangle scherm en nog meer.

Heb je een gimbal nodig?

Filmmakers Francesca Tosarelli en Ulla Lohmann verkennen de creatieve mogelijkheden de videostabilisatie-technologieën van Canon bieden.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro